Keulan madallus jousilla ?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Keulan madallus jousilla ?

Viesti Kirjoittaja smuige »

Huomasinpa tuolla Saksan eBayssä myytävänä keulan madallussarjan. "Drop In".
Madallussarja
Progressive Suspension kamaa. Siis ihan normi homma.

Mutta mainostavat, että madallus onnistuisi eturengasta irroittamatta.
Mites se homma silloin oikein menisi?
Tieferlegungs-Kit von Progressive Suspension
Vergessen Sie alles was Sie seither über die tieferlegung von Motorrad Gabeln wussten, mit diesen Federn können sie ihr Motorrad bis 50mm tieferlegen.
Mit diesem Kit können Gabeln ohne Demontage des Vorderrads tiefergelegt werden.
Die Montage ist ohne spez. Werkzeug möglich.
Dieser Kit ist passend für Softail 1984 -2010
Karkeasti käännettynä:
PS madallussarja.
Unoda mitä tiedät motskarin keulan madaltamisesta, tällä satsilla madallat 50mm asti.
Voit madaltaa keulan IRROITTAMATTA ETUPYÖRÄÄ. 8O
Asennus mahdollista ilman erikoistyökaluja.
Tämä sarja sopii Softail 1984 - 2010.

Jos pelkät jouset vaihtaa lyhyempiin niin silloinhan myös koko keula tipahtaa alaspäin ja joustovara pienenee tuon jousen lyhennyksen verran.
Eikös oikeampi tapa ole laittaa sinne iskarin/damperin ja keulaputken väliin holkki jolla keula madaltuu. Ja samalla lyhyemmät jouset (mielummin progresssiiviset). Tosin kyllähän silloinkin joustovara pienenee.

Vai mitä häh?

Onko joku käyttänyt tuollaista madallussarjaa? Mihin ohkaset jouset? Mihin holkit?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Keulan madallus jousilla ?

Viesti Kirjoittaja smuige »

No toisen myyjän kautta löytyikin sitten juutuupi viedopätkä noista "Drop In" jousista.



Tämä 2007 Dynaan asennettuna. (Etsin Evo Softail jousia)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Re: Keulan madallus jousilla ?

Viesti Kirjoittaja mikira »

Mulla oli omassa dynassa tuollanen samankaltainen sarja, tuollaisen asennus on helppoa, mutta sopii vain kruisailijalle. Asennus on todellakin tapahtuu keulaputken päätykorkin kautta, tyyliin vanha jousi ulos ja uusi sisään, eikä edeä öljyjä tarvii vaihtaa.
Mulla oli harrikan oma sarja johon kuulu etujouset ja sivujalka, en tiiä onko enää myynnissä, omani ostin 2002.

Tuollaisella sarjalla varustetun pyörän käytyös on hieman outo, kiihdytyksissä keula tulee ulos tuon tiputetun matkan. Kovassa vauhdissa tuosta "ylimääräisestä" liikkeestä johtuen keula on sellainen bogo kepin kaltainen, rauhallisesti ajellen tuollakin konstruktiolla pärjää.
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Re: Keulan madallus jousilla ?

Viesti Kirjoittaja mikira »

Unohtu mainita että burlyn slammer kitit toimii kanssa samalla periaatteella.
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Keulan madallus jousilla ?

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Kyllä sen keulan madaltaminen pitää tehdä mieluimmin kuin smuige sanoi että holkki sinne iskarin/damperin ja keulaputken väliin holkki että keula madaltuu. max max on 2 tuumaa.... joustovara kyllä lyhenee mutta keula ei pompi ajossa ja kiihdytyksessä veny (kiihdytyksen ja välittömän jarrutuksen välissä jousella liikevarassa tyhjä pätkä> yllätyksellinen kippausliike eteen päin). Toi ihmekittijousisysteemi toimii pöydän sileillä teillä jotenkin mutta kuoppa ja ura teillä mielestäni jopa vaarallinen.
Toi jousi tietysti voipi toimia jos sinne iskarin/damperinja keulaputken väliin pistää holkin mutta sitten purattaa koko iskarin.
Halvemmaksi tulee jättää orkkis jos se on muuten sopivan jäykkä ja laittaa holkki iskarin/damperin ja keulaputken väliin.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keulan madallus jousilla ?

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

2001 Softikseen laitoin aikanaan White Bros. madallussarjan juuri sen takia, että stokkikeula oli kuin keinutuoli ja koko mopo lisäksi lyhyelle kuskille liian korkea. Satsiin kuului progressiiviset jouset (lyhyt ja pitkä) ja muoviset holkit, joilla jousen esijäykkyyttä saa säädettyä ihan niin kuin Progressiven viideossa. Jäykemmillä öljyillä (H-D:n heavy) keula muuttui paljon mukavammaksi ajaa, eikä niiaa ja karkaa käännöksissä hiljaisella vauhdilla jarruttaessa alta. Muunkin merkkisiä öljyjä voi tietenkin käyttää. Motopediaan voisi varmaan vielä lisätä eri viskositeettien painovastaavuudet (oliko oikea sana?) jos ne nyt edes ovat vertailukelpoisia keskenään eri keulaöljymerkeillä. :wink:

Löytyväthän ne tosin Googlettamallakin.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Vastaa Viestiin