Terveiset Himoksen rallihuollosta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
jarmokuttinen
Viestit: 28
Liittynyt: 07:36 12.11.2010.

Terveiset Himoksen rallihuollosta

Viesti Kirjoittaja jarmokuttinen »

Haluan kiittää rallin järjestäjiä hienosta tapahtumasta ja vaikka välillä vettä tulikin niin rallikansalla mieli säilyi virkeänä ja tunnelma korkealla. Oli hienoa olla mukana ja osallisena tapahtuman toimivuutta.

Minua pyydettiin kirjoittamaan muutama rivi huollon tapahtumista koska kaikki eivät tienneet huollostamme taikka siitä mitä siellä rallin aikana tapahtui. Huolto toimi Himos centerin vieressä, suuressa valkoisessa teltassa jonne oli opasteet tien laidassa. Rallin ajan noudimme useita pyöriä tienlaidasta ja laitoimme nämä kuntoon paikanpäällä. Omasta näkökulmasta katsottuna onnistumisprosenttimme oli kohtalaisen hyvä. Ainoastaan yksi rengasrikkoinen jäi odottamaan autokuljetusta pois alueelta koska varastostamme ei löytynyt 300 leveää takarengasta eikä sellaista saatu hankittua. Tubeles paikka ei tässä tapauksessa toiminut.

Ja mitä sitten teltassa tapahtui? Huoltokalusto saapui paikalle torstai-aamuna klo 11.30 ja teltan kalustelu alkoi heti aamuvarhaisella. Ensimäiset paineet meinasivat tulla kun rallia varten tilatut osat eivät meinanneet ehtiä Custom chromelta paikanpäälle. Paketti saatiin kuitenkin noudettua UPS:in terminaalista vaajakoskelta aamulla ja näin ollen kaikkeen mahdolliseen oli varauduttu. Mukana oli latausjärjestelmiä joka lähtöön, tiivisteitä, huoltotarvikkeita ja varaosia. Kyytiin oli pakattu myös rengaskoneesta sekä MIG hitsauslaitteesta lähtien kaikki tarpeellinen ja auto sekä kärry pursui liitoksistaan kun kaikki oli saatu pakattua kyytiin keskiviikkoiltana, pienen iltajumpan päätteeksi (tästä tarkemmin lopussa). Jo torstaina alkoi pyörien noudot heti kun auto oli saatu tyhjäksi. Sadekelin ongelmiksi osoittautui arvatusti latausviat joita korjattiin useita. Lisäksi tehtiin renkaanvaihtoja, desibelimittauksia, öljynvaihtoja, jarrukorjauksia, hitsausta, vaihdelaatikon korjaus, sähkötöitä sekä akunvaihtoja ja muita pienempiä toimenpiteitä.
Mieleenpainuvia ongelmia oli kaksi. Toinen näistä oli Sportsteri josta kannentiiviste piti vaihtaa. Tämä tosin aiheutti lopulta ylimääräisen käynnin Kuopiossa noutamassa varaosia. Sylinterissä oli nimittäin vekki joka oli aiheuttanut ensin tiivisteen palamisen ja sen jälkeen hitsannut kannen pultin kiinni pinnapultiin. Jouduimme vaihtamaan myös kannen pultit, pinnapultit ja aladekin tiivisteen. Lisäksi Jämsästä piti etsiä lämmönkestäviä O-renkaita sekä työkalut sylinterin reunojen tasoittamiseksi. Pyörä kuitenkaan ei suostunut poistumaan vielä huollostamme vaan heti käyntiin lähtiessään alkoi myös toinen pytty vuotamaan. Hetken diagnoosin jälkeen ilmeni, että yksi kannen pultti pomppi irtaallaan. Vaihdettiin siis myös toisen pytyn tiivisteet ja asiakas pääsi pyörällä kotiin.

Toinen tapaus alkoi jo ennen Himosta keskiviikkoiltana, tai pikemmikin tiistaina päivällä jolloin Juha soitteli Softailin latausongelmasta. Hän oli matkalla ystävänsä kanssa poronpurijaisista kohti Himosta ja laturi oli sanonut sopimuksensa irti matkan varrella. Juha kyselikin, että onko Himoksella mahdollista korjata latausvika jos hän ajelisi sinnepäin ja lataisi akun välillä erillisellä laturilla. Sovittiin kuitenkin, että ajaa matkalla huoltoomme ja korjataan ongelma siinä paikan päällä. Kun pyörä saatiin huoltoon oli jo suuri osa tavaroista pakattuna rallia varten laatikoihin. Pyörän latausvika diagnosoitiin staattoriviaksi kuten Juha oli jo aiemmin epäillytkin omien mittausten perusteella ja ensiopuoli purettiin osiin. Hetken päästä oli jo uusi staattori paikallaan ja pyörä kasattuna. Kytkin aiheutti pientä ihmettelyä tuossa vaiheessa kun joutui kiristämään hieman lisää. Tämä todettiin hyvin pian suuremmaksi ongelmaksi kun se ei toiminut lainkaan. Koppa auki uudelleen ja todettiin, että kaikki näyttää olevan kunnossa. Kytkimen kiristys ja testaus huonoin tuloksin. Tässä vaiheessa havaittiinkin vaihdelaatikon akselin liikkuvan ulospäin luvattoman paljon. Seurasi vaihdelaatikon päädyn purkaminen josta syy selvisi. Kytkinasetelman kiristyksessä oli päätylevyssä ollut olake antanut periksi ja murtunut. Osittain hyvää ja osin huonoa tuuria, että sattui juuri samaan aikaan, mutta näitä on murtunut ajon aikanakin myös aiheuttaen laatikolle pahempia vammoja. Nyt olake sai kuoleman iskunsa momenttiavaimen toimesta. Tässä vaiheessa olisi hermostuneempi asiakas jo heittänyt pyyhkeen kehään , mutta hatun nosto Juhalle rauhallisesta asenteesta. Puhelin soiton jälkeen löytyi uusi osa Artmotorista ja päätettiin, että osa toimitetaan tavalla tai toisella Himokseen. Juhan pyörä otettiin kärryyn mukaan ja Juhalle annettiin alle toinen pyörä joka oli sovittu toimitettavaksi Jyväskylään matkan varrella. Näin ollen pääsi Juha ajamaan seuraavana aamuna pyörällä kohti rallia Jyväskylään saakka josta sitten loppumatkan taittoi kyydissämme perille saakka. Pyörä saatettiin kuntoon rallin aikana ja Juha pääsi sillä jatkamaan kesälomanviettoa sunnuntaina.

Huoltoa pyöritettiin perjantaita lukuunottamatta joka ilta lähes puoleenyöhön. Vesisade tungeksi teltan pohjalle ja kasteli tavaroita ensimäisenä yönä ja lisäksi kutsumattomia vieraita oli myös käynyt paikalla. Mitään ei ilmeisesti oltu kuitenkaan varastettu. Joku halusi varmaan tuoda omaa pyörään huoltoon ja tarkasti, että ollaanko vielä auki. Lopputulemana jäi todella hyvä fiilis tapahtumasta ja parasta antia oli saada monelle huojentunut olo sekä leveä hymy kasvoille kun oma pyörä pärähti taas tulille ja matka voi jatkua suunnitelman mukaan.

Terveisin:
Jarmo Kuittinen
Harley-Davidson of Kuopio
kipe71
Viestit: 355
Liittynyt: 08:02 18.02.2006.
Paikkakunta: pohjanmaa
Viesti:

Re: Terveiset Himoksen rallihuollosta

Viesti Kirjoittaja kipe71 »

Iso kiitos huollon tiimille. Itse en apua tarvinnut mut uskon että kaikki jokka sitä kaipas yhtyy alkulauseeseen.
Vastaa Viestiin