Sivu 1/3

DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 05:30 26.06.2009.
Kirjoittaja the.Skeletor-83
Siis nyt löytyi semmonen springer mikä ei rikkois ihan koko säästöpossua! Ilmeisesti sieltä edullisimmasta päästä mitä nyt tarjolla on?
http://trydna.com/SpringerFTend.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuulemma Oulunkin seudulle useampia myyty, mites muualle päin Suomea? Ilmeisesti on kaupaksi mennyt?

Onko näistä kokemuksia? Kelpaako ajopyörään vai onko ihan susia? Mites ne ajo-ominaisuudet, onko ihan leluja vai käyttöön tehtyjä? Onko työnjälki miellyttänyt? Onko laakeroinnit minkälaisia? Entä saako varaosia erillisinä?

Tämän kesän ajo-arvio pyörii jossain lähempänä viittätoista kuin kymmentätuhatta kilometriä, ettei ihan viitsis semmosta hervotonta hyppykeppiä ens kesäksi askarrella! 8)
Mikä olis sitten hyvä sprinkku?

Ilmeisesti tehtykin Ameriikan ihmemaassa? Sikäli kun noita kyseisen puljun sivuja oikein haluan tulkita?

:?: Vai onko TAAS se sama tilanne, että jos haluaa halpaa ja hyvää, pitää ne ostaa erikseen... :?:

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 05:54 26.06.2009.
Kirjoittaja the.Skeletor-83
Tulipa mieleen, että mites nämä muutoskatsastus touhut menee tämmösen keulan laiton jälkeen?

Pyörähän on siis 2007 Sportster Custom.

Tuleeko ihan laiton vehje? :?

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 10:10 26.06.2009.
Kirjoittaja Karvanaama
Juurikin tuollaisen (-2" pituisen) laitoin keväällä paikalleen (Sportster -89).
Ajo-ominaisuudet paranivat merkittävästi!! No entinen keula oli pumppukeula, jossa 8 asteen palat ilman rungon reikkausta.. Jättö oli n. 1,5 cm. Oli hieman epävakaa ajettava.
Jousitus toimii ihan kohtuullisen hyvin, pienet epätasaisuudet tiessä menee ihan huomaatta.
Terävämpi töyssy aiheuttaa aina yhden ylimääräisen pompautuksen, mutta ei kuitenkaan mitään "OHO" - tilannetta. Ehkä sekin häviäisi asentamalla iskarin, mutta en näe sitä tarpeellisena.
Rasvanippoja ei ole ainuttakaan, eli sille olisi varmaan jotain tehtävä.
Mukana tuli akseli muttereineen ja pari holkkia, sekä ohjausakseli kiinnitysmuttereineen. Laakerit ja pölysuojat on hankittava erikseen. Itse jouduin ottamaan vielä vanhasta keulasta pölysuojan kun dna:n suoja
ei ihan kunnolla istunut. Helpohko homma kaikenkaikkiaan. Riserin kiinnitys hieman kangersi, tai oikeastaan pulttien hankinta (1/2" UNF kuusiokolo).
Jos tällä seudulla liikut, koeajo kahveineen tarjotaan.

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 10:44 26.06.2009.
Kirjoittaja Joe Cool
the.Skeletor-83 kirjoitti: haluaa halpaa ja hyvää ... pitää ostaa erikseen... :?:
Mihin hintaan tätä myydään ja missä, eli mikä on se halpa hinta :?:

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 10:46 26.06.2009.
Kirjoittaja Pertti
2007-mallista koskee kaikki mahdolliset säännöt ja rajoitukset mitä lainlaatija suinkin on keksinyt.
Kannattaa mielestäni varovasti tiedustella katsastajalta, mitä saa muuttaa.
Tai sitten kylmästi keula kiinni ja menoksi. Akselivälin muutos ainakin herättää polliisin mielenkiinnon.

Itse laittaisin softailspringerin 0-kulmalla olevan orkkiskeulan. Kallis käytettynäkin, mutta on hyvä ajaa, ei pompi ja joustovara riittää. Jousien kanssa saattaa joutua säätämään kevyempään sporttiin laitettaessa.

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 12:19 26.06.2009.
Kirjoittaja salpa
Nyt on reilu pari tonnia takana stanu mittaisella DNA:n keulalla. Olen kyllä ollut todella tyytyväinen. Pyörä on -07 streetbob. Tuo edellämainittu pomppu-homma on kyllä tullut tutuksi, mutta ei se niin paha ole että ajoa haittaisi. Muutaman kerran isoon koloon kun olen ajanut niin jouset on pohjannut, mutta ei silloinkaan mitään vaaratilannetta ole syntynyt. Eli voin kyllä suositella tuota. Itse toin tuon suoraan jenkeistä ja varmaankin ensi talven aikana tuon muutaman lisää, kun kysyntää tuntuu olevan.

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 12:38 26.06.2009.
Kirjoittaja Pertti
Vielä sen verran,
että iso mies etelästa voi kertoa (onneksi voi), miltä tuntuu kun tarvikespringeri pettää moottoritiellä täydessä vauhdissa. Todella paljon onnea matkassa, letkan viimeisenä eikä autokaan ajanut yli, liuun jälkeen vain mustelmia.
Superin raksaan oli tulossa, ja tulikin, mutta piti hakea hesasta vauhtia ja junalla Seinäjoelle.
Ei pelotteluksi, mutta mietintää siitä, onko itäeuroopassa tehty halvin paras vaihtoehto. Essompaarissa on sellaistakin puhuttu, että dna-keulat on noita samoja halpiksia jotka on vaan hakeneet lisää hintaa amerikasta.

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 16:42 26.06.2009.
Kirjoittaja jensen
Olen yhdellä DNA keulalla ajellut ja ihan hyvä oli.. Kromi on myös hyvä mutta veikkaan että ei kovin tehokasta jarrua kestä laittaa kun taitaisi suijahtaa? Tietääkseni DNA ei ole itäeuroopasta vaan Koreasta.
Jotenkin metkusti ne yrittää sitä Usa keulana myydä? Vähän niinkuin ulkomaalaisia vihanneksia ja suomessa vain pakattu ja pakkauksessa lukee että kotimaisia vihanneksia. Yrittävät statusta parantaa.
Mitenköhän se Dna petti josta Pertti mainitsi? Poikki tai jotain? Houkuttelevan edullinen keula. Mieki mietin semmosen ostoa kun Shovelia duunasin. Päädyin kuitekki Tolleen kun sais sopivalla käytetyn. Niskan kans mopesta reikkasin. Suomestakin näitä saa. http://www.drmadhog.fi/catalog/product_ ... cts_id=830" onclick="window.open(this.href);return false; Tästä on ollut aikaisemminkin keskustelua ja siinä päädyttiin että ei paljon ulkomailta kannata tilata kun verot ja tullit lisäsi niin samoihin hintoihin. E bayssä on halvimmat sprinkut. Tässä oikeasti Amerikassa tehty Sprinkku. http://www.axiomcycles.com/pages/item/i ... ection=140" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 17:02 26.06.2009.
Kirjoittaja Raimo-Raato
Pertti kirjoitti:Ei pelotteluksi, mutta mietintää siitä, onko itäeuroopassa tehty halvin paras vaihtoehto. Essompaarissa on sellaistakin puhuttu, että dna-keulat on noita samoja halpiksia jotka on vaan hakeneet lisää hintaa amerikasta.
Eikös tässä tapauksessa kyseessä ollut vanhan HD-springerin kopio joka valmistettu Puolassa? Näissä ontot haarukan putket. Noissa em. linkin DNA-keulissa putket käsittääkseni on umpijöötiä kun painaakin niin pirkuleesti noi keulat. Voin kyllä olla väärässäkin...

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 17:18 26.06.2009.
Kirjoittaja reiska
-------------------------

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 17:30 26.06.2009.
Kirjoittaja jensen
Toivotaan että keulat kestää. Inha homma jos pettää. Sitten on se että onko metallilaatu mistä ne on tehty hyvä? Yhtä kiinalaista moottoripyörää hitsasin migillä ja ihme rautaa oli. Jotakin moneen kertaan sulatettua romurautaa kait?
Ryssän rauta samanlaista. Ennen peltiä pläkkäsin töikseni ja jouduin aina joskus Ladaa hitsaamaan.. Turisee ja rutisee ja millään ei kunnon saumaa meinaa saada.
Kun uudet Ladat sitten tuli ja sakemanni suunnitteli ne niin venäjän rauta ei enää kelvannutkaan.
Metallinlaatu menee paskemmaksi kun sulatellaan.

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 20:06 26.06.2009.
Kirjoittaja viltsu
reiska kirjoitti:Kyllähän se putki kestää paremmin kuin umpijööti kunhan vain on seinämää tarpeeksi...
Mutta jos putken ja tangon ulkomitat ovat samat ja materiaali samaa, niin eipä ikinä kestä putki paremmin...

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 23:36 26.06.2009.
Kirjoittaja Raimo-Raato
viltsu kirjoitti:
reiska kirjoitti:Kyllähän se putki kestää paremmin kuin umpijööti kunhan vain on seinämää tarpeeksi...
Mutta jos putken ja tangon ulkomitat ovat samat ja materiaali samaa, niin eipä ikinä kestä putki paremmin...
No mulla ei oo tästä kyseistä tapauksesta kuin toisenkäden tietoa jonka mukaan "putken seinämä oli vain tyyliin millin paksuista"

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 00:46 27.06.2009.
Kirjoittaja Grasschopper1
viltsu kirjoitti:
reiska kirjoitti:Kyllähän se putki kestää paremmin kuin umpijööti kunhan vain on seinämää tarpeeksi...
Mutta jos putken ja tangon ulkomitat ovat samat ja materiaali samaa, niin eipä ikinä kestä putki paremmin...
Mitä tarkoitatte kestämisellä?Väitän,että umpijööti vääntyy herkemmin,kuin putki tavara,eli siinä mielessä putki on vahvempaa.Tosin seinämä vahvuus on oltava tähän tarkoitukseen sopivaa :!:

Re: DNA:n risukeulaa Sportster?

Lähetetty: 09:26 27.06.2009.
Kirjoittaja Turre
Grasschopper1 kirjoitti:
Mitä tarkoitatte kestämisellä?Väitän,että umpijööti vääntyy herkemmin,kuin putki tavara,eli siinä mielessä putki on vahvempaa.Tosin seinämä vahvuus on oltava tähän tarkoitukseen sopivaa :!:
teen vastaväitteen eli putki vääntyy helpommin kuin tanko, jos ovat samaa materiaalia, ulkohalkaisija on sama ja kuormitus on sama. perustelen tätä ns. vääntövastuksella, joka ympyräputkelle on

Pii * (ulkohalkaisija^4 - sisähalkaisija^4)
-------------------------------------------
16 * ulkohalkaisija


Lähde, sivu 299 yläreuna (avaa pdf:n)

Mitä suurempi vääntövastuksen arvo on sitä paremmin muoto vastustaa vääntöä. Jos putki paksunee, ulkohalkaisija kasvaa, vääntövastus kasvaa. Jos seinämänvahvuus kasvaa, erotus ulkoh.^4-sisäh.^4 kasvaa ja vääntövastus kasvaa. Jos kyseessä on tanko, niin sisähalkaisija on nolla ja vääntövastus on suurin mitä tälle ulkohalkaisijaalle saadaan.

vastaavat perustelut voidaan esittää myös kun kuormitus on taivutusta, leikkausta tai vetoa.