voiko startin sähköt (sisällä olevat) vikaantua niin että ottais maihin tai että hajotessaan pystyis sammuttaa moottorin ?
outo kysymys mutta enpä ole ainakaan autopuolella törmänny siihen että auton matka tyssäis jos startti hajoaa
Sähköllä se toimii. Männän reiän ympärillä oleva käämi magnetoituu ja vetää männän pohjaan. Samalla liikkeellä siirtyy bendix otteelle ja solenoidi kytkee sillä kuparilaatalla päädyn isot pultit yhteen kytkien pyöritysvirran moottorille. Jos paksut johdot ovat väärin päin, solenoidi toimii väärin, taitaa muuten toimia juuri niin, että jättää startin päälle. Tarkista siis, että akulta tuleva paksu johto tulee ylempään ruuviin. Motopedian kuvassa oleva rautapään solenoidi on samanlainen kuin bt:ssäkinmetallipää kirjoitti:eli tämäkö tapahtuu silloin jos se solenoidin mäntä jää "päälle" ? että virta kulkee siitä eteenpäin startille.
mitenkäs se solenoidi oikeen toimii ? mikä sen "vetää" siihen kiinni ?
niitähän on sellasia "mekaanisia" solkunkorvaavia vipuja...
mulla tuli ihan vetämällä pois se mäntä + jousi ( plunger )
Hessu kirjoitti:Toi motopediassa oleva kuva on kummallinen. Kytketäänkö jossain HD:ssä solenidi noin.
Ensimmäisen sukupolven (ennen -87) ei ainakaan oo tollasta.
Ei ole ei.Hessu kirjoitti:
Ei starttinappula ole maadottava.Eikä ole mitään erillistä "main switchiä" jonka kautta menee sähkö.
Solenoidin sisällä on vetokäämi joka "vetää ja pitää" nuo isot nastat yhteen kun starttinappia painetaan.Hessu kirjoitti:
Paitövei. Mulla tänä aamuna jäi pyörällä duuniin lähteminen. Startatessa taas startti jäi päälle.
Eli kuparinastat hitsas kiinni. Ihan vakio juttua strokerissa.
Nyt aloin miettiä tota Pertin kommenttia paksujen johtojen paikoista.
En nyt muista oonko kokeillu onko väliä kummin päin piuhat on. Mutta kun muistelen rakennetta, en keksi mitä väliä piuhojen paikalla on. Toisen paksun ruuvin altahan kyllä lähtee myös ohut karva käämille. Mutta mihis se menikään?
Siks toiseksi muistelen, että eri valmistajien solenoideissa toi ohut karva voi lähteä kummasta vaan. Eri pituisia ne ruuvit on kyllä aina ja se muistaakseni määrää kumpaan pannaan akun piuha.
Kyllä Hessu on mielestäni oikeassa.Hessu kirjoitti:Eipäs juupas...
Mun -84 shovelissa on vielä hitachin startti samoin kuin parin ekan vuoden evoissa.
Ja vanhan mallin solenoidi.
Tossa motopedian kuvassa on ihan selvästi maadottava starttinappi. Ja toinen kytkin missä lukee selvästi main switch.
Mitä mä en ymmärrä. Tossa selvästikään ei esitetä shovelin solenoidia.
Samoin shovelin solenoidista lähtee toisesta paksusta ruuvista karva kelalle. Tossa kuvassa ei. ???
Kuka sekoilee? Vai enks mä ymmärrä enää kuvia?
Tämä on paikkansapitävää ja vähintäinkin hieman hassua. Olen ihmetellyt ja syytä en ole tajunnut että miksi halavatussa starttivirtaa ohjaavaa relettä eli solenoidia ohjataan releellä? Kyseinen rele on täysin turha kapistus niin teoriassa kuin käytännössä, miksi se siis ylipäätään on? Virtalukolta starttinapin kautta solenoidille toimii täysin ja solenoidihan on se varsinaista starttivirtaa ohjaava rele.IJHa kirjoitti: Shovelissa on starttinappi on kuumalla puolella, ja se syöttää (heräte)virtaa releelle, joka antaa (heräte)virtaa solenoidille. Tämä rele taas saa virtansa virtalukon kautta, eli ei starttaa jos ei virta päällä.
Eikös se mene niin, että tuo starttinappi ei kestä sitä virtaa jonka solenoidi vaatii. Eli kyllähän tuo pelittää aikansa ilman starttirelettä, mutta jossain vaiheessa se starttinappi sitten antautuu...ma^ko kirjoitti: Olen ihmetellyt ja syytä en ole tajunnut että miksi halavatussa starttivirtaa ohjaavaa relettä eli solenoidia ohjataan releellä? Kyseinen rele on täysin turha kapistus niin teoriassa kuin käytännössä, miksi se siis ylipäätään on? Virtalukolta starttinapin kautta solenoidille toimii täysin ja solenoidihan on se varsinaista starttivirtaa ohjaava rele.
Vaan eipä solenoidin heräteessäkään mistään huomattavista virroista puhuta, ainakaan mun EVOlaisessa. Tokihan jossain vaiheessa kaikki antautuu, mikään ihmisen tekemä ei ole ikuista ja vahingossa tuotettu säteily taitaa olla lähimpänä ikuista ihmisen tekemisist, mutta ylimääräinen rele on ylimääräinen vikakohde ja antautuja.Mopopoika -65 kirjoitti:Eikös se mene niin, että tuo starttinappi ei kestä sitä virtaa jonka solenoidi vaatii. Eli kyllähän tuo pelittää aikansa ilman starttirelettä, mutta jossain vaiheessa se starttinappi sitten antautuu...
Kyllä se nappi on ainakin vanhemmissa "kuumalla" puolella eli virtalukko->Stop/Run kytkin-> starttinappi->starttirele vetokäämi. Niin se startti nappi kestää ilman tuota starttirelettä noin yhden kesän (kokemusta on)...releen kanssa on kestänyt jo yli 30 vuotta.ma^ko kirjoitti:Vaan eipä solenoidin heräteessäkään mistään huomattavista virroista puhuta, ainakaan mun EVOlaisessa. Tokihan jossain vaiheessa kaikki antautuu, mikään ihmisen tekemä ei ole ikuista ja vahingossa tuotettu säteily taitaa olla lähimpänä ikuista ihmisen tekemisist, mutta ylimääräinen rele on ylimääräinen vikakohde ja antautuja.Mopopoika -65 kirjoitti:Eikös se mene niin, että tuo starttinappi ei kestä sitä virtaa jonka solenoidi vaatii. Eli kyllähän tuo pelittää aikansa ilman starttirelettä, mutta jossain vaiheessa se starttinappi sitten antautuu...
Solenoidin vetopiiri toimii niin, että käämi saa maadoituksen startille menevästä kaapelista. Jos isot kaapelit vaihtavat paikkaa, solenoidi vetää ja sitten alkaa saada vetovirran suoraan akulta tulevasta kaapelista. Mistä tässä tapauksessa maa tulee, on kysymysmerkki. Äkkiseltään tuntuisi, että vetopiirin ei pitäisi toimia ollenkaan, ellei starttinappia sitten ole kytketty maadoittavaksi.Hessu kirjoitti:en keksi mitä väliä piuhojen paikalla on. Toisen paksun ruuvin altahan kyllä lähtee myös ohut karva käämille. Mutta mihis se menikään?