Fat Bob keulan tärinät

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
TipiL
Viestit: 542
Liittynyt: 15:54 24.05.2007.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Fat Bob keulan tärinät

Viesti Kirjoittaja TipiL »

Mahtaako jotakuta muutakin kuin minua kiusata Fat Bobin keulan tärinä?
Tärinä käy käsille aiheuttaen puutumista ja toinen haitta on se, ettei peileistä saa mitään selvää enää vauhdin noustessa yli 60 km/h. Kesän mittaan siihen on kyllä tietyllä tavalla tottunutkin, mutta olisi kuitenkin mukavampi, jos sitä ei olisi.
Tärinä selkeästi on koneen kierroksista riippuvainen, kun myös paikallaan ollessa stonga alkaa tärisemään, jos kääntää kahvasta.
Onko tällaiseen ominaisuuteen olemassa mitään korjausvinkkejä tai muuta apua?
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
Avatar
jack
Viestit: 673
Liittynyt: 15:04 21.10.2004.

Viesti Kirjoittaja jack »

mitä täriseekö noin uudet?? ei vaan saattahan se jonkun hyppysissä tuntua.

Stongapainot auttaa....Jossei sellaisia voi laittaa, ota tupit pois ja ruuttaa tanko täyteen silikonia. Anna kuivua, se on siinä.

Jos tärinä on selkeästi kierrosriippuvainen on kyseessä varmaan ominaisuus, jos taas täristää vain jossain nopeudessa, tarkista eturengas ja sen vanteella olo. Kerran tuli ajettua kolmattasataa kilsaa etusella joka ei ollut noussut vanteelle täysin yhdestä kohtaa. Kotimatka oli helvettiä, vaikka vika korjattiin. Oli kädet sen verran hellinä.

Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Avatar
TipiL
Viestit: 542
Liittynyt: 15:54 24.05.2007.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TipiL »

Juu, tärisee näin uudetkin, vaikka joku muuta väittääkin ;)
Ja tärinä on nimenomaan kierrosriippuvainen etupään tärinä. Testasin sitä paikallaan ihan vaan kierrättämällä konetta eri nopeuksilla. Renkaatkin jo ehdin tuossa vaihdattamaan, kun dunlopit eivät olleet minun makuuni, joten sekin syy on nyt suljettu pois.
Pitänee kokeilla tankopainoja, mutta tärinä on niin voimakas, että mahtaako toimia oikeasti? (en ole koskaan kokeillut, siksi tuntuu oudolta, että pienet painonkikkulat voisivat poistaa ongelman ;) ) Mietin myös, että onko näihin uudempiin olemassa myös jotakin ns. tärinänvaimennussarjaa, kuten käsittääkseni vanhempiin dyna-malleihin saa?
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
Avatar
tattoos
Viestit: 94
Liittynyt: 11:33 21.07.2006.
Paikkakunta: methikkö

Viesti Kirjoittaja tattoos »

joss mikään ei näytä auttavan ja tärinä on just siinä 80-100 alueella
jossa ny esim eniten ajetaan niin vaihtamalla ratastusta voi siirtää
tärinän vaikka sinne korkeimmille nopeuksille...
ÄLÄ TEE TÄNÄÄN MITÄÄN MINKÄ VOIT JÄTTÄÄ HUOMENNAKIN TEKEMÄTTÄ
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

OMINAISUUS

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Pahaa pelkään, pyörää ajaneena, että kyseessä on ominaisuus. Kahvapainot saattavat hiukan auttaa, tosin epäilen sitäkin. Kyseessä on koneen aheuttama tärinä ja huolimatta kumiripustuksista niin se antaa käsille jonkin verran ja juuri noissa matkavauhdeissa.
Sitä en tiedä onko siihen saatavissa jonkinlaista tärinänpoistotsydeemiä, nearestdeeler tietää.
Itseäni sen tärinä ei vaivannut pitemmilläkään siivuilla. Ja se taas saattaa johtua siitä, että tuli vuosikaudet ajettua Harrikoilla mitkä tärisivät "ihan järkyttävästi"
Ja kuten huomasit, niin renkaiden vaihdosta ei ole mitään apua.
Välityksiä muuttamalla tärinää voi ehkä "siirtää" eri ajonopeuksille, mutta siihenkin operaatioon liittyy omat hankaluutensa.

Kyyninen kun olen niin luulenpa, että sen kanssa on vaan elettävä. :roll:
Kuva
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kumiripusteiset koneet resonoivat tietyillä kierrosalueilla kumityynyjensä läpi niin että tärinä tuntuu stongassa. Tämä on vanha juttu jo ensimmäisistä FXR:stä ja Electroista lähtien. Monet ovat shimmailleet ja säätäneet ripustuksia aikansa ja saaneet tärinää jopa vähenemään mutta ei se kokonaan poistu.

Joku aika sitten oli juttua että näissä uusissa pyörissä olisi etukumikiinnike kovempaa seosta kuin aikaisemmissa, en tiedä koskeeko myös Dynaa - silloin oli puhe ainoastaan FLT-runkoisista joiden kiinnike on hiukan erilainen.

Tyhjäkäynnillä tärinä on voimakkainta mutta se ei juurikaan haittaa, eihän kukaan seisota pyörää pidempiä aikoja käynnissä? Ja muutenkin noiden kumiripusteisten tärinä on varsin siedettävää jos sitä verrataan joihinkin vanhempiin laitteisiin :wink: ...
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Vaimennetut dog-bone riserit luulis auttavan tälläiseen:
Kuva

Noin uudessa dyna:ssa on 6 vaihdetta joista voit valita matka-ajoon sen joka ei täristä, tuskin se paljon kulutukseen vaikuttaa.
Avatar
TipiL
Viestit: 542
Liittynyt: 15:54 24.05.2007.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TipiL »

Niin vähän pelkäsinkin, ettei apuja helpolla tai ainakaan varmuudella ole ihan heti saatavilla.
Luulenpa, että olen olkapäävammani vuoksi normaalia herkempi tärinälle. Sen huomaa varsinkin siitä, että vasemman käden kanssa tärinää ei juurikaan edes huomaa, mutta oikean, eli vammakäden kanssa meinaa välillä tulla ikäviä tilanteita, kun puutuminen menee niin pahaksi, ettei voi enää etujarrua käyttää, kun ei tunne koko jarrukahvaa :(
Joten pakko kuitenkin kokeilla jotakin, jos edes vähentyisi...
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
Avatar
TipiL
Viestit: 542
Liittynyt: 15:54 24.05.2007.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TipiL »

mikira kirjoitti:Vaimennetut dog-bone riserit luulis auttavan tälläiseen:
Miten tuo asennetaan? Äkkisilmäyksellä ei taitaisi käydä ainakaan heittämällä, kun tuo lihavabob on lihava myös stongan yms. osalta.
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
jussi
Viestit: 740
Liittynyt: 16:27 17.04.2002.
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi »

Onko sulla kaasukahvassa "apupoika" eli siis trottle rocker. Se auttaa oikean käden puutumiseen huomattavasti kun kahvaa ei tarvitse yhtään puristaa. Mulla ainakin oikea käsi puutuu oli tärinää tai ei jos joutuu koko ajan puristamaan kaasukahvaa. Tuon "härpäkkeen" avulla puutuminen loppui kokonaan, olen käyttänyt sitä sekä kumiripusteisessa että softailissa (tasapainoakselilla ja ilman) ja kaikissa on toiminut.
Life Member
Avatar
TipiL
Viestit: 542
Liittynyt: 15:54 24.05.2007.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TipiL »

On minulla hankittuna "apupoika", mutten osaa käyttää sitä... on niin hätänen kaasu tuossa bobissa, että ollaan pian molemmat seljällään, jos kaasu vielä tuosta kevenee :oops: "nimimerkillä 883 suoraan bobiin siirtynyt" ;)
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Stonga

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Katoppas tarkemmin sitä stongaa. Miten mulle jäi sellainen mielikuva, että siinä risersien ja kahvojen kohdalla se on normaalin paksuinen ja vain niiden välit on sellasta pulleeta.

Ja Jussin kanssa samaa mieltä köyhän miehen kruisista. Kun tullaan hitaille alueille, kaupunkiin tms, niin väännän se rockerin etukautta sellaiseen asentoon, että ei ole tiellä. Ja sitten isolla baanalla taas takasin.


Kuva
jussi
Viestit: 740
Liittynyt: 16:27 17.04.2002.
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi »

Ei se kevennä kaasua, se vaan auttaa siihen että kahvaa ei tarvitse puristaa vaan kättä voi pitää rennosti kahvan päällä. Toinen veihtoehto on ruuvata siinä kahvan alla oleva ruuvi sen verran kireälle että kaasu pysyy puristamatta. Sen haittapuolena on se, että kaasu ei palaudu itsekseen.
Life Member
Avatar
Sam01
Viestit: 235
Liittynyt: 13:02 23.01.2005.
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam01 »

Kannataa koittaa: koneen kiinnityspultit edestä ja takaa löysälle (ei pois kokonaan) kone käymään viideksi sekunniksi ja pultit kireelle. Oli muistaakseni jossain servicemanuaalissa ohje tärinöiden pienentämiselle kun paikoittaa koneen uudestaan, itse kokeilin ja jonkinverran tais auttaakin.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Onko näissä kumiripusteisissa stonga kiinteästi T-kappaleissa?

Siis ei enää niitä kumivaimennuslaippoja/holkkeja tärinöitä poistamassa ja ohjaustuntumaa hävittämässä?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Vastaa Viestiin