On saanut jo aika kauan palaa puolivalo yhtä aikaa pitkän valon kanssa tuplaten. Sellaisia tuplavaloja on uusissa moottoripyörissä valmiina. Sitten esim. ainakin joissain LED-umpioissa ne palavat yhtä aikaa. Kaukovalojen referenssiluvulle oli v. 2008 ohjeessa maksimiluku 75, puolivalo saa jäädä palamaan, yhteisestä referenssiluvusta puhuttu mitään eli puolivaloa ja pitkää valoa ei lasketa "yhteen"?
Joo mulla on siis ollut molemmat valot toimivana jo vuosia.
Kikka on yksinkertainen mutta kallis jos sen tekee oikein. Amerikanmallissa ajovalo on sellainen että molemmissa heijastimissa on sekä pitkät että lyhyet, eli molemmat valot palaa koko ajan. Kaikissa vientimalleissa valo on sellainen että toinen on lyhyt ja toinen pitkä. Tämä johtuu amerikkalaisesta viitseliäisyydestä; koska joissain maissa ajovalojen kahdentaminen prätkässä on kielletty, laitetaan kaikkiin export-malleihin sitten tuollainen dorka "yksi palaa kerrallaan" - valo.
No onneksi exportit ovat identtisiä jenkkimallin kanssa johdotukseltaan, joten otin ja tilasin jenkkimallin lyhdyn (ebaysta löytynee käytettyjä kun jenkeissä tykkäävät vaihtaa toisenlaisia noihin) ja valo sopii aivan blug and play expopyöränkin liittimeen.
Nyt valoteho on kaksinkertainen, ja valokeila todella leveä. Ajan melko paljon pimeässä ja tämä oli parhaita muutoksia pyörään joita olen tehnyt, sekä ulkonäön että turvallisuuden kannalta.
Jotkut tekevät helpon ratkaisun ja johdottavat pitkän palamaan aina lyhyen kanssa. Minä en pitänyt tästä ideasta, en aja pitkä päällä päiväsaikaan, eikä tuplavaloisella ole tarvettakaan. Ja pimeällä pitää pystyä vaihtamaan lyhyelle ettei häikäise muita. Ainoa miinus, jos se nyt ketään haittaa on se että jenkkivalossa ei ole E-hyväksyntää. Ei haittaa minua.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Tuohan on ihan hyvä ratkaisu, valoa on varmasti riittävästi. En huomannutkaan ajatella noin vaan kuvittelin Pasi.F:n haluavan että puolivalo jää päälle kun vaihtaa pitkille. Eikös sellainen kytkentä olisi helpohko/mahdollinen?
Joskus katselin että nuo uuden Triken pienet e-hyväksytyt led-ajovalot (iso keskellä oleva "päälyhty" on Trikessä "tulpattu" kromatulla lautasella) voisivat kooltaan olla Fat Bobiin sopivat, joskin kalliiksi tämäkin käy. Lampun ulkohalkaisija on n. 125 mm. Toisin kun HD:n isossa led-lampussa näissä ei puolivalo jää palamaan kun pitkät pistää päälle (ei pysty kytkemään, on hoidettu elektroniikalla sisäisesti) mutta lähialueen pystyissä hajalinsseissä on aina ledit päällä. Eli valoa on vallan hulvattomasti. Led-valon väri on lisäksi sellainen, että se toimii päivällä paremmin huomiovalona, olen tämän ollut huomaavinani pyörällä ajaessani mutta myös vastaan tulevia moottoripyöriä katsellessa.
Kiitos vastauksista,
Merkkiliikkeessä varoittivat, että valokatkaisia kahvassa sulaa jos kytkee pitkän ja lyhyen yhteen??.
Täytyy varmaankin hommata ledi umpiot joissa on lyhyt ja pitkä samassa umpiossa, ja kytkeä ne samaan johtoon niin siten luulisi valokatkaisijan kestävän?
Jos käyttää orkkislamppuja, niin tartteeko puolivalon tulla edes kytkimen kautta, eikös sen voi johdottaa ohi kytkimen palamaan koko ajan? Ne jotka on tehneet xenon-ym. virityksiä, lienevät hoitaneen päävirran releen kautta, katkaisin ohjaa vain relettä?
HD:n led-lyhdyt ovat sellaisia, että niissä elektroniikka hoitaa pitkän ja lyhyen yhtä aikaa palamisen tai palamattomuuden, mallista riippuen palavat tai ei eikä tähän voi johdotuksella vaikuttaa. Eikä taida päästä elektroniikkamokkulaankaan sisälle käpistelemään. Isossa 5 3/4 " led-lyhdyssä palavat puolikkaat pitkien kanssa ja sähkö tulee yhtä eli pitkien piuhaa pitkin.
Noihin pikkusiin oli tarkoitus jättää lyhyet päälle samalla kuin pitkät. Vaikka lyhyiden piuhaan pistettiin jännite pitkien palaessa, eivät lyhyet syttyneet. (Nuo sivulla olevat hajavalokeilat jäävät kuitenkin päälle, eli aina palaa 3 lediä eli oikeasti valoa on kyllä tarpeeksi.) Olisiko joku ylikuumenemishomma jota vahditaan.
Muissa led-lampuissa voi olla muunlaisia toimintoja, en tiedä niistä.
Led-lamppu ei ollutkaan niin vähäruokainen kuin kuvittelin. Mittasimme ja lukema oli muistaakseni n. 60 % halogeenipolttimosta eli sähkönkulutus ei putoa murto-osaan.
Fat Bob:iin HD tarjoaa ledi-vaihtoehdoksi tuota samaa 5 3/4" lyhtyä, tarvitaan joku erillinen kiinnityskäikäle korvaamaan tuplavalon kannatuksen. Valomielessä voin suositella, on varmasti hyvä, mutta jos haluaa Fat Bob:n tuplavaloulkonäön säilyvän niin sitten ei hyvä.
Vaikea uskoa tuohon katkaisian sulamiseen koska eikös jenkkimallissa pala molemmat yhtä aikaa ja johtosarja on sama? mutta ken tietää!
Bilteman tuplavaloissa on saman kokoiset lyhdyt ja johtosarjassa valmiina 2kpl diodeja eli sillä saa myös helposti muunnettua omia valoja palamaan yhtä aikaa jos ei itse halua lisäillä diodeja. Myös helppo vaihtaa umpiot päikseen jos sattuu orginaaleista vaikka lasi hajoamaan.
Ja jos oikein innostuu niin laittaa molempiin valoihin h4 :set niin on tupla lyhet ja pitkät! Tosin silloin kannattaa jo vetää johdot suoraan akulta ja käyttää katkaisijaa ohjaamaan relettä.
Itse meinaan asentaa tuon ensimmäisen mallin mukaan koska oli ylimääräisenä tuommoinen bilteman satsi! Kunhan saan lyhdyt ensin maalauksesta
Ite en suuremmin noista tuplavaloista välitä, mutta kyllähän tuplilla paremmin näkee. Autoon vedin isommalla piuhalla etuvalot ja jo se on parempi kun alkuperäset, vielä ei oo ollu tarpeen mopoon tuollasta viritellä.
Mitenköhän nuo lakihommat menee tänäpäivänä, kun autoihinkin on nostettu max referenssit sataan. Lyhyiltä noita referenssejä ei mitata, niille on omat lakipykälät. Toki toi 75 on ihan riittävä, hyvä kun muistaa että se valokeila kapenee kun umpion referenssi suurenee. Tuplavaloilla saa sen myös kikkailtua, eli toiseen pienempi ja toiseen suurempi referenssi.
Pitääki alkaa suunnitteleen millaset valot omaan mopoon joskus väsäis.