Sporster -08 takajousitus

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Roba68
Viestit: 5
Liittynyt: 09:45 07.03.2015.

Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Roba68 »

Tarkoituksena madaltaa -08 Sporster XL:n peräpäätä, yksin kun sillä pääasiassa ajan. Onko tietoa, että kuinka pitkät iskarit pyörässä vakiona on (googlettamalla en tietoa ole löytänyt ja pyörä säilytyksessä ettei pääse mittaamaankaan) ja kuinka lyhyet voi siihen laittaa, ilman että täytyy esim lokaria alta lyhentää?

Vinkkejä toimivista ratkaisuista ottaa aloittelija kiitollisuudella vastaan :D
Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä kysyjiä. Kysyn - siis olen.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

En tiedä vastausta, mutta kun sinne uusia ostat, niin osta samantien Progressive Suspension tai joku muu laatumerkki. Progressiivisuus säilyttää pintapehmeyden ajossa, eikä joka kuoppa tunnu persuksissa. Mutta isoon monttuun ajettaessa jäykentyy progressiivisesta jousesta johtuen. Silloin voit madaltaa hieman.

Katso PS:n sivulta taulukosta alkuperäistä vastaava ja osta siitä tuumaa lyhyempi, niin et ole pahasti pielessä.
Mukavuus siinä kyllä kärsii jonkin verran, vaikka otat progressiivisetkin. Ja samalla voit toki madaltaa keulaakin sen tuuman saman putiikin madallussarjalla. Koko lysti maksaa esim. Stormilla, josta olen kaikki PS:n iskarini ostanut arviolta 400-500 eur. Tuo raha missä hyvänsä muussa paikassa pyörän parantelussa antaa vähemmän rahalle vastinetta, uskallan väittää. Eli ensin alusta kuntoon, muuta voi sitten parantaa makunsa ja lompakkonsa mukaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
LeClerc
Viestit: 736
Liittynyt: 13:28 06.01.2010.
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja LeClerc »

Ilmeisesti 13" perusmallissa ja 11" Low. Noista Low orkkiksista kaikki lienee samaa mieltä.

Jenkkipalstoilla näkee 12 ja 11,5 Progressiven 412 usein mainittavan. Joen kommentti on asiaa.
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Tehtaan jäljiltä se matalampi takajousitus on n. 11" ja korkeampi mitä suomenkin pyörissä näkyy on kai n. 13". Mikä malli sulla olikaan?

Itse olen kaksi kesää (yht. n. 13tkm) ajanut Burlyn 10,5" iskareilla kun sellaiset oli valmiina käytetyssä 48:ssa jonka ostin. Ovat matalat ja jämäkät, jäykäksi haukkuminenkaan ei ole väärin huudeltu ;) Tienmyötäistä menoa tarjoavat ja kyllä se persuuksille potkaisee kun sopiva monttu osuu kohdalle. Toisaalta taas on mukavan tarkka eli mielikseen noinkin ajaa. Pintajäykkyyttä voi esijännityksellä jonkin verran säätää (5 asetusta). Nämä on muuten myynnissä jos kiinnostaa, pitää tehdä ilmoitus kun kerkeää. Orkkiksilla en ole kerennyt ajaa ollenkaan, pl. ajokoulun 883 low joka oli melkolailla löysä kaikinpuolin. Ainakaan näillä 10,5" ei ole ollut mitään hankaamis tms. ongelmia eli niiltä osin kaikki ok.

Progressiven 412 eli se perusmalli on foorumeiden perusteella varsin suosittu, myös Road Kingin käytettyjä ilmaiskareita näkyy paljon ja niitä saa ebaysta n. 100e:lla. Omaa kokemusta ei ole kummastakaan. 412:sta on standardi ja heavy duty mallit tarjolla ja 11" alkaen 0,5" välein on malleja. Iskupituus taisi kasvaa selvästi joko 12"-12,5" mallin kohdalla vs. lyhyemmät, mutta jos nyt joka tapauksessa haetaan selvästi matalaa niin tuolla ei ole väliä.
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Olen nyt tuohon omaan Sportsteriini uudet takaiskarit hankkinut, orggis 11" pitkien paskojen tilalle tulee 11,5" Progressiven 412:set.
Yksi kyssäri, niiden vaihdosta. Kaikissa oppaissa neuvotaan koko perä ilmaan jne jne.
Ei oo tunkkia, eikä kunnon paikkaa.
Onnistuuko vaihto edes jotenkuten kikkaillen JOS irroitan vain yhden ja vaihdan yksi kerrallaan ?
Vaikka poikani avulla perää nostellen tai laskien.
Vai onko koko idea tuomittu jo lähtökohtaisesti epäonnistumaan?
Eki / -12 Sportster Iron
ES36
Viestit: 207
Liittynyt: 21:30 20.07.2008.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja ES36 »

eki912 kirjoitti:Olen nyt tuohon omaan Sportsteriini uudet takaiskarit hankkinut, orggis 11" pitkien paskojen tilalle tulee 11,5" Progressiven 412:set.
Yksi kyssäri, niiden vaihdosta. Kaikissa oppaissa neuvotaan koko perä ilmaan jne jne.
Ei oo tunkkia, eikä kunnon paikkaa.
Onnistuuko vaihto edes jotenkuten kikkaillen JOS irroitan vain yhden ja vaihdan yksi kerrallaan ?
Vaikka poikani avulla perää nostellen tai laskien.
Vai onko koko idea tuomittu jo lähtökohtaisesti epäonnistumaan?
Moro,
varmaan se onnistuu kaverin kanssa, mutta onhan se nyt ihan hönöä toisen kannatella sitä mopon persettä. Nuo sun uudet iskarit on eri mittaiset kuin nuo vanhat, joten kyllä ne olis hyvä ottaa molemmat yhtä aikaa irti. Itse tein vastaavaa iskarijumppaa emännän 48 sporttiin yksin, ilman mitään tunkkeja ja nostimia.
Eli muutama lankun pätkä lappeelleen maahan ja nostat mopon niiden päälle rungosta makaamaan siten, että takapyörä on ilmassa. Se poika voi sitten olla siinä varmistamassa ettei se mopo mene kyljelleen kun sportissa on kovin kapea runko. Olen tolla lankkusysteemillä omaan big twiniin vaihellu renkaat ja muut siten että välillä on ollu molemmatkin renkaat irti yhtä aikaa. Ja aina ilman kenenkään apua. Nykyään on noita pikkunostimia 2kpl, mutta kumpaakaan en ole vielä edes ehtinyt kokeilla. Saisit multa nostinta lainaks, mutta taidat asua kovin kaukana lahdesta? NYC, New York City?

Jouni
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Joo o.

en tuu hakemaan lainaan, en :lol:

New Yorkissa olen ja asun. Manhattanilla. Siksipä kaiken (pienenkin) rempan ja ropaamisen näen pikkaisen haastavana.
Eki / -12 Sportster Iron
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Seisontatuelle ja vaihda ekaksi oikea puoli. Kun mopo nojaa seisontatukeen on oikea puoli löysimmillään. Jos sinulla on paikka missä voisit roikottaa mopoa niin kuorrmansidonta räikkäliinalla saa perän myös ylös.
Pertti
Viestit: 6062
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Seisontatuen varaan voi kammeta takapään helposti ilmaan.
Sitten vaan jotakin rungon alle tueksi, ettei tarvitse kannatella.
Se jotakin voi olla vaikka tojotan sammakkotunkki, niin ei tarvitse edes voimaa käyttää, kun voi nostaa ruuvaamalla.

Joku tietysti väittää, että jalka ei kestä.
Olen kymmenet renkaat vaihtanut sivujalkaa vasten nostamalla, joten melkein uskallan varmaksi sanoa, että kestää.
moderattori

Romu rauhoittaa!
tsunkku
Viestit: 8
Liittynyt: 17:47 23.08.2015.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja tsunkku »

Lainaan nyt tätä ketjua, toivottavasti aloittajaa ei haittaa.

Olen tälle kesää aloittanut tämän hienon harrastuksen Sportsterilla (-03, 883 XLH). Olen sen verran lyhyt, että noilla vakioiskareilla jalat ylettyvät maahan juuri ja juuri. Molempien jalkojen kantapäitä ei yhtäaikaa saa maahan. Ajelu ja pyörän käsittely kyllä sujuu näinkin, mutta olen ajatellut josko pyörän madaltaminen olisi silti järkevää.
Ilmeisesti nuo vakioiskarit eivät muutenkaan laadukkaimmasta päästä ole? Aiempia keskusteluja selailemalla PS:n 412-sarjan iskarit tulevat varmaan olemaan valintani, mutta mikä olisi sopiva koko? Nyt on Stormilla ilmeisesti alennuksessa 11,5" iskarit, putoaako perä jo liikaa niillä? Onko niillä enää mahdollista ottaa satunnaisesti parempaa puoliskoa kyytiin? Vaatiiko noin suuri pudotus jotain muuta, esim hihnan säätöä?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuo paikkakunta profiilin kanssa näkyvillä helpottaisi tietoa, voiko tarjota ihan käytännön apua :wink: Mutta menköön ensimäisen viestin kirjoittajalle alkukankeuden piikkiin :lol:

Asiaan. Minulla on tallilla Vantaalla '81 Sportster 11,5 " PS:llä ja 2003 12,5 " samanlaisilla. Saa tulla sovittaessa koeistumaan, jos vaikutat alueella.

12,5 " pudotti satulaa noin 2 cm orggiksiin verrattuna, koska iskarit ovat vinossa, pudotus on suurempi, mitä tuumamäärä antaa ymmärtää.

Tuossa vanhemmassa satula putosi jo n. 5 cm ja asensin keulaan tuuman madalluksen samalta valmistajalta. Nyt on aika tasapainoinen.

Kyllä tuolla 11,5 pystyy ainakin '81 rautikserlla kuskaamaan. Iskarit myös käytännössä jäykentyvät lyhetessään. Jos nyt asentaisin, panisin luultavsti 12,0 noiden 11,5 sijaan, koska pehmeys katoaa tuuman puolikkallaakin aina lisää.

Voi toki myydäkin tuosta ne 11,5 tuuman parisen tonnia ajetut uudenveroiset iskarit alta pois ja ostaa 12,0 tilalle 8)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
tsunkku
Viestit: 8
Liittynyt: 17:47 23.08.2015.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja tsunkku »

Kiitos Joe nopeasta vastauksesta!
Nyt näkyy paikkakuntakin, ei ihan yhtäkkiä voi lähteä iskareita testailemaan täältä asti. :D

Mitä luulet, heikkeneekö ajettavuus paljon, jos taakse laittaa ne 11,5" ja edessä vakiot vai onko syytä edestäkin madaltaa samalla kertaa?

12" on itselläkin ollut alunperin mielessä, mutta nyt näyttäisi tosiaan Stormilla olevan 11,5" houkuttelevassa tarjouksessa hintaan 211e. Toki jos myyt vähän käytetyt vielä halvemmalla niin ei putoa niinkään korkealta jos osoittautuvat huonoksi ratkaisuksi. :wink:
mosse
Viestit: 43
Liittynyt: 15:06 27.04.2010.
Paikkakunta: Lahnajärvi

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja mosse »

osta vaan stormilta jos noin halvalla saat (tai joelta).
mullakin samat 11,5 ja tyytyväinen olen ollut. stormilta minäkin ostin ja
myyjän mukaan ei kannata ostaa niitä heavy duty vaan ihan tavalliset. voin olla samaa mieltä vaikka en ole testannut niitä jäykempiä. näissä on jousen jännitys säätövaraa niin että tiukimmillaan ovat erittäin kovat,jopa kaks päällä.

ainiin... ja etupäässä orkkikset,nyt tuntuu että on vähän liian löysä...
FXSTI Softail 2005
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Osta vaan pois ne Stormilta. Siellä ei ollut nyt tarjouksessa tuohon sopivia 12" iskareita, joten jatkan noilla nykyisillä.

Se keula kannattaa uusia samalla, PS:n keulavieterit maksavat satasen kantturoissa ja madallussarja vähän yli.

Minulla olisi muuten jonkin toisen valmistajan progressiiviset keulajousetkin Sportsteriin ylimääräisenä :wink:

Jos jollain on niihin kiinnostusta (40e+pk) tai nouto Vantaalta, niin jatketaan kaupan hierontaa vaikka YV:nä :)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sporster -08 takajousitus

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Kannattaa sitten katsoa niitä vähän parempia PS:n iskareita. Porukka piheyttään usein ostaa ne hinnat-alkaen-mallit, vaikka näissä kuten monissa muissakin osissa halvalla ei saa hyvää. Onhan ne halvimmat PS:t vähän paremmat kuin vakiot mutta pienellä lisäpanostuksella sais jo kunnon iskaritkin.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Vastaa Viestiin