1996 evolainen valuttaa oljyä…

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

marko69
Viestit: 417
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja marko69 »

Eli taitaa huohottaa koska on kansista hengittävä ja nyt valuttaa takapytyn kautta ilmanputsariin öljyä josta se roiskuu koneelle.

Mikä voisi olla syynä, pytyt ja kannet olivat irti sekä molemmat käyty läpi moottorikoneistamolla.

Pari kertaa olen irrottanut ilmansuodattimen kotelon ja pessyt osat puhtaaksi mutta sellaisen 200-300 km jälkeen alkaa taas valuttelemaan ja roiskii ajossa koneelle

Muuten peli rokkaa hienosti lukuunottamatta tuota melko ärsyttävää oiretta
Viimeksi muokannut marko69, 21:56 25.09.2025.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Onko ilmanputsari vakio? Monessa tarvikeputsarissa on ihan liian iso reikä ja huohotuksen mukana kulkeva öljysumu ei kulje imuilman mukana vaan tiivistyy sinne pohjalle.
XL 883C -07 | FLSTF -98
marko69
Viestit: 417
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja marko69 »

Joo alkuperäinen kotelo mutta pestävä k&n tyylinen suodatin johon taakse tulee ne kumiset ”letkut” kansien hengitys pulteista
Avatar
jeku
Viestit: 162
Liittynyt: 21:46 30.04.2007.
Viesti:

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja jeku »

Kannattaa kurkata et venakopan tiivisteet kunnolla paikallaan,onhan tiivisteet oikeat/kansihuohottava malli?
marko69
Viestit: 417
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja marko69 »

Koneen kasasi ammatikseen niitä tekevä joten luotan että siellä kaikki ok
marko69
Viestit: 417
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja marko69 »

Pisti miettimään voiskos olla syynä huohotusventtiili tai öljypumppu kyseiseen ongelmaan…

Ja samalla noi tönärien suojakuoretkin tihruaa hiukan öljyä keskeltä….
Avatar
-Harikka-
Viestit: 5016
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Miun 2001 TC:ssä oli sammaa ominaisuutta pienen piristyksen jälkee :(
Sain neuvon olla täyttämättä öljytankkii mittatikun yläviivaa asti :idea:
Ja kas, huohotus ilmanputsarin kuoree lakkas :!: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
marko69
Viestit: 417
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja marko69 »

Pitääpä se vielä tsekata, muistelen etten laittanut pyydettyä
määrää öljysäiliöön vaan taisin jättää melkein 0,5l laittamatta
marko69
Viestit: 417
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja marko69 »

Öljymäärä merkkien puolivälissä kun pyörä suorassa
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1714
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Onko moottori lämmin eli on käynyt riittävän kauan, ainakin pari minuuttia, ennen kuin tarkistit? Jos on kylmänä merkkien puolessa välissä niin kuumana taitaa olla yli ylämerkin. Ja työnsit tikun sisään eli paikoilleen?

Tuon ikäisessä EVO:ssa taidetaan tosiaan moottoriöljymääräkin tarkistaa pyörä pystyssä eikä sivuseisontatuella kuten uudemmissa?

Minulla 2008 Softailissa sama juttu kun Harikalla. Jos öljyn pinta on ylämerkissä niin sitä rupeaa tulemaan ilmanputsarista. Eli tarkistan täytön lämmityskäyttämisen jälkeen puoleen väliin ylä- ja alamerkkiä. En kyllä käsitä miten korkeampi öljynpinta vaikuttaa, öljypumppuhan sen paineen koneeseen tekee, mutta noin se vaan on!

Voihan vika olla jossain muuallakin kuin öljymäärässä.
marko69
Viestit: 417
Liittynyt: 20:16 15.07.2009.

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja marko69 »

Moottori oli kylmä mutta pitää kokeilla tsekata kun lämmin niin näkee tuloksen, kiitoksia neuvoista kaikille on mukavampi alkaa etsiä ”vikaa” kun kuulee kokemuksia muiltakin
Avatar
Kiwi
Viestit: 2229
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

UrpoTJ kirjoitti: 14:59 24.09.2025. En kyllä käsitä miten korkeampi öljynpinta vaikuttaa, öljypumppuhan sen paineen koneeseen tekee, mutta noin se vaan on!

Voihan vika olla jossain muuallakin kuin öljymäärässä.
Öljypumppu tosiaan tekee paineen, mutta mikäli tankin huohotus ja/tai paluulinja jäävät öljypintaan nähden liian alas, alkaa moottorille kulkeutua ylimääräistä öljyä tuon huohotuslinjan kautta ja se etsii tiensä ulos.
Pertti
Viestit: 6133
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Öljynsuodatin voi myös olla syy. Siis, jos on vahingossa laitettu TC:n suodatin.
On huomattavasti tiuhempi ja haittaa merkittävästi paluuvirtausta evossa.
Luultavasti kyllä tulee jossakin kohtaa savutustakin, jos öljyä alkaa jäädä kampikammioon....
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1714
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

marko69 kirjoitti: 10:04 23.09.2025. Eli taitaa huohottaa koska on kansista hengittävä ja nyt valuttaa takapytyn kautta ilmanputsariin öljyä josta se roiskuu koneelle.
Jos on selvää että öljy tulee vain takapytystä, niin voisiko vika olla tuon pytyn sateenvarjoventtiilissä? Eikös näissäkin ole sellainen? Onko tietoa, vahdettiinko nämä rempan yhteydessä?
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1714
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kiwi kirjoitti: 22:53 24.09.2025.
UrpoTJ kirjoitti: 14:59 24.09.2025. En kyllä käsitä miten korkeampi öljynpinta vaikuttaa, öljypumppuhan sen paineen koneeseen tekee, mutta noin se vaan on!

Voihan vika olla jossain muuallakin kuin öljymäärässä.
Öljypumppu tosiaan tekee paineen, mutta mikäli tankin huohotus ja/tai paluulinja jäävät öljypintaan nähden liian alas, alkaa moottorille kulkeutua ylimääräistä öljyä tuon huohotuslinjan kautta ja se etsii tiensä ulos.
Joo varmaan jotain tällaista voi olla kyseessä.

Silti vähän ihmettelen. Öljyn pinta jää pyörän ollessa pystyssä ja käydessä ainakin minulla lähes pari senttiä huohotusputken lähdön alapuolelle. Ja se huohotusputki käy aika alhaalla öljysäiliön pintaan nähden. Mutta loiskuuhan se öljy siellä kiihdytellessä ja jarrutellessa, pinnan korkeus vaihtelee säiliön etureunassa. Voi tämä se syy olla, on aika pienestä kiinni.

Evon öljysäiliössä liitäntä on säiliön alareunasta mutta säiliön sisällä lienee putki jonka pää nousee öljypinnan yläpuolelle, varmaan vielä enemmän kuin meikäläisen TC-koneessa.
Vastaa Viestiin