Sivu 1/3

välityssuhde, kaposempi hihna ja takanakki?

Lähetetty: 21:59 19.05.2008.
Kirjoittaja HileD
Pyörä vm 2002 FXDL twin cam ja kok välityssuhde o 5-vaihteella 3,15. Rattaat: vaihteisto 32, taka 70. Niin ja sit kysymykseen.

Onko ko pyörään saatavana 20mm leveää hihnaa? Entä hihna pyöriä? jos ei löytyykö lahellä olevaa hihnaa esim softailista? Meinaan et jos vaikka pienellä välityksen muutoksella menis? Miten iso etuhihnapyörä mahtuu? Löytyykö jostain netistä kaava millä laskea välityksiä (omista muistiin panoista kun ei löydy, ne kun on sekasin)?

Tarkotus olis sovitella 180 tai 200 leviä kumi pyörään. Ei pitäs olla paha rasti toi 180 ainakaan, mutta hihnankans tekee jo tiukkaa. Mitä muuten vanteen sivulle pinnaus tekee kaikkineen? Montako milliä sitä on mahdollista tehdä (oma arvaus 5mm)?

Niin ja vielä jos rupean enempi levittään n.240 niin mitä nyt joutuu enska puolella hääräämään? Strutsit ja lokari toki menee, mut tekniikan puolelle. Tukulaakeri vaihteiston akselille? Jonkun sortin laippa laakeri? Saako hyvin kiinni onko toisin sanoen tilaa? Vaihteiston akseli pitenee. Mitä kaikkea muuta???

Ketjuun en halua vaihtaa ja se olkoon lähtökohta. Vanne koko tulis oleen vakio 16 tai vaihtoehtosesti 17 tuumaa. 180 tai 200 kumille 5,5 tuumaa levee vanne. Pinna tai billet. Harrikan originaali umpi vanteiden esim fat boy tai night train leveys ei taida riittää?

Hakua käytin niin googlen kuin palstankin. En vaan itelle tarpeeksi yksityiskohtaista tietoo löytäny, vaikka useamman illan olen koneella istunukkin. Niin ja kun kohtuu vihreä olen vielä näissä hommissa ni haluun et rautalangasta väännetään. Kiire ei ole kun ensi talven rojektia suunnitteilla. Parempi vaan suunnitella huolella kun olla palaset kädessä ja peukalo keskellä kämmentä. Tässä ajatuksia ja kysmyksiä SAA AMPUA! :wink:

Lähetetty: 22:14 19.05.2008.
Kirjoittaja hemuli
HD:n omat vanteet ovat maksimissaan 3,5" leveitä ja täten auttamattomasti alimittaisia tarkoitukseesi.

180 kumia on laitettu TC-Dynaan ihan alkuperäisellä 1 1/8" remmilläkin, tiukka sovite se on mutta mahtuu. Suurin homma lienee levittää lokaria kiinni pitävät strutsit ja itse lokari.

Vannetta pystyy rihtaamaan sivuun jopa parikymmentä milliä - kovin järkevän näköinen se ei enää ole kun toisen puolen pinnat sojottaa melkein suorina kohti vannetta. Tuli joskus tehtyä kun joku niin väkisin halusi.

Ensiövedon levitykseen löytynee ihan valmiita satseja, uskoisin että www.zodiac.nl on hyvä lähtökohta.

EDIT: Esim. tässä, katso sivu 24 www.zodiac.nl/en/catalog/bbook36/17.pdf

Lähetetty: 22:31 19.05.2008.
Kirjoittaja HileD
Niin et jotain saa valmiinakin. Heh heh, empä ajatellut. Tänä päivänä kun saa mitävaan jo valmiinakin ja monesti ei kannata edes ite harkita tekevänsä. Tekevän iloa ei tosin voi ostaa :)

Mä kyl tos mittailin et 180 menis ilman strutsien ja lokarin levittämistä. Pitää vielä hääriä kolmannen kerran taka pyörän ympärillä. Lähinnä aattelin et jos joutuu pilkkoon strutsit ja lokarin, ni miks tyytä leventään pyörää vaan niin vähän. Vaikka tuleehan tuosta takapäästä jo tuhdimman näkönen 200 kumillaki kun tarkoitus ei ole liiotella (niin kuin yleensä).

Mistä muuten vanteen leveys mitataan? Ulko reunasta ulko reunaan vai onko se sisä syrjien mitta.

Lähetetty: 22:49 19.05.2008.
Kirjoittaja Voima
Itse laitoin -95 Dynaan 240 mm takarenkaan vanne on 8.5"/18 ,ensivetoon laitoin Zodiacin 45 mm levitys satsin,trutseja levitin 50 mm puoleltaan ja svingin levitin ,vasemmalta puolelta 45 mm ja oikealta 25mm että mahtuu pakoputket,koska jarrulevyhän on vanteen sisässä,pidän tärkeänä että takapyörä on keskellä,nyt se on prikulleen keskellä ja hihna on 1.5"ja vielä jää renkaaseen väliäkin pikkasen,Dynassähän svingi on laakeroitu vaihdelaatikkoon,niin siinä on takapyörän syytä olla keskilinjassa.

Lähetetty: 23:05 19.05.2008.
Kirjoittaja HileD
Vai oot Voima saanu homman kuntoon. Mä tuossa lueskelin joku tovi sun postaamaa viestiä kun just alottelit hommaa. Hyvä et rojekti kuntoutu. Ite olen myös aatelly et keskellä sen pyörän kuuluu olla eikä sivussa. Jos ei niin jääköön laittamatta.

Mitä tuo sun enska levitys sätsi maksoi?

Lähetetty: 08:20 20.05.2008.
Kirjoittaja hemuli
HileD kirjoitti:...Lähinnä aattelin et jos joutuu pilkkoon strutsit ja lokarin, ni miks tyytä leventään pyörää vaan niin vähän...
Siksi että kaikki yli 200 on turhaa eikä ainakaan omasta mielestäni sovi stereoperäiseen malliin. Lisäksi tuollainen 180/200 leveä matalaprofiilinen kumi 17/18" vanteella on pirun hyvä ajaa.

Lähetetty: 10:59 20.05.2008.
Kirjoittaja mikira
hemuli kirjoitti:HD:n omat vanteet ovat maksimissaan 3,5" leveitä ja täten auttamattomasti alimittaisia tarkoitukseesi.
Tuleehan tehtaalta näin nykyaikana leveempääkin, onhan esimerkiksi uudessa fat boyssakin 200 leveä 17" vanteella.

Lähetetty: 16:06 20.05.2008.
Kirjoittaja HileD
Siksi että kaikki yli 200 on turhaa eikä ainakaan omasta mielestäni sovi stereoperäiseen malliin. Lisäksi tuollainen 180/200 leveä matalaprofiilinen kumi 17/18" vanteella on pirun hyvä ajaa.
Niin no näin olen itekkin asiaa pohtinut että ei menis liiottelun puolelle koska ylilevee takakumi (mikä sitten onkaan) niin on kyllä rumempi kuin alkuperänen.

Jaa että olis uudessa fättärissä tuollanen kumi. Täytyykin olla tarkkana jos vaikka joku innostuu laittaan fättäriinsä roimasti leveempää ni vois saada huokeemmin.

Kapeaa hihnaa muuten saa dynaankin nyt (20mm). Uudessa softailissa on saman verran hampaita eli 133, tosin hinta ovh413 ekua pistää myös inan verran miettiin et jos kuitenkin 1 1/8" hihnalla selvis.

Podinta jatkuu... :roll:

Lähetetty: 16:40 20.05.2008.
Kirjoittaja hemuli
Noita uudempien softailien 6x17 vanteita on ebayssa aika usein kaupan, sieltä niitä löytyy.

Lähetetty: 20:22 20.05.2008.
Kirjoittaja HileD
Tuossa olin hiukka epäluulonen sen suhteen et tarveis noi strutsit ja lokari pilkkoa jo 180 kumille, mut kun nyt mittailin ni taitaa se perkele tulla niin ahtaaks et ei taho sopia. Täytyy pyytää kaveria viel istuskeleen pyörän päälle ni näkis vähän lisää noita joustoja. Paljon se ei kyl tilaa tarvii lisää mut jos ottaa kiinni ni vähempiki riittää. Pienellä lokarin ja strutsien levityksellä pitäs jo sujua 180. 200 kaipaa jo mun mittailujen mukaan kapeempaa hihnaa tai todella ronskia sivuun pinnaamista joka ei tuu kuuloon.

Miksi muuten noissa dynan 180-200 perä kiteissä on mukana noita swingejä? Kyllähän se menee orkkikseenkin.

Kiitos jo vastauksista. Lisää kokemuksia otetaan vastaan.

Lähetetty: 20:35 20.05.2008.
Kirjoittaja Voima
Eikös aika monessa Customissa ole jo tehdas asennuksena 240mm takakumi,Softail Rocker,olikos v-Rodissa ja isoissa japsi Customeissa.

Lähetetty: 22:26 20.05.2008.
Kirjoittaja mikira
Jenkkipalstojen mukaan pitäisi mennä 2002 vuosmallista ylöspäin 200 leveä rengas vakio swingiin ja muuten 180 leveä, mutta kuitenkin tuolla kapeammalla 2000 mallisen remmillä. Lokaria varmasti joudut levittämään joka tapauksessa, ja luultavasti stursit tai kiinnityspulttit joutuvat modifionnin alle.

Lähetetty: 22:38 20.05.2008.
Kirjoittaja hdjokke
HileD kirjoitti:
Kapeaa hihnaa muuten saa dynaankin nyt (20mm). Uudessa softailissa on saman verran hampaita eli 133, tosin hinta ovh413 ekua pistää myös inan verran miettiin et jos kuitenkin 1 1/8" hihnalla selvis.

Podinta jatkuu... :roll:
Voiskohan ko. hihna maksaa Chicagossa $140, joka on n. 91 ?.

Lähetetty: 23:54 20.05.2008.
Kirjoittaja smuige
hdjokke kirjoitti:
HileD kirjoitti:
Kapeaa hihnaa muuten saa dynaankin nyt (20mm). Uudessa softailissa on saman verran hampaita eli 133, tosin hinta ovh413 ekua pistää myös inan verran miettiin et jos kuitenkin 1 1/8" hihnalla selvis.

Podinta jatkuu... :roll:
Voiskohan ko. hihna maksaa Chicagossa $140, joka on n. 91 ?.
H-D orkkis ja tervikehihnan hintaero on huima.
Mutta taitaa tässä tapauksessa nuo orkkis hihnat olla kestävämpiä...?

Lähetetty: 08:56 21.05.2008.
Kirjoittaja atco
Toi 140 $ on orkkishihnan hinta chicagolla..