Tilasin Saksasta Bobiin Wilbersin valmistamat progressiiviset etuvieterit. HD:n oma mallikohtainen korjausopas ilmoittaa öljypinnan korkeudeksi 110mm ja Wilbersin jousien mukana tulleessa asennusohjeessa lukee, että öljyn korkeuden (air-chamber?) pitäis olla Bobissa 160mm. Molemmissa ohjeissa jousi poistettuna ja liukuputki alaspainettuna. Keula on vielä kasassa, joten en tiedä onko jousien pituuksissa eroa. Mitkään madallusjouset nää uudet ei ole, mutta asennusohjeessa lukee, että jousien pituuksissa saattaa olla eroa. Ohjeet ovat "yleisohjeet" kaikkiin pyöriin, mutta tuo 160mm luki erikseen ohjeissa ja Wilbersin nettisivulla.
Ero on aika suuri omasta mielestäni. Kumpaakohan kannattais uskoa?
Etujousipulma...
Etujousipulma...
H-D Softail Custom 1998
Re: Etujousipulma...
Olisiko niin, että progressiivisten jousien myötä vaimennus/jousitus muuttuu ja siksi jousien mukana tulleessa asennusohjeessa on eri öljymäärä, kuin tehtaan manuaalissa tehtaan jousia käytettäessä.
Kun jouset ovat tarkoitettu tiettyyn pyörämalliin, uskoisin kyseisten jousien asennusohjetta.
Kun jouset ovat tarkoitettu tiettyyn pyörämalliin, uskoisin kyseisten jousien asennusohjetta.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Katotaan jos osasinko laittaa kuvan tänne jousista... Jos onnistui, niin ylempi on alkuperäinen jousi ja alempi siis Wilbersin. Wilbers on muutaman sentin lyhyempi. Mutta onko tuo alkuperäinenkin jossain määrin progressiivinen, vai onko lineaarinen jousi aina tuon näköinen? Näyttäisi niin kuin siinäkin kierteiden välit tihenisi ylös päin... Mitä tulee tuohon öljymäärään, niin oon enempi kallellaan tuohon Pertin vastaukseen ja laitan Wilbersin ohjeiden mukaan öljyä.

Viimeksi muokannut Anonymous, 14:21 05.02.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: kuva listty
Syy: kuva listty
H-D Softail Custom 1998
Perkele! Näkyykö tuo kuva? Mulla näkyy vaan punanen ruksi, jonka vieressä lukee "kuva"...
En Vaan Osaa. 
H-D Softail Custom 1998
Onko suositeltu öljy samaa kuin alkuperäinen? Kyllä mä laittasin jousivalmistajan ilmoittaman määrän, voihan sitä suht helposti muutella sitten vaikka kesken kauttakin.
Mä en itse asiassa tiedä, mitä viskositeettia alkuperäinen öljy on. Mulla OLI tuossa HD:n omaa heavy duty öljyä, jotka vaihdoin putkiin pari vuotta sitten. Keula tuli paremmaksi, mutta en tiedä/muista senkään viskoa. Nyt Wilbersin mukana tuli ohjeeksi käyttää viskositeetiltaan 7,5:n öljyä ja laitoin Motorexin litkut. Putket on nyt kasassa uusilla vietereillä ja öljypinnaksi laitoin tuon suositetun 160mm. Asennusohjeissa oli myös tarkat opastukset, jos haluaa öljyn määrällä pelailla. Tyrmiän tuntuset ovat kuitenkin nyt, mutta keväällähän sen vasta näkee minkälaiseksi keula lopulta tuli! Saas vaan nähdä, koska tuo valkonen sonta teiltä lähtee, että pääsis koeajamaan... Taitaa, perkele, mennä juhannukseen saakka tätä menoo! 
H-D Softail Custom 1998