1996 evolainen valuttaa oljyä…
1996 evolainen valuttaa oljyä…
Eli taitaa huohottaa koska on kansista hengittävä ja nyt valuttaa takapytyn kautta ilmanputsariin öljyä josta se roiskuu koneelle.
Mikä voisi olla syynä, pytyt ja kannet olivat irti sekä molemmat käyty läpi moottorikoneistamolla.
Pari kertaa olen irrottanut ilmansuodattimen kotelon ja pessyt osat puhtaaksi mutta sellaisen 200-300 km jälkeen alkaa taas valuttelemaan ja roiskii ajossa koneelle
Muuten peli rokkaa hienosti lukuunottamatta tuota melko ärsyttävää oiretta
Mikä voisi olla syynä, pytyt ja kannet olivat irti sekä molemmat käyty läpi moottorikoneistamolla.
Pari kertaa olen irrottanut ilmansuodattimen kotelon ja pessyt osat puhtaaksi mutta sellaisen 200-300 km jälkeen alkaa taas valuttelemaan ja roiskii ajossa koneelle
Muuten peli rokkaa hienosti lukuunottamatta tuota melko ärsyttävää oiretta
Viimeksi muokannut marko69, 21:56 25.09.2025.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Veijo Esso
- Viestit: 1149
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Onko ilmanputsari vakio? Monessa tarvikeputsarissa on ihan liian iso reikä ja huohotuksen mukana kulkeva öljysumu ei kulje imuilman mukana vaan tiivistyy sinne pohjalle.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Joo alkuperäinen kotelo mutta pestävä k&n tyylinen suodatin johon taakse tulee ne kumiset ”letkut” kansien hengitys pulteista
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Kannattaa kurkata et venakopan tiivisteet kunnolla paikallaan,onhan tiivisteet oikeat/kansihuohottava malli?
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Koneen kasasi ammatikseen niitä tekevä joten luotan että siellä kaikki ok
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Pisti miettimään voiskos olla syynä huohotusventtiili tai öljypumppu kyseiseen ongelmaan…
Ja samalla noi tönärien suojakuoretkin tihruaa hiukan öljyä keskeltä….
Ja samalla noi tönärien suojakuoretkin tihruaa hiukan öljyä keskeltä….
- -Harikka-
- Viestit: 5016
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Miun 2001 TC:ssä oli sammaa ominaisuutta pienen piristyksen jälkee
Sain neuvon olla täyttämättä öljytankkii mittatikun yläviivaa asti
Ja kas, huohotus ilmanputsarin kuoree lakkas


Sain neuvon olla täyttämättä öljytankkii mittatikun yläviivaa asti

Ja kas, huohotus ilmanputsarin kuoree lakkas


2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty


Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Pitääpä se vielä tsekata, muistelen etten laittanut pyydettyä
määrää öljysäiliöön vaan taisin jättää melkein 0,5l laittamatta
määrää öljysäiliöön vaan taisin jättää melkein 0,5l laittamatta
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Öljymäärä merkkien puolivälissä kun pyörä suorassa
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Onko moottori lämmin eli on käynyt riittävän kauan, ainakin pari minuuttia, ennen kuin tarkistit? Jos on kylmänä merkkien puolessa välissä niin kuumana taitaa olla yli ylämerkin. Ja työnsit tikun sisään eli paikoilleen?
Tuon ikäisessä EVO:ssa taidetaan tosiaan moottoriöljymääräkin tarkistaa pyörä pystyssä eikä sivuseisontatuella kuten uudemmissa?
Minulla 2008 Softailissa sama juttu kun Harikalla. Jos öljyn pinta on ylämerkissä niin sitä rupeaa tulemaan ilmanputsarista. Eli tarkistan täytön lämmityskäyttämisen jälkeen puoleen väliin ylä- ja alamerkkiä. En kyllä käsitä miten korkeampi öljynpinta vaikuttaa, öljypumppuhan sen paineen koneeseen tekee, mutta noin se vaan on!
Voihan vika olla jossain muuallakin kuin öljymäärässä.
Tuon ikäisessä EVO:ssa taidetaan tosiaan moottoriöljymääräkin tarkistaa pyörä pystyssä eikä sivuseisontatuella kuten uudemmissa?
Minulla 2008 Softailissa sama juttu kun Harikalla. Jos öljyn pinta on ylämerkissä niin sitä rupeaa tulemaan ilmanputsarista. Eli tarkistan täytön lämmityskäyttämisen jälkeen puoleen väliin ylä- ja alamerkkiä. En kyllä käsitä miten korkeampi öljynpinta vaikuttaa, öljypumppuhan sen paineen koneeseen tekee, mutta noin se vaan on!
Voihan vika olla jossain muuallakin kuin öljymäärässä.
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Moottori oli kylmä mutta pitää kokeilla tsekata kun lämmin niin näkee tuloksen, kiitoksia neuvoista kaikille on mukavampi alkaa etsiä ”vikaa” kun kuulee kokemuksia muiltakin
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Öljypumppu tosiaan tekee paineen, mutta mikäli tankin huohotus ja/tai paluulinja jäävät öljypintaan nähden liian alas, alkaa moottorille kulkeutua ylimääräistä öljyä tuon huohotuslinjan kautta ja se etsii tiensä ulos.UrpoTJ kirjoitti: 14:59 24.09.2025. En kyllä käsitä miten korkeampi öljynpinta vaikuttaa, öljypumppuhan sen paineen koneeseen tekee, mutta noin se vaan on!
Voihan vika olla jossain muuallakin kuin öljymäärässä.
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Öljynsuodatin voi myös olla syy. Siis, jos on vahingossa laitettu TC:n suodatin.
On huomattavasti tiuhempi ja haittaa merkittävästi paluuvirtausta evossa.
Luultavasti kyllä tulee jossakin kohtaa savutustakin, jos öljyä alkaa jäädä kampikammioon....
On huomattavasti tiuhempi ja haittaa merkittävästi paluuvirtausta evossa.
Luultavasti kyllä tulee jossakin kohtaa savutustakin, jos öljyä alkaa jäädä kampikammioon....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Jos on selvää että öljy tulee vain takapytystä, niin voisiko vika olla tuon pytyn sateenvarjoventtiilissä? Eikös näissäkin ole sellainen? Onko tietoa, vahdettiinko nämä rempan yhteydessä?marko69 kirjoitti: 10:04 23.09.2025. Eli taitaa huohottaa koska on kansista hengittävä ja nyt valuttaa takapytyn kautta ilmanputsariin öljyä josta se roiskuu koneelle.
Re: 1996 evolainen valuttaa oljyä…
Joo varmaan jotain tällaista voi olla kyseessä.Kiwi kirjoitti: 22:53 24.09.2025.Öljypumppu tosiaan tekee paineen, mutta mikäli tankin huohotus ja/tai paluulinja jäävät öljypintaan nähden liian alas, alkaa moottorille kulkeutua ylimääräistä öljyä tuon huohotuslinjan kautta ja se etsii tiensä ulos.UrpoTJ kirjoitti: 14:59 24.09.2025. En kyllä käsitä miten korkeampi öljynpinta vaikuttaa, öljypumppuhan sen paineen koneeseen tekee, mutta noin se vaan on!
Voihan vika olla jossain muuallakin kuin öljymäärässä.
Silti vähän ihmettelen. Öljyn pinta jää pyörän ollessa pystyssä ja käydessä ainakin minulla lähes pari senttiä huohotusputken lähdön alapuolelle. Ja se huohotusputki käy aika alhaalla öljysäiliön pintaan nähden. Mutta loiskuuhan se öljy siellä kiihdytellessä ja jarrutellessa, pinnan korkeus vaihtelee säiliön etureunassa. Voi tämä se syy olla, on aika pienestä kiinni.
Evon öljysäiliössä liitäntä on säiliön alareunasta mutta säiliön sisällä lienee putki jonka pää nousee öljypinnan yläpuolelle, varmaan vielä enemmän kuin meikäläisen TC-koneessa.