Evo vaihdeloota vuoto
Evo vaihdeloota vuoto
Eli vaihdelaatikon main saft, pääakseli jossa on kytkinkoppa kiinni. Ja enskavedon sisempi coverin stefa tiivistyy spaceriin(?) Ja pääaksilalla tämän spacerin takana on Orengas joka vuotaa.
Tarttis saada toi spacer irti aksilasta. Tuntuu olevan kuin hitsattu kiinni.
Tämä spacerin kohta aksilalla kummastuttaa, kuuluisiko sen olla päittänsä Orengasta vasten? Nyt ei ole vaan noin 4mm rako.
Tarttis saada toi spacer irti aksilasta. Tuntuu olevan kuin hitsattu kiinni.
Tämä spacerin kohta aksilalla kummastuttaa, kuuluisiko sen olla päittänsä Orengasta vasten? Nyt ei ole vaan noin 4mm rako.
Re: Evo vaihdeloota vuoto
Jos tarkoitat akselilla olevaa kovaa holkkia, se on tiukalla krympillä kiinni.
Jos holkin ja vitosrattaan välissä on rako, kuten pitäisi olla, voidaan käyttää tarkoitukseen sopivaa ulosvetäjää, mutta jos holkki on painunut jopa mahdollisesti vitosrattaan sisälle, niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin hitsata tartunnat holkkiin, tai rälläköidä se halki. yleensä joutuu käyttämään molempia konsteja.
Siihen holkin irroittamiseen on olemassa oma työkalu, jolla saa uuden holkin asennettua tarkasti oikeaan paikkaan ja ilman väkivaltaa.
Holkki toimii myös tukilaakerin stefan tiivistyspintana.
Kytkimen paikalleen asentamisessa olisi hyvä käyttää ensiövedon lukituspalikkaa ja momenttiavainta, ettei mutterikoneella vahingossa ruuvaa niin kovaa, että holkki liikkuu edellä. Liikkuu kokolailla helposti silloin kun ei saisi. Itse olen mutterikoneella vain pikkuisen päräyttänyt liiman kanssa asennettua mutteria.
Jos holkki painuu edellä, tulee ongelma enskan ketjulinjan kanssa ja huonoimmassa tapauksessa kytkin ei enää sovi pyörimään. Ja se poisotto sitten teettää töitä.
Jos holkin ja vitosrattaan välissä on rako, kuten pitäisi olla, voidaan käyttää tarkoitukseen sopivaa ulosvetäjää, mutta jos holkki on painunut jopa mahdollisesti vitosrattaan sisälle, niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin hitsata tartunnat holkkiin, tai rälläköidä se halki. yleensä joutuu käyttämään molempia konsteja.
Siihen holkin irroittamiseen on olemassa oma työkalu, jolla saa uuden holkin asennettua tarkasti oikeaan paikkaan ja ilman väkivaltaa.
Holkki toimii myös tukilaakerin stefan tiivistyspintana.
Kytkimen paikalleen asentamisessa olisi hyvä käyttää ensiövedon lukituspalikkaa ja momenttiavainta, ettei mutterikoneella vahingossa ruuvaa niin kovaa, että holkki liikkuu edellä. Liikkuu kokolailla helposti silloin kun ei saisi. Itse olen mutterikoneella vain pikkuisen päräyttänyt liiman kanssa asennettua mutteria.
Jos holkki painuu edellä, tulee ongelma enskan ketjulinjan kanssa ja huonoimmassa tapauksessa kytkin ei enää sovi pyörimään. Ja se poisotto sitten teettää töitä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Yes. Samas holkissa ollaan.
Parin millin rako oli et sinne sai just ulosvetäjän tehtyä. Hiukan varovasti lämpöä ni johan irtos.
Nojaako kytkin tosiaan siihen spaceriin? Luulin et se pysähtyy aksilan kartioon. Täytyy sitten asentaa holkki just samaan kohtaan, missä olikin. Pitäskö sitä holkkia keittää kattilas, jotta menis helpommin paikallensa?
Parin millin rako oli et sinne sai just ulosvetäjän tehtyä. Hiukan varovasti lämpöä ni johan irtos.
Nojaako kytkin tosiaan siihen spaceriin? Luulin et se pysähtyy aksilan kartioon. Täytyy sitten asentaa holkki just samaan kohtaan, missä olikin. Pitäskö sitä holkkia keittää kattilas, jotta menis helpommin paikallensa?
On ihme juttu, mutta niin se on, että holkkia vasten vaan pysyy. Vanhemmissa oli kartio, taisi -85 muuttua.
Kyllä se lämpö auttaa, mutta sen verran varovasti, ettei väri muutu. Tuo keittäminen ei ainakaan lämmitä liikaa.
Kyllä se lämpö auttaa, mutta sen verran varovasti, ettei väri muutu. Tuo keittäminen ei ainakaan lämmitä liikaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Kytkin ei nojaa siihen laakerikooliin, vaan se kytkimen keskiössä oleva prikka kiristyy mutterin ja akselin väliin keskittäen kytkimen oikeaan kohtaan.
Jaa....kyllä sen holkin saa kytkimelä painettua sinne 5-rattaan sisälle.
Oon niitä muutaman kikkaillu pois uudemmista ja yhden evostakin.
En minä löytänyt varaosakuvista mitään prikkaa pääakselille. Pelkkä mutteri painaa suoraan kytkinkoria ja stoppaa vasta pooriin, kun annetaan voiman puhua. Silloin loppuu kyllä jo pyöriminenkin, kun kytkin painuu vasten koppaa.
En minä löytänyt varaosakuvista mitään prikkaa pääakselille. Pelkkä mutteri painaa suoraan kytkinkoria ja stoppaa vasta pooriin, kun annetaan voiman puhua. Silloin loppuu kyllä jo pyöriminenkin, kun kytkin painuu vasten koppaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Puhuttekos te tuosta holkista joka on videon jälkimmäisessä osassa bendix-jutun jälkeen? Näkyyköhän tämä linkki edes.
https://www.facebook.com/share/v/1AvxftS9GZ/
https://www.facebook.com/share/v/1AvxftS9GZ/
Täällähän riittää arvauksia, itsekin arvelin aloitusviestistä että tarkoitetaan tuota hihnapyörän spaceria, siinä takanahan on kantti o-rengas ja stefa usein syö tuon holkin vaihtokuntoon muutamassa kymmenessä vuodessa. Tämä holkki on ihan liukusovitteella, mutta jos siitä on pinta antanut periksi ja stefa on oikein syvällä sen sisällä, voi se olla hieman tiukka ottaa pois. Onneksi se hoituu ottamalla ensin stefa pois, jos sittenkin vielä on öujassa niin kevyillä napautuksilla pitäisi irrota.
Saahan sen painettua, mutta ei kytkimen keskiö siihen tukeudu.Pertti kirjoitti: 08:46 25.09.2025. Jaa....kyllä sen holkin saa kytkimelä painettua sinne 5-rattaan sisälle.
Oliskohan ollut Tynyn vanha pyörä, siinä ei kytkin halunnut lähteä irti ollenkaan kun joku entinen asentaja oli saanut pääakselin boorin tyssäytymään toisesta päästä. Siinä kun oli koko laatikko purettuna (Baker 6 in 5, suht huonosti varaosia saatavilla täällä peräpohjolassa), tuli viilailtua boorit kuntoon ja tutkittua kytkimen keskiötä tarkemmin.
Tässä vielä kuva:

Tuo on Kahlekuninkaan kaupasta 90 luvun alkupuoliskon kytkimen keskiö, varsin saman näköinen vielä uudemmissakin. Keskellä näkyy pari eri tasossa olevaa pintaa, niistä se keskimmäinen on käytännössä prikka jota ei näy räjäytyskuvissa. On sellaisella spiraalisokalla kiinni, tuossa edellämainitussa laatikkoremontissa tuli huomattua että se prikka oli taipunut eikä kytkin ollut siellä missä sen piti olla, ketjulinjakin oli pielessä. Tekemällä oppi taas tässäkin lisää
Ei, en puhu osasta 31.
https://youtu.be/Mpkq8kzQz3U?feature=shared
Vaan tuosta, mitä 5min kohdalla irrottaa.
Kokeilin, Näky jäävän 2mm rako kun kytkinpakka oli ei kiristettynä akselilla. En viitsinyt kokeilla kiristää edes kokeeksi kun inner coveri ei ollu paikallaan, siksi ei paikallaan että sinne pääsi näkemään.. Mutta lienee Pertti siis oikeassa.
Tuohon osa 31 oli stefa syöny kamalat urat. Eikä mulla ollu uutta tuota osaa. Jätin sitten vanhan stefan paikallensa. Viisaampi uusia molemmat kerralla. Lieneekö toi 31 karkastu ollenkaan kun niin kovat urat oli stefa syönyt?
https://youtu.be/Mpkq8kzQz3U?feature=shared
Vaan tuosta, mitä 5min kohdalla irrottaa.
Kokeilin, Näky jäävän 2mm rako kun kytkinpakka oli ei kiristettynä akselilla. En viitsinyt kokeilla kiristää edes kokeeksi kun inner coveri ei ollu paikallaan, siksi ei paikallaan että sinne pääsi näkemään.. Mutta lienee Pertti siis oikeassa.
Tuohon osa 31 oli stefa syöny kamalat urat. Eikä mulla ollu uutta tuota osaa. Jätin sitten vanhan stefan paikallensa. Viisaampi uusia molemmat kerralla. Lieneekö toi 31 karkastu ollenkaan kun niin kovat urat oli stefa syönyt?
Saiskos siinä 31-osan kääntämällä stefan ehjälle kohtaa, vai onko holkki laipallinen niin kuin vanhoissa.
Kyllä sitä karkaistuakin stefa syö, kun pölyhuuli kuluu ja hiekka pääsee sekaan.
Kyllä sitä karkaistuakin stefa syö, kun pölyhuuli kuluu ja hiekka pääsee sekaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Ei ollu osa 31 symmetrinen, niin en arvannu kääntää.
Mutta se pienempi krympätty spacer oli. Ja käänsinkin sen toisinpäin. Innercoverin tukilaakerin stefa oli syöny kans vähän jälkeä, mutta ei läheskään niin paljon kuin tossa 31 osas.
Mopedi on kasas ja ei näy lammikoita, että remppa onnistu.
Parannus ehdotus tälle palstalle, et sais tänne valokuvan suoraan ladattua. Selventäs paljon mistä puhutaan.
Kaikki ei oo lärvikirjas ja siä tieto menee hukkaan. Täältä löytyy haulla vuosienki takaa tietoo, mistä on hyötyä.
Mutta se pienempi krympätty spacer oli. Ja käänsinkin sen toisinpäin. Innercoverin tukilaakerin stefa oli syöny kans vähän jälkeä, mutta ei läheskään niin paljon kuin tossa 31 osas.
Mopedi on kasas ja ei näy lammikoita, että remppa onnistu.

Kaikki ei oo lärvikirjas ja siä tieto menee hukkaan. Täältä löytyy haulla vuosienki takaa tietoo, mistä on hyötyä.
- -Harikka-
- Viesti:
Saattaapi olla kustannuksesta kiinni, suora kuvien lataus tännekasi.kasi kirjoitti: 20:36 25.09.2025. ...Parannus ehdotus tälle palstalle, et sais tänne valokuvan suoraan ladattua. Selventäs paljon mistä puhutaan.

Miun 'vintage' tietsikalla ei toimi aijaa.com ennää, sieltä oli kohtalaisen helppoo linkitellä kuvasia tänne...

2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

https://postimages.org/
Tuota olen käyttänyt sen jälkeen kun aijaa.com hävisi kuvineen huitsin nevadaan.
Tuota olen käyttänyt sen jälkeen kun aijaa.com hävisi kuvineen huitsin nevadaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>