Ensioveto on muutettu avobeltille ja nyt on ruennut kuulumaan erityisesti suuremmilla kierroksilla vetopäällä todella kovaa ulvontaa. Ulinaa kuuluu myös vaihteen ollessa vapaalla, mutta huomattavasti vähemmän. Oisko mahollista että vaihdelaatinkon akselissa ois laakerimenny tai jonkin muu laakeri? Vai voiko ulina johtua hihnasta?
Taaimmaisessa ensiovedon hihnapyörässä tuntuu jonkin verran välystä, ei varmaan ole normaalia. Muutenkin ihmetyttää että miten ne laakerin voi kestää minkä varassa ensiovedon hinapyörät ovat ilman minkäänlaista tukilaakeria. alkuperäisessä kotjuvedossa ketjunäyttäisi olevan aivan "juuressa" kun taas tuo hihna näyttäisi siirtävän sitä vetokohtaa aika paljon ulommaksi? jos nyt joku ymmärtää mitä tarkoitan. Laakerin välys ilm. lisää vielä tätä ilmiötä ku hihna pyrkii kokoajan hihnapyörien päihin.. (siis hihna on noin puoli tuumaa kapeampi kuin hihnapyörät..)
Softail Ensioveto ulvoo
Re: Softail Ensioveto ulvoo
Kerros ny ihan ekaks minkä levyinen beltti...eikö kytkimen takana ole tukilaakeria???eikö hihna pysy paikallaan-laatikon linjaus tulis ny ekaks mieleen??Näihin uusiin perehtymättä, sovelin ja kolmen tuuman beltin kanssa puljanneena,voisin väittää ettei se tukilaakeri ny ihan ehdoton ole, hyvä kait se sielä on olla...paljonko sitä välystä tuntuu,noissa vanhoissa ainakin on jonnin verran välystä kun kytkimen koko limpusta heiluttelee vaikka ihan uusilla laakereilla koittaa.Onko ulvona alkanu vasta nyt vai onko uus mopo sulle, kyllä hihnasta aina omat äänensä tulee, tiä sitte onko siihen tottunu vai ulvoiko se alussa enämpi?Laakerivaurio on hyvinkin mahollista, onko mittään öljyvuotoa ilmestyny laatikkoon?
-Pietari-
Re: Softail Ensioveto ulvoo
3 tuuman beltti.. ja kyllä siellä kytkimen takana on tukilaakeri. meinasin vaa ku noissa joissaki on myös tuettu ne hihnapyörät toiseltaki puolen.. Hihnan siirtymisellä hihnapyörien ulkoreunaan meinasin ettö johtuis tuosta välyksestä.. siis hihnapyörät ulkoreunat lähempänä toisiaan ku sisä reunat. Mut vois tietty yrittää sitä vaihelaatikon kulmaa muuttaa koneesen nähden jos se hihna ei sit enää siihe hihnapyörien ulkoreunaa vasten painautuis nii paljoo.. jos se vois sitä ääntä aiheuttaa?
Pyörä on mulla ollu nyt vuoden verran.. ja nyt viimesimmällä pitemmällä reissulla rupes tuo ääni ainaki paljon voimakkaammin kuulumaan kuin aikaisemmin. Aikasemmin en ole ääneen kiinnittänyt huomiota, mut nyt se on nii kovaks yltyny että ei voi olla kyllä huomaamatta.
En oo mitään öljyvuotoja huomannu.. ja laatikossaki on tarpeeks öljyä
Pyörä on mulla ollu nyt vuoden verran.. ja nyt viimesimmällä pitemmällä reissulla rupes tuo ääni ainaki paljon voimakkaammin kuulumaan kuin aikaisemmin. Aikasemmin en ole ääneen kiinnittänyt huomiota, mut nyt se on nii kovaks yltyny että ei voi olla kyllä huomaamatta.
En oo mitään öljyvuotoja huomannu.. ja laatikossaki on tarpeeks öljyä
Re: Softail Ensioveto ulvoo
...nii ja sitä välystä on silleen että sen kyllä selvästi huomaan ku sitä koko limppua käsin heiluttaa
ja oisko se laatikko voinu tärinästä siirtyä vähän?? ku saa noita kaikkia muitaki ruuveja olla tasaisin välein takas kiinni ruuvvaamassa
ja oisko se laatikko voinu tärinästä siirtyä vähän?? ku saa noita kaikkia muitaki ruuveja olla tasaisin välein takas kiinni ruuvvaamassa
Re: Softail Ensioveto ulvoo
Enpä usko että laatikon kiinnitys löystyy ihan helpolla, ohan se tietty mahollista sekin ,kokeile sitäkin,(mites sitte toisiovedon hihnan linjaus,eikös sekin sitte menis persiilleen,miten tarkkaa se edes on , ei oo kokemusta kuin ketjuista toisiovedossa) mutta onko hihnan reuna alkanu rispaantuu, jos se kerta kihnaa niihin hihnapyörien tai ainakin etummaisessa olevaan "reunukseen" tai miksi sitä ny kutsuis...sitte alkaa hihnakin olla moro jos niin käy ja pitää varmaan ääntäkin.Mutta miksi se sinne ulkoreunaan ajautuu,pitäis kyllä pysyä ihan siinä mihin se on linjattu.Kyllä se laatikon laakerilta tai kytkimen piikkisian kehällä olevilta neuloilta haiskahtais jos hihnan linjaus yhtäkkiä muuttuu...
-Pietari-
Re: Softail Ensioveto ulvoo
joo.. nii tietty menis ja se toisioveto on kyllä pysyny iha entisellään ku sitä ku tuossa samalla kahtelin.
Ei oo vielä ainakaa ruennu rispaantumaan.
Nii en tiiä mihin se on linjattu, mut ainaki ku sen hihnan siirsin käsin siihen sisäreunaan nii heti se pomppas takas siihe ulkoreunaan, ku laitoin mopon käyntiin.. enkä nyt tiiä voiko se ääni siitä hihnasta nii voimakkaasti kuuluu vaikka hankaiski niihin hihnapyörien ulko"kauluksiin".. Pitää ottaa tuo auki ja kattoo ne laakerit... jos ne huutaa ja väljyyden takia muuttaa sitä hihnan linjaustakin samalla.
Ois lomalta paluu reissu (600km) viikon päästä edessä, eikä huvittas matkalle jäädä.. jostai kumman syystä
Ei oo vielä ainakaa ruennu rispaantumaan.
Nii en tiiä mihin se on linjattu, mut ainaki ku sen hihnan siirsin käsin siihen sisäreunaan nii heti se pomppas takas siihe ulkoreunaan, ku laitoin mopon käyntiin.. enkä nyt tiiä voiko se ääni siitä hihnasta nii voimakkaasti kuuluu vaikka hankaiski niihin hihnapyörien ulko"kauluksiin".. Pitää ottaa tuo auki ja kattoo ne laakerit... jos ne huutaa ja väljyyden takia muuttaa sitä hihnan linjaustakin samalla.
Ois lomalta paluu reissu (600km) viikon päästä edessä, eikä huvittas matkalle jäädä.. jostai kumman syystä
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Softail Ensioveto ulvoo
Tarkoititko,että kytkinrummussa on välystä pitkittäis suunnassa?Jos näin on,onko sulla siellä kytkinrummun pohjalla ns.tamer levy,joka estää rummun liikkumista ulospäin,etenkin kytkin pohjassa.No,toisaalta jos vika on nyt ilmaantunut,voisi olla ennenminkin piikkisian neulalaakerit.
Laatikon pienikin kääntyminen/kääntäminen vaikuttaa paljon remmin kulkulinjaan.
Laatikon pienikin kääntyminen/kääntäminen vaikuttaa paljon remmin kulkulinjaan.
Re: Softail Ensioveto ulvoo
Nyt ilmeisesti löytyi vika.. ku sain käyetettävissä olevilla työkaluilla purettuu vähä tuota ensiovetoa.
Nuo kolme pulttia oli aivan löysällä.. ja välys tuntui olevan tuon keskikiekon ja kytkimen välissä.. ainakin kun kiristin nuo nii nyt ei tunnu käsin minkään laista välystä..
En sitte tiiä miten tuo toimii, kun luulisi että tuo isompi mutteri keskellä pitää tuota koko hommaa kasassa?
Oisko voinu olla että edellisellä joka tuota mutteria on kiinni laittanut olisi se jäänyt hieman löysälle (kuitenki on pysyny paikalla koska siinäkin oli välissä lukitusainetta..) jonka takia tuo koko hässäkkä on noitten kolmen pultin varassa. ei siitä ilmeisesti mitään suurempaa olisi käynyt vaikka nuo pultit olis kokonaan puonneetkin, ois varmaan vaan se klappi vähän lisääntyny...

Nuo kolme pulttia oli aivan löysällä.. ja välys tuntui olevan tuon keskikiekon ja kytkimen välissä.. ainakin kun kiristin nuo nii nyt ei tunnu käsin minkään laista välystä..
En sitte tiiä miten tuo toimii, kun luulisi että tuo isompi mutteri keskellä pitää tuota koko hommaa kasassa?
Oisko voinu olla että edellisellä joka tuota mutteria on kiinni laittanut olisi se jäänyt hieman löysälle (kuitenki on pysyny paikalla koska siinäkin oli välissä lukitusainetta..) jonka takia tuo koko hässäkkä on noitten kolmen pultin varassa. ei siitä ilmeisesti mitään suurempaa olisi käynyt vaikka nuo pultit olis kokonaan puonneetkin, ois varmaan vaan se klappi vähän lisääntyny...
