Lueskelin tuossa aiempia viestiketjuja, kysynkin ymmärtääkseni ?
Väitettiin että peilit tulivat pakollisiksi 1991 jälkeen, itselläni on AKE:n " Taulukko yksittäiskappaleena maahatuodun, muualle kuin Euroopan markkinoille tarkoitetun L-luokan ajoneuvon tarkastukseen" Siellä sanotaan taustapeileistä seuraavaa:
kohta 38. Taustapeilit Katsastaja tarkastaa hyväksyntämerkinnät 17.6.2003 alkaen.
No peilit pitää siis olla 1991 jälkeen, mutta mitkä hyväksyntämerkinnät kesän 2003 jälkeen tarvitaan.
Onko peileille ns. minimi kokoa, joskus olen kuullut jostain "minimi pinta-alasta" ?
- j o n i -
Peilien tekniset vaatimukset
Peilien tekniset vaatimukset
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
-
mcmies
Peilien pinta-alalle on vaatimus. Jos peili on pyöreä, sen halkaisijan pitää olla vähintään 94 mm. Jos peili on muu kuin pyöreä, sen sisälle pitää johonkin kohtaan mahtua ympyrä, jonka halkaisija on vähintään 78 mm.
Muistaakseni hyväksyntämerkintää (e-merkintää) ei vieläkään vaadita. Tyyppihyväksytyt pyörät hyväksytään kokonaisuuksina, eikä niissä ole erikseen hyväksyntämerkkejä joka kikkareessa. Tarttis varmaan tarkistaa tämä kuitenkin.
Edith: Hyväksyntämerkintää ei peilien muutoskatsastuksessa vaadita, itse asiassa peilien vaihtoa ei ylipäänsä tarvitse muutoskatsastaa. Vaatimukset pitää kuitenkin täyttää. Niistä säädetään direktiivin 97/24/ETY 4 luvussa. Sieltä puolestaan löytyy niin vittumaista tavaraa, että käytännössä ainoa tapa täyttää vaatimukset on käyttää e-hyväksyttyjä peilejä. Vaatimuksia on ainakin pinta-alalle, kaarevuussäteelle, heijastinpinnalle, iskunkestävyydelle, taivutuksenkestävyydelle, asennukselle, säädettävyydelle ja kuorelle.
Vai mitä pidätte esimerkiksi tästä: "Ambinokulaarisella näöllä tarkoitetaan näkökenttää, joka saadaan asettamalla päällekkäin oikean ja vasemman silmän monokulaariset kentät"...

Muistaakseni hyväksyntämerkintää (e-merkintää) ei vieläkään vaadita. Tyyppihyväksytyt pyörät hyväksytään kokonaisuuksina, eikä niissä ole erikseen hyväksyntämerkkejä joka kikkareessa. Tarttis varmaan tarkistaa tämä kuitenkin.
Edith: Hyväksyntämerkintää ei peilien muutoskatsastuksessa vaadita, itse asiassa peilien vaihtoa ei ylipäänsä tarvitse muutoskatsastaa. Vaatimukset pitää kuitenkin täyttää. Niistä säädetään direktiivin 97/24/ETY 4 luvussa. Sieltä puolestaan löytyy niin vittumaista tavaraa, että käytännössä ainoa tapa täyttää vaatimukset on käyttää e-hyväksyttyjä peilejä. Vaatimuksia on ainakin pinta-alalle, kaarevuussäteelle, heijastinpinnalle, iskunkestävyydelle, taivutuksenkestävyydelle, asennukselle, säädettävyydelle ja kuorelle.
Vai mitä pidätte esimerkiksi tästä: "Ambinokulaarisella näöllä tarkoitetaan näkökenttää, joka saadaan asettamalla päällekkäin oikean ja vasemman silmän monokulaariset kentät"...