Vaijereiden rasvaaminen

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

xl

Vaijereiden rasvaaminen

Viesti Kirjoittaja xl »

Elo kysymys kuuluu miten ko. operaatio käy helpoimmin? Siihen on kai jokin laite olemassa, minkälainen, miten toimii? Pitääkö käyttää jotain tiettyä (kallista) öljyä vai käykö mikä vaan?
SOLDIER

Viesti Kirjoittaja SOLDIER »

joo kyllä on laite myydään mp liikeissä ainakin crossipireissä tunnettttu.. kyseisen laitteen avulla painetaan crc tai jokin muu vastaava aine vaijerin ja kuoren väliin.. kannattaa ensin painaa jollakin puhdistusaineella esim. jarru/puhdistusaineella..sekin voi jo riittää turha rasva on aina turhaa :)
Vieras

Turhat apuvälineet

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Mun mielestä on turhaa ryöntää rahojaan yhteenkään vaijerinrasvaushilavitkuttimeen. Ainaska niihin joita olen nähnyt tähän mennessä joten olen ite tehnyt seuraavasti:
- vaijerin pää irti kahvasta ja koholle
- ilmastointiteipin pätkästä taiteillaan pikkunen ratti eli suppilo vaijerin siihen päähän joka just äsken laitettiin kohoasentoon (vaijerin ulkokuoreen tiiviisti kiinni)
- kaadetaan mieleinen määrä notkeaa öljyä em. rattiin - jolloin se öljy alkaa valumaan vaijerin ja kuoren väliin
- jätetään valumaan ja lähdetään itse siemailemaan virkistäviä drinksejä
- palataan aiheeseen seuraavana aamuna poistamalla em. teippisuppilo ja kiinnittämällä vaijerin pää paikalleen
- sitä seuraavan kerran tarvii aiheeseen palata todnäk noin vuoden-parin kuluttua riippuen käytetyn öljyn määrästä ja laadusta
Itse olen käyttänyt aseöljy Ensis Oilia (ei o mitään sprayta - vaan ehtaa nestettä), joka valuu helposti vaijerin ja kuoren väliin mutta omaa näköjään hyvät luisteluominaisuudet. Varmaan löytyy muitakin kelvollisia, notkeita öljyjä.

Sakke
Rasvari

liruttamalla

Viesti Kirjoittaja Rasvari »

Vaijeri yläpäästä irti ja kuoren yläpäähän muovista tiukka suppilo. Siihen hiukka ohutta öljyä (mamman ompelukoneesta vaikka) ja antaa lirua pikkuhiljaa kunnes tulee alapäästä ulos. Ja hyvä tulee!
affe
Viesti:

Miten on?

Viesti Kirjoittaja affe »

Eikös näiden vaijereiden joissa on muoviputki sisällä rasvaus käsketä peräti unohtamaan?

Affe
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kytkinvaijerin rasvauksessa kannattaa muistaa että sitä öljyä mitä laitat vaijeriin löytyy kohta enskasta :? määrä ei ole suuri mutta kuitenkin riittää
värjäämään öljyn kummallisen väriseksi.
Jos vaikka käyttäs "HD primary fluidia" kytkin vaijerin voiteluun.
Tietenkin joissain malleissa tämä ei ole ongelma
SOLDIER

vaijerin rasvauksesta vielä

niin ajattelin vielä täsmentää,, joku tossa puhui että turhia rasvaus laitteita,,, joo voi olla mutta itse ainakin löysin sellaisen rasvausvehkeen joka toimii... ja öljyn laittaminen valumaan kyllä rasvaa sen mutta tällä kyseisellä pikku vehkeellä voi paineella puhdistaa sen ensin jolloin kaikki paska tulee pois ja sen jälkeen uusi voiteluaine sisään ja sekin paineella... niin voin kertoa kokemuksesta että toimii... on meinaan testattu hankalemmissakin olosuhteissa kuin maantiellä.... ja kyllä sen vaijerin käyttöikäkin kasvaa ei nekään ilmaisia oo :wink:
Sakke
Viesti:

Toimiva vehje

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Kerropa Soldier minkälaisen eli nimisen/merkkisen toimivan rasvarilaitteen löysit ja mistä niitä saa.
Jos kerran hinta-toimivuus-suhde moottoripyörän vaijereihin on kohdallaan niin ostan sellasen hetimiten itselleni; juuri näistä syistä jotka jo mainitsit.
SOLDIER

toimii se

joo sakke .. en ihan muista laitteen nimee mutta periaate siinä on et vedetään vaijeri toisesta päästä hiukan ulos ..ja sitten laitetaan se vehje siihen kuoren alkuosaan ja kiristetään se siihen ja vaijeri painetaan takas sisälle siihen vehkeen päälle.. sitten vaan puhdistus/spray pullon mukana tuleva muovi putki laitteessa olevasta reijästä sisään ja painetta putkeen kyllä paskat lähtee... kyseistä laitetta voi kysyy jostain motocross / sen alan liikkeestä esim snellman racing helsinki... 8)
Vastaa Viestiin