Liiman poistosta

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Eluk
Viestit: 42
Liittynyt: 23:49 12.01.2007.
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Liiman poistosta

Viesti Kirjoittaja Eluk »

Hain perjantaina ekan Harleyni kotio. Sen satulaan on liimattu hapsuja. Jos riuhtaisen ne irti, niin onko jotain hyvää konstia liiman jälkien poistoon? Onkohan jokin tinneri turhan raju aine?
Avatar
Pil Kollins
Viestit: 120
Liittynyt: 11:59 28.05.2006.
Paikkakunta: Kymppitien varrella.

Viesti Kirjoittaja Pil Kollins »

Onneksi olkoon,loistavasta valinnasta.
Niin.siitä liimanpoistosta.
Tinneristä en tiedä,mutta wurth:in puhdistusspraylla sillä lähtee.
On muutenkin erittäin monipuolinen spray,mm jarrupöly irtoaa
vanteista helposti.
Avatar
Lawless
Viestit: 623
Liittynyt: 15:54 21.10.2004.

Viesti Kirjoittaja Lawless »

Lämmitä liimattuja kohtia varovasti vaikka kuumailmapuhaltimella, sen jälkeen liiman pitäisi olla kuin räkä :lol:
Nypi hapsut pois ja liiman ollessa räkää, pyyhi jollain liuottimella rämmäleet pois
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ja mitä tahansa myrkkyä käytätkin, kokeile sen vaikutusta materiaaliin ensin vaikka satulan alapuolelle ettei tule ikäviä yllätyksiä.

Ksyleeni on hyvää tavaraa liiman poistoon, mahdollisista sivuvaikutuksista en tiedä. Itse kokeilisin ensin Lawlessin ehdottamaa mekaanista poistoa.
Eluk
Viestit: 42
Liittynyt: 23:49 12.01.2007.
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eluk »

Hyviä neuvoja. Täytyy pistää harkintaan. Nuo hapsut on laitettu siihen kovin siististi, ja jollain sairaalla tavalla ne on alkanu näyttäämään hyviltä..... ehkä mieli vielä muuttuu.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Paras liimanpoistoaine on ihan normaali tärpätti :idea: Sitä pehmeään kankaaseen tai paperiin ja hieroo pikkuhiljaa. Lähtee nätisti ja varovasti eikä yleensä liuota maalipintaakaan. Silti tuokin kannattaa aina kokeilla ensin varovasti, mutta itse en ole kyllä saanut yhtään maalia pilattua, mutta sitäkin useampia liimatahroja poistettua :idea:
Avatar
Lawless
Viestit: 623
Liittynyt: 15:54 21.10.2004.

Viesti Kirjoittaja Lawless »

Nyt olikin satulasta kyse (materiaali tod.näk. nahkaa, keinonahkaa, kangasta 8O ), et en kyllä itse ainakaan alkaisi heti alkuunsa tärpätillä läträämään :?

Ja eikös "alkuperäinen ongelma" ollutkin noiden inkkari-koristeiden poisto
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ja mitä ihmettä tärpätti muka tekee satulan keinonahalle? Itse olen yhden tarran poistanut satulasta tärpätillä ja hyvin toimi - eikä jäänyt jäljen jälkeä liuottimesta. Tärpätti ei ole mitään kovin vahvaa liuotinta lopulta... Eikä tässä ole mistään läträämisestä puhuttu, vaan tärpättiä rättiin pikku tujaus ja varovasti hankaamaan.

Onhan se tietysti niin, että trenditietoiselle tärpättikin kävisi, jos siinä lukisi Autoglym-liimanpoistoaine ja 100 ml purkki maksaisi 2x sen mitä litra tärpättiä rautakaupassa :mrgreen:
Avatar
htc
Viestit: 82
Liittynyt: 01:01 14.01.2005.

Viesti Kirjoittaja htc »

Joe Cool kirjoitti:Paras liimanpoistoaine on ihan normaali tärpätti
Olisin epätietoisena - Hemulin lailla - varovainen liuottimien käytössä. Nykyiset maalit (okei, nyt puhuttiin satulasta, vaan silti) ovat ympäristöystävällisiä vihreän maailman puristuksessa, eivätkä siis sitä kovuudeltaan/kestävyydeltään, mitä ennen olivat. Puhdistelin nimittäin itse lakkabensiinillä silkkaa tyhmyyttäni nollanelosen Sportsterin takalokaria heijastimen jäljiltä, ja onnistuin "sulattamaan" alkuperäisen maalin "rullalle".

Samaan hengenvetoon tietysti kiinnostaisi, mikä se oikea liuotin olisi...
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

htc kirjoitti:Nykyiset maalit (okei, nyt puhuttiin satulasta, vaan silti) ovat ympäristöystävällisiä vihreän maailman puristuksessa, eivätkä siis sitä kovuudeltaan/kestävyydeltään, mitä ennen olivat. ... onnistuin "sulattamaan" alkuperäisen maalin "rullalle".
Ei vara venettä kaada ja aina kannattaa tietysti liuotinta kokeilla ensin huomaamattomaan paikkaan. Itse sain nuo rautiksen osat pe-iltana maalaamosta ja olivat tulleet uunista vasta muutama tunti ennen, kuin aloitin teippauksen. Teipin kuperaan pintaan hieromisesta tuli liimatahroja ja panin pehmään kankaaseen taas tujauksen tuota samaa tavaraa (tärpätti/lakkabensiini) ja sipaisin kevyesti jynssäämättä liimatahrat pois. Sitten pesu miedolla astaianpesuaineliukosella ja kuivaus ja kaikki hohti mallikkaasti. Siis jopa muutaman tunnin ikäinen polttomaalattu ja lakattu pinta kesti aineen. Mutta tehtaan maalit eivät välttämättä tosiaankaan ole samaa laatua...

Kaveri jolta 80-luvulla kuulin tuon tärpättiniksin sanoi poistaneensa jopa kirjojen kansista hintalappujen liimoja sillä varovasti ja kun edelleen olin epäluuloinen, hän vetäisi työpaikan seinätapettiin tarran ja poisti sen liimatahrat tärpätillä. Silloin vasta itsekin uskoin :lol:
Avatar
AK-47
Viestit: 84
Liittynyt: 13:37 07.03.2006.
Paikkakunta: Kantatie 51

Viesti Kirjoittaja AK-47 »

Lawlessin & Hemulin ehdottamat konstit ovat kokeilemisen arvoisia. Jos kaipaat muita vaihtoehtoja niin esimerkiksi sitrushappo on osoittautunut hyväksi esim tehtaan liimamien himmeleiden poistoon (heijastimet ym.) rungosta ja keulasta. Nahankin pitäisi 8O kestää sitä...
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."
-- Mark Twain
Eluk
Viestit: 42
Liittynyt: 23:49 12.01.2007.
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eluk »

Lähtivät pois ihan varovasti nykäsemällä. Vähäiset liimanjämät rätillä ja vedellä(!) Ei tainnu olla mitään kovin stydiä liimaa...
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liiman poistosta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jatketaan tähän vanhaan aiheeseen ja omistan tämän etenkin tärpättikammoisille. Tärpätti on tosiaan ihan eri aine, kuin tinneri :lol:

Eli poistin yhdestä Davidan kypärästä 3 tarraa, jotka olivat erittäin hyvin liimattuja. Föönillä lämmittelemällä tarroja sai nysvättyä niin, että tarrat itsessään lähtivät aivan pieninä muruina pois ja luja liima jäi. Liima oli niin lujaa, että se ei oikein sormella hieromalla lähtenyt mihinkään.

Sitten hain tallilta mineraalitärpättiä http://fi.wikipedia.org/wiki/Mineraalit ... p%C3%A4tti" onclick="window.open(this.href);return false; ja kastoin reilusti pehmeään kankaaseen ja aloin hieroa. Liima irtosi vähän kerrallaan ja sen tunsi mukavasti sormella, kun puhdistunut kohta alkoi olla liukas eikä rätti takerrellut enää liimaan.

Puhdistus otti viitisen minuuttia hellästi hankaamalla.

Lopulta pesin tärpätin jäämät pois ihan nestesaippualla. Tässä kuvat aiheesta. On se vaan pelottavaa se tärpätti, varmaan sillä saa kiinailmiönkin aikaan, jos maahan kaataa pari pisaraa :mrgreen:
Liitteet
Pinta on aivan puhdas eikä hankaaminen aiheuttanut minkäänlaisia jälkiä lakkaan
Pinta on aivan puhdas eikä hankaaminen aiheuttanut minkäänlaisia jälkiä lakkaan
Liima on tarrojen repimisen jälkeen todella luja ja karkea
Liima on tarrojen repimisen jälkeen todella luja ja karkea
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin