Sähköt katosi
Sähköt katosi
Kesken starttauksen pimeni pyörästä kaikki sähköt. Virtalukolle tulee keskimmäiseen piuhaan virta, mutta siitä pitemmälle ei. Kaikki liittimet avattu ja ne paksut sulakkeet,liekö nyt ne lämpösulakkeet,mitkälie,ei ainakaan normaalit totutut moiset hierottu ja kokeiltu "oikomislangalla"virrankulkua mutta täydellinen pimennys. Olisko jollain pientä vihjettä mitä seuraavaksi repisi auki. Niin, ja on akussa virtaa.
Re: Sähköt katosi
niin juu, pyörä on -97 softail.
- Karvanaama
- Viestit: 118
- Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
- Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
- Viesti:
Re: Sähköt katosi
Periaatteessa vastaus on omassa tekstissäsi: Virtalukolle tulee keskimmäiseen piuhaan virta, mutta siitä pitemmälle ei. Silloinhan vika on virtalukossa, olettaen että mittaustulos on oikea.
Mutta millä totesit että virta on? Mittarillako?
Ja miten totesit akun kunnon?
Mutta millä totesit että virta on? Mittarillako?
Ja miten totesit akun kunnon?
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Re: Sähköt katosi
Ihan sähkökynällä. Virtaa ei tule mihinkään ,hitustakaan ,että edes varoitusvalot palaisi.
Re: Sähköt katosi
Katselin netistä sähkökytkentäkaaviota. Eikös tuonvuotisissa plussasähkö pyörän kaikille laitteille tule niin että plus-kaapeli menee akulta starttimoottorin plus-napaan (startti ei tietenkään pyöri kun solenoidi ei vielä yhdistä) ja siitä automaattisulakkeen kautta virtakytkimelle. Eli jos siellä yhdessä johdossa (punainen?) on plussa havaittavissa niin sinne asti olisi homma kunnossa. Toki jännite kannattaisi mittarilla mitata kuten jo edellä olikin.
Jos virtanapin lähtöihin sähkö nappia kääntämällä tulisi, plussasähkö siitä jatkaisi sulakkeille. Sieltä sulakkeilta et siis jännitettä löytänyt?
Onkos virtanapissa se ACC-asento eli vain parkit yms. apuvehkeet päällä? Tämäkään asento ei siis toimi?
Virtalukossa minäkin veikkaisin vian olevan kuten tuolla edellä jo siis olikin.
Toisaalta pitäisi varmistaa että sähköä riittävästi kulkee. Akun kaapelit on se perusknoppi, sieltä kuitenkin monta kertaa vika löytyy.
Jos virtanapin lähtöihin sähkö nappia kääntämällä tulisi, plussasähkö siitä jatkaisi sulakkeille. Sieltä sulakkeilta et siis jännitettä löytänyt?
Onkos virtanapissa se ACC-asento eli vain parkit yms. apuvehkeet päällä? Tämäkään asento ei siis toimi?
Virtalukossa minäkin veikkaisin vian olevan kuten tuolla edellä jo siis olikin.
Toisaalta pitäisi varmistaa että sähköä riittävästi kulkee. Akun kaapelit on se perusknoppi, sieltä kuitenkin monta kertaa vika löytyy.
Re: Sähköt katosi
Jos sinne virtalukolle tulee jännite silloin, kun virta ei ole päällä, mutta virran päällä ollessa ei, niin suurella todennäköisyydellä automaattisulake tai akkukaapeli on viallinen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sähköt katosi
Niin tosiaan jos jännite katoaa virtalukolle akulta tulevasta johdosta kun pistää virran päälle ja siis ei ole millään virtalukon johdolla enää jännitettä niin se automaattisulake on voinut pätkäistä. Mutta mitenkäs se automaattisulake oikein toimii jos se yrittää jotain suojata? Eli jos virtalukon jälkeen onkin jotain häikkää niin eikös sen sulakkeen silloin pitäisikin "aueta"? Eli jos se toimii noin niin onko sulakkeessa välttämättä vikaa?
Täällä foorumilla taitaa kyllä löytyä juttua viallisista automaattisulakkeista mutta on sitten sitäkin että vika on jossain muualla:
"Kaikki sähköt kateissa"
viewtopic.php?f=35&t=59720&hilit=kaikki ... ac2967fd07
Taitaa olla siellä ihan samat pohdinnat.
Kaiken varalta, ethän juuri äskettäin ole tehnyt pyörälle jotain, avannut käsikontrollien koteloita tms? Omalla kohdalla on niin että uudet viat ovat olleet tavalla tai toisella usein seurausta omista tekemisistäni...
Täällä foorumilla taitaa kyllä löytyä juttua viallisista automaattisulakkeista mutta on sitten sitäkin että vika on jossain muualla:
"Kaikki sähköt kateissa"
viewtopic.php?f=35&t=59720&hilit=kaikki ... ac2967fd07
Taitaa olla siellä ihan samat pohdinnat.
Kaiken varalta, ethän juuri äskettäin ole tehnyt pyörälle jotain, avannut käsikontrollien koteloita tms? Omalla kohdalla on niin että uudet viat ovat olleet tavalla tai toisella usein seurausta omista tekemisistäni...
- Karvanaama
- Viestit: 118
- Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
- Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
- Viesti:
Re: Sähköt katosi
Tässä vian selvittämisessä etänä on omat haasteensa. Tärkeintä on että tarjotaan oikeat lähtötiedot.
Tässä nyt sekoittaa ainakin minua pari asiaa:
"Virtalukon keskinapaan tulee virta"
"Virtaa ei tule mihinkään"
Koitas seuraavia asioita:
1: Heitä se sähkökynä lähimpään vesistöön ja hae marketista oikea mittari tai etsi kaveri, jolla sellainen on.
2: Mittaa sillä akun jännite. Mittari DC-alueelle. Musta mittapiuha akun miinusnapaan. Punainen akun plusnapaan. Jännite pitää olla yli 12V.
3: Jos jännite on ok, Siirrä musta mittapiuha pyörän runkoon ja punainen yhä plusnavassa. Jos jännite hävisi tai laski huomattavasti, on vika miinusjohdossa. Huono liitos.
3: Jos jännite on ok, Musta mittapiuha akun miinusnapaan ja punainen pluskaapelin toiseen päähän startille tai solenoidille, mihin se nyt meneekään. Jos jännite löytyy, pluskaapeli on ok.
4: Sitten mittaat sulakkeiden ja virtalukon navat. Jossain kohtaa löytyy kohta mihin jännite katkeaa.
Vahvin veikkaukseni on akun plus tai miinuskaapelin liitos, koska vika tuli startatessa. Liitos kuumeni kuormittaessa eikä johda enää. Ja tätä ei voi todeta "se näyttää ehjältä", pitää mitata tai nitkuttaa liitosta.
Kärsivällisesti vaan, kyllä se vika löytyy.
Tässä nyt sekoittaa ainakin minua pari asiaa:
"Virtalukon keskinapaan tulee virta"
"Virtaa ei tule mihinkään"
Koitas seuraavia asioita:
1: Heitä se sähkökynä lähimpään vesistöön ja hae marketista oikea mittari tai etsi kaveri, jolla sellainen on.
2: Mittaa sillä akun jännite. Mittari DC-alueelle. Musta mittapiuha akun miinusnapaan. Punainen akun plusnapaan. Jännite pitää olla yli 12V.
3: Jos jännite on ok, Siirrä musta mittapiuha pyörän runkoon ja punainen yhä plusnavassa. Jos jännite hävisi tai laski huomattavasti, on vika miinusjohdossa. Huono liitos.
3: Jos jännite on ok, Musta mittapiuha akun miinusnapaan ja punainen pluskaapelin toiseen päähän startille tai solenoidille, mihin se nyt meneekään. Jos jännite löytyy, pluskaapeli on ok.
4: Sitten mittaat sulakkeiden ja virtalukon navat. Jossain kohtaa löytyy kohta mihin jännite katkeaa.
Vahvin veikkaukseni on akun plus tai miinuskaapelin liitos, koska vika tuli startatessa. Liitos kuumeni kuormittaessa eikä johda enää. Ja tätä ei voi todeta "se näyttää ehjältä", pitää mitata tai nitkuttaa liitosta.
Kärsivällisesti vaan, kyllä se vika löytyy.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Re: Sähköt katosi
Yleismittari kannattaa ostaa omaksi, taitaa saada alle kympillä.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...