laiskan lataus!

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

kolistaja
Viesti:

laiskan lataus!

Viesti Kirjoittaja kolistaja »

Eikös se ollut niin, että akun voi näissä uudemmissakin ladata ilman akun irroitusta(06 dyna).Laturina bilteman 3-vaihe(2A) vekotin mopoille.Ohjeessa vain lyijy akuille mutta eikös toimi uusissa akuissakin ? :oops:
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos haluat olla varma, irriota toinen akkukaapeli. En tiedä kuinka dynassa on, mutta softainissani on ainakin helpompi irroittaa maakaapeli rungosta.
atco

Viesti Kirjoittaja atco »

Mulla on pistokkeella varustettu piuhanpätkä kiinteästi akun navoissa kiinni. Latausta tarvitessa piuha penkin alta, pistoke vain kiinni laturiin ja vot..
Laturina sellainen CTEK-älylaturi, eh. Niin mopo on -02 dyna.
hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

atco kirjoitti:Mulla on pistokkeella varustettu piuhanpätkä kiinteästi akun navoissa kiinni.
Toivottavasti muistit laittaa tuohon sulakkeen :wink: no kätevä on laittaa sellainen suojattu "tupakansytytin" rasia johonkin sopivaan kohtaan, siitä saa vaikka kännyn ladattua ja virta kulkee myös toiseen suuntaan eli akun voi ladata tuosta sopivalla johdolla
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
atco

Viesti Kirjoittaja atco »

Kuva

Tää on vaan tällainen parikymmentäsenttinen johto ja suojattu liitin, ei taida sulaketta tarvita, eh?
hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02
smuige
Viesti:

automaattisulake

Viesti Kirjoittaja smuige »

Ei se ole piuhan pituudesta kiinni.

Jos asentaa kiinteän syötön/ulosoton on se hyvä suojata sulakkeella (automaattisulake), niin ainakin jostain katkeaa jos jotain tapahtuu.

Olen omin silmin nähnyt kun (jonkun, ei minun) pyörässä sähköt meni oikariin eikä ollut sulaketta välissä. Käry nousi ja kaverilta joka repi johdot irti paloi näpit.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
mikira
Viesti:

Re: automaattisulake

Viesti Kirjoittaja mikira »

smuige kirjoitti:Olen omin silmin nähnyt kun (jonkun, ei minun) pyörässä sähköt meni oikariin eikä ollut sulaketta välissä. Käry nousi ja kaverilta joka repi johdot irti paloi näpit.
Kuulostaa tutulta, mutta mulla kärähti jo tallissa jossa ei ollu kukaan näkemässä. Tuon kokemuksen jälkeen olenkin ruvennut käyttämään sulakkeita.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Nyrkkisääntönä voidaan sanoa että akun plusnavan ja pääsulakkeen välinen etäisyys tulisi pitää mahdollisimman lyhyenä jotta minimoidaan akun oikosulun riski. Ja jokainenhan laittaa myös laturilta tulevan piuhan sulakkeen taakse eikä suoraan akun napaan.

Kiksivehkeissä sulakkeen voi laittaa myös akun maakaapelin väliin.
Vastaa Viestiin