Twin Camin huoltotarvikkeita
Twin Camin huoltotarvikkeita
Alkaa olla käsillä se aika, kun pitäisi tehdä tuohon 2000-malliseen Deucen 88B-koneeseen laajempi määräaikaishuolto. Evon huoltamisesta on kokemusta, mutta ei vielä TC:n. Kumpaankaan en ole joutunut vielä tähän mennessä Suomen maaperältä öljyjä ja suodattimia ostelemaan. Nopea haku Foorumille ei tuottanut toivomaani yksiselitteistä tulosta, joten näinpä toivon, että kysyvä ei tälläkään kertaa tieltä eksy:
Mitä öljyä laitan tuonne TC-koneeseen ja mistä sitä kannattaa lähteä Tampereen talousalueella kyselemään? Tähän saakka siellä on ollut aina H-D-merkillisestä purkista kaadettua tavaraa.
Voin toki mennä ja ostaa itsekin valmistajan logoilla varustettuja tuotteita, mutta tee-se-itse-mies sisälläni mielellään ymmärtäisi, mitä muita kriteerit täyttäviä öljyjä Suomen maasta löytyisi. Alkuperäisien öljyjen ja filtterien osanumerot minulla on kyllä tiedossa, joten varmasti Tampereen Huoltotiimistä oikeat osat löytyvät. Lisäksi kun minulla on sellainen epäilys, että hyvä ei-Harley-Davidson-tuote voi olla jopa parempi kuin "alkuperäinen".
Entäpä ensiövedon öljy? Mitä sinne plöräyttäisin ja mistä sitä kannattaa lähteä Tampereen talousalueella kyselemään?
Sitten lieneekin vuorossa vaihteiston öljyt? Mistä tunnistan sinne sopivat tuotteet? Ja jälleen: Mistä ainetta kannattaa lähteä Tampereen talousalueella kyselemään
Ajattelin, että samalla vaihtaisin sekä öljynsuodattimen että ilmanputsarin K&N:n elementteihin. Evon tapauksessa muutos oli erittäin positiivinen, joten mielelläni saisin saman herkkyyden TC:iinkin. Kuka myy Suomen maassa ja mielellään tarkemmin sanottuna Tampereen tienoolla TC:hen istuvia K&N-osia?
Mitä öljyä laitan tuonne TC-koneeseen ja mistä sitä kannattaa lähteä Tampereen talousalueella kyselemään? Tähän saakka siellä on ollut aina H-D-merkillisestä purkista kaadettua tavaraa.
Voin toki mennä ja ostaa itsekin valmistajan logoilla varustettuja tuotteita, mutta tee-se-itse-mies sisälläni mielellään ymmärtäisi, mitä muita kriteerit täyttäviä öljyjä Suomen maasta löytyisi. Alkuperäisien öljyjen ja filtterien osanumerot minulla on kyllä tiedossa, joten varmasti Tampereen Huoltotiimistä oikeat osat löytyvät. Lisäksi kun minulla on sellainen epäilys, että hyvä ei-Harley-Davidson-tuote voi olla jopa parempi kuin "alkuperäinen".
Entäpä ensiövedon öljy? Mitä sinne plöräyttäisin ja mistä sitä kannattaa lähteä Tampereen talousalueella kyselemään?
Sitten lieneekin vuorossa vaihteiston öljyt? Mistä tunnistan sinne sopivat tuotteet? Ja jälleen: Mistä ainetta kannattaa lähteä Tampereen talousalueella kyselemään
Ajattelin, että samalla vaihtaisin sekä öljynsuodattimen että ilmanputsarin K&N:n elementteihin. Evon tapauksessa muutos oli erittäin positiivinen, joten mielelläni saisin saman herkkyyden TC:iinkin. Kuka myy Suomen maassa ja mielellään tarkemmin sanottuna Tampereen tienoolla TC:hen istuvia K&N-osia?
-T
Vähän turhaa hifistelyä... Jos haluat olla korttelin paras öljynvaihtaja niin käy hakemassa Redlinet joka säiliöön. 20W50 koneeseen, Heavy Shockproofit laatikkoon ja Synthetic MTL enskaan. Maksaa paljon mutta on hyvä.
Itse olen käyttänyt ainakin seuraavia öljyjä koneessa:
TC:n ja Evon suurin ero on suodattimessa. TC:n suodatin on huomattavasti tiheämpi kuin evon ja sitä ei missään tapauksessa saa laittaa evomoottoriin vaikka se siihen muuten sopiikin. Tiuhempi suti kasvattaa paluupuolen painetta niin paljon että öljy puskee tiivisteistä läpi.
Itse olen käyttänyt ainakin seuraavia öljyjä koneessa:
- Neste 20W50
- Shell 20W50
- Valvoline 20W50
- Kendall GT1 20W50
- Revtech 20W50
- Pennzoil 20W50
TC:n ja Evon suurin ero on suodattimessa. TC:n suodatin on huomattavasti tiheämpi kuin evon ja sitä ei missään tapauksessa saa laittaa evomoottoriin vaikka se siihen muuten sopiikin. Tiuhempi suti kasvattaa paluupuolen painetta niin paljon että öljy puskee tiivisteistä läpi.
Kuulostaa hyvin maalaisjärkiseltä. Jotain aikaisempia öljykeskusteluita luettuani aloin epäillä, että tohtiiko tässä lainkaan omaa arviointikykyä käyttää. Hyvä kuulla, että mikä tahansa kelpo öljy on kelpo öljy TC:ssäkin.
Offtopic: Redline Heavy ShockProofin mainosteksti sanoo: "Recommended for heavily-loaded racing differentials and transmissions, Off Road racing and problem gearboxes." Mikä noista Deucen laatikko on?
-"Racing"... Tuskin.
-"Off Road"... Onneksi kohtuullisen harvoin.
Jäljelle jää "Probelm"
Offtopic: Redline Heavy ShockProofin mainosteksti sanoo: "Recommended for heavily-loaded racing differentials and transmissions, Off Road racing and problem gearboxes." Mikä noista Deucen laatikko on?
-"Racing"... Tuskin.
-"Off Road"... Onneksi kohtuullisen harvoin.
Jäljelle jää "Probelm"
-T
Kiitän. Täytyypi nyt fundeerata lähdenkö kisaamaan "korttelin paras öljynvaihtaja"-tittelistä vai laitanko itsekin jotain noista sinun käyttämistäsi merkeistä. Jokainen niistäkin kun edustaa merkkejä jotka olen tähän saakka ihan hyviksi voiteiksi käsittänyt. Tai näin ainakin olen tähän saakka uskonut.hemuli kirjoitti:Täältä lisätietoa Redlinen öljyistä Harrikkaan...
-T
Tällä hetkellä EVOelectrassa pyörii:
- Koneessa Valvoline 20W50
- Laatikossa Redline Heavy Shockproof
- Enskassa Redline Synthetic MTL
Voimansiirron toiminnasta täytyy sanoa että Redlinella pitää huomattavasti vähemmän meteliä ja vaihteet menee paremmin päälle. Eikä vuoda. Ei kyllä tosin vuotanut ennenkään mutta tänä keväänä kasasin ensiövedon vanhoilla tiivistellä joten vähän pelkäsin mahdollisia vuotoja.
- Koneessa Valvoline 20W50
- Laatikossa Redline Heavy Shockproof
- Enskassa Redline Synthetic MTL
Voimansiirron toiminnasta täytyy sanoa että Redlinella pitää huomattavasti vähemmän meteliä ja vaihteet menee paremmin päälle. Eikä vuoda. Ei kyllä tosin vuotanut ennenkään mutta tänä keväänä kasasin ensiövedon vanhoilla tiivistellä joten vähän pelkäsin mahdollisia vuotoja.
Päädyin sitten yhteen helpoimista, mutta tuskn kuitenkaan aivan halvimpaan vaihtoehtoon. Täytin säiliöt pääasiassa RevTech tuotteilla. 20W50:ä moottorin puolelle. Vaihteiston puolelle meni 80W90. Indianapoliksen kisaviikonlopun kunniaksi kaadoin oikein genuine Formula+ enskaöljyt viimeiseen öljytilaan.
Olivat huoltokohteet 8000 km ja ylisiististi pidetyssä pyörässä melkolailla sievempiä kuin edellisessä pyörässäni...
K&N:n öljyfiltteriä en löytänyt tähän hätään, joten tavallinen kiiltäväinen päätyi pyörään. Olkoon noin nyt yhden huoltovälin. Ilmanputsarin voisin kyllä vielä kernaasti vaihtaa K&N:än!
Oli merkkihuolto sitten vääntänyt edelliskerralla öljyfiltterin kreikkalaisroomalaiseen "ei-takuulla-tihku" niskalenkkipuolinelsonmomenttiin. Meinasin purkki murtua keskeltä poikki kun väänsin!
Naputtelemalla tötterö onneksi sitten alkoi aueta. Voin tunnustaa, että itse en nähnyt tarpeelliseksi kiristää uutta filtteriä mutterimopolla. 
Olivat huoltokohteet 8000 km ja ylisiististi pidetyssä pyörässä melkolailla sievempiä kuin edellisessä pyörässäni...
K&N:n öljyfiltteriä en löytänyt tähän hätään, joten tavallinen kiiltäväinen päätyi pyörään. Olkoon noin nyt yhden huoltovälin. Ilmanputsarin voisin kyllä vielä kernaasti vaihtaa K&N:än!
Oli merkkihuolto sitten vääntänyt edelliskerralla öljyfiltterin kreikkalaisroomalaiseen "ei-takuulla-tihku" niskalenkkipuolinelsonmomenttiin. Meinasin purkki murtua keskeltä poikki kun väänsin!
-T
Ilman putsari
Jos sinulla on vapaavirtaus suodatin niin pese se ja öljyä, jos se on paperinen ( valkoinen tai harmaa ) siinä lukee että älä öljyä.
JepJep myy nessin pestävää putsaria joka on sama kuin SE ja K&N
varaosanumerolla WW66168 ja on halpa.
Öljyn suodattimista en tiedä muuta kuin TC pitäs olla tiheämpi kuin Evolan ja HD:n oma painaa kätösissä enemmän kuin Custom Chrome. Ostaisin HD:n oman
JepJep myy nessin pestävää putsaria joka on sama kuin SE ja K&N
varaosanumerolla WW66168 ja on halpa.
Öljyn suodattimista en tiedä muuta kuin TC pitäs olla tiheämpi kuin Evolan ja HD:n oma painaa kätösissä enemmän kuin Custom Chrome. Ostaisin HD:n oman
Viimeksi muokannut rami, 19:21 21.06.2007.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi oi miksi
Miksi se huolto pitää tehdä niin monimutkaiseksi?
Ite ole vuosikymmenet käyttänyt H-D:n omia tuotteita. Ei ne juurikaan ole kalliimpia! Nykyisin saa myös "yhdistettyä" enska- että laatikkoöljyä.
Ja öljyn putsari kiristetään fingertight eli käsin, se riittää!
Ite ole vuosikymmenet käyttänyt H-D:n omia tuotteita. Ei ne juurikaan ole kalliimpia! Nykyisin saa myös "yhdistettyä" enska- että laatikkoöljyä.
Ja öljyn putsari kiristetään fingertight eli käsin, se riittää!
ASIAA!
Yksinkertainen on kaunista ja helppoa, yleensä.
Ettei olis liian helppoa niin kantsii muistaa ettei kaikki EVOt käytä samaa öljyfilsua. Ainaskin -99:n EVO:on kuuluu ihan sama öljyfiltteri kuin TwiCam:iin, eli H-D:n kamoina #63798-99 chrome ja #63731-99 black.
Ettei olis liian helppoa niin kantsii muistaa ettei kaikki EVOt käytä samaa öljyfilsua. Ainaskin -99:n EVO:on kuuluu ihan sama öljyfiltteri kuin TwiCam:iin, eli H-D:n kamoina #63798-99 chrome ja #63731-99 black.
"Do not give up.
If you give up now - you will give up again"
http://www.hdcf.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
If you give up now - you will give up again"
http://www.hdcf.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
D.Petersen on analysoinut varsin yksityskohtaisesti TC:n öljynkiertoa ja suodatusta:
http://www.heavydutycycles.com/oilfil001.htm
http://www.heavydutycycles.com/oilfil001.htm
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry