noita 3d-softia on tietääkseni paria eri lajia, elokuvien, tietokonepelien ja vastaavien visuaalisten juttujen tekijöille ja sit tekniikan ihmisille. käyttöliittymissä on eroja, joskus vuosia sitten kun kokeilin - olikohan blender- niin siinä tavallaan muokattiin semmosta möykkyä haluttuun muotoon - vaikutti hyvin taiteilijalähtöiseltä. keskittykäämme jatkossa insinööriohjelmiin...
jotka kaikki periaatteessa toimivat samalla tapaa. Keskeisenä on malli (-tiedosto), joka on luotu geometrisillä toimenpiteillä. Esim. ylä-t-kappaleen kolmiomuoto on ensin piirretty tasolle, sitten tämä on pursotettu haluttuun paksuuteen, sitten ympyröillä porattu akselin & putkien reiät, sitten on porattu risersien kiinnitysreiät, sitten on kenties tehty reunojen pyöristyksiä jne. Olennaista on että kaikki on mitoitettua, eikä taiteilijan vapaudella tehtyä. toki mitat saa ja muodot saa miten friikiksi tahansa
Tämän jälkeen liität t-kappaleen osatiedoston koko pyörää koskevaan kokoonpanoon. Määräät, että rungon ohjausakseli on samankeskeinen t-kappaleen ohjausakselin kaa, kolmioiden leveempi puoli eteenpäin jne.
riippuen mitä halutaan niin voit jatkaa esim. tekemällä lujuuslaskelmia tai valokuvamaisia renderöintejä mikä oma maailmansa sekin. tai kenties siitä osasta olisi hyvä tehdä valmistuskuvakin mikä ei sekään synny pelkästään nappia painamalla. tai cnc-koneen koodi
huomataan, että jos tavoitteena suht simppeli tasomaisen kappaleen (jarrulevy tms.) valmistus, niin aloittelijalta sujuu helpommin esim. 2d-ohjelma autocad:llä. 3d-ohjelmat nousevat arvoonsa vasta kun pitää tehdä mutkikkaita kappaleita, isoja kokoonpanoja, lujuuslaskelmia, simulointeja jne. Sit jos kokoonpanotiedostosta halutaan renderöidä valokuvamainen tiedosto, niin se on edelleen oma maailmansa.
edelleen huomataan, että duckmanilta on mennyt hetki aikaa noita kuvia väsätessä, aloitteli muistaakseni 90-luvun alkupuolella. Montako osaa on moottoripyörässä? kaksi tuntia per osa ei riitä jos kyse esim. rungosta tai bob-tankista. Toki kun osat on valmiit, niin niitä on kiva sit järjestellä uudella tavalla...
Ite kun oon viimeset 5 v käyttänyt solidworksiä, niin hankala suositella muuta. Mutta epäilen että ei irtoo tonnilla. eikä perusversiossa oo kaikkia herkkuja. Heillä on nyt tosin joku kuukauden kestävän kokeiluversion latausjakso menossa
http://www.solidworks.com/sw/esp/engine ... ckage.html
yotubessa on paljo opetusvideoita aiheesta, alkuun esim.
http://www.youtube.com/watch?v=GdW2SCTCCDE
jotain ilmaisversiotakin on, tässä hieman jo vanha vertailu
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/m ... 274514.ece
googlellan oli joku viritys, kun ilmesty niin ei oiein vakuutaanut, oisko parantunut
http://sketchup.google.com/
okei jos intoa piisaa niin kivaa näpräämistähän tuo on ja ehkä jopa hyödyllistä. Mutta kuten sanottu duckman-tasoon pääseminen vaatii hieman aikaa... Ja edelleen, kyse on vain työkalusta, ilman ns. näkemystä mitä halutaan hienoinkin työkalu on hyödytön.
ihan vaihtoehtonen tapa, jos tavoitteena ei ole valmistaa suurta määrää erilaisia omia osia, vaan paremminkin tutkia yleistä stuukkia, on tosiaan phoshop tai vastaava. skannaa lehdestä sivusta otettuja kuvia. lassota biitit omille tasoilleen ja ei kun sekoittamaan.
ps. mieluummin insinööri kuin nörtti....