cv kaasarista

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

hevipekka
Viestit: 16
Liittynyt: 18:33 12.08.2010.

cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja hevipekka »

Morjesta kylänviisaimmat!
Mun pyörä on 88 vm sporster
Tässä ottelin pyörää talviseisonasta tein perus huollon öljyt vaihtoon suodattimet sekä tulpat vaihdoin. Pyörä lähti hyvin käyntiin mutta kun lähdin ajamaan rupesi pyörä rykimään. Vein pyörän takas ja putsasin kaasarin sekä bensa tankin samalla porasin ilmaruuvin propun pois mutta en koskenut siihen. Onko normaalia että se ilma ruuvi olisi pyörinyt sielä se oli 1/2 auki mutta ei tuntunut käyvän hyvin tällä hetkellä se on 3/2 auki paljonko teikäläisillä on mutteri auki :) niin ja putket on ikävä kyllä suorat tarkotus olisi ostaa uudet huilut
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Teitkö pyörälle jotakin talven aikana?
Tuo ruuvi on kai yleensä välillä 1,5-2,5 kierrosta pohjasta. Jos 2,5 ei riitä aivastelemattomaan pintakaasuajoon, pitää suurentaa sitä pientä suutinta, joka on pääsuuttimen viereisessä, n.3mm reiässä. Tyhjäkäynti-tai välialuesuutin, mitä nimitystä kukin haluaa käyttää. Ellei kaasarille ole vielä tehty mitään, siellä luultavasti on 40 suutin, jonka suomentuontimalleissa ekassa huollossa suurensivat 45:een. Putkien avarruksen jälkeen tuo 40 ei enää riitä tasaiseen kulkuun.
moderattori

Romu rauhoittaa!
hevipekka
Viestit: 16
Liittynyt: 18:33 12.08.2010.

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja hevipekka »

Itse asiassa vaihdoin uuden puolan kun vanha hajosi viime elokuussa. Pitää käydä ostamassa niitä suuttimia. Voiko ne vieottua noin pyörä kyllä seisoi pitkään tallissa. Puola hajosi ajon aikana ei antanut kipinää nyt puolalle tulee vähän reilut 10 v ja eipänjuuri heilukaan. Sammuuko muuten kone jos ilma ruuvinvetää kiinni kokonaan?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Hetkinen,

Ettet nyt vaan korjaisi väärää asiaa. Jos pyörä toimi moitteetta tuolla kaasarilla viime kesänä, niin eivät ne suuttimet ja ruuvit itsekseen hajoa tai pienene tai kierry.

Suuttimet voivat tukkiutua vanhasta hartsiintuvasta bensasta talven aikana ja kumiosat haurastua. Kumia on imusarjassa ja CV:ssä kalvossa. Ensin ne pitää tarkistaa eli ovatko kumit kunnossa ja suuttimet kunnolla auki ja valo näkyy sekä puhallettu ilman kulkee rei'istä kunnolla läpi? Ja kiihdytyspumppu ruikkii kunnolla.

Sitten lataus, jos puolalle tulee liian vähän jännitettä, ei sytytä kunnolla. Paljon sinne akulle tulee jännitettä käydessä valot päällä ja mikä on akun jännite lepotilassa? Viallinen laturi tai akku voivat myös olla syyllisä ja sytytys myös.

Yksi seikka kaasarista vielä - oliko sportissa jo '88 vakiona CV ? Ainakin big twineihin se tuli vasta myöhemmin. Jos kyse on itse asennetusta kaasarista, sen tuenta on hyvin mahdollisesti riittämätön ja imuvuoto tekee harmejaan helposti.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Seosruuvi.
Jos pyöräsi vaijerit on löysällä jolloin oletettavasti tyhjäkäyntiruuvvi on myös ainoastaan noin 2 kierrosta vasteella ja pistät seosruuvin kiinni niin kyllä mopedi silloin sammuu. Lähtökohtaisesti sanoisin että tyhjäkäyntiruuvi noin 2 kierrosta vasteelle ja seosruuvi saman verran.
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=34&t=42972" onclick="window.open(this.href);return false;
ESIM. Tuonne olen joskus kirjoitellut pitkät jutut kaasarin säädöstä yms.
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Ja miten putsasit kaasarin?
Jos kerran viime syksynä toimi hyvin ja keväällä ei, niin todennäköisesti bensasta on jäänyt "hartsia" sinne ja ainut oieka tapa putsata se on ultraäänipesuri, sillä se ei vioita mitään suuttimia tai muitakaan osia! Paineilmalla ei välttämäti lähde suuttimet puhtaaksi kiteytyneestä "paskasta"!
Ja eihän siihen kalvoon ole tullut reikää?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
klix
Viestit: 129
Liittynyt: 19:31 04.09.2008.
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja klix »

Joe Cool kirjoitti:Hetkinen,
. Jos pyörä toimi moitteetta tuolla kaasarilla viime kesänä, niin eivät ne suuttimet ja ruuvit itsekseen hajoa tai pienene tai kierry.

.
Mr Cool on asiassa mahdollisen epätoiminnan suhteen.
Mitkä asiat ovat muuttuneet edellisen toimivan kombon jälkeenn?
Kysyi myös Mr Raikkonen tallikavereiltaan Monacon jälkeen...
It ain't sport if it can't kill ya
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Pave. kirjoitti:Ja miten putsasit kaasarin?
Jos kerran viime syksynä toimi hyvin ja keväällä ei, niin todennäköisesti bensasta on jäänyt "hartsia" sinne ja ainut oieka tapa putsata se on ultraäänipesuri, sillä se ei vioita mitään suuttimia tai muitakaan osia! Paineilmalla ei välttämäti lähde suuttimet puhtaaksi kiteytyneestä "paskasta"!
Eipä muuten lähde välttämättä ultraäänipesurillakaan... pelkäl paineilmal ei tosiaakaan, mut välillä pakko puhdistaa ihan mekaanisesti kun pitkäkään ultrapesukaan ei aina auta.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja smuige »

ma^ko kirjoitti:
Pave. kirjoitti:Ja miten putsasit kaasarin?
Jos kerran viime syksynä toimi hyvin ja keväällä ei, niin todennäköisesti bensasta on jäänyt "hartsia" sinne ja ainut oieka tapa putsata se on ultraäänipesuri, sillä se ei vioita mitään suuttimia tai muitakaan osia! Paineilmalla ei välttämäti lähde suuttimet puhtaaksi kiteytyneestä "paskasta"!
Eipä muuten lähde välttämättä ultraäänipesurillakaan... pelkäl paineilmal ei tosiaakaan, mut välillä pakko puhdistaa ihan mekaanisesti kun pitkäkään ultrapesukaan ei aina auta.
Ei se pelkkä ultrapesuri autuaaksi tee.
Tarvitaan myös OIKEA pesuneste kulloinkin kyseessä olevaa "likaa" varten.
Ne bensan "kalkkeutumat" vaatii ihan omat litkunsa.
En tiedä mikä on nykyisin parasta nimenomaan noiden nykybensojen kuivumistuotteiden/hartsin/ ym irroittamiseen. Joskus saattaa se aine, mistä ongelma on tullut (kuivuttuaan), olla jos ei paras niin ainakin hyvä pesuaine kuivuneen lian irroittamiseen.

Ultrapesuri auttaa oikean nesteen kanssa pesutulosta HUOMATTAVASTI, poistuu lika kummasti sellaisista paikoistakin joihin ei välttämättä mekaanisesti pääse käsiksi.
Sopimattomalla nesteellä pesutulos ei ole sen kummoisempi kuin ilman ultraa.

Joskus niinkin yllättävä aine kuin VESI irroittaa kummasti likaa (esim sokeri) joka ei sitten millään lähde pois vaikkapa bensalla, asetonilla taikka alkoholilla.
Eli eri aineet irtoaa eri litkuilla.
Ja toiset aineet ei tykkää toisista.
Asetoni liottaa pikaliimaa, maalia, kumia jne
Alkoholi liottaa liimaa, mutta on neutraali hyvin monille muoveille ja maalille.
Ammoniakilla "räjäyttää lian pois", avaa nenän, ... ja mustuttaa messingin... (liika on liikaa, pienessä määrin seoksessa toimii ok)
Bensa, tärpätti jne puhdistaa usein, muttei normaalisti aiheuta pinnoitteen sulamista (tinneri on jo vahvempaa). Tosin maalipintaa saattaa hieman värjäytyä/mattaantua. Ja saattaa irroittaa/sulattaa nimenomaan ne bensan lisäineiden tukokset.
Kalkkeutumat (siis kalkin aiheuttamat läikät) lähtee pois etikalla.
jne...

Ja kun kaasaria putsaa, on parempi olla upottamatta sitä lipeään.
Vaikka kaikenlainen muu lika häviää, niin häviää myös se kaasarikin fyysisesti!
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

No...

Tinneri on tolueteeniä tai asetonia, yleensä molempia jossain suhteessa, yleisohenne.

Juurikin yhtä CV:tä ja paria perämoottorin kaasutinta puhdistaneena ultrapesurilla, niin ainakin normaalit Pineline/sprii/bensa/Covar5/nafta oli hampaattomia tuolle hartsittumalle, kuten myös Valvolinen Carburator Cleaner, siis myös ultraäänipesurissa. Muuten kyl puhdistui nätisti mut hartsittuman tukkimat holet pysyi tukossa...

Hieman mekaanista avausta ja sitten styreeniä(=lasikuitutöistä tuttu polyesterihartsin ohenne) niin johan rupes paikat avautumaan. En tiedä onko bensassa tapahtunut taas joku muutos, mut olipahan sinnikkäämpää hartsittumaa mitä tähän mennessä olen tavannut.

Tuntuu siltä että toi nykybensa on aika überpaskaa lientä, onneks se on edes kallista. :twisted:
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

ma^ko kirjoitti:No...

Tinneri on tolueteeniä tai asetonia, yleensä molempia jossain suhteessa, yleisohenne.

Juurikin yhtä CV:tä ja paria perämoottorin kaasutinta puhdistaneena ultrapesurilla, niin ainakin normaalit Pineline/sprii/bensa/Covar5/nafta oli hampaattomia tuolle hartsittumalle, kuten myös Valvolinen Carburator Cleaner, siis myös ultraäänipesurissa. Muuten kyl puhdistui nätisti mut hartsittuman tukkimat holet pysyi tukossa...

Hieman mekaanista avausta ja sitten styreeniä(=lasikuitutöistä tuttu polyesterihartsin ohenne) niin johan rupes paikat avautumaan. En tiedä onko bensassa tapahtunut taas joku muutos, mut olipahan sinnikkäämpää hartsittumaa mitä tähän mennessä olen tavannut.

Tuntuu siltä että toi nykybensa on aika überpaskaa lientä, onneks se on edes kallista. :twisted:
Sama havainto, tosin jo vuosien takaa.
Jos tyhjäkäyntisuutin on kalkkeutunut tukkoon, yleensä muu ei auta kuin mekaaninen putsaus.
Halpiskaupan teräsharjan karvalla on hyvä avata suutin, ellei rikkonaista vaijeria satu olemaan hollilla.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Edelleen kehun Hondan kaasarin puhdistusspreitä. Ei ole tarttenut seosruuvin kanavia tökkiä karvoilla. On lähtenyt kiihdytyspumpun kanavista paskat pois (hartsit ja nakutuksen esto suolat) ihan muutamassa minuutissa ilman ultra-ääntä. Kertahommissa ja ammattihommissa nopein konsti. Päältä lähtee öljyt ja bitumit hetksessä. Täytyy vaan varoa käsiä. Nahkat lähtee ja jos menee kynsien alle niin jomotus on melkoinen. Kapillaarisuus ja imeytyminen on sitä luokkaa.... Ei vaurioita kuulema moottoriakaan jos sinne joutuu puhdistuksen yhteydessä jos ei irroita kaasaria. Itse kyllä irroitan aina, mukavampi tiirailla kanaviin ja pistää osat paikoilleen.
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Täytyy tuota Honda Pro Carbuter cleaneriä hankkia purkillinen kokeeksi. Mulla oli joskus Wyns? tms merkkistä joka oli myös varsin tehokasta, Valvolinen mokoma on ainakin lähinnä höpöhöpöä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Riipe
Viestit: 49
Liittynyt: 18:01 21.01.2012.

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja Riipe »

uutta osiota ei jaksa avata niin mulla tuo -06 sportti paukuttaa putkeen moottorijarrutuksissa,
ei muuta vikaa. voiko tuo imusarja mennä noin vinoon jos se olisi asennettu oikein?
toiselta puolelta tiivistekkin kurkkii, itse en ole asentanut imusarjaa.

Kuva
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: cv kaasarista

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Onko putsarikotelo vaihdettu ? putsarin taustalevy täytyy olla kunnolla kiinni tai moottori ravistaa ihan itse kaasarin irti. -06 sportissa putsarin taustalevy on ilmeisesti tehtaalla laitettu kansiin kiinni...(enhän mää näitä uusita tiedä) :oops:
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin