rakentelu asiaa svingistä

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

pasi
Viesti:

rakentelu asiaa svingistä

Viesti Kirjoittaja pasi »

Semmosta vaan että onko kukaan tehnyt sportteriin oma tekoista takasvingiä :? joka olisi saatu muutos katsastukasesta läpi olisko jollain omakohtaisia kokemuksia asiasta tai olis jotain ohjeita kun toi että vaatiiko katsastus jannu jotain lujuus laskelmia joita ei ihan kaikki hallitse
eikä ole laitteita joilla saada tuloksia.materiaali tiedot kyllä löytyy jotka on ASVAN antamia[/b]
JiiVee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Itse jatkoin 2" ja tein lisäksi "dragster style" tyyppisen vahvikkeen saumattomasta hydrauliputkesta (25 mm). Sen jälkee mopolla konttorille mittapiirros repussa - ei tarvinut lujuuslaskelmia kun sen kuulemma näki ilman niitäkin että se on vahvempi kuin alkuperäinen. Alkuperäinen mittapiirros jäi konttorille arkistoon. Nyt rekisteriotteessa lukee muiden selostusten lisäksi "takahaarukka pidennetty ja vahvistettu"
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Tämä ei ole vittuilua vaan täysi tosi:

Ei ne kysy oletko itse tehnyt jos et itse kerro.
JiiVee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

hemuli kirjoitti:Tämä ei ole vittuilua vaan täysi tosi:

Ei ne kysy oletko itse tehnyt jos et itse kerro.
mutta ei mennyt prossia kun mitään ei ole vaihdettu - ainoastaan vaan muutettu........... :twisted:
pasi
Viesti:

kiitti

Viesti Kirjoittaja pasi »

meen pokkana sit konttorille 8) ja ilmoitan vaan ja ainoastaan renkaasta/vanteesta
jonka takia svingin tein svingistä ei puhuta sit yhtikäs mitään.katotaan kuika käy ei ihan vielä sit vasta kun se on saanut maalit pintaan kiitos vielä vastauksista
:wink:
Don Quijote

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

jatkoin 2" ja tein lisäksi "dragster style" tyyppisen vahvikkeen
Olen miettynyt myös tuota jatkamista, mutta mistään ei ole osunut silmään, minkä mittainen beltti olisi muutoksen jälkeen sopiva. Ts. käykö jonkun toisen mallin beltti suoraan, esim. dynan, vai pitääkö hommata joku tarvikebeltti. Siinäkin tapauksessa olisi kai hyvä tietää pituus?
Ketjullahan ongelma tietty ratkeaisi, mutta...
Onko kellään tähän tietoa?
baabomo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja baabomo »

Tossa vähän kateltiin että tuo 2000 softailin beltti pitäs olla siihen käyvä
http://www.cas4.com/Wide-Tire/230-xl-kit-03.htm
Thomas

Viesti Kirjoittaja Thomas »

Olen miettynyt myös tuota jatkamista, mutta mistään ei ole osunut silmään, minkä mittainen beltti olisi muutoksen jälkeen sopiva. Ts. käykö jonkun toisen mallin beltti suoraan, esim. dynan, vai pitääkö hommata joku tarvikebeltti. Siinäkin tapauksessa olisi kai hyvä tietää pituus?
Ketjullahan ongelma tietty ratkeaisi, mutta...
Onko kellään tähän tietoa?
Muistin oikein ja selasin tallilla pari vuotta vanhaa Motorcycle Storehousen kataloogia (vol 5) - sivu 686 (Belt Drives) - ja sieltä löytyi kaava remmin pituuden laskemiseksi... Tässä suora lainaus (ilman kuvia):

A = number of tooth transmission pulley
B = number of tooth rear wheel pulley
C = center to center distance between both pulleys
13,8 = belt pitch

The 3-step belt formula
Step 1) (C x 2) / 13,8
Step 2) (A + B) / 2
Step 3) Step 1 + Step 2 = number of tooth required on belt

Esimerkki:
A = 34 (etuhihnapyörän hampaiden lkm)
B = 70 (takahihnapyörän hampaiden lkm)
C = 584 mm (hihnapyörien etäisyys ; keskeltä-keskelle)

Step 1) (584 x 2 = 1168) / 13,8 = 84,6
Step 2) (24 + 70) / 2 = 52
Step 3) 84,6 + 52 = 136,6
ja tuosta sitten se lähin sopivin koko... Toivottavasti meni oikein.

Kokemuksesta voin kertoa, että tämä pitää suht hyvin paikkansa. Jos sportissa vaihtaa taka-hihnapyörän 60 -> 55 niin vanha 127 hampainen remmin on liian pitkä. Eli joutuu käyttämään 125 hampaista. Ja kaverin softailiin laskettiin minimi-mitaksi 128 hampainen remmin, joten tuo 127 ei mennyt rautakangellakaan paikalleen.

Muistaakseni joku teollisuusremmejä työssään käyttävä kaveri sanoi, että noiden hampaiden lukumäärien pitäisi mennä siten, että "remmi kiertää hihnapyörällä" eli että sama kohta remmistä ei osu aina samaan kohtaan hihnäpyörällä. Toisaalta teollisuusympäristössä tuo saattaa olla kriittisempi kuin leppoisassa sunnuntai-kruisailussa.

Onkohan kukaan kokeillut noiden teollisuusremmien käyttöä pyörässään? Itse jouduin jokunen vuosi sitten vaihtamaan remmiä - eikä silloinen 2000FIM hinta kuulostanut kovin houkuttelevalta, kun paikallisesta kumi-firmasta olisi saanut alle neljänneksellä. Olisin itse ottanut Optibelt-HTD (power transmission) hammashihnan käyttöön, mutta ei löytynyt sopivaa mittaa. Ja nyt kun katselen saamaani hinta/saatavuuslistaa, niin 14mm hammasvälillä (likiarvo; asiantuntijan mukaan sama kuin HD:n 13,8mm...?) - kokoja on mm. 127 (95e) , 135 (97e) , 150 (104e) - hinnat 40mm leveälle, joten esim. 1,125" levyinen on noin 70% tuosta hinnasta (nämä siis kolmisen vuotta vanhaa tietoa). Kestävyydestä osattiin kertoa, että näitä käytetään öljyisissä & likaisissa teollisuusympäristöissäkin ilman suurempia ongelmia...

Leveyden suhteen kriittinen on nimenomaan takahihnapyörä - etuhihnapyörähän on normaalisti muutenkin hieman remmiä leveämpi, ja tuettu vain toiselta puolelta. Eli jos puolitoista tuumaisen remmin haluaa vaihtaa tuuma+kahdeksanneksi, niin etu-pulleyhun ei tarvitse koskea. Onko muuten normaalia/yleistä, että remmi siirtyy sisäänpäin etupulleyllä kun pyörää työnnetään taaksepäin? Vaikka kuinka olen yrittänyt saada pulleyt samaan linjaan ja suoraan, niin aina vain tuntuu liikkuvan. Eteenpäin ei vastaavaa/päinvastaista liikettä ole havaittavissa...

Kertoilkaa jos on kokemuksia...

-Thomas

ps. sorry typot - ei oikein nakit toimi kaikkien näiden juhlien jälkeen...
Don Quijote

remmin mitta

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Kiitos tiedoista Baabomo ja Thomas :)
Varsinkin tuo laskukaava oli mainio tieto!
vieras

Viesti Kirjoittaja vieras »

tosta remmin siirtymisestä taaksepäin työnnettäsessä... mietin ite samaa hommmaa ja sain joltain luotettavalta paja-jussilta vastaukseks, et etummainen hihnapyörä olis aavistuksen verran kartion mallinen, joten taaksepäin työntäessä remmi alkaa kivuta "ylemmäks" elikä siis sisäänpäin!...voi vaikka ollakki!
Harley potter

Viesti Kirjoittaja Harley potter »

Mulla on 750 nortonissa enskaremminä optibeltin htd teollisuusremeli ja hyvin toimii!viimeisimmällä on ajettu n.8000km.on uinu öljyssä ja muussa paskassa.125mk hintaan laatu kohdallaan.suosittelen kokeileen jos kokoja löytyy.
santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santtu »

Thomas kirjoitti:Muistaakseni joku teollisuusremmejä työssään käyttävä kaveri sanoi, että noiden hampaiden lukumäärien pitäisi mennä siten, että "remmi kiertää hihnapyörällä" eli että sama kohta remmistä ei osu aina samaan kohtaan hihnäpyörällä. Toisaalta teollisuusympäristössä tuo saattaa olla kriittisempi kuin leppoisassa sunnuntai-kruisailussa.
Näistä meidän remmilaitteista en tiedä mutta kyllä ainakin ketjuvetoisissa tuosta pitäisi nimenomaan pitää huolta. Teollisuusremmien käytössä tullee harvemmin noita repiviä kiihdytyksiä ja jarrutuksia vaan käyttö lienee siellä tasaisempaa jurnutusta kuin prätkässä?

Paras vaihtoehto olisi saada sekä beltin että kummankin rattaan hammasluku alkuluvuksi mutta tämä ei taida oikein olla realistista. Jos kaikkien kalikoiden hammasluku on kuitenkin jaollinen eri alkuluvulla nin ollaan jo aika hyväsä jamassa sen suhteen, että kulutus on tasaista. Hyvä keino noiden suhteiden tarkistamiseen on muodostaa hammasmääristä murtoluku (beltti/ratas) ja sitten supistaa sitä...

Tästä saadaankin sitten niiden persebyramidien lisäksi uusi HDCF:n baarileikki - Laske hampaatf? :D
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
Vastaa Viestiin