Pääsimme liikkeelle ja takapyörä yritti silti jumitella ajossa. Nilkutimme kohti tallia ja takapyörä löi täysin lukkoon pari kertaa pienelläkin jarrutuksella. Lopulta tallin portille jäi 1,5 m pitkä vana, kun hän jarrutti portille ja pyörä lukittui taas. No tulipahan hyvä harjoitus lukkojarrutuksista
Jarrupoljinkin oli jumissa ja ajattelin kenties jarrukengän jousen katkenneen. Takapyörä irti ja jarru auki - yllätys oli melkoinen, kun lattialle helähti pusillinen alumiiniromua
Koko takapyörän keskiö oli tuhoutunut korjauskelvottomaksi, murtumia sielä täällä ja toinen jarrukenkä oli katkennut jne. Kuva kertoo tarkemmin.
Tutkin tilannetta ja syy löytyi. Takapyörään oli joskus joku ihan itse viritellyt pienemmän takarattaan. Asennus oli aika roisia kauttaaltaan, mutta pahin virhe oli rattaan pulttien asentaminen rummun sisään, kun ne alunperin olivat niin perin, että pultit tulivat ulkoa ja mutterit jäivät sisälle. Nyt 2 mutteria oli päässyt irti ja pultit ravistelivat itsensä jarrun väliin ja tuhosivat jarrun ja keskiön. Onneksi alumiini oli pehmeää ja hajosi eikä pyörä mennyt lukkoon siinä 80 nopeudessa - olisi voinut olla EMPYn miinustilastopaikka lähellä
Kaiken sitä voi näköjään ryssiä, en tiedä kuka tämä tee-se-itse asentajavelho on ollut, koska kyseinen takapyörä tuli minulle varaosapyörän mukana. Korostettakoon, että tämän liekkipyörän myyjä ei ole tarinan konna, koska takapyörän otin varaosapyörästä.
Olkoon tämä varoittavana tarinana siitä, että vanhassa pyörässä pitää olla sairaan epäluuloinen, jopa vainoharhainen siitä, että mikä paikka on tehty päin p*rsettä. Ja rumpujarrun kanssa pitää olla tarkkana jopa pulttien suunnista.
Kuva romuista: