Naula ei ole voinut olla renkaassa kauaa. Katsoin kahta viikkoa ennen Loimaalle vientiä rengaspaineet ja ihan olivat kohdillaan. Mukava juttu ettei jäänyt tämän takia tien poskeen. Kerran nuoruudessa on puisesta tasoristeyksestä irronnut naula takarenkaaseen. Muistan elävästi kuinka takapää lähti laajenevaan heilurimaiseen liikkeeseen, juuri ja juuri pysyi ajoradalla, ei ollut kivaa. Muuten olen välttynyt tien päällä rengasrikoilta.
Takapyörää irroittaessaan Hannu ammattimiehenä huomasi, että vetohihnakin oli hajalla. Hihnalla on ajettu vasta 50.000 km, ei kai sen näin pitäisi mennä. Hihna on alkuperäinen eli 2008 käyttöön otettu. Onhan koneessa vääntöä kolmannes ylimääräistä vakiokoneeseen verrattuna ja tulee sitä sitten liikennevaloista ym. lähtiessä runsaammin käytettyäkin. Liekö tuolla merkitystä, toisaalta on sitä vielä paljon vahvempiakin koneita...
Aika pian olisi varmaan tämänkin vuoksi matka katkennut. Osa hampaista on siis lähes irti, useampia risoja peräkkäin, sitten 5 ... 15 ehjää hammasta ja kolmannes hihnasta ihan ehjä! Eli jos olisin tutkinut vain ehjää pätkää, mitään en olisi huomannut. Hihnan hampaat ovat vähän "toispuoleisesti" kuluneet, nyt sen huomasi kun katseli hihnaa ihan läheltä. Hihnapyörät ovat ok.
Tuo 20 mm hihna tuntuu kyllä tosi heppoiselta kun se on irti pyörästä ja kädessä. Hihna on kapea ja hampaat pienet. Kaipa se kuitenkin riittäväksi havaittu...
Olen joka viikko vilkaissut hihnaa. Ei siinä mielestäni ole hampaissa ole mitään vikaa ollut. Kun pyörä on maassa, ei sitä kuitenkaan kovin tarkaan saa tiirustettua. Minulla ei ole valitettasti kotona tällä erää paikkaa jossa pyörän nostaisi silmien tasalle. Tällöin jää hihnan tutkailu aika pintapuoliseksi, näkee vaan pätkän. Samoin rengasta ei saa pyöriteltyä ympäri. Kaipa se on hätäavuksi hommattava joku rullasysteemi että pystyy nuo paremmin tarkistamaan.
No, nyt on tilanne tuo alla oleva. Tuhanteen kertaan todettu: tyhmästi on veto järjetetty kun puoli pyörää joudutaan hihnan vaihdon takia purkamaan.