Satula = pesusieni

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
TipiL
Viestit: 542
Liittynyt: 15:54 24.05.2007.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Satula = pesusieni

Viesti Kirjoittaja TipiL »

Moro!

Tiedä kuuluuko tämä tänne osastolle, siirtäkee, jos ei kuulu.
Elikkäs, olen itse siinä käsityksessä, että satulan kuuluisi olla vedenpitävä, eli ei saisi imeä vettä sisuksiinsa, mutta mahtaako käytännössä yleensä olla vedenpitäviä?
Ihmetyttää, kun ihan uuden mopon satula on kuin pesusieni, imee kaiken veden sisäänsä! Sitä en tiedä, että miten on edes mahdollista, kun ei vesi missään vaiheessa pysty satulassa seisomaan, kun on sen mallinen, että valuu pois, mutta nyt juhannussateiden jälkeen kun istahdin satulaan, joka saumasta valui vettä ulos!!
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Juuri oli äsken samasta aiheesta puhetta:

www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=26494

Eli lyhyesti - muovikalvo verhoilun ja pehmusteen välillä taitaa olla ainoa konsti estää veden pääsy satulan sisään. Sekään ei aina riitä jos satulassa on jotain kohokuviointia niin silloin siinä on yleensä aina verhoiluun liitettynä ohut kerros pehmikettä jonka suojaaminen kosteudelta on sitten hankalampaa. Sateen jälkeen vesi tirskuu iloisesti ompeleista :lol: ...
Avatar
TipiL
Viestit: 542
Liittynyt: 15:54 24.05.2007.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TipiL »

No katos vaan, en huomannut tuota topikkia, kun vain hakua käytin, eikä sillä löytynyt aihetta :oops:

Kummallista, eikö uusissakaan satuloissa käytetä ko muovikalvoa ihan oletuksena!? Vai onko tosiaan niin, että kun ostaa mopon, pitää vedenpitävä satula huomata ostaa erikseen!?
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

99% näillä ajavista pistää mopon traileriin jos näyttää vähänkään siltä että tulee sade. Sitä yhtä prosenttia (hullut suomalaiset :lol: ) varten ei kannata vesitiiviitä satuloita tehdä.

Ehkä vähän kärjistäen mutta oli siinä osa totuuttakin :twisted: ...
883c
Viestit: 141
Liittynyt: 22:02 16.08.2005.
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 883c »

Ticu kirjoitti:No katos vaan, en huomannut tuota topikkia, kun vain hakua käytin, eikä sillä löytynyt aihetta :oops:

Kummallista, eikö uusissakaan satuloissa käytetä ko muovikalvoa ihan oletuksena!? Vai onko tosiaan niin, että kun ostaa mopon, pitää vedenpitävä satula huomata ostaa erikseen!?
kyllä tehtaan satulassa pitäisi kalvo olla...
itsellänikin kyllä 2005 imi vettä reilusti mutta korjaus meni takuuseen
kyllä suutarikin sen korjaa jos ei takuu ole vaihtoehto
XL Sportster Custom 883/1200 2005
FLSTC Heritage Softail Classic 1993
los25
Viestit: 16
Liittynyt: 15:46 03.10.2007.
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja los25 »

Sama ominaisuus omassakin penkissä. Centerissä kyllä lupasivat korjata satulan takuuseen, lisätä siis puuttuvan muovikalvon väliin. En kuitenkaan saanut talven aikana aikaiseksi satulaa sinne viedä, ja nyt kun vetiset ajokelit on parhaimmillaan en raaski siitä hetkeksi luopua. :D Lisäksi ajatuksena on ollut verhoiluttaa koko satula muutenkin uudestaan, joten istuskelen märällä satulalla kunnes olen saanut jonkun vision uudesta päähäni.
Oli kyllä huvittavaa ajella eilen sateessa töistä kotiin, perille päästyä muuten kuivana mutta chapsien ja märän satulan yhdistelma kasteli takamuksen... :lol:
Avatar
TipiL
Viestit: 542
Liittynyt: 15:54 24.05.2007.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TipiL »

Kuulemma ongelma on tiedossa ja kyseessä on ominaisuus, ei vika, sano huoltoliike, joten ei korjattavissa heidän toimestaan :(
Pers märkänä joutuu siis ajelemaan vastakin, kunnes joutaa viemään satulan satulasepälle laitettavaksi. (= sitten varmaan talven pimeinä tunteina...)
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ticu kirjoitti:Kuulemma ongelma on tiedossa ja kyseessä on ominaisuus, ei vika, sano huoltoliike, joten ei korjattavissa heidän toimestaan :(
Pers märkänä joutuu siis ajelemaan vastakin, kunnes joutaa viemään satulan satulasepälle laitettavaksi. (= sitten varmaan talven pimeinä tunteina...)
Tarviiko siinä mitään seppiä?
Eikös se penkinpäällinen ole lyöty niiteillä muoviin kiinni.
Niitit varovasti irti, päällinen pois, lastiikka KUIVAA toppausta vasten, päällinen paikalleen ja nitojalla uudet kiinnittimet.
Ei enään perse kastu.
Aikaa arvioisin kuluvan alle tunnin.
Avatar
tattoos
Viestit: 94
Liittynyt: 11:33 21.07.2006.
Paikkakunta: methikkö

Viesti Kirjoittaja tattoos »

Pertti kirjoitti:
Ticu kirjoitti:Kuulemma ongelma on tiedossa ja kyseessä on ominaisuus, ei vika, sano huoltoliike, joten ei korjattavissa heidän toimestaan :(
Pers märkänä joutuu siis ajelemaan vastakin, kunnes joutaa viemään satulan satulasepälle laitettavaksi. (= sitten varmaan talven pimeinä tunteina...)
Tarviiko siinä mitään seppiä?
Eikös se penkinpäällinen ole lyöty niiteillä muoviin kiinni.
Niitit varovasti irti, päällinen pois, lastiikka KUIVAA toppausta vasten, päällinen paikalleen ja nitojalla uudet kiinnittimet.
Ei enään perse kastu.
Aikaa arvioisin kuluvan alle tunnin.
se kun on tämänpäivän motoristi viemässä aina huoltoon tahi takuuseen vempaimet vaikka olis kyseessä pelkkä ketjun/remmin kiristys ...onko sitten kyseessä laiskuus , peukalo hukassa tai ettei yksinkertasesti ite viitti
ÄLÄ TEE TÄNÄÄN MITÄÄN MINKÄ VOIT JÄTTÄÄ HUOMENNAKIN TEKEMÄTTÄ
Avatar
BB-883
Viestit: 234
Liittynyt: 18:11 05.04.2005.
Paikkakunta: SYSMÄ SINGAPORE HARTOLA HAWAI
Viesti:

Re: Satula = pesusieni

Viesti Kirjoittaja BB-883 »

[quote="Ticu"]Moro!

No...vähän sama juttu, kun nahkasaappaitten kanssa.. pitävät vettä, kunnes kastuvat... Mutta, jos rasvaat satulasi, kuten saappaasi, voi vedenpitävyys parantua :wink: Nahkojen rasvaamisesta yleisesti; jos nahka kastuu, niin rasvaa se märkänä: Kuivuessaan imee rasvan sisään. Tämän jälkeen nahan kuivuttua täytyy vielä tehdä "kyllästys".
Nahkan täytyy olla "märkä" rasvasta, jotta se kylläsryy vedenpitäväksi. Parhaiten imeytyy ja kuivuu auringonpaisteessa.
Juuri ajoin rautaperseen Sportilla ja vettä satoi ihan rittävästi (Sodankylässä sateessa + 4 kylmää ) muttä byysat ei kastunut.
Huoltoa ja hoitoa :wink:
los25
Viestit: 16
Liittynyt: 15:46 03.10.2007.
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja los25 »

tattoos kirjoitti:
se kun on tämänpäivän motoristi viemässä aina huoltoon tahi takuuseen vempaimet vaikka olis kyseessä pelkkä ketjun/remmin kiristys ...onko sitten kyseessä laiskuus , peukalo hukassa tai ettei yksinkertasesti ite viitti
Jos sattuu harrastamaan vempaimella, jonka takuu on voimassa vielä, olisi mun mielestä silkkaa tyhmyyttä olla viemättä huoltoon, jos vika kuuluu takuun piiriin.
Kutsuttakoon sitä sitten vaikka laiskuudeksi... 8O
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

los25 kirjoitti:
tattoos kirjoitti:
se kun on tämänpäivän motoristi viemässä aina huoltoon tahi takuuseen vempaimet vaikka olis kyseessä pelkkä ketjun/remmin kiristys ...onko sitten kyseessä laiskuus , peukalo hukassa tai ettei yksinkertasesti ite viitti
Jos sattuu harrastamaan vempaimella, jonka takuu on voimassa vielä, olisi mun mielestä silkkaa tyhmyyttä olla viemättä huoltoon, jos vika kuuluu takuun piiriin.
Kutsuttakoon sitä sitten vaikka laiskuudeksi... 8O
Takuu on aina takuu, ja sen puitteissa olevat viat tietenkin korjautetaan huoltoliikkeessä. Aloittajan mukaan huoltoliike ei kuitenkaan ole luvannut "ominaisuutta" korjata, siksi opastin itsetoimiseen malliin.
Avatar
jaska69
Viestit: 127
Liittynyt: 16:25 30.08.2007.
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaska69 »

Street bobin penkki kyllä on hyvin kestänyt vettä, epäilin sitä, kun siinä on paljon sellasia makkaroita ja saumoja. Mut rasvasin hyvin mehiläisvahalla varsinkin saumat varmuudeks. Valjasrasvakin on hyvä aine..tietty jos se on jo läpimärkä niin viisasta olis avata ja kuivata, samalla sen muovin sais sinne laitettua. Kuumaliima on hyvä aine verhoilun kiinnittämiseen, jos niittaus on hankalaa..älä kuitenkaan laita sitä kuin piiloon jääviin reunoihin, siitä tulee näkyviä muhkuroita si.
Avatar
TipiL
Viestit: 542
Liittynyt: 15:54 24.05.2007.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TipiL »

Moro!

Kiitoksia hyvistä neuvoista ja vinkeistä! Pakko on kohta tehdä jotain, ettei kokonaan mene satula pilalle. Kuivata nyt ainakin.
Muovi siellä kuulemma on, mutta vuotaa tikkauksista, jotka ilmeisesti sitten muovin läpi tehty. Rasvata/vahata en ole uskaltanut, kun en halua satulasta liukasta ja materiaali ei oikein vakuuta, että olisi aitoa nahkaa... Kertokoon viisaammat mitä materiaalia se sitten on.

Olen samoilla linjoilla, että jos takuu korvaa jotain, minkä tulisi olla kunnossa se sen korvatkoon, mutta jos ei korjaa, korjataan/korjautetaan sitten itse ilman sen suurempia kitinöitä.

Pertin ohjeet ihan hyviä, mutta päädyn varmaan kuitenkin leventämään hiukan satulasepän leipää, kun pitäisi varmaan samalla vähän muutenkin satulaa mulkata. Tappijalka kun olen, pitäisi satulaa hiukan myös madaltaa ja muotoilla, että saan "pakin" paremmin toimimaan eikä enää tarvitsisi pelätä ettei jalat yletä maahan syvempien ajourien keskelle pysähdyttäessä... :oops:
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
Avatar
jaska69
Viestit: 127
Liittynyt: 16:25 30.08.2007.
Paikkakunta: Forssa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaska69 »

Jotain kerniä se kai on. Voi rasvata huoletta, ei se muutu liukkaaks.
Älä laita silikonia, sillon voi olla paha pysyä penkillä kiihdyttäessä :lol:
Vastaa Viestiin