FLH woblaus, yksi mahdollinen ratkaisu
Lähetetty: 13:03 21.07.2008.
Siis koskien näitä laukkuvessoja joissa pata kiinni kumityynyillä rungossa. Itsellä pari vuotta vanha TC Electra joka alkoi n.28 tkm kohdalla hakea uria ja tien pinnan epätasaisuuksia/pikipaikkauksia selkeästi enemmän kuin aiemmin.(renkailla ajettu alle 5000km joten vielä ei niistä pitäisi johtua.) Öljynvaihtojen yhteydessä olin tarkkaillut etummaisen moottorikiinnikkeen(sijaitsee öljynputsarin alapuolella) kuntoa ja havainnut että sen kumityyny alkaa selkeästi näyttää repeytymisen oireita.Ko.oirehan on tiedossa, mm.amerikan foorumeilla aiheesta riittää juttua kyllästymiseen asti.Kiinnikkeen kumityyny ottaa itseensä mm.öljynvaihtojen yhteydessä sen päälle valuvasta öljystä, mutta materiaalikaan ei liene kaikkein vahvimpia.(Kompromissi mukavuuden ja kestävyyden välillä)
Itselläni oli jo valmiiksi uusin kehitysversio kumityynystä odottamassa hyllyssä, nyt oli helppo napata uusi osa kätöseen ja tehdä vaihto-operaatio.
Vaihto oli helppo, vaatii muutaman tuumakoon lenkin/räikän ja tunkin+tuen että saa rungon tuettua vaakasuoraan ja konetta nostettua.Itsellä taisi mennä hommassa n.puolitoista-kaksi tuntia mukaanlukien kahvien keittely ja paskanjauhanta kavereiden kanssa, jos työkalut pysyy käsissä niin tuon tekee varmaan helposti alle tunnissa.
Itse tein homman näin:
-pyörä hieman ylös tunkin kanssa ja tuetaan paikoilleen rungon takaosasta(itse käytin koko operaatiossa yhtä "saksimallin" tunkkia, sellaista kompaktia mp-nostinta jossa kaksi teräslevyä yhdistettynä nostomekanismilla, nostetaan käyttäen esim.räikkää ja hylsyä, löytyy mm. Sunrisesta).
-runko tuettuna takaosastaan vaikkapa puupalikoilla tms. siirretään tunkki moottorin alle ja pieni puupalikka tunkin ja moottorin väliin, nostetaan tunkkia sen verran että on moottorissa kiinni mutta ei niin paljon että nostaisi moottoria.
-lataussäädin telineineen irti, kaksi mutteria(muistaakseni 7/16")
-kumityynyn pultit 3kpl irti, pultti 9/16, mutteri 11/16.
-moottorin ja rungon välinen tukitanko(kiinni kumityynyn ja lohkon välissä olevassa tukilevyssä) irti, rungon puolelta lienee helpompi, yksi pultti avain muistaakseni 9/16.
-lohkossa kiinni oleva tukilevy irti lohkosta, kaksi pulttia, itse en ottanut kokonaan irti vaan vain löysäsin muttereita sen verran että tukilevyä pääsi kääntämään siten että kumityyny mahtui tukilevyn ja rungon välistä pois.
-nosta varovasti moottoria tunkilla siten että saat vanhan kumityynyn pois rungosta
-uusi kumityyny tilalle, huom. malli C(ja ilm.D): tiimalasin muotoinen kumiosa tulee yläpuolelle! Itse kiristin tämän jälkeen tukilevyn lohkoon kiinni ja tipautin kumityynyn keskimmäisen pultin paikoilleen ja laskin moottoria varovasti alaspäin. Sopivassa kohdassa sitten kumityynyn runkoon kiinnittävät kaksi pulttia paikoilleen ja katsoin että kumityyny menee suoraan paikalleen eikä ole vinossa/jännityksellä mihinkään suuntaan. Sitten moottori kokonaan alas kumityynyn varaan ja mutterit kiinni
-rojut kasaan eli kiinnitä tukitanko ja lataussäädin, mutterit momentteihin,valmis.Varmista kuitenkin että muistit kiinnittää kaikki mutterit ja irrottamasi osat, muuten voi tehdä kipeää ajolenkillä...
-palkitse itsesi oluella ja/tai paikkaa mahdolliset rystysten haavat
-laite pitäisi olla valmis ajoon(paitsi jos palkitsit itsesi oluella, kännissähän me ei ajeta), moottorin asennon säätely ei pitäisi olla tarpeellista ellet mennyt koskemaan tukitangon säätöihin.
Ohjeiden käyttö omalla vastuulla, enkä minä ole mikään guru tässäkään aiheessa joten jollakin voi olla toisenlainen ohjeistus.
Ja itse kumityynyyn: kun/jos moisen ostatte niin kehotan raottamaan lompakkoa sen verran että haette diileriltä orgisosan. Kysykää osaa 16207-79 C tai D, tuo d:kin pitäisi jo löytyä. Syy tähän on se että (ainakin tällä tietoa..)nuo ovat kestävämpää materiaalia kuin versio B, josta muuten on olemassa tehtaan service bulletin jossa pyydetään diilereitä palauttamaan kaikki varastossa olevat B-versiot ja korvaamaan ne C-versiolla(bulletin vuodelta 2005). Ja syy miksi kannattaa ottaa orgisosa on se että tarvikemallit näyttäisivät olevan kaikki tehty noita vanhoja A ja B-versioita kopioiden, C(ja ilm.myös D) ovat selkeästi erimallisia, yläosa kumia on ikäänkuin tiimalasin muotoinen, lisäksi kumiseos on tukevampaa(bonuksena vielä orgisosa on made in China...)seosta. Jotkut hienoperseet amerikan foorumeilla ovat väittäneet että tuolla uudella versiolla koneen tärinät tuntuvat enemmän. Eivät ilmeisesti ole ikinä ajaneet vanhanliiton vehkeillä, tietäisivät mitä ne tärinät oikeasti ovat...Itsekin kyllä havaitsin lievän lisäyksen moottorin tärinöissä tietyillä kierroksilla, mutta ei mitään mikä häiritsisi. (Jotkut amerikan foorumeilla olivat jopa ottaneet asentamansa uuden mallin kiinnikkeen irti ja etsineet vanhan B-mallin tarvikeliikkeestä kun uusi tärisi liikaa...Oman kokemuksen perusteella väittäisin että jotain oli mennyt asennuksessa pieleen, ei tuo nyt niin paljon täristä..)Joillakin forumeilla ovat kehuskelleet Buellin(putkirunkomallit, moottorin kiinnitys runkoon edessä ylhäällä) vastaavan kiinnikkeen paremmaksi, mutta epäilen vahvasti että muuta eroa ei ole HD-versioon kuin varaosanumero.Osa itsessäänhän on identtinen HD-osan kanssa ja käy FLH ja Buell lisäksi muistaakseni myös FXR.
Ajossa huomasi selkeän eron, uudella kumityynyllä paljon jämäkämmän tuntuinen ajaa(loogista,voimansiirtopakettihan on nyt tukevammin rungossa kiinni kuin vanhalla kumityynyllä) eikä laite enää välittänyt urista juuri ollenkaan. Tosin itsellä myös True-Track kiinni, sekin hieman tukevoittaa kulkua, mutta eipä auttanut vanhalla kumityynyllä se että voimansiirto oli takapäästään tukevasti kiinni...Olettaisin että kyseisen kumityynyn kunnolla on myös jotain tekemistä joidenkin havainnoiman "woblauksen" kanssa, omassa laitteessa en moista tosin ole havainnut.
Itselläni oli jo valmiiksi uusin kehitysversio kumityynystä odottamassa hyllyssä, nyt oli helppo napata uusi osa kätöseen ja tehdä vaihto-operaatio.
Vaihto oli helppo, vaatii muutaman tuumakoon lenkin/räikän ja tunkin+tuen että saa rungon tuettua vaakasuoraan ja konetta nostettua.Itsellä taisi mennä hommassa n.puolitoista-kaksi tuntia mukaanlukien kahvien keittely ja paskanjauhanta kavereiden kanssa, jos työkalut pysyy käsissä niin tuon tekee varmaan helposti alle tunnissa.
Itse tein homman näin:
-pyörä hieman ylös tunkin kanssa ja tuetaan paikoilleen rungon takaosasta(itse käytin koko operaatiossa yhtä "saksimallin" tunkkia, sellaista kompaktia mp-nostinta jossa kaksi teräslevyä yhdistettynä nostomekanismilla, nostetaan käyttäen esim.räikkää ja hylsyä, löytyy mm. Sunrisesta).
-runko tuettuna takaosastaan vaikkapa puupalikoilla tms. siirretään tunkki moottorin alle ja pieni puupalikka tunkin ja moottorin väliin, nostetaan tunkkia sen verran että on moottorissa kiinni mutta ei niin paljon että nostaisi moottoria.
-lataussäädin telineineen irti, kaksi mutteria(muistaakseni 7/16")
-kumityynyn pultit 3kpl irti, pultti 9/16, mutteri 11/16.
-moottorin ja rungon välinen tukitanko(kiinni kumityynyn ja lohkon välissä olevassa tukilevyssä) irti, rungon puolelta lienee helpompi, yksi pultti avain muistaakseni 9/16.
-lohkossa kiinni oleva tukilevy irti lohkosta, kaksi pulttia, itse en ottanut kokonaan irti vaan vain löysäsin muttereita sen verran että tukilevyä pääsi kääntämään siten että kumityyny mahtui tukilevyn ja rungon välistä pois.
-nosta varovasti moottoria tunkilla siten että saat vanhan kumityynyn pois rungosta
-uusi kumityyny tilalle, huom. malli C(ja ilm.D): tiimalasin muotoinen kumiosa tulee yläpuolelle! Itse kiristin tämän jälkeen tukilevyn lohkoon kiinni ja tipautin kumityynyn keskimmäisen pultin paikoilleen ja laskin moottoria varovasti alaspäin. Sopivassa kohdassa sitten kumityynyn runkoon kiinnittävät kaksi pulttia paikoilleen ja katsoin että kumityyny menee suoraan paikalleen eikä ole vinossa/jännityksellä mihinkään suuntaan. Sitten moottori kokonaan alas kumityynyn varaan ja mutterit kiinni
-rojut kasaan eli kiinnitä tukitanko ja lataussäädin, mutterit momentteihin,valmis.Varmista kuitenkin että muistit kiinnittää kaikki mutterit ja irrottamasi osat, muuten voi tehdä kipeää ajolenkillä...
-palkitse itsesi oluella ja/tai paikkaa mahdolliset rystysten haavat
-laite pitäisi olla valmis ajoon(paitsi jos palkitsit itsesi oluella, kännissähän me ei ajeta), moottorin asennon säätely ei pitäisi olla tarpeellista ellet mennyt koskemaan tukitangon säätöihin.
Ohjeiden käyttö omalla vastuulla, enkä minä ole mikään guru tässäkään aiheessa joten jollakin voi olla toisenlainen ohjeistus.
Ja itse kumityynyyn: kun/jos moisen ostatte niin kehotan raottamaan lompakkoa sen verran että haette diileriltä orgisosan. Kysykää osaa 16207-79 C tai D, tuo d:kin pitäisi jo löytyä. Syy tähän on se että (ainakin tällä tietoa..)nuo ovat kestävämpää materiaalia kuin versio B, josta muuten on olemassa tehtaan service bulletin jossa pyydetään diilereitä palauttamaan kaikki varastossa olevat B-versiot ja korvaamaan ne C-versiolla(bulletin vuodelta 2005). Ja syy miksi kannattaa ottaa orgisosa on se että tarvikemallit näyttäisivät olevan kaikki tehty noita vanhoja A ja B-versioita kopioiden, C(ja ilm.myös D) ovat selkeästi erimallisia, yläosa kumia on ikäänkuin tiimalasin muotoinen, lisäksi kumiseos on tukevampaa(bonuksena vielä orgisosa on made in China...)seosta. Jotkut hienoperseet amerikan foorumeilla ovat väittäneet että tuolla uudella versiolla koneen tärinät tuntuvat enemmän. Eivät ilmeisesti ole ikinä ajaneet vanhanliiton vehkeillä, tietäisivät mitä ne tärinät oikeasti ovat...Itsekin kyllä havaitsin lievän lisäyksen moottorin tärinöissä tietyillä kierroksilla, mutta ei mitään mikä häiritsisi. (Jotkut amerikan foorumeilla olivat jopa ottaneet asentamansa uuden mallin kiinnikkeen irti ja etsineet vanhan B-mallin tarvikeliikkeestä kun uusi tärisi liikaa...Oman kokemuksen perusteella väittäisin että jotain oli mennyt asennuksessa pieleen, ei tuo nyt niin paljon täristä..)Joillakin forumeilla ovat kehuskelleet Buellin(putkirunkomallit, moottorin kiinnitys runkoon edessä ylhäällä) vastaavan kiinnikkeen paremmaksi, mutta epäilen vahvasti että muuta eroa ei ole HD-versioon kuin varaosanumero.Osa itsessäänhän on identtinen HD-osan kanssa ja käy FLH ja Buell lisäksi muistaakseni myös FXR.
Ajossa huomasi selkeän eron, uudella kumityynyllä paljon jämäkämmän tuntuinen ajaa(loogista,voimansiirtopakettihan on nyt tukevammin rungossa kiinni kuin vanhalla kumityynyllä) eikä laite enää välittänyt urista juuri ollenkaan. Tosin itsellä myös True-Track kiinni, sekin hieman tukevoittaa kulkua, mutta eipä auttanut vanhalla kumityynyllä se että voimansiirto oli takapäästään tukevasti kiinni...Olettaisin että kyseisen kumityynyn kunnolla on myös jotain tekemistä joidenkin havainnoiman "woblauksen" kanssa, omassa laitteessa en moista tosin ole havainnut.