Talviseisonta-aine ?
Talviseisonta-aine ?
Pyörä menossa talviteloille ja kuullu aineen lisäämisestä tankkiin. Onko se hyvä /paha/hyötyä vai riittääkö kun keväällä vaihtaa bensan ?
Bensiini tekee ikäviä jekkuja jos se seisoo kaasarissa pidempään (ei kyllä välttämättä vielä yhden talven aikana), yhden kaasarin kohokammion neulan tuhosin uudesta S&S Super G:stä aikanaan kun pari vuotta seisoi bensat kaasarissa. Oli 95E muuttunut vihreäksi töhnäksi jota ei meinannut saada millään pois.
Hyvin varustetulta huoltoasemalta ruohonleikkureihin tarkoitettua säilöntäbensaa ja viimeinen käyttö sillä niin varmasti on pelit kunnossa keväällä. Ei se niin kallista ole.
Hyvin varustetulta huoltoasemalta ruohonleikkureihin tarkoitettua säilöntäbensaa ja viimeinen käyttö sillä niin varmasti on pelit kunnossa keväällä. Ei se niin kallista ole.
Re: Talviseisonta-aine ?
Ok kiitos tästä, yksi aihe jälleen vähemmän pähkäilypotassa.Arska1 kirjoitti:Pyörä menossa talviteloille ja kuullu aineen lisäämisestä tankkiin. Onko se hyvä /paha/hyötyä vai riittääkö kun keväällä vaihtaa bensan ?
- Sporttiboy
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
- Paikkakunta: Peikkolandia
- Viesti:
Tuolla olen minäkin pärjännyt, vaikka ainakin japanianpyörä kävi aina huonosti sen kevään ensimmäisen tankillisen ajan. Itse laitan sen jääneston syksyllä, siinä uskossa että se ehkäisisi tankin ja kaasarien korroosiota.Mise kirjoitti:Itse olen pärjäillyt toistaiseksi ilman lisäaineita. Syksyllä tankki täyteen bensaa ja korkki kiinni. Keväällä lorauttaa jäänestoa tankkiin, niin lähtee mahdollinen vesi pois. Vielä kun muistaisi käyttää konetta syksyllä bensahana kiinni, niin ei jäisi kaasariinkaan mitään.
Taitaa nykyiset bensat olla tuon pitkäaikaisen (lue: monta kuukautta)säilyvyyden kanssa niin ja näin kun lyijykin on poistettu joukosta...
Miksi muuten tankin pitäisi olla täysi jos tallissa säilytyslämpötila on vakaa? Itse jätän mahdollisimman vähän bensaa tankkiin talveksi. Voi sitten keväällä kaataa uudet tuoreet ja tehokkaat menomehut tankkiin.
Jos olisi kaasaripeli eikä katalysaattooria alla, niin laittaisin pikku plöräyksen tuhkaantumatonta kaksitahtiöljyä tankkiin ja käyttäisin sen verran konetta, että litku ehtii mehumaijaan asti. Kyllä se sillä säilyy yhden ellei toisenkin talven yli, eikä paikat hapetu. Ja keväällä taas uudet tuoreet bensat tankkiin.
Miksi muuten tankin pitäisi olla täysi jos tallissa säilytyslämpötila on vakaa? Itse jätän mahdollisimman vähän bensaa tankkiin talveksi. Voi sitten keväällä kaataa uudet tuoreet ja tehokkaat menomehut tankkiin.
Jos olisi kaasaripeli eikä katalysaattooria alla, niin laittaisin pikku plöräyksen tuhkaantumatonta kaksitahtiöljyä tankkiin ja käyttäisin sen verran konetta, että litku ehtii mehumaijaan asti. Kyllä se sillä säilyy yhden ellei toisenkin talven yli, eikä paikat hapetu. Ja keväällä taas uudet tuoreet bensat tankkiin.
TALVI
Oikeenko olette oikeasti käytännössä huomanneet tarvetta tollaseen temppuiluun?
Mulla lähtee 18s talvi samoin metoodein = tönätään pyörä talliin jossa lämpötila keikkuu 5 ja 10 PLUSasteen välillä...kevväämmällä sitten innosta täristen pyörä ulos ja tulille.
Ei se "vanha" bensa kauaa siellä tankissa viihy kun joutuu jo uutta ostamaan sekaan. Enkä o mitään eroa tai ongelmia huomannut.
Mulla lähtee 18s talvi samoin metoodein = tönätään pyörä talliin jossa lämpötila keikkuu 5 ja 10 PLUSasteen välillä...kevväämmällä sitten innosta täristen pyörä ulos ja tulille.
Ei se "vanha" bensa kauaa siellä tankissa viihy kun joutuu jo uutta ostamaan sekaan. Enkä o mitään eroa tai ongelmia huomannut.
Osa talvisäilytystouhuista on varmaan osa sitä "motoristin rituaalia". Varsinaista tarvetta ei ole, mutta jotain pitää puuhata oman mielenrauhan vuoksi...
Itse olen konealan työihmisenä skeptisesti suhtautunut myös ns. talviöljyjen vaihtoon. Onhan se kiva huollella mopoa, mutta mihinkäs sieltä öljyn lisäaineet häviää talvikuukausina kun ne ei häviä kesälläkään kovassa ajossa? Varsinkin jos talven säilytystilassa on hiukankin +asteita.
Mutta nyky-lyijyttömällä bensalla ei ole samanlaista säilyvyyttä kuten entisellä laadulla oli.
Itse olen konealan työihmisenä skeptisesti suhtautunut myös ns. talviöljyjen vaihtoon. Onhan se kiva huollella mopoa, mutta mihinkäs sieltä öljyn lisäaineet häviää talvikuukausina kun ne ei häviä kesälläkään kovassa ajossa? Varsinkin jos talven säilytystilassa on hiukankin +asteita.
Mutta nyky-lyijyttömällä bensalla ei ole samanlaista säilyvyyttä kuten entisellä laadulla oli.
Mulla nyt kahtena talvena jäänyt nuo rituaalit tekemättä ja kyllä on sit keväällä saanu kiroilla sen takia. Toi shoveli ei ainakaan tykkää vanhasta bensasta yhtään, pätkii ja käy huonosti. Kaasutin on täynnä bensan kuivumisesta jäänyttä töhnää ja sitä on aika hankala irrotella.
Voi olla konekohtaista, enpä tiiä...
Ja noi öljyt kyllä hapettuu ja menettää ominaisuuksiaan nykyään aika helposti mut enpä usko et seisonnassa vaan kyl sen menee käytön aikana. Kaipa siitäkin sais varmuuden kun soittais jonnekin valmistajalle.
Voi olla konekohtaista, enpä tiiä...
Ja noi öljyt kyllä hapettuu ja menettää ominaisuuksiaan nykyään aika helposti mut enpä usko et seisonnassa vaan kyl sen menee käytön aikana. Kaipa siitäkin sais varmuuden kun soittais jonnekin valmistajalle.
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti: