Tutkimus: Moottoripyörän rungon muuntelun valvontakriteerit

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
AAS
Viestit: 281
Liittynyt: 18:17 16.07.2009.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Tutkimus: Moottoripyörän rungon muuntelun valvontakriteerit

Viesti Kirjoittaja AAS »

Tulipa vastaan tutkimus rungoista, eli linkistä sisään jos asia kiinnostaa.
Nykyinen moottoripyörien muutoskatsastusta käsittelevä asetus edellyttää tarvittaessa asiantuntijaselvitystä rakennemuutoksen lujuudesta ja hitsaustyöstä. Lainsäädäntö aiheuttaa paikoin tulkintavaikeuksia ja rajoitteita moottoripyöräharrastajille ja alan toimijoille. Asetus rajoittaa moottoripyörän geometriaa muun muassa akselivälin ja emäputken kulman osalta. Ajoneuvojen yksittäishyväksyntä ja rakenteen muuttaminen -raportin perusteella tämän työn tavoitteena oli tutkia erityisesti teräsputkirungon kestävyyttä sekä laatia runkomalleja, jotka voitaisiin hyväksyä yksinkertaisin menettelyin.
http://www.ake.fi/AKE/Tutkimus/Tutkimuk ... 7-2009.htm

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/C76D30C2 ... ksessa.pdf
XL1200S -98 ja FLHP -16
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Tutkimus: Moottoripyörän rungon muuntelun valvontakriteerit

Viesti Kirjoittaja smuige »

Tässä AKE/tarfi pukee sanoiksi sen mitä on hissuteltu jo pitkään.
Muutoskatsastuksen tueksi muodostettiin mallikirjasto tyypillisistä runkomuutoksista. Mallikirjasto sisältää tarkastellut kolme runkoa sekä näiden kriittiset alueet ja mitat. Kriittisten alueiden hitsaamiseen ehdotetaan vaadittavaksi pätevöitynyttä hitsaajaa.
Itse tuo runkotestihän on jo vanha juttu (julkaistu 7/2009). Eikös siinä ollut MMAF alullepanevana voimana?
Ja tuollahan osoitettiin, että rungon voi hitsata kunhan se tehdään oikealla tavalla ja oikeilla materiaaleilla. (niille jotka eivät tiedä, niin aikaisemmin oli rungon hitsaaminen ehdottomasti kiellettyä sekä runkoon ei saanut porata minkäänlaisia reikiä... Näin periaatteessa vieläkin esim Sveitsissä)
Nyt AKE/Trafi koittaa saada siihen muutosta, että määrätyiltä osin rungon hitsauksen saisi suorittaa vain pätevöitynyt hitsaaja.

Kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ajatus on OK ja ihan kaupunkilaisjärjellä hyväksyttävä.
Toisaalta taas kuka itselleen pekulijenkkaa rakentelisi? Taitaisi ongelmaksi muodostua rakentijalta jollekkin toiselle taikka kolmannelle jne myydyt/siirtyneet kulkuneuvot joissa ilmenisi ongelmia. Vastuukysymykset siis...

Toivottavasti ei mene pilalle Suomessa voimassaoleva lainsäädäntö, joka taitaa olla jo Euroopan lievimpiä, ellei jopa kaikkein paras.

Ei suoraan runkoon liittyvä, mutta ajo-ominaisuuksiin kylläkin.
Tässä viikolla kuulin, että Ruotsissa ei sitten enää rakenneta choppereita niin, että takarenkaana olisi auton rengas. On nykyisin kielletty.
Mielestäni tässä asiassa ei menetetä yhtään mitään, koska sopivia leveitä motskarinrankaita on tarjolla pilvinpimein.
Tyyli? No joo - autonrenkaitahan laitettiin taakse siksi ettei ollut saatavilla riittävän leveitä mostkarinrenkaita.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Tutkimus: Moottoripyörän rungon muuntelun valvontakriteerit

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Ennustan, että kohta joku rengasvalmistaja tekee motskarinrenkaita jotka ovat ihan autonrenkaan näköisiä. Ettei vaan olis hyväksytetty autonrengas motskarispekseille. Näin se maailma nykyään toimii ja hyvä niin.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
t663
Viestit: 28
Liittynyt: 13:24 19.10.2007.
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Tutkimus: Moottoripyörän rungon muuntelun valvontakriteerit

Viesti Kirjoittaja t663 »

smuige kirjoitti: Tyyli? No joo - autonrenkaitahan laitettiin taakse siksi ettei ollut saatavilla riittävän leveitä mostkarinrenkaita.
Olisko sittenkin mahdollista että se olis paremman näköinen...kapeampanakin?

Jarkko
Avatar
rampo63
Viestit: 579
Liittynyt: 12:52 14.08.2005.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Tutkimus: Moottoripyörän rungon muuntelun valvontakriteerit

Viesti Kirjoittaja rampo63 »

mulle se on paskan sama,,, itte pidän autonregasta six ,että kärsii ajaa pienemmillä paineilla,,, joustaa sit vähä kuapis ku on perse jäykkä,,,yhtään en tiedä minkälaisen molekyylihifistelyteoria kaavan toiho voi järjestää,mutta näin toimitaan TRRRT
-Panheads MC-
Vastaa Viestiin