Keulaöljyjen vaihto

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
BB-883
Viestit: 234
Liittynyt: 18:11 05.04.2005.
Paikkakunta: SYSMÄ SINGAPORE HARTOLA HAWAI
Viesti:

Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja BB-883 »

2006 Street Bob. Ajattelin vaihtaa keulaöljyt renkaanvaihdon yhteydessä. Akselin alla on ilmeisesti 12mm kuusiokulma pultti. Tei työkalun 13mm pultista ja parista mutterista kulmahiomakoneella, mutta pultti tuntuu olevan tiukassa (ei aukea). Onko öljyt tarkoitettu laskettavaksi alhaalta, vai otanko putket irti ja valuttelen ylösalaisin?

Otin putket irti ja valuttelin ylösalaisin...
Viimeksi muokannut BB-883, 14:04 23.05.2012.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jorg
Viestit: 68
Liittynyt: 20:55 30.12.2011.

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Kai se yläkauttakin tulee. Jotkut imee sen ruiskulla.
Itse sain alapultit auki iskevällä akkukoneella. Käsin ei saanut tarpeeksi voimaa.
Avatar
isokoski
Viestit: 80
Liittynyt: 14:33 11.10.2011.
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja isokoski »

Nopeemmin taitaa saada jos putket ottaa irti ja kaataa yläkautta. Ja varmasti saa kaikenpois, itse tein niin. Ei ollut isohomma.
Avatar
hdlate
Viestit: 555
Liittynyt: 21:52 09.06.2010.
Paikkakunta: etelä-pohojammaa
Viesti:

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja hdlate »

Eikö keulan alaputkissa oo siellä takana alhaalla niitä pieniä tyhjennysruuveja? 8O Sieltähän ne näppärästi valuu.
-90 FXR Super Glide
Avatar
Kiwi
Viestit: 2200
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Harrikan keulaan harvemmin tarttee vaihtaa öljyjä, ite ainaki oon suunnitellu vaihtavani vasta kun vaihan stefatki, (tai pidemmät yläputket...) ja puran ja putsaan kunnolla, ei se lika lähe öljynvaiholla. Tämmösissä tielläajettavissa laitteissa on aivan turhaa ruveta vaihtamaan öljyjä siitä vaihtamisen ilosta, hyvällä säkällä seuraavalla viikolla toinen stefa alkaa vuotamaan... Mutta eipä sitä kukaan kielläkkään :D

Ai niin, ei keuloja yleensä oo tarkotettu tyhjättäväks alakautta, se ruuvi joka on siellä alhaalla kiinnittää yläputken alaputkeen, eikä kaikki öljyt edes tule pihalle sillä konstilla. Putket irti, jousi pois ja pumpata, ainakin vähintään näin. Onhan joissakin malleissa tyhjäysroppu alapäässä, mutta mielestäni niitä on aivan turha alkaa ruuvaamaan ja muljaamaan, helpommalla pääsee kun irrottaa keulaputket.

Eemeli
Avatar
hdlate
Viestit: 555
Liittynyt: 21:52 09.06.2010.
Paikkakunta: etelä-pohojammaa
Viesti:

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja hdlate »

Noin mäkin sen kyllä tein, kun vaihdoin nuo stefat samalla, eli osiks vaan koko paska, niin saa putsata samalla kaikki :wink: .
-90 FXR Super Glide
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Joo huollot on turhia, korjaa sitten kun hajoo. Vesi tekee vaan hyvää rautaosille keulaöljyn seassa ja pumputkin painuu helpommin pohjaan kun liru on notkeempaa.


:mrgreen:
Avatar
hdlate
Viestit: 555
Liittynyt: 21:52 09.06.2010.
Paikkakunta: etelä-pohojammaa
Viesti:

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja hdlate »

Rautahauli kirjoitti:Joo huollot on turhia, korjaa sitten kun hajoo. Vesi tekee vaan hyvää rautaosille keulaöljyn seassa ja pumputkin painuu helpommin pohjaan kun liru on notkeempaa.


:mrgreen:
Ei muuten tuu keula notkeemmaks vedellä, nimim. kokemusta on :lol: . Oli nimittäin tuossa mun FXR:ssä molemmat stefat vuotanu vettä sisään, ja ööliä ulos, ennenku tuli taloon. Oli aikas villi ajaa kun keula oli ns. jäykkä, vesihän ei jousta. Hakkas käsille aikas mukavasti.
-90 FXR Super Glide
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mun FXR:ssä ei ole keulas öljyjä lain ja vettäkin vaan sateilla ja hyvin toimii. :lol:
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

hdlate kirjoitti:
Rautahauli kirjoitti:Joo huollot on turhia, korjaa sitten kun hajoo. Vesi tekee vaan hyvää rautaosille keulaöljyn seassa ja pumputkin painuu helpommin pohjaan kun liru on notkeempaa.


:mrgreen:
Ei muuten tuu keula notkeemmaks vedellä, nimim. kokemusta on :lol: . Oli nimittäin tuossa mun FXR:ssä molemmat stefat vuotanu vettä sisään, ja ööliä ulos, ennenku tuli taloon. Oli aikas villi ajaa kun keula oli ns. jäykkä, vesihän ei jousta. Hakkas käsille aikas mukavasti.
Jaa, mä oon luullut että iskunvaimennusta voi "säätää" eri viskositeetin öljyillä. Eli ohuemmalla nesteellä kovempi keula? Vaihdoin joskus viime kesänä omaan fillariin ensin 5w öljyt mutta oli aika vetelä, 20w ja parempi tuli. Voi sitten olla vaan mutua.

Ja kävin vaihtamassa liki 10K km keulilla hölskyneet öljyt, oli ohentuneet ja harmaat. Eikä sitä valunut kippoonkaan ihan samaa määrää, vuotoja ei ole. Kait se pikkusen sit stefoista hönkii.
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Eikö sen jo järkikin sano, ettei keula ainakaan jäykemmäksi lievemmillä öljyillä tule.
Jäykempi öljy kulkeutuu vaimennuspalikoista läpi hitaammin, joten silloinhan pitää keulankin olla hitaammin toimiva, siis jäykempi.
Tuo silloin, ellei jäykemmällä keulalla tarkoiteta jousen erillaista toimintaa, tai suurempaa esijännitystä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Sarkasmia.
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Rautahauli kirjoitti:Sarkasmia.
Erilaisia jousia saatavilla, progressiivisia tai sitten ei, ja eri viskositeettisiä öljyjä. Niitä yhdistelemällä keula saadaan toimimaan haluttaessa aika monella lailla.
Hydrauliikkaa ja mahdollisesti mekaniikkaa, mutta sarkasmin kanssa niin ja näin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mekaniikka keulassa on hyvä juttu, mekaaniset hässäkät on hienoja. Vähentää myös öljypohdintaa.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Rautahauli
Viestit: 645
Liittynyt: 21:02 10.10.2010.

Re: Keulaöljyjen vaihto

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Pertti kirjoitti:
Rautahauli kirjoitti:Sarkasmia.
Erilaisia jousia saatavilla, progressiivisia tai sitten ei, ja eri viskositeettisiä öljyjä. Niitä yhdistelemällä keula saadaan toimimaan haluttaessa aika monella lailla.
Hydrauliikkaa ja mahdollisesti mekaniikkaa, mutta sarkasmin kanssa niin ja näin.
En tarkoittanut että sun teksti oli sarkasmia vaan oma, viitaten hdlaten viestiin jossa keulasta saadaan vedellä jäykkä.

Yhden "mekaanisen" keulan valmistumista seurannut ja voi vaan todeta että jotkut tekee mitä osaa ja toiset tekee mitä haluaa.
Vastaa Viestiin