Keulamuutos edullisesti?

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Posedown
Viestit: 10
Liittynyt: 23:33 18.05.2012.

Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja Posedown »

Mikä olis halvin järkevä tapa muuttaa keulakulmaa vakio dynaan -03? Ilman rälläköintiä, hitsailutöitä ja etujätön menemättä huonoksi.. Tavoitteena selkeä muutos nykyiseen. Toi on vaan niin säälittävä toi orkkiskeula, mutta en haluais että pyörä on pitkään pajalla hitsailu jne töiden takia. Itse hallitsen perusjutut tai ainakin opin tekemällä:) Onko jollain kokemusta pelkkllä t- kappaleilla tehdyistä muutoksista? Toki omis kiva saaza etuputkiin vähän pituuttakin. Vinkkejä?
Avatar
Kiwi
Viestit: 2200
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Dynan runkoa on muutenki huono mennä hitsailemaan, siitä ei hienoa saa ainakaa ihan heti.

3 asteen laakerikupit? Ja sitten mittailla kuinka paljon asteita kolmioihin ja jättö kohilleen oikeen mittasilla keulaputkilla.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

No ei kai tuossa juuri muita vaihtoehtoja ole kuin kulmaa muuttavat t-kappaleet.Nekin kannattaa sitten valita varsin maltilliset,ettei jättö mene liian pieneksi.Joku kehui sellaisilla vähän kulmaa muuttavillakin saaneen ajo-ominaisuudet Dynassa huonoiksi,mutta jatkakoon hän jos tätä lukee.
Joka tapauksessa isoa muutosta et pelkästään t-kappaleilla saa aikaiseksi.
Avatar
shellraiser
Viestit: 61
Liittynyt: 11:35 31.12.2010.
Paikkakunta: Tampere

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja shellraiser »

Kaverilla oli dynassa +7º:n t-palat ja pyörä oli kuulemma ihan hirveä ajettava. Eräs runkoekspertti kertoi, että +3º on dynaan ihan maksimi.
Eli jos haluat kulmaa keulaan ja vielä nauttiakin ajamisesta, niin suosittelen kääntymistä jonkun kokeneen runkomuutoksia tekevän henkilön puoleen.
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Sakemanneillahan on se keulasetti joka muuttaa kulmaa paljon ja on TUV ja ajettava, mis T-palat hoitaa "runkomuutoksen", japsikustomeihin enempi sitä asentelevat härmälkandiassa, nimi vaan ei tuu just nyt lahoon latvaan, mut joku lisännee.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Se saksalainen keula oli AME -tai jotain.
shellraiser kirjoitti:Kaverilla oli dynassa +7º:n t-palat ja pyörä oli kuulemma ihan hirveä ajettava. Eräs runkoekspertti kertoi, että +3º on dynaan ihan maksimi.
Eli jos haluat kulmaa keulaan ja vielä nauttiakin ajamisesta, niin suosittelen kääntymistä jonkun kokeneen runkomuutoksia tekevän henkilön puoleen.
Se runkoexpertti ei ottanut muutamaa asiaa huomioon:
- vaihtamalla Keulaputket pidenpiin emäputken asteluku loivenee (rungon etuosa nousee)
- takajousia madaltamalla emäputken aselukuloivenee lisää (rungon takaosa laskee)

Eli itse lähtisin rohkeasti kokeilemaan noiden muutosten lisäksi +5 asteista keulaa. Kustannusta tulee vaan vähän reippaasti, kun pitää uusia keulaputket + takajouset + T-kappaleet. Toki voi ensin kokeilla ilman noita pidempiä keulaputkia.

Kolmeasteisten laakerikuppien suteen pitää huomioida se, että Dynan tapauksessa ne toimivat vain alkuperäisessä +0 -T-kappaleilla, koska laakerikuppien väli kasvaa aivan kuten evosportesissakin ja loppupään rautiksessa. Ne laakerikoolit kun ovat siellä rungon sisällä ja +3 asteiset kuppeilla ne laakerit tulevat rungon ulkopuolelle (=T-kappaleiden yläosa nousee tuuman ja alaosa laskee tuuman).
Laakerikupi kustantaa jotain 250 e ja sillä saa maltillisen muutoksen, tosin joku tällä foorumilla kommentoi, että tulee tyhmän näköinen kun T-kappaleiden välimatka toisiinsa nähden kasvaa. Lisäksi jos rungon alaosa on nyt vaakatasossa, niin vaatii matalammat takajouset, ettei keulakulman muutoksen myötä näytä tyhmältä.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Jep, AME se oli, +9°, +14° tai +18° pulttaa kiinne reikkiä...


http://www.chopper-kit-usa.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja mikira »

Noitten keulojen valmistajan omat sivut on tässä osoitteessa http://ame-chopper.de/
Avatar
Kiwi
Viestit: 2200
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Nihhän se oliki noitten laakerien kans... Ite luovuin runkomuutoksista oman dynan kanssa, sitä palkkia kun ei jaksa muokkailla paremmaksi. Joutuis vaihtamaan puoli runkoa putkeen, tai jotai. Tai tehä uus runko ;)
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja mikira »

Saahan tuon muutoksen nätistikkin tehtyä kunhan vain jaksaa/osaa, kunte Mr.Moore on tässä jollekkin väkertänyt:
Kuva
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4937
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 11:47 30.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Harikka kirjoitti:Miusta Softin olemattomat ajo-ominaisuuet ei paljoo kärsiny 5° T-kappaleien vaihon jälkeenkää, kaveri ei pysy mutkissa perässä :!: :wink:
Dynassa taitaa olla vähemmän reikkiä orkkisrungossa kuin siun Softiksessa. Dynassa on jotain 29 pintaa, kun esim Wide Glidessä mennään jonkin verran 30:n paremmalle puolelle (oisko 34?).

ps. Jos pitkäkeulaa haluaa, niin kannattaa tuokin muuten huomioida ostopäätöstä tehdessä :wink:
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
Blues Guitar
Viestit: 300
Liittynyt: 12:57 06.08.2006.
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja Blues Guitar »

Itselläni oli -95 Dynassa 6 asteiset kolmiot ja vaihdoin ne 3 asteisiksi. Huomattavasti parani ajo-ominaisuudet.
6 asteiset olis myynnissä mutta ne on ilmeisesti ohuemmille putkille kuin aloittajalla?
"....Ajan H-D:llä pitkin Suomee....Antaa kitaran laulaa vaan....Juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt..."
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Blues Guitar kirjoitti:Itselläni oli -95 Dynassa 6 asteiset kolmiot ja vaihdoin ne 3 asteisiksi. Huomattavasti parani ajo-ominaisuudet.
6 asteiset olis myynnissä mutta ne on ilmeisesti ohuemmille putkille kuin aloittajalla?
Jos aloittaja ei noita tarvitse, mää voisin olla kiinnostunut huonoista ajo-ominaisuuksista.
Nyt on 8 astetta ja on muuten meleko mahoton ajettava. (ei tosin dyna) Millaista hintapolitiikkaa ajattelit?
Ja tarve olis 39mm putkille.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Posedown
Viestit: 10
Liittynyt: 23:33 18.05.2012.

Re: Keulamuutos edullisesti?

Viesti Kirjoittaja Posedown »

Saksan keulapeketti 1500€, noup!

Käyn näyttämässä mopoa paikalliselle rakenteluexpertille ja kyselen eri vaihtoehdoista.

Onhan noita Dynan emäputkenkulmamuutoksia nähty, mikä siinä on niin vaikeaa? Kertokaa.
Vastaa Viestiin