Eli jatketaas rautapään ongelmilla. Pyörä on vm -80. Amerikan mantereella 5 vuotta katoksen alla seisonut. Suolailmasto on mukavasti hapettanut koko pyörän kauttaaltaan mutta sisuksiltaan pikaisesti katsonnut aika siisti kun öljyäkin on hieman koneeseen jäänyt, joka on siellä pysynytkin.
Mutta kampeakselin limpuissa näytti jotain höttöä olevan! Sormella pyyhkäistäessä tuntuisi irtoavan aika helposti. Mites tuon nyt saisi näppärästi pois kun laiskuuttani en juuri nyt tähän hätään jaksaisi alkaa purkaa koko moottoria, vai onko se juuri se missä ei nyt kannattaisi aikaa säästää?!
"It's better to be dead and cool, than alive and uncool." www.upintalli.fi
Samaa mieltä, tuon näköinen moottori on seissyt todella pitkään ilman että konetta on pyöritetty kertaakaan edes käsin ympäri. Runkolaakerit ovat seisseet ilman suojaavaa voitelua ja kuvasta päätelleen on käynyt vielä niin huono tuuri että keskitappikin on ollut yläasennossaan eli ei öljykylvyssä.
Miltä se muuten näyttää muuten, onko tuo ruoste ajan kanssa tullutta vai onko se käynyt pulahtamassa meriveteen? Jos on tulvavahinko niin sitten ainakin koko paketti nippeleiksi.
hemuli kirjoitti:Miltä se muuten näyttää muuten, onko tuo ruoste ajan kanssa tullutta vai onko se käynyt pulahtamassa meriveteen? Jos on tulvavahinko niin sitten ainakin koko paketti nippeleiksi.
Kone näytti toinen puoli avattuna hyvältä. Ruoste on kertynyt ihan ajan kanssa ja vain tuohon kuvassa näkyvään kohtaa. Muutoin koneesta tuli ihan reippaasti öljyä että ei aivan kuivana ole kuitenkaan seisonut. Eikä ole pulahtanut suolavedessä vaan seisotettu katoksessa. Laakereiden kunto kävi kanssa omassa mielessä mutta käsin koettelemalla ei kuulu eikä tunnut mitään ylimääräisiä rahinoita ja kilkatuksia.
"It's better to be dead and cool, than alive and uncool." www.upintalli.fi
Kyllä niin kuivalta näyttää, että paloiksi vaan. Melkein uskaltais vetoa lyödä, että laakereistakin tuota ruskeaa löytyy. Vaikka sama kai se milloin sen sipultaa, kun nämä kesätkin on muuttuneet huonommiksi. Tulee vaan taas yksi paska rautapää lisää, kun ruvetaan puolikuntoisella ajamaan.
Suattaapa se tosin pelatakkin, mutta suattaapa se olla pelaamattakin.
Sellainen tuli mieleen etteihän niitä osia välttämättä tarvitse vaihtaa kun sen ottaa auki sen akselin. Tarkastaa osat ja kun näkee ne niin tutkii ja mittailee niitä ja sitten päättää mitä vaihtaa => budjetti. Sen jälkeen kun on päätös tehty niin voi tehdä akselin ja tehdä suoran sellaisen niin on huoletonta menoa. Jo pelkästään se että kone on seissyt pitkään on mielestäni sellainen seikka että puollan purkamista, koska olen nähnyt monta moottoria jotka ovat menneet sen takia piloille, vaikka öljyä ollut koneessa, ettei niitä ole pyöritetty. Esim. keskitappiin syöpynyt laakerineulojen kohdalle urat, missä paino on sillä hetkellä. Samoja asioita olen nähnyt nokka-akseleissa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Jos kuitenkin haluat pelata "venäläistärulettia", niin sitruunahappo/vesi liuosta... ja vaikka upottaa koko koneen vähäksiaikaa siihen.
Huolellinen huuhtelu ja täydellinen voitelu/huuhtelu jollain notkealla öljypitoisella litkulla.(polttoöljy?)
Toi sitruunahappo on hyvä/hellä ruosteenpoistaja, ja halpa. Maatalousliikkeistä isoissa säkeissä.
Bootsi kirjoitti:Jos kuitenkin haluat pelata "venäläistärulettia", niin sitruunahappo/vesi liuosta... ja vaikka upottaa koko koneen vähäksiaikaa siihen.
Huolellinen huuhtelu ja täydellinen voitelu/huuhtelu jollain notkealla öljypitoisella litkulla.(polttoöljy?)
Toi sitruunahappo on hyvä/hellä ruosteenpoistaja, ja halpa. Maatalousliikkeistä isoissa säkeissä.
Parempi jättää tollaseksi kuin alkaa leikkiin alumiinin ja sitruunahapon kanssa.Eipä tossa koneen avauksessa ja kasaamisessa niin isoa hommaa ole ettei sitä kesäksi nippuun saisi. t.vellu
Bootsi kirjoitti:Jos kuitenkin haluat pelata "venäläistärulettia", niin sitruunahappo/vesi liuosta... ja vaikka upottaa koko koneen vähäksiaikaa siihen.
Huolellinen huuhtelu ja täydellinen voitelu/huuhtelu jollain notkealla öljypitoisella litkulla.(polttoöljy?)
Toi sitruunahappo on hyvä/hellä ruosteenpoistaja, ja halpa. Maatalousliikkeistä isoissa säkeissä.
Toi sitruunahappo on oiva tavara moneen paikkaan, mutta...
kun on kyse karkaistuista osista (laakerirullat) en menisi niitä siihen upottamaan.
Olen kokeillut poistaa ruostetta karkaistuista taikka jousikovista osista/työkaluista niin sutta ja sekundaa on tullut lähes aina.
Tuloksena on ollut paljon pistemäisiä syöpymiä.
Joihinkin tavallisiin ruosteisiin osiin sitruunahappo on toiminut oikein mainiosti.
Ruosteenpoistospraytä (Furth tai CRC) ja hammasharjaa niin et lähtee kaikki irtokama pois, sitten huuhtelu polttoöljyllä. Kuumaa vettä reilusti niin paljon et koko palikka on saman lämpöinen ja paineilmaa. Sitten heti öljyt kun on kuivax puhalleltu.
smuige kirjoitti:
Toi sitruunahappo on oiva tavara moneen paikkaan, mutta...
kun on kyse karkaistuista osista (laakerirullat) en menisi niitä siihen upottamaan.
Olen kokeillut poistaa ruostetta karkaistuista taikka jousikovista osista/työkaluista niin sutta ja sekundaa on tullut lähes aina.
Tuloksena on ollut paljon pistemäisiä syöpymiä.
Mitäs sieltä laakerirullista poistuu sitruunahapon avulla, ei kai se kuitenkaan tervettä rautaa syövytä helpolla. Alumiini ja sinkki osien kans tietty pitää olla tarkkana ja laimennukset ja luiottamis ajat kannattaa kokeilla jollain "jäte osalla".
Omaa kokemusta lähinnä vain peltien ja rautaisten moottorilohkojen putsauksesta sitruunalla.
smuige kirjoitti:
Toi sitruunahappo on oiva tavara moneen paikkaan, mutta...
kun on kyse karkaistuista osista (laakerirullat) en menisi niitä siihen upottamaan.
Olen kokeillut poistaa ruostetta karkaistuista taikka jousikovista osista/työkaluista niin sutta ja sekundaa on tullut lähes aina.
Tuloksena on ollut paljon pistemäisiä syöpymiä.
Mitäs sieltä laakerirullista poistuu sitruunahapon avulla, ei kai se kuitenkaan tervettä rautaa syövytä helpolla. Alumiini ja sinkki osien kans tietty pitää olla tarkkana ja laimennukset ja luiottamis ajat kannattaa kokeilla jollain "jäte osalla".
Omaa kokemusta lähinnä vain peltien ja rautaisten moottorilohkojen putsauksesta sitruunalla.
Luulisin, että mm hiiltä poistuu. Taikka muita seostettuja aineita?
Ja aiheuttaa ilmeisesti rakokorroosiota.
Karkaisu suoritetaan kuumentamalla teräs austenointilämpötilaan. Lyhyen pitoajan jälkeen kappaleet sammutetaan ilmaan, öljyyn tai veteen. Karkaisussa saavutettava kovuus riippuu teräksen seosaineista, pääosin hiilestä. Yleisimpiä teräksiä ovat hiili-, boori- ja jousiteräkset
Karkaisun jälkeen kappaleille suoritetaan päästö tai nuorrutus käyttötarkkoituksen ja vaatimusten mukaan.
Tästä linkistä lisätietoja karkaisusta.
Ja täältä teräksestä yleensä. (Suora linkki karkaisuun, "Sisällysluettelo" kautta paljon muuhun.)