Kromikielto EUn alueelle...?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Choppers_forever

Kromikielto EUn alueelle...?

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

Harlikat ja vanhat jenkit aiheuttavat sitten syöpää...vo vi**u. EU , tuo ihana paskalaatikko. Jumalauta jos tämmönen aivosaasta menee läpi.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/autoh ... ebook:2af1" onclick="window.open(this.href);return false;
Shovel Kopteri ja Buell S1
Kiwi
Viesti:

Re: Kromikielto EUn alueelle...?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Niinpä niin... Huonosti kirjotettu artikkeli. Luin pari muutaki kys. kirjoittajan juttua ja vois tehä jotain muuta ja antaa niiden kirjottaa jotka tietääki jostain jotain. Tai eihän ne iltalehtiin kirjottele kun niillä on muutaki tekemistä.

Kromattu tuote itsessään ei aiheuta syöpää vaan kromaus prosessissa käytettävät/muodostuvat kemikaalit. Kovakromaus on ollu jo pitkään kiellettyä EU alueella ja tämä uutinen ei yllättänyt muulla kun typeryydellään. Auto ja mp harrastajat ei sinänsä mitenkään ole se suurin ryhmä jota tämä koskee, millaisia vesihanoja ym. tulevaisuudessa saadaan Suomessa ja Euroopassa valmistettua on suurempi kysymys. Eiköhän se tästä...

Kiinalaiset kyllä romaa nii pitkään ku voivat ;)
klix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klix »

No hohhoijaa joo;

Varsinkin ajoneuvoharrastajien kromauksillaan aiheuttama suuri saastutus on tuhoamassa planeettamme!

Ollaankohan vähän samanlaisilla faktoilla matkassa kun ns. paskalain kanssa (jatevesiasetus)
Henk koht perseestä tulee n 800g fosforia/vuosi josta n.1/2 jää duunissa kunnalliseen viemäröintiin.
Haja-asutusalueella mun tarvis nyt kuitenkin tehdä 5-10 Ke sijoitus omaan pienvesipuhdistamoon
jonka teoreettiset vaatimuksetkin kovempia kun kunnallisessa.
Naapurin jyväjemmari saa tosin työntää peltoonsa monituhatkertaisen määrän eläinkusta/paskaa.

Meni VÄHÄN OHI edellinen kappale XD.

Kromia & nikkeliä ym. näkee varmaan esmes lähimarketin kalusteissa..tai Ikeassa..tai omassa
kylppärissä enemmän kuin harrastelaitteissa.
Hiukka taas ollaan "lillukanvarsissa".

Pennissä on tonnin alku mut voisko alottaa siitä tonnista?

"Nimim: "Mitä, ai röökistä syöpä muka??"
It ain't sport if it can't kill ya
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Ja miksi Eu salli esimerkiksi Metanolin käytön lasinpesunesteissä???? Autoissa se höyry leviää puhaltimen kautta sisätiloihin......
Vain Kromi on näköjään vaarallista.....
Taidanpa loput rumat sanat jättää kommentoimatta...... :evil: :evil:
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
HileD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HileD »

Pave. kirjoitti:Ja miksi Eu salli esimerkiksi Metanolin käytön lasinpesunesteissä???? Autoissa se höyry leviää puhaltimen kautta sisätiloihin......
Vain Kromi on näköjään vaarallista.....
Taidanpa loput rumat sanat jättää kommentoimatta...... :evil: :evil:
OT: Mä oon mietiskelly tota metanoli asiaa noissa lasinpesunesteissä, että onko toi homma kanssa paljon melua tyhjästä vai ihan oikeesti sen verran epäterveellistä että kannattas vaivautua vaimon autoon laittaa ei metanoli pohjasta (ittellä niin väliä ku olen muutenkin niin epäterveellinen)? Onko tosta jotain faktaa? Muuta kun se että sanomattakin on selvää että tommosen hengittely ei ole terveellistä. Miksei tuommoselle asialle ole tehty mitään jos niin kovin vaarallista.
Tarkotus ei ole saivarrella. Itte olen vaan tätä funtsaillu kun kovin jyrkkä mielipide tuntuu joillain olevan noista meta pohjasista litkuista ja itte ku ei oo oikeen mitään mieltä ni haluisin sellasen mielipiteen rakentaa :)
-Know your enemy-
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Hienoa pestä ikkunoita, vaikkei tarvitsisikaan, kun autoon leviää kotoinen pontikan haju...
moderattori

Romu rauhoittaa!
Pave.

HileD kirjoitti:
OT: Mä oon mietiskelly tota metanoli asiaa noissa lasinpesunesteissä, että onko toi homma kanssa paljon melua tyhjästä
Kyllä kun sitä höyryä vähän enemmän hengittää niin tuntuu hieman kurkunpäässä ja saattaa tulla pää kipeäksi!
Jos joutuu huonolla kelillä ajamaan pitkään ja useasti käyttämään pesunestettä niin silloin sen paremmin huomaa..... eli vaikka olet sen kahdeksan tuntia töissä tuolla tien päällä.............
Itse ainakin käytän pelkästään etanolipohjaista pesunestettä eikä sen kanssa ole tullut samanlaisia ongelmia!
R.I.P Jaska - Motoristi
HileD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HileD »

Pave. kirjoitti:
HileD kirjoitti:
OT: Mä oon mietiskelly tota metanoli asiaa noissa lasinpesunesteissä, että onko toi homma kanssa paljon melua tyhjästä
Kyllä kun sitä höyryä vähän enemmän hengittää niin tuntuu hieman kurkunpäässä ja saattaa tulla pää kipeäksi!
Jos joutuu huonolla kelillä ajamaan pitkään ja useasti käyttämään pesunestettä niin silloin sen paremmin huomaa..... eli vaikka olet sen kahdeksan tuntia töissä tuolla tien päällä.............
Itse ainakin käytän pelkästään etanolipohjaista pesunestettä eikä sen kanssa ole tullut samanlaisia ongelmia!
Ymmärrän. Valinta lienee tuossa tapauksessa selvä.
-Know your enemy-
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Joo toi juttu on todella huono. Ei oo yhtään selvitetty, mistä on kyse. Eli ollaanko kieltämässä kromaamista menetelmänä vai oikeasti kromin käyttöä. Meinaa toi pintakäsittely on ihan naurettavan pieni siivu.
En tiedä missä muualla kromia käytetään, mutta ruostumattomat ja haponkestävät teräkset sisältävät paljon kromia. Näiden materiaalien käyttö sen kun vain lisääntyy teollisuudessa kokoajan.
Mistäs muuten väittämä, että kovakromaus olisi kielletty euroopassa?
Ei mun tietääkseni eikä näidenkään http://www.kova-kromi.fi/tuotesivu" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiwi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Hessu kirjoitti:Mistäs muuten väittämä, että kovakromaus olisi kielletty euroopassa?
Ei mun tietääkseni eikä näidenkään http://www.kova-kromi.fi/tuotesivu" onclick="window.open(this.href);return false;
Näin ne koulussa mulle väitti. Pitää alkaa kyseleen vähän tarkemmin.
moottori-hannu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moottori-hannu »

Etanolipohjainen pissis on se mikä tuoksuu/haisee ja metanolipohjainen on hajuton. Metanolipohajaisia saa kyllä myydä mutta lukitusta kaapista/tiskin alta eli ei niitä vahingossa vaimonkaan autoon eksy. Toki vanhan liiton rahtari ostaa tynnyreittäin metanolipohjaista kun halvalla saa.
Ride free; Ride safe; Ride hard; you can rest when you die
Pave.

moottori-hannu kirjoitti: Toki vanhan liiton rahtari ostaa tynnyreittäin metanolipohjaista kun halvalla saa.
Taitaa vaan olla niin että silloin kun vanhanliiton rahtarit on aloittanut työnsä ei metanolipohjaisista ole ollut tietoakaan... ne kun tuli vasta EUn kylkiäisinä..... :lol: :lol: No silloin tais kyllä autoissakin olla kromia, nykyään vaan korkeintaan "kromattua" muovia...... :roll:
R.I.P Jaska - Motoristi
Vastaa Viestiin