Tässä AKE/tarfi pukee sanoiksi sen mitä on hissuteltu jo pitkään.
Muutoskatsastuksen tueksi muodostettiin mallikirjasto tyypillisistä runkomuutoksista. Mallikirjasto sisältää tarkastellut kolme runkoa sekä näiden kriittiset alueet ja mitat. Kriittisten alueiden hitsaamiseen ehdotetaan vaadittavaksi pätevöitynyttä hitsaajaa.
Itse tuo runkotestihän on jo vanha juttu (julkaistu 7/2009). Eikös siinä ollut MMAF alullepanevana voimana?
Ja tuollahan osoitettiin, että rungon voi hitsata kunhan se tehdään oikealla tavalla ja oikeilla materiaaleilla. (niille jotka eivät tiedä, niin aikaisemmin oli rungon hitsaaminen ehdottomasti kiellettyä sekä runkoon ei saanut porata minkäänlaisia reikiä... Näin periaatteessa vieläkin esim Sveitsissä)
Nyt AKE/Trafi koittaa saada siihen muutosta, että määrätyiltä osin rungon hitsauksen saisi suorittaa vain pätevöitynyt hitsaaja.
Kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ajatus on OK ja ihan kaupunkilaisjärjellä hyväksyttävä.
Toisaalta taas kuka itselleen pekulijenkkaa rakentelisi? Taitaisi ongelmaksi muodostua rakentijalta jollekkin toiselle taikka kolmannelle jne myydyt/siirtyneet kulkuneuvot joissa ilmenisi ongelmia. Vastuukysymykset siis...
Toivottavasti ei mene pilalle Suomessa voimassaoleva lainsäädäntö, joka taitaa olla jo Euroopan lievimpiä, ellei jopa kaikkein paras.
Ei suoraan runkoon liittyvä, mutta ajo-ominaisuuksiin kylläkin.
Tässä viikolla kuulin, että Ruotsissa ei sitten enää rakenneta choppereita niin, että takarenkaana olisi auton rengas. On nykyisin kielletty.
Mielestäni tässä asiassa ei menetetä yhtään mitään, koska sopivia leveitä motskarinrankaita on tarjolla pilvinpimein.
Tyyli? No joo - autonrenkaitahan laitettiin taakse siksi ettei ollut saatavilla riittävän leveitä mostkarinrenkaita.