Sivu 1/2

fättärin äänet

Lähetetty: 16:26 17.03.2003.
Kirjoittaja hilti
porasin -03 mallisesta ruisku fat boysta ns.haittalevyt pois pakareista eli tein köyhän miehen pako ääni virityksen.nyt viisaat tietäjät kertoivat ettei kantsis ajaa ku pakoventiilit ja männät palaa?!?
onkohan noin? eikö ruiskun pitäs säätää seosta automaattisesti? on tietenkin selvää että imu puolellekkin ja lastuun on tehtävä muutoksia mut juuri nyt ei ole rahoja eikä aikaa.
mitä luulette laukeeko kone jos pelkälle pakopuolelle on tehty avarrus käsittely? ..ennemmin työnnän ku ajan vakio äänillä.

Lähetetty: 20:33 17.03.2003.
Kirjoittaja hemuli
Kyllä ruiskun pitäis itse haistella seoksen sakeutta pakoputkessa olevan lambda-anturin kautta ja säätää sen perusteella seosta rikkaammalle. Ainakin Buellissa ko. anturi oli asennettu takapytyn putkelle n. 15 cm päähän pakoaukosta. Mikäli pyörässäsi on nakutuksetunnistin (plugi toisessa kannessa tulpan vieressä) suosittelen 98 okt bensan käyttöä. Ainakin Buellin aivot sääti oktaanikorotuksen jälkeen samantien sytkää aikaisemmalle = lisää tehoa.

menoksi vaan

Lähetetty: 15:44 18.03.2003.
Kirjoittaja Ilkimys
Se Sun ruiskus hoitaa homman eli ei muuta kuin menoksi!

Lähetetty: 22:49 18.03.2003.
Kirjoittaja jep
Mistä vuosimallista lähtien H-D:n ruisku on oppinu ite säätään seoksen jos putket muuttuu? Aikasemmin ne piti aina ohjelmoida uudestaa kun teki muutoksia imu tai pakopuolelle.

ruisku

Lähetetty: 01:12 19.03.2003.
Kirjoittaja Pertti
Muistaakseni silloin kun Samaran ruisku vaihtui tähän nykyiseen malliin puhuivat että musta loota korjaa omatoimisesti arvoja ja kirjaa ne muistiinsa.

venat

Lähetetty: 17:31 24.03.2003.
Kirjoittaja Punaparta
Ei niitten pakovenojen pitäs ihan helpolla palaa, kato vaikka wanhoja kilpavehkeitä. Niis oli suorat, aika lyhyet putket ja äijät ajo esim. Daytona 200, kaasu pohjassa muutaman tunnin. Joskus boardtrack-aikoina venttillit otti itteensä, kun hölmöt ajo ilman putkia, eikä pakokaasu osannu poistua pakoaukosta, mutta aika pieni putkenpätkä autto siihenkin ihmeesti. Tiedä sitten, jos uudet pelit ei oo niin kestäviä, mutta epäilen...

Fättärin äänet

Lähetetty: 16:09 25.03.2003.
Kirjoittaja Vieras
Moi.

En tiedä vastaako tämä kysymykseesi, mutta jaetaan nyt
vaikka sitten kokemusta.

Itselläni on 2001 FXSTI. Siihen on Californiassa asennettu Stage 1 Scremin' Eagle ilmanputsari + ruiskusofta. Putket olivat tuolloin
Harley-Davidson Slash Cut, eli ne hiljaiset. Ääntä tosin kuului
jonkin verran enemmän kuin stock-putkista.

Kyselin viime syyskesällä sekä Suomesta että
Camarillon H-D:ltä Stage 1 ruiskun säädöstä putkienvaihdon, siis tässä tapauksessa H-D:n Sreamin' Eagle putkienvaihdon yhteydessä. Sanoivat kummassakin päässä, että jos ei muuta tee, niin putket voi vaihtaa koskematta ruiskun softaan, koska niitä on Stage 1:lle vain tämä yksi,
ns. High Flow. Tämä kyseinen High Flow toimii siis myös stock-putkilla
lisäten vähän vääntöä ja tehoa.

Camarillon Harrikan huoltopäällikkö ei suositellut moista porailua pakareille, kun itsekin asiaa kysyin erään tutun vinkin perusteella.

Jos tekee jotain muuta, niin silloin ohjelmia alkaa olemaan jo enemmän,
oliko niitä nyt peräti viisi tai seitsemän lisää. Eli jos ruiskukonetta virittää, niin koko hoito kannattaa laittaa kerralla, niin ei tarvitse hankkia kuin yksi
calibrointisofta sitten lopuksi. Säästä maksamalla itsesi kipeäksi.

H-D:n ruisku on muistaakseni Saabin (GM) suunnittelema, mutta ei yhtä älykäs. Eli se ei tietääkseni itseään hirveästi säädä, jos koneeseen tehdään muutoksia, kuten "jep" jo mainitsikin.

H-D ei tietenkään suosittele muita kuin omien putkiensa käyttöä ruiskun yhteydessä, mikä varmaan on ollut alunperinkin koko homman strategia. Näin saadaan ns. haulit himaan.

Nyt ajat stock ilmanputsarilla ja stock ohjelmalla, niin avaamalla putket
kertomallasi tavalla tuli varmaan lisää ääntä, mutta tuskin ainakaan tehoa.

Työntämistäkin mieli muuttuu heti kun se omalle kohdalle osuu. Sitä ei varmaankaan toivo, jos ajaa 2003 vuoden pelillä.

Lähetetty: 20:47 25.03.2003.
Kirjoittaja tv
HD käytti ensin Magneti Marellin ruiskua, sittemmin Delphiä. Delphi parempi.
Voisi olla fiksua asentaa Power Commander, eipä tarvitsisi miettiä meneekö seokset liian laihalle. Commander on myös edullisempi kuin tehtaan omat "viriohjelmat", ja sen voi ohjelmoida uudestaan jos ja kun ruokahalu kasvaa ja tehoja haetaan lisää. Infoa löytyy mm. Custom Chromen luettelosta.

Softa?

Lähetetty: 20:55 25.03.2003.
Kirjoittaja Sporttiboy
Luinko oikein, softaa mopossa?????????

Kertokaa äkkiä mistä vuodesta alkaen että tietää varautua.

Mä taidan pysyä evoissa ja kaasarissa, sille suurinpiirtein osaa tehdä jotain ilman suurempia koodaajankykyjä. :roll:

Re: Softa?

Lähetetty: 11:22 26.03.2003.
Kirjoittaja hdjokke
No Softaileihin ruisku tuli vuoden 2001 malleihin ensi kerran. Touring H-D:ssä systeemi on ollut saatavana jo pidempään.

Suomesta ei saa ostaa kaikkia malleja ruiskukoneella. Kaikista ruiskumalleista saa kyllä myös kaasariversion, joten ei huolta kaasarin kannattajille.

Haittapuolena ruiskusta lienee, että kalibrointi on H-D tapaan kallista verrattuna työn määrään. Eihän siinä tarvitse laittaa kuin piuha kiinni ja syöttää softa sisään. Jenkeissä palkkiosta suurin osa menee tehtaalle,
joka myy softan palikoina jälleenmyyjille hintaan $ 75 ja jälleenmyjä
saa siitä $ 25 + puoli tuntia työtä - näin ainakin minun tapauksessani.

Positiivisena puolena voi kai mainita, että konetta ei paljon tarvitse lämmitellä ennen ajoon lähtöä ja systeemi toimii täsmällisesti ja vastaavuus kaasuun on nopeaa. Käytännössä eroa ei kuitenkaan
juuri huomaa ja näin jälkikäteen ajatellen kaasari on myös ihan ok.

fättäri äänistä vielä...

Lähetetty: 14:07 26.03.2003.
Kirjoittaja hilti
aikasemmin kerroin porailleeni haittalevyt kokonaan pois,mut eipähän siinä niin onnellisesti sit käynykkään...koska näitä välipalikoita on ainaki 2 kpl/putki ja mulla on nyt vain takimmaiset haittalevyt pois.paikalleen ruuvauksen jälkeen petyi ääniin kun en tarvinnutkaan kuulosuojaimia=ei haluttua vaikutusta.otin yhteyttä suoraan asiantuntijaan joka sano et h-dn ruisku ei tajua säätää yhtään mitään! ..ja jos haluaa muutosta se on AINA säädettävä uudelleen koska se ei itse sitä todellakaan tajua tehdä.sama kaveri kertoi vielä että kone tykkää huonoa varsinkin jos imupuolta on sormeiltu koti konstein...sitähän en ole mennyt tekemään.
joku myös tiesi että jos on ottanutkin vaan takimmaiset haittalevyt pois niin se käy koneelle tuhoksi koska pakopuolen iskun pituus muuttuu sylintereiden välillä ja näin ollen polttaa venttiilit.
...kummallista vaan että on myynnissä "viritys" sarjoja joissa ei ole muuta ku pakarit??
tai pakarit ja imu puolen muutos sarja yhdessä(ei mitään uutta softaa ruiskuun)!
koska olen makedoniassa ja vielä perse auki niin olen päättänyt kokeilla mitä siitä koneesta nyt sitten laukee jos ajaa 2000 km :?:

Lähetetty: 14:16 26.03.2003.
Kirjoittaja pannu-64
Ei siitä koneesta hajoo yhtään mitään, jos olet poistanut yhdet haittalevyt putkista. Ei se kone ole sokerista tehty, että levyjen poisto vaikuttaisi niin radikaalisti ,että saisi tuhoja aikaan. Jos putkien avarrus olisi niin totaalista, että pakovastukset katoaisivat kokonaan, niin silloinkin vasta urkuauki ajettaessa pidempään voisi venttiilit palaa. Näin on...

Lähetetty: 11:17 23.04.2003.
Kirjoittaja hilti
joo...nyt on sitten yli 1000km lasissa eikä mopedia vaivannut/vaivaa mikään vaikka laitoin siihen lisä ääntä...että semmonen..

Asiantuntija

Lähetetty: 14:19 23.04.2003.
Kirjoittaja Ilkimys
Hilti hei! Kukahan mahtoi olla toi "asiantuntija"? Ihan niinku Pannu-64 sanoi niin ei siinä mitään hajoa!!! Kokemusta noin 70000 km:n matkalta!!!

Lähetetty: 14:10 24.04.2003.
Kirjoittaja hilti
joo...tämä viisas tietäjä oli vaikka kuinka monennen härräkän omistaja,ei missään tapauksessa liikkeen ammattimies.oletko ilkimys todella ajanut 70000km avarretuilla orggis putkilla? millä koneella?...meinaan ajaa ittekkin vielä monet lomat samoilla virityksillä.