Pannu ongelmaa
Pannu ongelmaa
Osaisko joku sanoa jotakin ongelmaan, joka on seurannut mua ja mun Pannua. Ongelma on ollut sellainen että pyörä toimii tosi hyvin noin 80-90 vaudissa. Kun ajan kovempaa niin pyörä alkaa menettään tehoa, ei sammu koskaan mutta ei vastaa kaasuun. Sitten sen alkaa ”potpottaan” (po-pop-po-pop-pop-pop) ja ampuu tulta pakariin. Hetken kuluttua sitten taas toimii ja mennään. Tämä juttu toistuu lähes koko ajan kun ajan kovempaa, noin 100-120 tunnissa.
Pyörä tuli valmiiksi 2006 ja on ollut käytössä siitä lähtien. Siinä on 2006 kone, vain kannet on vanhat enkä tiedä miltä vuodelta. Pyörässä oli alun perin B kaasari ja sen vaihdoin parin vuoden päästä E-kaasariin mutta ongelma ei ratkennut sillä. Sähköt vedettiin 2006 ja sytkä oli Malloryn elektroninen. Sähköt on uusittu kerran sen jälkeen. Nyt talvella vaihdoin automaatti jakajaan ja olen käynyt pari kertaa ajamassa mutta ongelma seuraa yhä, kovemmassa vaudissa tuntuu kuin tehot katoaa, kone potpottaa jonkin aikaa ja sitten taas mennään. Kaasariin laitoin talvella korjausarjan. Onko kyseessä mekaaninen vika vai mitä sulle tulee mieleen?
Pyörä tuli valmiiksi 2006 ja on ollut käytössä siitä lähtien. Siinä on 2006 kone, vain kannet on vanhat enkä tiedä miltä vuodelta. Pyörässä oli alun perin B kaasari ja sen vaihdoin parin vuoden päästä E-kaasariin mutta ongelma ei ratkennut sillä. Sähköt vedettiin 2006 ja sytkä oli Malloryn elektroninen. Sähköt on uusittu kerran sen jälkeen. Nyt talvella vaihdoin automaatti jakajaan ja olen käynyt pari kertaa ajamassa mutta ongelma seuraa yhä, kovemmassa vaudissa tuntuu kuin tehot katoaa, kone potpottaa jonkin aikaa ja sitten taas mennään. Kaasariin laitoin talvella korjausarjan. Onko kyseessä mekaaninen vika vai mitä sulle tulee mieleen?
Re: Pannu ongelmaa
Tarkastit varmaankin samalla, kun laitoit korjaussarjan, että bensan pinta on oikealla korkeudella?
Ja onko riittävä iso suutin kaasarissa?
Ja onko riittävä iso suutin kaasarissa?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Pannu ongelmaa
Bensan taso on ihan ok, pääsuuttimen koko en nyt muista mutta pitää ostaa suurempaa ja kokeilla silleen myös.
Re: Pannu ongelmaa
Pensan tulo ei riitä.
Liian pieni hana/letku, tukkoinen hanan tai letkun suodatin, tukkoinen tankin huohotus....
Joskus pitkä, ylös-alas kiertelevä letku aiheuttaa ilmalukkoa samoin kuin automallinen letkusuodatin jossakin asennossa.
Oireet kuitenkin kaikissa samat, kun bensaa tarvitaan enemmän, virtaus ei enää riitä.
Liian pieni hana/letku, tukkoinen hanan tai letkun suodatin, tukkoinen tankin huohotus....
Joskus pitkä, ylös-alas kiertelevä letku aiheuttaa ilmalukkoa samoin kuin automallinen letkusuodatin jossakin asennossa.
Oireet kuitenkin kaikissa samat, kun bensaa tarvitaan enemmän, virtaus ei enää riitä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Pannu ongelmaa
Mulla on nyt bensaletku pyttyjen välistä eli niin lyhyt kun voi olla. Hanan suodatinta ei ole mutta sellainen läpinäkyvä suodatin on bensaletkussa. Pitäisköhän poistaa se suodatin ja laittaa tankkiin se suodatin, siis hanan suodatin tankin sisälle.
Re: Pannu ongelmaa
Jos se on sellainen purettava lasisuodatin, siitä pitäisi mennä riittävästi.
Entäs se tankin huohotus, onko letkulla vai korkista. Voit kokeilla avata korkkia silloin kun alkaa prötäämään, mutta älä tiputa sitä.
Nimim. korkki lensi kiihdyttäessä pienessä nopeudessa, paikka tiedossa kahden metrin tarkkuudella, ei löytynyt....
Entäs se tankin huohotus, onko letkulla vai korkista. Voit kokeilla avata korkkia silloin kun alkaa prötäämään, mutta älä tiputa sitä.
Nimim. korkki lensi kiihdyttäessä pienessä nopeudessa, paikka tiedossa kahden metrin tarkkuudella, ei löytynyt....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Pannu ongelmaa
Olen koettanut korkin irroitustakin mutta ei auttanut. Jokin saamarin ihme juttu tuo on.
Re: Pannu ongelmaa
Yks ongelma mikä tulee mieleen on tän päivän bensa, onko millanen letku tankilta kaasarille? Joskus ne paisuu sisälleppäin jolloin menee tukkoon.
Re: Pannu ongelmaa
Kone on tehnyt tuota juttua 2006 lähtien. Bensa letku on uusi, en muista mittaa mutta ihan HD letkua. Mulla on jokin muistikuva että kone ois toiminut hyvin kun otin sen ilmanputsarin vaahtomuivon pois ja ajoin pelkällä rautakehikolla.
Re: Pannu ongelmaa
Moro,JukkaP kirjoitti:Kone on tehnyt tuota juttua 2006 lähtien. Bensa letku on uusi, en muista mittaa mutta ihan HD letkua. Mulla on jokin muistikuva että kone ois toiminut hyvin kun otin sen ilmanputsarin vaahtomuivon pois ja ajoin pelkällä rautakehikolla.
mulla oli aiemmin semmonen kärpäsensilmä putsari jossa vaahtomuovi suodatin. Kun kiihdytti vähänkin rajummin, imu veti tuon superlonin niin lähelle kaasarin kurkkua, että ilman saanti väheni. Tästä johtuen meno tietenkin hyytyi. Huomasin ilmiön paikallaan huudattaessa kun silmällä näin suodattimen venymisen kohti imuaukkoa.
Tein alumiinista uuden suodatinkotelon ja siihen pestävä suodatin ja ongelma katosi samantien.
Jouni
Re: Pannu ongelmaa
Täytyy testata jotenkin tuon ilmanputsarin kanssa, toisenlainen suodatin jospa ongelma katoais.
Re: Pannu ongelmaa
Tämä on tullut vastaan niin monessa tapauksessa, sellainen "autosuodatin" jossa on paperi filtteri ei vaan toimi kuin järjestelmissä missä on bensapumppu. Toki löysit jo ongleman.. eli suurempi tilavuus tuohon putsari koteloon. Jos suodatin on suoraan kurkun kohdalla tuo voi helposti tapahtua, samoin suodatin syttyy palamaan kun tulee sytytyshäiriöPertti kirjoitti: samoin kuin automallinen letkusuodatin jossakin asennossa.
Oireet kuitenkin kaikissa samat, kun bensaa tarvitaan enemmän, virtaus ei enää riitä.

You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Pannu ongelmaa
Puola voisi olla rikki, kun lämpenee alkaa pätkiä. Jos ajaa täysiä ilma voi viilentää puolaa ja toimia paremmin.
Kokeile ehjää puolaa.
Kokeile ehjää puolaa.
Re: Pannu ongelmaa
Joko vika on löytynyt? Itella omassa Pannussa oli aikoinaan samantyyppistä vaivaa. Lämpimänä ryski ja paukkui ettei viittinyt ajella, meinasi jo usko loppua, pari kesää sitkeästi etsin vikaa ja löytyihän se......
Kaikki kävin läpi useita kertoja, puola, bensasyöttö, mahdollinen katkos jossain sytysvirtapiirissä, kannet pois pari kertaa, venttiilien välykset, sylinterin välykset.
Takakantta poisottaessa vähän aluksi ihmettelin että näköjaan polttanut vähän huonosti, mutta kun ei ollut oikein vertailukohdetta, niin ajattelin tässä voisi olla jotain mielenkiintoista. Kansi oli jotenkin karstanen, nyt voin jo paljastaa että karstahan se alkoi kuumana palamaan, ihan omia aikojaan. Mutta miksi? kaikki piti olla kunnossa, miksi kansi on karstanen? Öljyä tuli siis palotilaan jostain. Öljyä tuli venttilien varren kautta, vaikka ohjurit oli kohtalaisessa kunnossa.
Eikun Pannu tulille, ilman takapytyn venttiilikoppaa. Kanteen tuli öljyä "liian" paljon ja öljy näytti kerääntyvän pakoventtiilin ympärille, Ainakin minun Pannun kannessa pakoventtiilijousen kohdalla oli sellainen öljynohjausvalu ja siihen näytti kerääntyvän öljyä. Ehkä osasyynä oli että vaihdoin S§S öljypumpun ja öljyä tuli vähintäänkin tarpeeksi.
Otin takakannen pois ja rälläkän toiseen käteen ja joutavanpäiväinen öljyn virtaus haitta pois. Siihen loppui ongelmat ja tämän jälkeen on tullut Pannuun ehkä 80-90 tkm ja hyvin pelittää.
Siis joutavanpäiväinen öljyhaitta
M.O.T.
Kaikki kävin läpi useita kertoja, puola, bensasyöttö, mahdollinen katkos jossain sytysvirtapiirissä, kannet pois pari kertaa, venttiilien välykset, sylinterin välykset.
Takakantta poisottaessa vähän aluksi ihmettelin että näköjaan polttanut vähän huonosti, mutta kun ei ollut oikein vertailukohdetta, niin ajattelin tässä voisi olla jotain mielenkiintoista. Kansi oli jotenkin karstanen, nyt voin jo paljastaa että karstahan se alkoi kuumana palamaan, ihan omia aikojaan. Mutta miksi? kaikki piti olla kunnossa, miksi kansi on karstanen? Öljyä tuli siis palotilaan jostain. Öljyä tuli venttilien varren kautta, vaikka ohjurit oli kohtalaisessa kunnossa.
Eikun Pannu tulille, ilman takapytyn venttiilikoppaa. Kanteen tuli öljyä "liian" paljon ja öljy näytti kerääntyvän pakoventtiilin ympärille, Ainakin minun Pannun kannessa pakoventtiilijousen kohdalla oli sellainen öljynohjausvalu ja siihen näytti kerääntyvän öljyä. Ehkä osasyynä oli että vaihdoin S§S öljypumpun ja öljyä tuli vähintäänkin tarpeeksi.
Otin takakannen pois ja rälläkän toiseen käteen ja joutavanpäiväinen öljyn virtaus haitta pois. Siihen loppui ongelmat ja tämän jälkeen on tullut Pannuun ehkä 80-90 tkm ja hyvin pelittää.
Siis joutavanpäiväinen öljyhaitta

Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100, CR 125, EXC 500
Re: Pannu ongelmaa
Kiitti vaan tästä viestistä! Olenkin ajatellut että vika voi olla mekaaninen ja jokus vaikuttaa siltä että takapytty "kuolee" ja kone käy vaan yhdellä pytyllä silloin kun se alkaa hyytymään. Kavereiden kanssa tuumattiin että taitaa saada öljyä pyttyyn jostakin joten se juttu pitää tarkistaa. Kannet on varmaan jostakin -50 luvulta joten ajattelin ostaa uudet tai sitten jättää nykyiset kannet työstyettäviksi.
Jukka
Jukka