Terve taas.
Heitin tän jutun omaksi topiciksi, kun tämä pohdinta on ollut silloin tällöin esillä.
Mulla on semmoinen käsitys, että hihnan kireys tai ketjujen kireys on pyöräkohtainen. Nimittäin kysehän on siitä, että minkälaisen kaaren svingi tekee iskareitten painuessa. Esim. Sportissa toiminto on aivan erilainen kuin Bulusessa. Sportissa (riippuu mallista) iskareitten painuessa hihna saattaa löystyä, kun taas bulusessa se kiristyy. Luulisin muissakin eri malleissa olevan eroavaisuuksia.
Omassa Bulussa vedin taljan svingiin kiinni, siitä satulan yli toiselle puolelle svingin, kiristin hihnan ja siten painoin iskareita niin paljon kunnes rattaiden väli on pisimmillään. Siinä tilassa säädin hihnan kireäksi.
Katsokaa minkälaisen kulman kolme eri pistettä (rattaiden keskipisteet ja svingin laakeri muodostaa ja missä iskuvaimentimen tilassa on pisin etäisyys rattaiden keskipisteen välillä (kun kaikki on samalla suoralla). Siinä se saa olla kireällä.
Jos homma ei onnistu taljalla, niin isoja ukkoja vaan pyörän päälle.
Sama homma pitäisi toimia ketjuilla.
Katsokaas muuten, kuinka löysällä ketjut on esim. crossipyörissä, jossa tuo kolmen pisteen kulma on pieni ja svingi liikkuu isolla kaarella.
Olen nähnyt monessa pyörässä liian kireälle vedetyt ketjut/hihna. Kireys on jopa estänyt iskareitten toiminnan. Kunnes naps!!!!
Toisiohihna/Ketjut ja kireys
Toisiohihna/Ketjut ja kireys
Viimeksi muokannut Lexa, 07:54 10.05.2005.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siis pisin matka ketjulla on sillon kun eturattaan, swingin ja takarattaan läpi menevä linja on suora. Sit kun se kääntyy yli tai ali siitä niin ketjut löystyvät.
Siis esim. crossipyörissä svingi on aika jyrkässä kulmassa pystyssä kun ei ole kuski päällä mutta kuskin kanssa ja yleensäkin kun niissä on paljon joustoa niin ketjut pitää olla löysällä. Ja just sen takia kun swingi joustaa jopa sen pisimmän kohdan yli toiselle puolelle.
Esim. Sportsterissa missä on lyhkäset iskarit ja swingin on jo ylöspäin niin ketjut löystyy joustossa?
En nyt ihan ole varma tästä teoriasta mut laitoinpahan nyt tähän, oikaskaa jos olen ihan väärässä
Siis esim. crossipyörissä svingi on aika jyrkässä kulmassa pystyssä kun ei ole kuski päällä mutta kuskin kanssa ja yleensäkin kun niissä on paljon joustoa niin ketjut pitää olla löysällä. Ja just sen takia kun swingi joustaa jopa sen pisimmän kohdan yli toiselle puolelle.
Esim. Sportsterissa missä on lyhkäset iskarit ja swingin on jo ylöspäin niin ketjut löystyy joustossa?
En nyt ihan ole varma tästä teoriasta mut laitoinpahan nyt tähän, oikaskaa jos olen ihan väärässä