-04 Ultra Classicin rekisteröintikatsastuksesta

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

puruskai
Viestit: 107
Liittynyt: 13:22 16.02.2010.
Paikkakunta: Kuukanniemi
Viesti:

-04 Ultra Classicin rekisteröintikatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja puruskai »

Noniin,

Aattelin laittaa muille lajitovereille vähän infoa vähän tuoreemman tuontipyörän katsastuksesta.. pitkä tarina mutta keskityn olennaiseen.. eli katsastukseen vaadittiin (ja tarkastettiin):
* CoC (kaveri oli tsekannut jopa CoC:n säädösten voimassaolon!)
* kaikkien valojen E-merkinnät (takavaloa en ole saanut vaihdettua, mistä sanoin katsastuksessa)
* VIN-numero rungosta oikealta
* tyyppitarra tai mikä liekeen vasemmalta, siitä katsastusmies otti painot ylös
* renkaat, otti tyyppitiedot ylös
* mittasi rullamitalla pyörän leveyden tangon korkeudelta (!)
* sivuheijastimet ja takalaukun sivu- ja takavalot, pitäisi olla punaiset

Tuli hylsy noitten punaisten valojen takia, pitäisi olla oranssit ja E-merkityt... kun saan sen E-hyväksytyn takavalon muovin niin käy näyttämässä uusiksi. Perän ylimääräiset valot on jo teipattu..

Keskustelua herätti
* etulokarin huomiovalo, minkä lasin vaihdatin kirkkaaseen pyöräliikkeen suosituksesta
* takalokarin punainen huomiovalo
* peilien E-merkintöjen puuttuminen

Asiat mitä mietin etukäteen mutta mistä ei ollut puhetta
* Äänenvaihtimien E-merkinnät (ei Vance&Haynesin pöntöissä ole)
* mailimittari (navigaattorista löytyy kilsat tarvittaessa)
* lisälähivalot, jonkun mukaan ei saisi olla kolmea lähivaloa (1 päävalo + 2 pientä sivuilla)

Että tämmöstä..
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: -04 Ultra Classicin rekisteröintikatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tämä on hyvää raporttia ja varmasti monelle hyödyksi katsastusvalmisteluisa. Valitettavasti käytäntö tuntuu vaihtelevan konttoreittain, joten listasta ei ole täyttä referenssiä kuitenkaan jokaiseen tapaukseen. Eikä asioissa voi vedota siihen, että joku toinen asema on jotain hyväksynyt.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: -04 Ultra Classicin rekisteröintikatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tuota ei tosiaankaan kannata pitää sitovana ennakkopäätöksenä.
Katsastajan ja poliisin neuvomisessa saa yleensä kynsilleen. Parempi olla tyhmä ja antaa "viisaampien" opettaa, varsinkin jos ollaan kokeilumielessä puutteellisten laitteiden kanssa liikkeellä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: -04 Ultra Classicin rekisteröintikatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja smuige »

Mitäs tässä ei nyt mennyt "ns pykälien mukaan"?

Uudemmissa (mikä vuosi?) taitaa kelvata myös DOT linssit.
Itse asiassa noissa linsseissä etuvaloa lukuunottamatta)(vilkut, heijastimet ym) ei ole kovinkaan paljon fyysistä eroa. Ainoastaan se luokitus.

Takavalon ja vilkkujen linssit ovat suurimmaksi osaksi täysin samoja, ainoastaan "E-leima" puuttuu DOT linsseistä...

Eroja löytyy sitten juuri noista ns huomio ja lisävaloista.
Jopa Ameriikan ihmemaassa on eroavaisuuksia osavaltioiden kesken.
Joissain pitää olla täysi Talmun heijastinvarustus, toisissa riitää vähempikim.

Ja suomessa puuttuvat niiden heijastimien väriin.

Olihan tuossa sellainenkin ajanjakso, että lisäjarruvalo takaikkunalla oli kielley ja laiton. Ja sitten seuraavan vuonna siitä tuli pakollinen varuste autoihin... että näillä mennään...
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: -04 Ultra Classicin rekisteröintikatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

smuige kirjoitti:Mitäs tässä ei nyt mennyt "ns pykälien mukaan"?
Mistäs minä sen tietäisin, kun ei aina tiedä poliisi tai katsastusmieskään :twisted: Tämän katsastajan mielestä kaikki on mennyt pykälien mukaan ja kun leima on paperissa, niin silloin kaikki on virallista ja kunnossa.

Jos sitten joutuu syystä tai toisesta asioimaan toisella konttorilla tai vaikka samalla konttorilla toisen katsastusmiehen kanssa, niin koskaan ei voi olla varma lopputuloksesta etukäteen. Aina voidaan asettaa epäilyksen alaiseksi vaikka se, että putket on vaihdettu katsastuksen jälkeen. Samoin lähivalokysymys - toiset eivät vaan hyväksy noita "kolmea lähivaloa" ja siinä on ihan turha perustella mitään foorumilta printatulla paperilla, että kyllä tuo tuolla ja tuolla ainakin kelpasi.

Itse jouduin vaihtamaan '75 FLH shoveliin sivuheijastimet oransseiksi (oranssi heijastinteippi kelpasi hyvin) ja lisävaloihiin parkkipolttimot - parkkeina kelpasivat, lähivaloina eivät.

Eli kommenttini oli lähinnä yleistä kansanviisautta ja varovaisuutta, kyllä vanhan kansansanonnan mukaan laki on niin kuin se luetaan - yhä ja edelleen! :roll:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Mr Smith
Viestit: 297
Liittynyt: 20:35 13.02.2003.

Re: -04 Ultra Classicin rekisteröintikatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Mr Smith »

ja kysymyksena etta onko e merkinnalla olevia peileja edes saatavana,,eipa taida olla sumekon pyorissakaan peileissa mitaan e merkintaa
Avatar
jyski
Viestit: 49
Liittynyt: 19:21 15.12.2005.
Paikkakunta: Lahti

Re: -04 Ultra Classicin rekisteröintikatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja jyski »

Mr Smith kirjoitti:ja kysymyksena etta onko e merkinnalla olevia peileja edes saatavana,,eipa taida olla sumekon pyorissakaan peileissa mitaan e merkintaa
Kyllä noissa peilin varsissa on "kaiverrettuna" E merkinnät.
Mr Smith
Viestit: 297
Liittynyt: 20:35 13.02.2003.

Re: -04 Ultra Classicin rekisteröintikatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja Mr Smith »

aivan jos se loytyy sielta,,,eipa ole tullut katsottua
puruskai
Viestit: 107
Liittynyt: 13:22 16.02.2010.
Paikkakunta: Kuukanniemi
Viesti:

Re: -04 Ultra Classicin rekisteröintikatsastuksesta

Viesti Kirjoittaja puruskai »

Jepulis, en tuota listaa tarkoittanutkaan miksikään referenssiksi. Yhden katsastusmiehen yhden päivän fiilikseen tuo perustui =)

Mutta vähän tarina ehti vaihtua matkalla. Sumekon mukaan pyörään olisi pitänyt vaihtaa nopeusmittari, änkkärit sekä valot. Onneksi uskoin pienempää paikallista pajaa.

HD-Centerin mukaan uusissa virallista reittiä maahan tulevissa pyörissä on DOT-valot ja ne kelpaavat Suomen tieliikenteeseen. Yhden huoltokaverin mukaan uudempiin pyöriin ei edes ole valmistettu originaali E-hyväksyttyjä valoja. Tiedä häntä.

Kyllä tuo kieltämättä hieman pelletouhulta vaikuttaa - esim. vilkun lasit - siis muovit ovat täysin identtiset paitsi että toisissa lukee E ja toisissa DOT. Sitten ne takalaukkujen punaiset heijastimet ovat Talman valmistamat mutta eivät Suomessa katulailliset... lienee kyseessä Amerikan vientimalli :D

Jos oisin nyt pyörää uittamassa niin varmistaisin varmaan Sumekolta että siihen saa CoC:n enkä muuta tekisikään. Sitten katsastukseen katsomaan mitä pitää korjata..
Vastaa Viestiin