liqui moly...
liqui moly...
..bensin stabilisator. Laittaavat kuulemma tankkiin talveksi ja kehuvat jotta soppa säilyy hyvänä kevääseen? Kokemuksia??? Kiitoksia etukäteen tiedoista.
-
Vieras
Mulla on tähän mennessä säilynyt kyllä ilman mitään ERILLISIÄ säilöntäaineita, tämän kevään ensimmäiset sata kilsaa ajettiin edellisen syksyn bensoilla, ilman mitään ongelmaa. Kakku ihna normi 95:sta, en muista minkä ketjun.
Mutta kaipa sitä voi rahansa lisäaineisiinkin laittaa ellei luota bensan omaan aineistukseen.
Mutta kaipa sitä voi rahansa lisäaineisiinkin laittaa ellei luota bensan omaan aineistukseen.
-
vieras-II
perusbensalla talven yli
Sama juttu myös täällä - todettava valiolaiseen tyyliin, että ikinä en oo lisäaineita käyttäny, enkä käytä...
Talvikautta seuraavana keväänä on edellisen ajokauden täysi tankillinen kulunut kuitenkin seuraavia tankillisia selkeästi nopeammin - kulutuksen ollessa vakio...
Talvikautta seuraavana keväänä on edellisen ajokauden täysi tankillinen kulunut kuitenkin seuraavia tankillisia selkeästi nopeammin - kulutuksen ollessa vakio...
Ei kalkkia
Käsittääkseni aine estää kalkin kertymisen kaasariin (ruiskuun?) ja suuttimiin ym. paikkoihin.
Re: liqui moly...
Onko sulla sitten ollut jotain ongelmaa bensan säilymisen kanssa?sleddog kirjoitti:..bensin stabilisator. Laittaavat kuulemma tankkiin talveksi ja kehuvat jotta soppa säilyy hyvänä kevääseen? Kokemuksia??? Kiitoksia etukäteen tiedoista.
ei mulla ole ollut propleemia polttoaineen kanssa, kun mopedi menee ekaa talvea seisomaan, mutta isot poijat puhuu, että soppa tankissa menee huonoksi talven aikana eikä tulisi käyttää enää keväällä. Olen kuullut, että bensa säilyy vain n. 3 kk? Tämän jälkeen siihen kertyy hartsia yms. paskaa
Kuulin ko. aineen "säilyttävän" bensan talven yli käyttökelpoisena??? Joten siltä pohjalta 
Tiedä sitten käytän vain 98.a pyörässä aina on toiminut myös talven jälkeen ilman lisäaineita. Myös ruohonleikkuri, siimaleikkuri ym. pidempään käyttämättä olevat hurahtavat käyntiin.sleddog kirjoitti:ei mulla ole ollut propleemia polttoaineen kanssa, kun mopedi menee ekaa talvea seisomaan, mutta isot poijat puhuu, että soppa tankissa menee huonoksi talven aikana eikä tulisi käyttää enää keväällä. Olen kuullut, että bensa säilyy vain n. 3 kk? Tämän jälkeen siihen kertyy hartsia yms. paskaaKuulin ko. aineen "säilyttävän" bensan talven yli käyttökelpoisena??? Joten siltä pohjalta
0400831197
0400831197
Joskus toimii joskus ei. Mun mielestä se ongelma ei ole tankissa oleva bensa vaan kaasarissa oleva. Bensa haihtuu kaasarista ja natriumit ja muut lisäaineet jää pohjalle ja kanaviin. Eikä siitä välttämättä tule ongelmaa ekana eikä tokana vuonna, mut joskus...
Mulla on just pöydällä faijan -39 Letukan kaasari. Auto seissyt -04 kesästä. Lämpöisessä tallissa koko ajan. Kaasarin pohja täys kellertävää hartsimaista tavaraa ja tietysti kaikki kanavat kans.
Sekin on aina seissy sellaisenaan ilman mitään aineita. Aikansa toimi, mut ei enää.
Ruohonleikkuri on muuten huono esimerkki aiheesta. Ainakaan mun B&B moottorisessa leikkurissa kaasari on sellainen, että ei sinne mitään bensaa jääkään. Polttoaine tankki toimii ns. kohokammiona ja kurkusta törröttää vaan suutinputki. Eikä mitään muita bensakanavia.
Mä tyhjennän aina prätkässä tankin ja annan koneen käydä niin että sammuu bensan loppumiseen. Sit jätän korkin auki pariks viikoks että kaikki haihtuu tankista. Silleen on toiminut. Ja on Kreemit tankissa, eikä ole irronnu.
Mulla on just pöydällä faijan -39 Letukan kaasari. Auto seissyt -04 kesästä. Lämpöisessä tallissa koko ajan. Kaasarin pohja täys kellertävää hartsimaista tavaraa ja tietysti kaikki kanavat kans.
Sekin on aina seissy sellaisenaan ilman mitään aineita. Aikansa toimi, mut ei enää.
Ruohonleikkuri on muuten huono esimerkki aiheesta. Ainakaan mun B&B moottorisessa leikkurissa kaasari on sellainen, että ei sinne mitään bensaa jääkään. Polttoaine tankki toimii ns. kohokammiona ja kurkusta törröttää vaan suutinputki. Eikä mitään muita bensakanavia.
Mä tyhjennän aina prätkässä tankin ja annan koneen käydä niin että sammuu bensan loppumiseen. Sit jätän korkin auki pariks viikoks että kaikki haihtuu tankista. Silleen on toiminut. Ja on Kreemit tankissa, eikä ole irronnu.
Laitoin tuonne "Talvisäilytys" threadin alla olevaan Vieraan ilmoittamaan sähköpostiin alla olevan kyselyn. Katsotaan että mitä saadaan vastaukseksi 
Postaan vastauksen tänne.
T. Timo K
Postaan vastauksen tänne.
T. Timo K
Hei!
Voisinko saada (lyhyehkön) selvityksen bensiinin säilyvyydestä. Postitan vastauksen moottoripyöräpalstalle.
Kyseessä nykybensiinin säilyvyys, -lisäaineistus ja sen vaikutukset pitkäaikaisessa (joskus kylmässä) säilytyksessä moottoripyörien polttoainejärjestelmälle ja -tankille.
Tässä saamani vastaus polttoainekyselyyn....
T. Timo Konttinen
Kiitos viestistäsi
Tässä ote bensiinioppaastamme, mikä löytyy osoitteesta: www.nesteoil.fi _ tuotteet ja palvelut _ katso tuoteoppaat _ bensiiniopas s. 25
Oppaassa on paljon yleistä bensiinitietoutta, suosittelen. Käytettävissänne on myös Öljytuoteneuvontamme puh. 0800 1 9696
Moottoripyöräilijöille jokakeväiset käyntiongelmat ovat harmittavan tuttuja. Talven aikana normaaliin katukäyttöön tarkoitettu hyvälaatuinenkin bensiini nimittäin ikääntyessään ja haihtuessaan "tervaantuu" polttoainejärjestelmän kriittisiin kohtiin, kuten kaasuttimien suuttimiin. Siispä mikäli polttoainejärjestelmän puhdistus on jäänyt syksyllä hätäiseksi, yleensä auliisti ajajaansa palveleva kone rykii käyttöönoton yhteydessä vain osalla sylintereistään. Pahimmillaan eteneminen muistuttaa lähinnä vatsavaivaisen kengurun liikehdintää. Edessä on polttoainejärjestelmän puhdistaminen, joka varsinkin kaasuttimien kohdalta on tunnetusti aikaa vievää ja taitoa vaativaa puuhaa. Futura Greenin avulla ikävät "kevättalkoot" voidaan välttää. Kunhan ennen talviseisontaa ajetaan tankki mahdollisimman tyhjäksi, ja sen jälkeen ajetaan pyörää jonkin aikaa Futura Greenillä, ongelmat ovat vältettävissä. Koska Futura Green ei edes kuiviin haihduttuaan hartsiuta, sakkauta tai muuten likaa polttoainejärjestelmää, kevään ensikäynnistys on ongelmaton - edellyttäen tietenkin, että akku on talven jäljiltä ladattu.
Lisäksi:
- Bensiini sisältää normaalisti korroosionestoainetta, käsityksemme mukaan ylimääräisiä "polttoainestabilaattoreita" ei tarvita.
- Tankin ruostuminen on pitkälti materiaalikysymys.
- 95 oktaanisen ja 98 oktaanisen bensiinin säilyvyydellä ei ole eroa. Maksimi säilytysaikaa ei voi määrittää, koska säilytysolosuhteet ovat niin erilaisia. Normaalisti bensiini säilyy talven yli asiallisesti säilytettynä. Lämpimissä tiloissa saattaa bensiinistä haihtua kevyempia aineosia, tällöin yleensä tuoren bensiinin lisäys auttaa kevään käyttöönotossa.
Yst. terv.
Kalevi Lehtonen
Neste Oil Oyj
Kehittäminen ja Laboratoriot
kalevi.lehtonen@nesteoil.com
T. Timo Konttinen
Kiitos viestistäsi
Tässä ote bensiinioppaastamme, mikä löytyy osoitteesta: www.nesteoil.fi _ tuotteet ja palvelut _ katso tuoteoppaat _ bensiiniopas s. 25
Oppaassa on paljon yleistä bensiinitietoutta, suosittelen. Käytettävissänne on myös Öljytuoteneuvontamme puh. 0800 1 9696
Moottoripyöräilijöille jokakeväiset käyntiongelmat ovat harmittavan tuttuja. Talven aikana normaaliin katukäyttöön tarkoitettu hyvälaatuinenkin bensiini nimittäin ikääntyessään ja haihtuessaan "tervaantuu" polttoainejärjestelmän kriittisiin kohtiin, kuten kaasuttimien suuttimiin. Siispä mikäli polttoainejärjestelmän puhdistus on jäänyt syksyllä hätäiseksi, yleensä auliisti ajajaansa palveleva kone rykii käyttöönoton yhteydessä vain osalla sylintereistään. Pahimmillaan eteneminen muistuttaa lähinnä vatsavaivaisen kengurun liikehdintää. Edessä on polttoainejärjestelmän puhdistaminen, joka varsinkin kaasuttimien kohdalta on tunnetusti aikaa vievää ja taitoa vaativaa puuhaa. Futura Greenin avulla ikävät "kevättalkoot" voidaan välttää. Kunhan ennen talviseisontaa ajetaan tankki mahdollisimman tyhjäksi, ja sen jälkeen ajetaan pyörää jonkin aikaa Futura Greenillä, ongelmat ovat vältettävissä. Koska Futura Green ei edes kuiviin haihduttuaan hartsiuta, sakkauta tai muuten likaa polttoainejärjestelmää, kevään ensikäynnistys on ongelmaton - edellyttäen tietenkin, että akku on talven jäljiltä ladattu.
Lisäksi:
- Bensiini sisältää normaalisti korroosionestoainetta, käsityksemme mukaan ylimääräisiä "polttoainestabilaattoreita" ei tarvita.
- Tankin ruostuminen on pitkälti materiaalikysymys.
- 95 oktaanisen ja 98 oktaanisen bensiinin säilyvyydellä ei ole eroa. Maksimi säilytysaikaa ei voi määrittää, koska säilytysolosuhteet ovat niin erilaisia. Normaalisti bensiini säilyy talven yli asiallisesti säilytettynä. Lämpimissä tiloissa saattaa bensiinistä haihtua kevyempia aineosia, tällöin yleensä tuoren bensiinin lisäys auttaa kevään käyttöönotossa.
Yst. terv.
Kalevi Lehtonen
Neste Oil Oyj
Kehittäminen ja Laboratoriot
kalevi.lehtonen@nesteoil.com