Tulpat

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

Tulpat

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Terve

Hemuli voisi vaikka tutustuttaa meidä tulppien ihmeelliseen maailmaan.
Esim. miten lämpötila-arvo vaikuttaa toimintaan yms.

Kädet kyynärpäitä myöten pask......
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Lämpöarvo - hmmm...

Lämpöarvo viittaa siihen miten nopeasti tulppa siirtää lämmön tulpan keskielektrodista pois sylinterikanteen. Tähän vaikuttaa tulpan keskielektrodin ympärillä olevan eristevaipan pituus. Mitä pidempi vaippa, sen kuumempi(?) tulppa koska lämmön siirtyminen (=jäähtyminen) kestää pidempään. Liian kylmä tulppa aiheuttaa karstoittumista ja liian kuumalla tulpalla tulee hehkusytytyksen myötä detonaation vaara. Periaatteessa siis kannattaa käyttää niin kylmää tulppaa kuin mahdollista kunhan se ei muodosta karstaa. Tuohon edellä mainitun eristevaipan pituuteen vaikuttaa myös keskielektrodin materiaali ym. joten silmämääräisellä tutkimisella on mahdoton päätellä tulpan lämpöarvoa.

Moottorin valmistajat ovat tosin testanneet omaan moottoriinsa sopivat tulpat ja heidän suosituksiaan noudattamalla ei kovin pahasti voi metsään mennä.
Terroristo

Viesti Kirjoittaja Terroristo »

Detonaation lisäksi liian kuuma tulppa hajoaa aika äkkiä kun vehkeen ajaa oikein kuumaksi,joskus olen nähny sellaisiakin tulppia mistä on koko elektrodi sulanut pois!Olen törmännyt myös sellaiseen ilmiöön että risa tulppa antaa kipinän irroitettuna,mutta paineen alaisena ei enää kipunoikkaan. 8O
Jorke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Terroristo kirjoitti:Olen törmännyt myös sellaiseen ilmiöön että risa tulppa antaa kipinän irroitettuna,mutta paineen alaisena ei enää kipunoikkaan. 8O
Olen törmännyt samaan hommaan. Eli ei aina kannata uskoa jos tulee kipinä tulppa irroitettuna.
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Viimekesänä opin oman Sportster kohdalla sen, että aina kun käyntihäiriöitä ilmeni, niin tulppien ulkoisesta kunnosta riippumatta uudet tulpat koneeseen. Ja näin se homma eteni ongelmitta! Eikä tulppiakaan mennyt kuin 8 paria :oops:

Nyt on imusarjan tiivisteet vaihdettu ja sössön ryyppy laitettu kiellettyjen toimintojen listalle, eikä eilen suoritetulla ajokauden avausajolla Turusta Tikkurilaan ilmennyt mitään ongelmia :lol:
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Vastaa Viestiin