pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
olisko jollain tiedossa kohtuuhintaista, ohjelmaa pyöränsunnitteluun, vaatii vissiin 3deen että pääsee pyörittelemään, (onko hyvää jonka vois imasta netistä),
itellä toi paint shop pro x2 ultimate, mut ei välttämättä sovellu, (on enemmän kuvankäs. kuin suunnit.)
kait on hdee nörttejä ku on golffareitakin,)),
itellä toi paint shop pro x2 ultimate, mut ei välttämättä sovellu, (on enemmän kuvankäs. kuin suunnit.)
kait on hdee nörttejä ku on golffareitakin,)),
-
- Viestit: 980
- Liittynyt: 13:10 10.10.2003.
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
Laita sähköpostia Mark van der Kwaakille ja kysy mitä ohjelmaa hän käyttää omissa CAD-pyörissään.
edit: löytyi jotain tietoa softista, eli Hypershot ja Povray ainakin käytössä
http://www.dbbp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: löytyi jotain tietoa softista, eli Hypershot ja Povray ainakin käytössä
http://www.dbbp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
Osana suunnittelua HD:n inssit käyttävät Geomagic studiota ja sen lisäosia sekä muita cad-ohjelmistoja. Ehkä tuolla Geomagic studiolla pääset alkuun?
Toisaalta HD:n inssejen ei tarvitse tehdä muuta kuin vaihtaa värikoodia kerran vuodessa...
http://www.geomagic.com/en/

http://www.geomagic.com/en/
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
Eikö pyörän muokkaamisesta katoa se jokin, jos työn tuloksen voi nähdä jo etukäteen valmiina (sitten se tietysti arvostelutetaan muilla)
Moni erikoinen laite olisi saattanut jäädä tekemättä, jos olisi valmiin kolmiulotteisen mallin nähnyt etukäteen.
Kun puolipimeässä aamuyöstä hitsailee putkenpätkiä toisiinsa ja sitten seuraavan kerran pajaan mennessään näkee projektin luonnossa, jos tulee heti sellainen "se on siinä"-olo ei kun jatkamaan. Jos taas tulee "ei jumalauta"-olo, viikoksi tallin ovi säppiin ja uusi yritys. Ellei vieläkään näytä omaan silmään hyvältä, rälläkkä käteen ja muutetaan taas. Lopulta saattaa päästä lähelle mieleistä lopputulosta, mutta lähellä on tosin jo silloin ajokelitkin. Kiire yleensä kruunaa lopputuloksen jollakin väliaikaisella ratkaisulla, joka sitten jää mahtavana oivalluksena historiaan.

Moni erikoinen laite olisi saattanut jäädä tekemättä, jos olisi valmiin kolmiulotteisen mallin nähnyt etukäteen.
Kun puolipimeässä aamuyöstä hitsailee putkenpätkiä toisiinsa ja sitten seuraavan kerran pajaan mennessään näkee projektin luonnossa, jos tulee heti sellainen "se on siinä"-olo ei kun jatkamaan. Jos taas tulee "ei jumalauta"-olo, viikoksi tallin ovi säppiin ja uusi yritys. Ellei vieläkään näytä omaan silmään hyvältä, rälläkkä käteen ja muutetaan taas. Lopulta saattaa päästä lähelle mieleistä lopputulosta, mutta lähellä on tosin jo silloin ajokelitkin. Kiire yleensä kruunaa lopputuloksen jollakin väliaikaisella ratkaisulla, joka sitten jää mahtavana oivalluksena historiaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
ok.taytyy kattoa messuilla, missä mennään 2010.luvulla,
ohjelmistojen hinnat on onneks tullu jo alas aika lujaa,,
ohjelmistojen hinnat on onneks tullu jo alas aika lujaa,,
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
Lisätietona vielä herra Ankan sivuilta:Don Quijote kirjoitti:Laita sähkpostia Mark van der Kwaakille ja kysy mitä ohjelmaa hän käyttää omissa CAD-pyörissään.
edit: löytyi jotain tietoa softista, eli Hypershot ja Povray ainakin käytössä
http://www.dbbp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
The computer-generated art was mainly done with Adobe
Photoshop, Pro/E CAD-models and a Sony Mavica digital camera.
Pro/E ei ole halpissofta - useita tuhansia euroja, mutta kilpailukykyinen hintaluokassaan. Myöskään Photoshop ei ole halpa, luokkaa 1000 euroa.
Kaikilla keskihintaisilla 3d-softilla (luokkaa 1000 ?) on kokeiluversiot saatavana netistä. Niillä voi kokeilla 2 viikkoa - kuukauden, kuinka softa pelittää tai onko helppo oppia. Itselleni on tullut työsähköpostiin mainoksia Pro/E:ltä, missä softaa tarjotaan kuukauden koekäyttöön.
Mikä on hyvä softa kyseiseen käyttöön, on makuasia. Jos ei ole työn puolesta softaa saatavana tai ammattitaitoa, voin vähän vihjaista, että pitkä on tie, ennen kuin on mopo mallinnettuna ruudulla. Mutta innostuksesta ja päätöksestä se lähtee. Kyseessähän on ammattitaito, mistä jotkut jopa maksavat rahaa.
Koska tietoa ei tarvitse siirtää insinöörijärjestelmiin, suosittelisin jotain polygonimallinninta NURBS-mallintemen sijasta. Niitä saa ilmaiseksikin; Blender on yksi esimerkki. Vinkkinä linkki omille sivuille, mitä vaatii tehdä takavalo ja rekisterikilpi NURBS-mallintimella:
http://www.hdjokke.com/hdjokke/Projekte ... avalo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmaista 3d-softaa: http://www.amazing3d.com/softfree.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaupallista 3d-softaa: http://www.amazing3d.com/softcom.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pertille kommenttina sen verran, että kyllä ne kaupalliset pyöränrakentajatkin usein teettävät kuvan suunnitelmasta, jotta kaikilla tekijöillä ja asiakkaalla on käsitys mitä tehdään. OCC teettää kuvan 2d:nä ja sivukuvantona pikselipiirto-ohjelmalla, Exile on käyttänyt myös taiteilijaa ensin, kuten moni muukin. Kyseessä on ammattitaito, jota käytetään hyväksi ennen kuin ruvetaan muokkaamaan peltiä käsin. Se on yksi työvaihe, mikä ei sulje pois mitään, mutta voi säästää aikaa koko prosessissa. Tämän lisäksi tietsikoita on maailmassa enemmän kuin hitsauslaitteita, eikä tarvita tallia tai muuta tulityötilaa saadakseen ainakin hyviä suunnitelmia aikaan.
Ehkä tämä aihe olisi parempi tonne Chatti-puolelle.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
ja toisilla se kuva on päässä, mitä lähdetään tekemään....
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
Kuva päässä tarvitaan, teki sitten virtuaali- tai oikean mopon.jack kirjoitti:ja toisilla se kuva on päässä, mitä lähdetään tekemään....
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
noita 3d-softia on tietääkseni paria eri lajia, elokuvien, tietokonepelien ja vastaavien visuaalisten juttujen tekijöille ja sit tekniikan ihmisille. käyttöliittymissä on eroja, joskus vuosia sitten kun kokeilin - olikohan blender- niin siinä tavallaan muokattiin semmosta möykkyä haluttuun muotoon - vaikutti hyvin taiteilijalähtöiseltä. keskittykäämme jatkossa insinööriohjelmiin...
jotka kaikki periaatteessa toimivat samalla tapaa. Keskeisenä on malli (-tiedosto), joka on luotu geometrisillä toimenpiteillä. Esim. ylä-t-kappaleen kolmiomuoto on ensin piirretty tasolle, sitten tämä on pursotettu haluttuun paksuuteen, sitten ympyröillä porattu akselin & putkien reiät, sitten on porattu risersien kiinnitysreiät, sitten on kenties tehty reunojen pyöristyksiä jne. Olennaista on että kaikki on mitoitettua, eikä taiteilijan vapaudella tehtyä. toki mitat saa ja muodot saa miten friikiksi tahansa
Tämän jälkeen liität t-kappaleen osatiedoston koko pyörää koskevaan kokoonpanoon. Määräät, että rungon ohjausakseli on samankeskeinen t-kappaleen ohjausakselin kaa, kolmioiden leveempi puoli eteenpäin jne.
riippuen mitä halutaan niin voit jatkaa esim. tekemällä lujuuslaskelmia tai valokuvamaisia renderöintejä mikä oma maailmansa sekin. tai kenties siitä osasta olisi hyvä tehdä valmistuskuvakin mikä ei sekään synny pelkästään nappia painamalla. tai cnc-koneen koodi
huomataan, että jos tavoitteena suht simppeli tasomaisen kappaleen (jarrulevy tms.) valmistus, niin aloittelijalta sujuu helpommin esim. 2d-ohjelma autocad:llä. 3d-ohjelmat nousevat arvoonsa vasta kun pitää tehdä mutkikkaita kappaleita, isoja kokoonpanoja, lujuuslaskelmia, simulointeja jne. Sit jos kokoonpanotiedostosta halutaan renderöidä valokuvamainen tiedosto, niin se on edelleen oma maailmansa.
edelleen huomataan, että duckmanilta on mennyt hetki aikaa noita kuvia väsätessä, aloitteli muistaakseni 90-luvun alkupuolella. Montako osaa on moottoripyörässä? kaksi tuntia per osa ei riitä jos kyse esim. rungosta tai bob-tankista. Toki kun osat on valmiit, niin niitä on kiva sit järjestellä uudella tavalla...
Ite kun oon viimeset 5 v käyttänyt solidworksiä, niin hankala suositella muuta. Mutta epäilen että ei irtoo tonnilla. eikä perusversiossa oo kaikkia herkkuja. Heillä on nyt tosin joku kuukauden kestävän kokeiluversion latausjakso menossa
http://www.solidworks.com/sw/esp/engine ... ckage.html
yotubessa on paljo opetusvideoita aiheesta, alkuun esim.
http://www.youtube.com/watch?v=GdW2SCTCCDE
jotain ilmaisversiotakin on, tässä hieman jo vanha vertailu
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/m ... 274514.ece
googlellan oli joku viritys, kun ilmesty niin ei oiein vakuutaanut, oisko parantunut
http://sketchup.google.com/
okei jos intoa piisaa niin kivaa näpräämistähän tuo on ja ehkä jopa hyödyllistä. Mutta kuten sanottu duckman-tasoon pääseminen vaatii hieman aikaa... Ja edelleen, kyse on vain työkalusta, ilman ns. näkemystä mitä halutaan hienoinkin työkalu on hyödytön.
ihan vaihtoehtonen tapa, jos tavoitteena ei ole valmistaa suurta määrää erilaisia omia osia, vaan paremminkin tutkia yleistä stuukkia, on tosiaan phoshop tai vastaava. skannaa lehdestä sivusta otettuja kuvia. lassota biitit omille tasoilleen ja ei kun sekoittamaan.
ps. mieluummin insinööri kuin nörtti....
jotka kaikki periaatteessa toimivat samalla tapaa. Keskeisenä on malli (-tiedosto), joka on luotu geometrisillä toimenpiteillä. Esim. ylä-t-kappaleen kolmiomuoto on ensin piirretty tasolle, sitten tämä on pursotettu haluttuun paksuuteen, sitten ympyröillä porattu akselin & putkien reiät, sitten on porattu risersien kiinnitysreiät, sitten on kenties tehty reunojen pyöristyksiä jne. Olennaista on että kaikki on mitoitettua, eikä taiteilijan vapaudella tehtyä. toki mitat saa ja muodot saa miten friikiksi tahansa
Tämän jälkeen liität t-kappaleen osatiedoston koko pyörää koskevaan kokoonpanoon. Määräät, että rungon ohjausakseli on samankeskeinen t-kappaleen ohjausakselin kaa, kolmioiden leveempi puoli eteenpäin jne.
riippuen mitä halutaan niin voit jatkaa esim. tekemällä lujuuslaskelmia tai valokuvamaisia renderöintejä mikä oma maailmansa sekin. tai kenties siitä osasta olisi hyvä tehdä valmistuskuvakin mikä ei sekään synny pelkästään nappia painamalla. tai cnc-koneen koodi
huomataan, että jos tavoitteena suht simppeli tasomaisen kappaleen (jarrulevy tms.) valmistus, niin aloittelijalta sujuu helpommin esim. 2d-ohjelma autocad:llä. 3d-ohjelmat nousevat arvoonsa vasta kun pitää tehdä mutkikkaita kappaleita, isoja kokoonpanoja, lujuuslaskelmia, simulointeja jne. Sit jos kokoonpanotiedostosta halutaan renderöidä valokuvamainen tiedosto, niin se on edelleen oma maailmansa.
edelleen huomataan, että duckmanilta on mennyt hetki aikaa noita kuvia väsätessä, aloitteli muistaakseni 90-luvun alkupuolella. Montako osaa on moottoripyörässä? kaksi tuntia per osa ei riitä jos kyse esim. rungosta tai bob-tankista. Toki kun osat on valmiit, niin niitä on kiva sit järjestellä uudella tavalla...
Ite kun oon viimeset 5 v käyttänyt solidworksiä, niin hankala suositella muuta. Mutta epäilen että ei irtoo tonnilla. eikä perusversiossa oo kaikkia herkkuja. Heillä on nyt tosin joku kuukauden kestävän kokeiluversion latausjakso menossa
http://www.solidworks.com/sw/esp/engine ... ckage.html
yotubessa on paljo opetusvideoita aiheesta, alkuun esim.
http://www.youtube.com/watch?v=GdW2SCTCCDE
jotain ilmaisversiotakin on, tässä hieman jo vanha vertailu
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/m ... 274514.ece
googlellan oli joku viritys, kun ilmesty niin ei oiein vakuutaanut, oisko parantunut
http://sketchup.google.com/
okei jos intoa piisaa niin kivaa näpräämistähän tuo on ja ehkä jopa hyödyllistä. Mutta kuten sanottu duckman-tasoon pääseminen vaatii hieman aikaa... Ja edelleen, kyse on vain työkalusta, ilman ns. näkemystä mitä halutaan hienoinkin työkalu on hyödytön.
ihan vaihtoehtonen tapa, jos tavoitteena ei ole valmistaa suurta määrää erilaisia omia osia, vaan paremminkin tutkia yleistä stuukkia, on tosiaan phoshop tai vastaava. skannaa lehdestä sivusta otettuja kuvia. lassota biitit omille tasoilleen ja ei kun sekoittamaan.
ps. mieluummin insinööri kuin nörtti....
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
- Lippajärven kreivi
- Viestit: 241
- Liittynyt: 03:48 16.12.2008.
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
Mustamäen torilta tuosta veden toiselta puolen ainakin saa sellaisen kräkätyn hintaan 30-50? riippuu miten osaa tinkiä.hdjokke kirjoitti:
Photoshop ei ole halpa, luokkaa 1000 euroa.
Turrelle sen verran tohon ps. lauseeseen haluan kommentoida että insinöörin ja esinahan ero on se että esinahka ymmärtää siirtyä sivuun kun hommat alkaa.
Elikkäs pitkästyneenä odottelen kevättä ja kommentoin...ei siis pahat mielessä.
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
vanha totuushan on,,,
että hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty.
että hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty.
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
Solidworks maksaa n. 4000-5000 ? ja siihen vuotuinen tukimaksu päälle, yleensä 12-15 % softan hinnasta. Aloittelija ei ehkä heti mene jälleenmyyjätä moista ostamaan. Ilmaissoftat, kuten Blender puolustanevat paikkaansa, jos haluaa ensin kokeilla, onko itsestä 3d:n taitajaksi.Turre kirjoitti:noita 3d-softia on tietääkseni paria eri lajia, elokuvien, tietokonepelien ja vastaavien visuaalisten juttujen tekijöille ja sit tekniikan ihmisille. käyttöliittymissä on eroja, joskus vuosia sitten kun kokeilin - olikohan blender- niin siinä tavallaan muokattiin semmosta möykkyä haluttuun muotoon - vaikutti hyvin taiteilijalähtöiseltä. keskittykäämme jatkossa insinööriohjelmiin...
ps. mieluummin insinööri kuin nörtti....
Insinööriohjelma on - kankea insinööriohjelma. Polygonimallintimet ovat noin 5 kertaa nopeampia kuin kuin yksikään NURBS-mallinnin, jos tarvitsee saada esine putkelle ja siitä kuvia. http://en.wikipedia.org/wiki/NURBS" onclick="window.open(this.href);return false;
Alla linkki, joka osoittaa, että möykyn muotoilullakin irtoaa. Softa on Luxology:n Modo ja hinta 1000 ?/lisenssi, eli polygonimallinnin. http://en.wikipedia.org/wiki/Polygon_mesh" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.luxology.com/gallery/image/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen kysymyshän käsitteli mopon mallintamista ruudulle 3d:nä, ei sen tekemistä tallissa.honda kirjoitti:vanha totuushan on,,,
että hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
olipa sopper sallenkessa hienot ohjelmat ku pojat suunnitteli maalauksia ja muuten pyörää, kyllä menis aika tollaisilla kuvia pyöritellessä, ja vielä lasitankki?,,
Re: pyörän.suunnit. ohjelma tietsikalle,
Tää graafikkojannu, joka teki kuvaa Alan Leen naamasta, käytti hyvin yksinkertaista 2d piirto-ohjelmaa nimeltään Autodesk Sketchbook Pro. Softan lisäksi tarvitaan paineen tunnistava Wacom:in tabletti tai tablettinäyttö ja erittäin hyvä piirustustaito. Softan hinta Suomessa on 170 ?, tablettinäyttö 1000 - 2000 ?. Mopon värisuunnitelmaa tehtiin ihan tavallisella 2d pixelieditorilla, luokkaa Paint Shop Pro.
Eli kaikki äijät ovat oman alansa osaajia ja ryhmätyönä syntyy moottoripyörä, loppujen lopuksi suurimmilta osiltaan käsityönä. Suuntaviivat näkemykselle antoi Alan Lee, joka ei näemmä osannut piirtää - ainakaan kovin hyvin, jos lasitankkiskissit olivat hänen. Piirti kuitenkin riittävän hyvin, että tankki saatiin tehdyksi. Piirtäminen on siis idean kommunikointia toiselle osapuolelle, joka toteuttaa suunnitelman. Graafikonkin kuvan teki loppujen lopuksi maalari käsin peltiin.
Kaikki taidot, jota Chopper Challenge-jaksossa esiteltiin, vaativat usean vuoden koulutuksen ja/tai harjoittelun. Että tulee hyväksi piirtäjäksi, täytyy piirtää kilometrikaupalla viivaa. Hyvä hitsari joutuu treenaamaan taitojaan vuosikaupalla hänkin, puhumattakaan muusta metallin työstöstä.
Oppiakseen tekemään ruudulle motskareita 3d:nä niin, että ne näyttävät todellisilta, vaatii noin 2 vuoden treenaamisen. Täytyy hallita 3d-mallinnus, 3d-näköistys, vektoripiirto, pikselieditointi, piirtäminen ja kaiken lisäksi pitää vielä olla näkemystä, mikä yleensä vaatii sekin kokemukseen perustuvaa tietoa. Näitä taitoja opetetaan alan oppilaitoksissa, kuten Lahden muotoiluinstituutissa ja alempi tutkinto kestää 3 v. Tämän jälkeen on valmiudet tulla alan osaajaksi vuosien saatossa aivan samoin kuin muissakin ammateissa. Vanha sanonta: "kukaan ei ole seppä syntyessään", pitää tässä(kin) hyvin paikkansa.
Innostus on kaiken alku ja juuri, mutta kannattaa pitää mielessä kaikki edellä olevat kommentit, ennenkuin laittaa tonnikaupalla rahaa koneisiin ja softaan. Ne kun eivät itsestään tee mitään. Itsekin voi opetella, mutta voin sanoa kokemuksesta, ettei ole helppo tie. Etenkään oman toimen ohella työpäivän jälkeen iltaisin.
Eli kaikki äijät ovat oman alansa osaajia ja ryhmätyönä syntyy moottoripyörä, loppujen lopuksi suurimmilta osiltaan käsityönä. Suuntaviivat näkemykselle antoi Alan Lee, joka ei näemmä osannut piirtää - ainakaan kovin hyvin, jos lasitankkiskissit olivat hänen. Piirti kuitenkin riittävän hyvin, että tankki saatiin tehdyksi. Piirtäminen on siis idean kommunikointia toiselle osapuolelle, joka toteuttaa suunnitelman. Graafikonkin kuvan teki loppujen lopuksi maalari käsin peltiin.
Kaikki taidot, jota Chopper Challenge-jaksossa esiteltiin, vaativat usean vuoden koulutuksen ja/tai harjoittelun. Että tulee hyväksi piirtäjäksi, täytyy piirtää kilometrikaupalla viivaa. Hyvä hitsari joutuu treenaamaan taitojaan vuosikaupalla hänkin, puhumattakaan muusta metallin työstöstä.
Oppiakseen tekemään ruudulle motskareita 3d:nä niin, että ne näyttävät todellisilta, vaatii noin 2 vuoden treenaamisen. Täytyy hallita 3d-mallinnus, 3d-näköistys, vektoripiirto, pikselieditointi, piirtäminen ja kaiken lisäksi pitää vielä olla näkemystä, mikä yleensä vaatii sekin kokemukseen perustuvaa tietoa. Näitä taitoja opetetaan alan oppilaitoksissa, kuten Lahden muotoiluinstituutissa ja alempi tutkinto kestää 3 v. Tämän jälkeen on valmiudet tulla alan osaajaksi vuosien saatossa aivan samoin kuin muissakin ammateissa. Vanha sanonta: "kukaan ei ole seppä syntyessään", pitää tässä(kin) hyvin paikkansa.
Innostus on kaiken alku ja juuri, mutta kannattaa pitää mielessä kaikki edellä olevat kommentit, ennenkuin laittaa tonnikaupalla rahaa koneisiin ja softaan. Ne kun eivät itsestään tee mitään. Itsekin voi opetella, mutta voin sanoa kokemuksesta, ettei ole helppo tie. Etenkään oman toimen ohella työpäivän jälkeen iltaisin.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI