Sivu 1/2
Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 18:43 22.05.2012.
Kirjoittaja BB-883
2006 Street Bob. Ajattelin vaihtaa keulaöljyt renkaanvaihdon yhteydessä. Akselin alla on ilmeisesti 12mm kuusiokulma pultti. Tei työkalun 13mm pultista ja parista mutterista kulmahiomakoneella, mutta pultti tuntuu olevan tiukassa (ei aukea). Onko öljyt tarkoitettu laskettavaksi alhaalta, vai otanko putket irti ja valuttelen ylösalaisin?
Otin putket irti ja valuttelin ylösalaisin...
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 00:12 23.05.2012.
Kirjoittaja Jorg
Kai se yläkauttakin tulee. Jotkut imee sen ruiskulla.
Itse sain alapultit auki iskevällä akkukoneella. Käsin ei saanut tarpeeksi voimaa.
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 10:46 03.06.2012.
Kirjoittaja isokoski
Nopeemmin taitaa saada jos putket ottaa irti ja kaataa yläkautta. Ja varmasti saa kaikenpois, itse tein niin. Ei ollut isohomma.
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 23:13 08.06.2012.
Kirjoittaja hdlate
Eikö keulan alaputkissa oo siellä takana alhaalla niitä pieniä tyhjennysruuveja?

Sieltähän ne näppärästi valuu.
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 00:41 09.06.2012.
Kirjoittaja Kiwi
Harrikan keulaan harvemmin tarttee vaihtaa öljyjä, ite ainaki oon suunnitellu vaihtavani vasta kun vaihan stefatki, (tai pidemmät yläputket...) ja puran ja putsaan kunnolla, ei se lika lähe öljynvaiholla. Tämmösissä tielläajettavissa laitteissa on aivan turhaa ruveta vaihtamaan öljyjä siitä vaihtamisen ilosta, hyvällä säkällä seuraavalla viikolla toinen stefa alkaa vuotamaan... Mutta eipä sitä kukaan kielläkkään
Ai niin, ei keuloja yleensä oo tarkotettu tyhjättäväks alakautta, se ruuvi joka on siellä alhaalla kiinnittää yläputken alaputkeen, eikä kaikki öljyt edes tule pihalle sillä konstilla. Putket irti, jousi pois ja pumpata, ainakin vähintään näin. Onhan joissakin malleissa tyhjäysroppu alapäässä, mutta mielestäni niitä on aivan turha alkaa ruuvaamaan ja muljaamaan, helpommalla pääsee kun irrottaa keulaputket.
Eemeli
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 10:03 09.06.2012.
Kirjoittaja hdlate
Noin mäkin sen kyllä tein, kun vaihdoin nuo stefat samalla, eli osiks vaan koko paska, niin saa putsata samalla kaikki

.
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 11:37 09.06.2012.
Kirjoittaja Rautahauli
Joo huollot on turhia, korjaa sitten kun hajoo. Vesi tekee vaan hyvää rautaosille keulaöljyn seassa ja pumputkin painuu helpommin pohjaan kun liru on notkeempaa.

Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 19:16 09.06.2012.
Kirjoittaja hdlate
Rautahauli kirjoitti:Joo huollot on turhia, korjaa sitten kun hajoo. Vesi tekee vaan hyvää rautaosille keulaöljyn seassa ja pumputkin painuu helpommin pohjaan kun liru on notkeempaa.

Ei muuten tuu keula notkeemmaks vedellä, nimim. kokemusta on

. Oli nimittäin tuossa mun FXR:ssä molemmat stefat vuotanu vettä sisään, ja ööliä ulos, ennenku tuli taloon. Oli aikas villi ajaa kun keula oli ns. jäykkä, vesihän ei jousta. Hakkas käsille aikas mukavasti.
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 19:24 09.06.2012.
Kirjoittaja ma^ko
Mun FXR:ssä ei ole keulas öljyjä lain ja vettäkin vaan sateilla ja hyvin toimii.

Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 19:32 09.06.2012.
Kirjoittaja Rautahauli
hdlate kirjoitti:Rautahauli kirjoitti:Joo huollot on turhia, korjaa sitten kun hajoo. Vesi tekee vaan hyvää rautaosille keulaöljyn seassa ja pumputkin painuu helpommin pohjaan kun liru on notkeempaa.

Ei muuten tuu keula notkeemmaks vedellä, nimim. kokemusta on

. Oli nimittäin tuossa mun FXR:ssä molemmat stefat vuotanu vettä sisään, ja ööliä ulos, ennenku tuli taloon. Oli aikas villi ajaa kun keula oli ns. jäykkä, vesihän ei jousta. Hakkas käsille aikas mukavasti.
Jaa, mä oon luullut että iskunvaimennusta voi "säätää" eri viskositeetin öljyillä. Eli ohuemmalla nesteellä kovempi keula? Vaihdoin joskus viime kesänä omaan fillariin ensin 5w öljyt mutta oli aika vetelä, 20w ja parempi tuli. Voi sitten olla vaan mutua.
Ja kävin vaihtamassa liki 10K km keulilla hölskyneet öljyt, oli ohentuneet ja harmaat. Eikä sitä valunut kippoonkaan ihan samaa määrää, vuotoja ei ole. Kait se pikkusen sit stefoista hönkii.
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 23:40 09.06.2012.
Kirjoittaja Pertti
Eikö sen jo järkikin sano, ettei keula ainakaan jäykemmäksi lievemmillä öljyillä tule.
Jäykempi öljy kulkeutuu vaimennuspalikoista läpi hitaammin, joten silloinhan pitää keulankin olla hitaammin toimiva, siis jäykempi.
Tuo silloin, ellei jäykemmällä keulalla tarkoiteta jousen erillaista toimintaa, tai suurempaa esijännitystä.
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 23:42 09.06.2012.
Kirjoittaja Rautahauli
Sarkasmia.
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 23:48 09.06.2012.
Kirjoittaja Pertti
Rautahauli kirjoitti:Sarkasmia.
Erilaisia jousia saatavilla, progressiivisia tai sitten ei, ja eri viskositeettisiä öljyjä. Niitä yhdistelemällä keula saadaan toimimaan haluttaessa aika monella lailla.
Hydrauliikkaa ja mahdollisesti mekaniikkaa, mutta sarkasmin kanssa niin ja näin.
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 00:14 10.06.2012.
Kirjoittaja ma^ko
Mekaniikka keulassa on hyvä juttu, mekaaniset hässäkät on hienoja. Vähentää myös öljypohdintaa.
Re: Keulaöljyjen vaihto
Lähetetty: 05:12 10.06.2012.
Kirjoittaja Rautahauli
Pertti kirjoitti:Rautahauli kirjoitti:Sarkasmia.
Erilaisia jousia saatavilla, progressiivisia tai sitten ei, ja eri viskositeettisiä öljyjä. Niitä yhdistelemällä keula saadaan toimimaan haluttaessa aika monella lailla.
Hydrauliikkaa ja mahdollisesti mekaniikkaa, mutta sarkasmin kanssa niin ja näin.
En tarkoittanut että sun teksti oli sarkasmia vaan oma, viitaten hdlaten viestiin jossa keulasta saadaan vedellä jäykkä.
Yhden "mekaanisen" keulan valmistumista seurannut ja voi vaan todeta että jotkut tekee mitä osaa ja toiset tekee mitä haluaa.