Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1126
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Uudessa tieliikennelaissa tuli mukana ikävä yllätys:
Tieliikennelaki 144 § kirjoitti: Moottoripyörällä, jota ei ole varustettu sivuvaunulla, saa kuljettaa enintään yhtä matkustajaa. Sivuvaunulla varustetulla moottoripyörällä saa kuljettaa enintään yhtä matkustajaa kuljettajan takana. Edellytyksenä matkustajan kuljettamiselle on, että matkustajaa varten on sopiva istuin ja jalkatuet. Sivuvaunulla varustetun moottoripyörän sivuvaunussa saa kuljettaa enintään kahta matkustajaa. Rekisteriin merkittyjä henkilölukumääriä ei saa ylittää.
Vanhoissa pyörissä ei ole mitään merkintää paikkaluvusta, joten laitoin kysymyksen Trafille asiasta. Saahan nähdä miten vastaavat. Muutoskatsastus pelkästään tuota varten ei kiinnosta, kun sen hintakin kiipesi yli satasen. Maalaisjärjellä ajatellen ei pitäisi sakkoja tulla kyytiläisestä, jos penkki ja jalkatapit löytyy. Virkatehtävissä ei tosin aina maalaisjärkeä sovelleta, joten riskihän on tietenkin melkoinen.
Viimeksi muokannut Veijo Esso, 10:04 28.02.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
JKKo
Viestit: 1799
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kauankohan mun pitää ajella laittomuuksillani päästäkseni ekan kerran syyniin?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 6062
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos laitat sivuvaunun, eikä sitä ole erikseen katsastettu, on yhdistelmän paikkaluku sama kuin pelkän pyörän.
Kävin muutoskatsastamassa yhden yhdistelmän viimekeväänä vaihtoehtoisesti käytettäväksi ja silloin oli puhetta asiasta. Jos vaunulla haluaa lisätä henkilömäärää, siinä pitää olla jarru.

Pelkässä moottoripyörässä on kaksi paikkaa, jos matkustajalle on penkki ja jalkatapit.
Se muutamana vuotena ollut yksipaikkaisuus rekisteriotteessa oli virhe, eikä mielestäni enää päde, jos nuo edellytykset täyttyvät.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Pekka L
Viestit: 446
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Onkos sitten vaatimus matkustajan kiinnipitokahvasta jätetty pois?
Sen pykälän vaatimuksethan on täytetty myös sillä satulan yli menevällä remmillä. Mikä ei oikeasti tuohon tehtävään edes sovellu... :mrgreen:
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1126
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kiinnipitokahvan vaatimus on varmaan ollut jossain rakenteisiin liittyvässä asetuksessa tai laissa. Ei vanhassakaan versiossa siitä mitään puhuttu.

Eihän nämä määräykset koskaan ole yhdessä paikassa, vaan ristiin rastiin eri säädöksissä. Hyvänä esimerkkinä "jokamiehen oikeudet luonnossa" jotka koostuvat asioista jotka on tusinassa lakeja joko määrätty sallituiksi tai jätetty erikseen kieltämättä.

Tässä eräs tulkinta paikkaluvusta, jos sitä ei rekisteriotteesta löydy.
Kuva
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4937
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Veijo Esso kirjoitti: 09:45 28.02.2020. ... Vanhoissa pyörissä ei ole mitään merkintää paikkaluvusta, ...
'Minkä ikäsiä sie tarkotat vanhoilla pyörillä :?: :roll:
Täällä on muutama ketju paikkaluvusta.
Miun muuttopyörä 2001 ChromeTrain oli otteen mukkaa 1-paikkane, rekisteröintikatsastuksen jälkee. Kävin konttuurilla asian korjauttamassa velotuksetta.
Epävirallisella LärviKirja-voorumilla keskustellaa samasta asiasta...
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1126
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

-Harikka- kirjoitti: 21:49 28.02.2020. 'Minkä ikäsiä sie tarkotat vanhoilla pyörillä :?: :roll:
Lähinnä tarkoitin viime vuosituhannen pyöriä ja osaa ihan vuosituhannen alustakin ennen EU:n tyyppihyväksyntämääräyksien käyttöä meilläkin.

Ja ennenkuin kukaan saivartelee, etteivät nuo ole vanhoja, niin harvemmin moottoripyöristä on puhuttu keski-ikäisinä. Uusissa merkinnät ovat olemassa ja niiden osalta ei tule mitään haastetta (ellei sitten ole väärin, mutta se on kokonaan toinen juttu).
-Harikka- kirjoitti: 21:49 28.02.2020. Epävirallisella LärviKirja-voorumilla keskustellaa samasta asiasta...
Saavat pitää siellä tunkkinsa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1126
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Trafista vastasivat, että voin tiedustella katsastustoimipaikasta voiko paikkalukua kirjata tietoihin ja mitä se vaatisi. Mistähän katsastustoimipaikka sitten kysyy jos, päämaja ei kerran tiedä vastausta? :roll:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 6062
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minkälaista kuljetusta sivuvaunuyhdistelmällä suunnittelet?
1+1 menee ilman mitään, mutta 2+1 vaatii jarrun vaunuun.

Jos laitat sivuvaunun, käy muutoskatsastamassa sille vaihtoehtoinen käyttö.
Jos katsuri sanoo, ettei sellaista enää ole mahdollista tehdä, vaan pitää muuttaa L-luokkaa pysyvästi, vaihda konttoria.
Tuolla vaihtoehtoisella hiljenee vakuutusyhtiö, jos jotakin sattuu.

Trafissa on vimevuosina työtehtäviä sekoitettu, ja uusia aaltoyliopistolaisia otettu sellaisella tahdilla, ettei siellä enää kukaan tiedä siitäkään, että kuka voisi tietää jostakin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1126
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pertti kirjoitti: 22:19 05.03.2020. Minkälaista kuljetusta sivuvaunuyhdistelmällä suunnittelet?
1+1 menee ilman mitään, mutta 2+1 vaatii jarrun vaunuun.
Ei ole vaunua tulossa, vaan ihan satunnaisesti on kyytiläinen mukana tavallisella takapenkillä. Olen vaan vuosien saatossa oppinut, että jonkun virkamiehen tekemästä virheestä voi itse joutua vastuuseen vaikka asiaan ei olisi voinut vaikuttaa tai ollut edes mahdollista tietää virheestä. Tai sitten virhettä ei voi oikaista ilman järjetöntä byrokratiaa ... ja artisti maksaa.
Pertti kirjoitti: 22:19 05.03.2020. Trafissa on vimevuosina työtehtäviä sekoitettu, ja uusia aaltoyliopistolaisia otettu sellaisella tahdilla, ettei siellä enää kukaan tiedä siitäkään, että kuka voisi tietää jostakin.
Onhan se hyvä, että palkkaavat uutta väkeä.

Viime viikonloppuna tuli hankittua yksi pyörä lisää (merkkiä en kehtaa täällä mainita), mutta siinä on vuonna 2001 maahantuonnin yhteydessä merkattu paikkaluku väärin. Sen osalta täytyy käydä konttorilla pyytämässä oikaisua. Täytyy samalla tiedustella sieltä, mikä mieltä ovat tuon tyhjän paikkaluvun muutoksesta. Maksamaan siitä en ala, kun vika ei ole minun
XL 883C -07 | FLSTF -98
Highwayman
Viestit: 103
Liittynyt: 17:02 23.02.2020.
Paikkakunta: Long Lonesome Highway

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Highwayman »

Veijo Esso kirjoitti: 08:31 06.03.2020.Viime viikonloppuna tuli hankittua yksi pyörä lisää (merkkiä en kehtaa täällä mainita), mutta siinä on vuonna 2001 maahantuonnin yhteydessä merkattu paikkaluku väärin. Sen osalta täytyy käydä konttorilla pyytämässä oikaisua. Täytyy samalla tiedustella sieltä, mikä mieltä ovat tuon tyhjän paikkaluvun muutoksesta. Maksamaan siitä en ala, kun vika ei ole minun
Mistä päättelet, että maahantuonnin yhteydessä on tehty virhe ?.
Markkinoilla on paljon erimerkkisiä moottoripyöriä tai niiden rinnakkaisversioita, jotka ovat tehtaalta lähteneet "yksipaikkaisina" ihan tyyppipapereiden mukaan. Ilman matkustajan istuinta, jalkatappeja, kiinnipito kahvoja tai hihnaa.
Virhe on ehkä tapahtunut silloin, kun nuo varusteet on laitteeseen jälkeenpäin lisätty ja muutoskatsastus on jäänyt tekemättä ?
My way or the Highway...
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1126
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Highwayman kirjoitti: 08:50 06.03.2020. Mistä päättelet, että maahantuonnin yhteydessä on tehty virhe ?.
Markkinoilla on paljon erimerkkisiä moottoripyöriä tai niiden rinnakkaisversioita, jotka ovat tehtaalta lähteneet "yksipaikkaisina" ihan tyyppipapereiden mukaan. Ilman matkustajan istuinta, jalkatappeja, kiinnipito kahvoja tai hihnaa.
Tätä pyörää ei ole ikinä tehty yksipaikkaisena. Ihan tehtaalta tullessa on ollut takapenkki, matkustajan tapit ja hihna sekä pehmustettu sissybar. Kyseinen yksilö on tuotu maahan aikana, jolloin noita merkintöjä yksipaikkaisuudesta on virheellisesti tehty. En tietenkään voi olla 100% varma, että kyseessä on virhe kun en ole pyörää maahantuontikunnossa nähnyt. Siihen aion kumminkin vedota ja koitan saada ilman kustannuksia merkinnän korjattua.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 6062
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vuosimalli pelastaa sen vanhan pyörän ja nälöjään uudemmankin.
Lainaus yhdestä aikaisemmin paikkalukua käsitelleestä ketjusta vuodelta 2009:

Hemulin kommentti...
"17.6.2003 jälkeen tyyppihyväksytyissä pyörien kanssa on ongelma jos niitä ei ole hyväksytty kaksipaikkaiseksi. Vanhemmissa riittää kunhan matkustajalle on asianmukaiset tilat, ei edes tarvitse muutoskatsastaa."
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1126
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Veijo Esso kirjoitti: 10:21 06.03.2020. En tietenkään voi olla 100% varma, että kyseessä on virhe kun en ole pyörää maahantuontikunnossa nähnyt. Siihen aion kumminkin vedota ja koitan saada ilman kustannuksia merkinnän korjattua.
Kävin katsastuskonttorilla perjantaina ja löytyi vähän lisätietoa. Maahantuontipaperit löytyvät Trafin arkistosta kuvattuna, joten niiden perusteella pystytään selvittämään asia. Jos alkuperäisissä saksalaisissa papereissa on merkitty kaksipaikkaiseksi, niin virhe voidaan korjata ilman katsastusta. Pyörä on vuodelta 1994 joten siihen ei vielä sovelleta EU:n tyyppihyväksyntäsäännöksiä, eli muutoskatsastuksella paikkaluvun saa muutettua joka tapauksessa, jos mikään kantavuuteen liittyvä rajoitus ei sitä estä.

Uuden lain mukaan paikkaluvun ylityksestä tulee vain liikennevirhemaksu, joten rahamies voi huoletta kuljettaa kyytiläistä vaikka paikkaluku näyttäisi mitä. Meidän vähemmän varakkaiden pitää olla lainkuuliaisia. :roll:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4937
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Paikkaluku ja uusi tieliikennelaki

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Veijo Esso kirjoitti: 09:40 09.03.2020. ... Uuden lain mukaan paikkaluvun ylityksestä tulee vain liikennevirhemaksu, joten rahamies voi huoletta kuljettaa kyytiläistä vaikka paikkaluku näyttäisi mitä. Meidän vähemmän varakkaiden pitää olla lainkuuliaisia. :roll:
Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin