Vaihteistoremppa - Sportster 89, 1200

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

kuki
Viestit: 30
Liittynyt: 20:28 06.05.2004.

Vaihteistoremppa - Sportster 89, 1200

Viesti Kirjoittaja kuki »

Katkesi vaihteiston vaihtajan akselin vaihdelaatikon puoleisesta päästä vipu akselin päästä, mikä olisi vaihteiden vaihtamisessa hyvä olla paikallaan :evil: . Ykkönen jäi päälle, muita vaihteita ei pystynyt vaihtamaan. Vaihteisto kuitenkin pyöri sillä, joten elättelen toivoa, että vaihteisto muuten saattaisi olla vielä jonkunlaisessa kunnossa...

No, nyt on enskakoppa auki ja vaihteiston vaihtajan akselin sai vedettyä paikoiltaan pois ja todettua siis ainakin sen olevan hajalla. Seuraava vaihe olisi saada laturi/kytkin, ensiöketju ja -ratas yhtenä rykelmänä korjauskirjan mukaan irrotettua. Eli laturi/kytkin möykystä on lukkorenkaat irti (2 kpl) ja se pitäisi lähteä kytkinakselista irti. On aika tiukassa, ei kyllä käsin lähde, eikä lähtenyt vähän vänkäämälläkään :?. Miten siis saisin laturi/kytkin möykyn yhtenä kimpaleena irti, että pääsisin jatkamaan ja vaihdelaatikkoon käsiksi?
Pyörä on Sportster 89, 1200.
Viimeksi muokannut kuki, 13:42 08.07.2007.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mika
Viestit: 56
Liittynyt: 08:53 18.04.2002.

Viesti Kirjoittaja Mika »

Siellä voi olla pääakselin ja kytkimen keskiön välissä esim. Loctitea ja siten aika tiukassa. Ulosvetäjällä varovasti koko laturihässäkkä vaan irti.
kuki
Viestit: 30
Liittynyt: 20:28 06.05.2004.

Viesti Kirjoittaja kuki »

Kiitos neuvosta. Lähti ulosvetäjällä ja oli jotain kiinnitysnestettä akselissa ja oli kyllä aika tiukasti kiinni.
kuki
Viestit: 30
Liittynyt: 20:28 06.05.2004.

Viesti Kirjoittaja kuki »

Vaihtajan akselin päässä oleva vipu oli murtunut ja tippunut vaihdelaatikon pohjalle. Näyttäisi siltä, että muuten vaihteisto olisi kunnossa, joten vaihtajan lisäksi muita osia ei toistaiseksi vaihdettu. Nyt on vaihtajan akseli vaihdettu ja vaihdelaatikon luukku ruuvattu takaisin kiinni.

Mitä lukitusnesteitä kannattaisi käyttää staattorin pulteissa, kytkinakselin ja -navan välissä sekä ensiörattaan mutterissa?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kaikkiin muihin keskivahvaa kierrelukitetta (sinistä tai punaista) mutta kytkinkellon spooreihin vihreää LAAKERILUKITETTA - eri asia kuin kierrelukite. Laakerilukite täyttää jopa pienet raot eikä vaadi samanlaista puristusta kovettuakseen kuin kierrelukite.
kuki
Viestit: 30
Liittynyt: 20:28 06.05.2004.

Viesti Kirjoittaja kuki »

Kiitos tiedoista!

Staattorin torx-pultteihin laitoin Permatex sinistä (keskiluja kierrelukite) ja kiristin momenttiin. Jäin vielä ihmettelemään kytkimen navan ja ensiörattaan mutterin vanhoja lukitejämiä. Osa niistä lähti puutikulla raaputtamalla pois, osa jäi vielä kiinni. Haitanneeko nuo vai onko saatava aivan puhtaaksi?

Ensiörattaan mutteriin on tarkoitus laittaa Permatex punaista (luja kierrelukite) ja kytkimen navan ja kytkinakselin väliin CRC:n Extra Lock (vihreää laakerilukitetta). Kuinka paljon noita pitäisi laittaa, että saa tarvittaessa osat vielä irti?
Avatar
juky2200
Viestit: 273
Liittynyt: 10:48 29.05.2003.
Paikkakunta: kajaani

kierrelukitteet

Viesti Kirjoittaja juky2200 »

Kaavi vain ne kaikki vanhat kierrelukitteet pois.. esim. pienellä ruuvimeisselillä.. Varo kuitenkin lipsauttamasta ruuvimeisseliä mihinkään muualle..
Muista myös puhdistaa osat ennen liimaamista jarrucleanerilla ja anna kuivua..
Itse olen laittanut näihin muttereihin(kin) pari tippaa laakerilukitetta ja ainakin pulttipyssyllä lähti auki..
Pari tippaa ei ainakaan riitä kytkinrummulle, mutta jos laitat sen liitoksen täyteen, niin kiinni pysyy :D (joudut lämmittämään sen liitoksen mikäli haluat avata)
kuki
Viestit: 30
Liittynyt: 20:28 06.05.2004.

Viesti Kirjoittaja kuki »

No niin, vanhat kiinnikeaineet raaputettu pienellä meisselillä pois, kiinnikepinnat puhdistettu CRC:n Bräkleenillä. Uudet kiinnikeaineet lirutettu väliin ja osat takaisin kiinni. Toistaiseksi vaihteisto toimii ja pyörä takaisin ajossa :D.
Kiitos neuvoista!
Vastaa Viestiin