Sportsterin vilkkujen kytkentä

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

luuvitone

Sportsterin vilkkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja luuvitone »

Moi. Amatöörinä pyytäisin hieman vinkkiä vilkkujen kytkentään eli hommasin uudet vilkut Sportster (-01). Alkuperäisiin vilkkuihin menee kaksi johtoa mutta uusissa vilkuissa vain yksi musta johto. Mitenkäs nämä tulisi kytkeä? Onko juottaminen+kutistesukka kestävin tapa liittää piuhat? Kiitokset jo etukäteen...
Mopopoika -65
Viesti:

Re: Sportsterin vilkkujen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

luuvitone kirjoitti:Alkuperäisiin vilkkuihin menee kaksi johtoa mutta uusissa vilkuissa vain yksi musta johto. Mitenkäs nämä tulisi kytkeä? Onko juottaminen+kutistesukka kestävin tapa liittää piuhat? Kiitokset jo etukäteen...
Ainakin vanhemmissa sporteissa takana on yksi johto ja edessä kaksi. Edessä tuo toinen johto menee vilkkujen merkkivalolle. Maadoitus hoituu vilkun rungon kautta.

Tässä keskustelua merkkivalon kytkennästä:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... merkkivalo

Kytkentä
Katkaise vilkuille menevät johtot, liitä ne yhteen ja kytke uuden vilkun johtoon. Jos vilkkujen kokeilu aiheuttaa sinisen savun poistumisen, niin sitten tämä ohje ei toiminutkaan... :wink:
luuvitone kirjoitti:Onko juottaminen+kutistesukka kestävin tapa liittää piuhat?
Itse olen kokenut tämän hyvin toimivaksi ratkaisuksi
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Röpöttäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Toinen liitostapa on tietysti kuumennettava itse tinautuva apikoliitin tai kuumennettava itse puristettava apikoliitin vai mikä lie. Ainakin ovat vesitiiviitä ja ilmatiiviitä. Tuppaavat olemaan arvokkaita.
metallipää

Viesti Kirjoittaja metallipää »

eikös sen merkkivalon saa vilkunreleeltäkin vedettyä ? saattas olla helpompi vetää johdot sieltä.
tuolla kans asiasta jotain... oikeastaan releestä http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=183106" onclick="window.open(this.href);return false;
kun joku sano että jos 3 napainen rele niin se keskimmäinen nasta olis merkkivalolle.
sähkökaavioissa on kuitenkin käytetty vaan 2 napaisiä releitä
-01 FXDL
metallipää

Viesti Kirjoittaja metallipää »

tai tuolla on niistä releistä... ***kele
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=184438" onclick="window.open(this.href);return false;
-01 FXDL
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Taitaa tuo minun neuvo kuitenkin olle yksinkertaisempi :wink:
- johdot poikki, pieni kuorinta, tinataan uuden vilkun johtoon ja kutistesukka kiinne.

Eikä tarvitse pähkäillä, kumpi johto menee vilkkunapille ja kumpi merkkivalolle.

Lisäksi tuo releeseen kytkentä taitaa toimia vain niissä joissa on yksi merkkivalo. Eikös -01:ssa ole molempiin suuntiin oma ja lisäksi älyboxi hoitamassa releen hommaa. Ja muutenkin tuo releeseen kytkentä aiheuttaa sen, että merkkivalo pitää kytkeä uusiksi - näissä vanhemmissa kaksinapaisella releellä varustetuissa oiken vilkun plussa tulee toiseen lampun nastaan ja vasemman vilkun plussa toiseen. Jos laittaa releeltä suoraan, niin eikös silloin pidä kytkeä toinen nasta maihin... Niin... ja eikäs tässä relekytkennässä käy niin, että se merkkivalo vilkuttaa koko ajan? Oli vilkut päällä tai ei...
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Vastaa Viestiin