HD:n tuonti jenkeistä?
HD:n tuonti jenkeistä?
Nyt on tullut pyörän vaihdon aika ja kiinnostuksen kohteena on HD:n tuonti rapakon takaa. Kiinnostuksen kohteena on joku 60-70-luvun vekotin. Eli mitä maksaa yhden fillarin rahti, mikä firma paras käyttää, mitä papereita mukaan jenkkilästä, museoikäisen fillarin verot, mitä ongelmia mahdollisesti rekisteröinnissä,katsastuksessa, mitä muuta olen unohtanut, jne? Jos jollakulla on jotain omakohtaisia kokemuksia ko. hulluudesta niin neuvokaa nyt ihmeessä.
HD:n tuonti jenkeistä
Voin kommentoida rahtihintoja.
Toin oman 2001 verovapaa Softailini Californiasta viime vuonna, ja rahti maksoi muistaakseni siinä $300 paikkeilla. Jenkkilästä lähdettäessä täytyy pyörässä olla rekisteriote (Title), muuten se ei lähde maasta.
Voi olla myös vaikea saada rekisteriin täälläkin, jos maastavienti jotenkin onnistuisikin. Katsastuksesta saat varmaan vinkkejä muilta, koska
vuoden vanhana pyöränä minulla ei ollut mitään ongelmia.
Firma, jota käytin Losissa oli Halmari / Petteri Kervinen +1 310-223-1700. Herralla on itselläänkin pyörä, joten tietää miten niitä käsitellään.
Kaverini mukaan heillä olisi haarakonttori myös Dallasissa.
Pyörä kannattaa pistää laatikkoon liinoilla kiinni. Kaveri teki laatikon itse
hakemalla paikallisesta HD-liikkestä roskiin menevän kuljetuslavetin ja ruuvasi vanerilevyt ympärille. Itse olin laiskempi ja annoin Kervisen tehdä kuljetuskehikon pieneen lisähintaan n. $50.
Tämän lisäksi kaikki kromi ja ruostuva kannattaa öljytä kuten esim. galvanoidut pultit yms. On meinaan pyörä suolan vaikutuksen alaisena yhden kuukauden. Öljysin kromin, mutta en kaikkia pultteja ja nyt niitä saa sitten uusia. WD 40 näyttäisi olevan aika hyvä tuote, ja sitä saa melkein joka kaupasta. Kaveri käytti merikäyttöön tarkoitettua suojaöljyä, jota on hankala sitten saada pois, mutta ei ainakaan osat hapettuneet.
Jokke
Toin oman 2001 verovapaa Softailini Californiasta viime vuonna, ja rahti maksoi muistaakseni siinä $300 paikkeilla. Jenkkilästä lähdettäessä täytyy pyörässä olla rekisteriote (Title), muuten se ei lähde maasta.
Voi olla myös vaikea saada rekisteriin täälläkin, jos maastavienti jotenkin onnistuisikin. Katsastuksesta saat varmaan vinkkejä muilta, koska
vuoden vanhana pyöränä minulla ei ollut mitään ongelmia.
Firma, jota käytin Losissa oli Halmari / Petteri Kervinen +1 310-223-1700. Herralla on itselläänkin pyörä, joten tietää miten niitä käsitellään.
Kaverini mukaan heillä olisi haarakonttori myös Dallasissa.
Pyörä kannattaa pistää laatikkoon liinoilla kiinni. Kaveri teki laatikon itse
hakemalla paikallisesta HD-liikkestä roskiin menevän kuljetuslavetin ja ruuvasi vanerilevyt ympärille. Itse olin laiskempi ja annoin Kervisen tehdä kuljetuskehikon pieneen lisähintaan n. $50.
Tämän lisäksi kaikki kromi ja ruostuva kannattaa öljytä kuten esim. galvanoidut pultit yms. On meinaan pyörä suolan vaikutuksen alaisena yhden kuukauden. Öljysin kromin, mutta en kaikkia pultteja ja nyt niitä saa sitten uusia. WD 40 näyttäisi olevan aika hyvä tuote, ja sitä saa melkein joka kaupasta. Kaveri käytti merikäyttöön tarkoitettua suojaöljyä, jota on hankala sitten saada pois, mutta ei ainakaan osat hapettuneet.
Jokke
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
listaa
Tarvit titlen (=rekisteriote) joko omalla nimelläsi tai todistuksen siitä että olet laitteen todellinen ja laillinen omistaja.
Rekisteriotteissa on USEASTI virheitä joten tarkista että pyörän numerot ja paperit ovat täydellisesti samanlaiset. Näin säästyy ongelmilta taas Suomen tullin kanssa.
Jos ostat pyörän etkä rekisteröi sitä nimiisi sun ei tarvitse maksaa paikallista ALVia (sales tax) mutta silloin tarvitsee olla tuo todistus ja kuitti että pyörä on sinun. Tosin kun kaupat on tehty et voi enää ajaa sillä USA:ssa. Kaikki kuitit talteen !!!
Sitten tarvii täyttää tullia varten ilmoitus nimeltään LETTER OF INTENT TO EXPORT USED VEHILE ( saa sataman tullista)
Kannattaa käyttää jotain huollitsijaa kuten Halmaria tai Finn Container Cargo Services ( Houston ja LA ) säästyy monelta vaivalta. He hoitavat lähes kaiken paperisodan. Vielä suomeksi FCCS / Mikael Forsten + 1 713 961 5200 Hintaa tulee riippuen kiireestä ( ens kesäksi ?) 300-500 $ syksyllä tai talvella jos pistää tulemaan niin kelit on merellä huonot ja vauriota voi sattua. Kuljetusvakuutus on hyvä olla tavaran Suomi hinnan mukaan ja vähän vielä yläkanttiin. Kuljetuslava kuten Jokke mainitsi sekä ruostesuojaus. Kunnon kiinnitys kuormalavaan!!!
Jos paperit ovat kunnossa ja pyörä vastaa papereita tullissa ei pitäis olla ongelmia. Jos pyörä on lähes orkkis ei katsastuksen kanssakaan pitäis olla ongelmia. Verot määräytyy ostohinnan ja kuljetus kustannusten summasta... 3000$ pyörästä vois olla tuossa 1300? (vero+alv) paikeilla ihan noin lonkalta heitettynä
Rekisteriotteissa on USEASTI virheitä joten tarkista että pyörän numerot ja paperit ovat täydellisesti samanlaiset. Näin säästyy ongelmilta taas Suomen tullin kanssa.
Jos ostat pyörän etkä rekisteröi sitä nimiisi sun ei tarvitse maksaa paikallista ALVia (sales tax) mutta silloin tarvitsee olla tuo todistus ja kuitti että pyörä on sinun. Tosin kun kaupat on tehty et voi enää ajaa sillä USA:ssa. Kaikki kuitit talteen !!!
Sitten tarvii täyttää tullia varten ilmoitus nimeltään LETTER OF INTENT TO EXPORT USED VEHILE ( saa sataman tullista)
Kannattaa käyttää jotain huollitsijaa kuten Halmaria tai Finn Container Cargo Services ( Houston ja LA ) säästyy monelta vaivalta. He hoitavat lähes kaiken paperisodan. Vielä suomeksi FCCS / Mikael Forsten + 1 713 961 5200 Hintaa tulee riippuen kiireestä ( ens kesäksi ?) 300-500 $ syksyllä tai talvella jos pistää tulemaan niin kelit on merellä huonot ja vauriota voi sattua. Kuljetusvakuutus on hyvä olla tavaran Suomi hinnan mukaan ja vähän vielä yläkanttiin. Kuljetuslava kuten Jokke mainitsi sekä ruostesuojaus. Kunnon kiinnitys kuormalavaan!!!
Jos paperit ovat kunnossa ja pyörä vastaa papereita tullissa ei pitäis olla ongelmia. Jos pyörä on lähes orkkis ei katsastuksen kanssakaan pitäis olla ongelmia. Verot määräytyy ostohinnan ja kuljetus kustannusten summasta... 3000$ pyörästä vois olla tuossa 1300? (vero+alv) paikeilla ihan noin lonkalta heitettynä
Pari linkkiä
Täällä voit vertailla veroja laskurilla: http://www.helsinki.fi/~tjhannul/vero.html
En tiedä onko nykyään kannatavaa tuoda rapakon takaa pyörää kun euroopastakin löytyy sopivasti.
Tässä linkki yhteen jenkkien suurimpaan kauppaan
http://www.barnetth-d.com/entry01.htm
En tiedä onko nykyään kannatavaa tuoda rapakon takaa pyörää kun euroopastakin löytyy sopivasti.
Tässä linkki yhteen jenkkien suurimpaan kauppaan
http://www.barnetth-d.com/entry01.htm
Ilman veroa, hyvä vitsi.
Ei taida olla olemassa niin vanhaa ettei suomessa veroa siitä perittäisi.
Tietysti jos tuo sen matkalaukussa osina eikä rekisteröi laitetta ollenkaan.
Normaalisti vero on muistaakseni tullia 5-7%+alvi22%+ostohinnasta+21%autoveroa +alvia 22%+tullatusta ostohinnasta ja ellen väärin muista maksat vielä rahdistakin tullia ja autoveroa sekä alvia.
Tietysti jos tuo sen matkalaukussa osina eikä rekisteröi laitetta ollenkaan.
Normaalisti vero on muistaakseni tullia 5-7%+alvi22%+ostohinnasta+21%autoveroa +alvia 22%+tullatusta ostohinnasta ja ellen väärin muista maksat vielä rahdistakin tullia ja autoveroa sekä alvia.
Yli 25-vuotta vanhoista ei kanneta autoveroa, tullit ja ALV:it joutuu kyllä maksamaan. Lisää maahantuonnin kuvioista: http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-2.html ja tietty MMAF:n www-sivuilta kans...
Nyt sattui kämmi, ylläoleva on tietenkin potaskaa. Alla lisää ja oikeaa tietoa...
Nyt sattui kämmi, ylläoleva on tietenkin potaskaa. Alla lisää ja oikeaa tietoa...
Viimeksi muokannut santtu, 09:59 30.07.2002.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TaxLaw and order - uusi ja käytetty
JOS MP YLI 25 V. VANHA:
N:o 1482/ 1994
Annettu Helsingissä 29 päivänä joulukuuta 1994
Autoverolaki 3 luku, 8 §
Moottoripyöräveroa suoritetaan moottoripyörän moottorin iskutilavuuden mukaan moottoripyörän verotusarvosta seuraavasti:
Moottorin Vero
iskutilavuus moottoripyörän
kuutiosenttimetriä verotusarvosta
enintään 130 20 prosenttia
131-255 30 ,,
256-355 40 ,,
356-505 50 ,,
506-755 60 ,,
756 tai enemmän 70 ,,
Moottoripyörästä, jonka valmistumisvuoden päättymisestä on autoveroilmoituksen tekemisen ajankohtana kulunut 25 vuotta tai sitä enemmän, suoritetaan veroa moottorin iskutilavuuden mukaan siten, että vero on 30 prosenttia verotusarvosta.
----
25 v. vanhan verotusarvo on hankintahinta+rahdit+mahdolliset tullit (tulli koskee siis mm. USAsta tuotuja). Ja näihin viuluihin vielä + ALV 22%
---
JOS MP ALLE 25 V. VANHA:
N:o 1160/ 1998
Annettu Helsingissä 30 päivänä joulukuuta 1998
Laki autoverolain muuttamisesta 7 §
Käytettynä maahan tuodusta ajoneuvosta kannetaan vastaavan uuden ajoneuvon vero alennettuna 0,6 prosentin määrällä käyttökuukautta kohden kultakin ensimmäiseltä sadalta käyttökuukaudelta ja tämän jälkeisiltä sadalta käyttökuukaudelta 0,9 prosentin määrällä käyttökuukautta kohden veron kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta sekä edelleen tuon jälkeisiltä käyttökuukausilta 0,4 prosenttia veron kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta. Käyttökuukausiksi luetaan ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta tai rekisteröinnistä kuluneet täydet kalenterikuukaudet.
N:o 1482/ 1994
Annettu Helsingissä 29 päivänä joulukuuta 1994
Autoverolaki 3 luku, 8 §
Moottoripyöräveroa suoritetaan moottoripyörän moottorin iskutilavuuden mukaan moottoripyörän verotusarvosta seuraavasti:
Moottorin Vero
iskutilavuus moottoripyörän
kuutiosenttimetriä verotusarvosta
enintään 130 20 prosenttia
131-255 30 ,,
256-355 40 ,,
356-505 50 ,,
506-755 60 ,,
756 tai enemmän 70 ,,
Moottoripyörästä, jonka valmistumisvuoden päättymisestä on autoveroilmoituksen tekemisen ajankohtana kulunut 25 vuotta tai sitä enemmän, suoritetaan veroa moottorin iskutilavuuden mukaan siten, että vero on 30 prosenttia verotusarvosta.
----
25 v. vanhan verotusarvo on hankintahinta+rahdit+mahdolliset tullit (tulli koskee siis mm. USAsta tuotuja). Ja näihin viuluihin vielä + ALV 22%
---
JOS MP ALLE 25 V. VANHA:
N:o 1160/ 1998
Annettu Helsingissä 30 päivänä joulukuuta 1998
Laki autoverolain muuttamisesta 7 §
Käytettynä maahan tuodusta ajoneuvosta kannetaan vastaavan uuden ajoneuvon vero alennettuna 0,6 prosentin määrällä käyttökuukautta kohden kultakin ensimmäiseltä sadalta käyttökuukaudelta ja tämän jälkeisiltä sadalta käyttökuukaudelta 0,9 prosentin määrällä käyttökuukautta kohden veron kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta sekä edelleen tuon jälkeisiltä käyttökuukausilta 0,4 prosenttia veron kunkin edellisen kuukauden loppuun lasketusta jäännösarvosta. Käyttökuukausiksi luetaan ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta tai rekisteröinnistä kuluneet täydet kalenterikuukaudet.
Jep <häpeää>, kyllä siitä USA:sta tuodusta ja yli 25 vanhasta mp:stä menee se 30% autovero, tulli sekä ALV. Mutta tuo 30% autovero maksetaankin pelin hankintahinnasta eikä suinkaan vertailupyörän laskennallisesta alentuneesta hinnasta kuten nuorempien pyörien kohdalla (tämä ainakin oli käytäntö pari vuotta sitten kun viimeksi asiaa tongin).
Eli jos saat se yli 25v wanhan laitteen edullisesti myös autoveron osuus jää alhaiseksi.
Jossain takaraivossa tykyttää varoituskello että tässä oli myös joku ansa, en muista tarkkaan... <mutu>Ainakin sen kanssa kannattaa olla tarkkana, että se kuitin hinta vastaa edes jotenkin järkevästi pelin silminnähtävää arvoa, noissa on muistaakseni joskus ollut jotain hankaluuksia. Ja sitten se toinen ongelma, että jos tuo raadon niin sitä ei taida saada autoverotettua ennen kuin laitetta on rakennettu enemmän pyörämäiseksi ja tästä tulee messevä lisälasku koska tullimies laskee myös työtunnit laitteen ostohintaan...</mutu>
Eli jos saat se yli 25v wanhan laitteen edullisesti myös autoveron osuus jää alhaiseksi.
Jossain takaraivossa tykyttää varoituskello että tässä oli myös joku ansa, en muista tarkkaan... <mutu>Ainakin sen kanssa kannattaa olla tarkkana, että se kuitin hinta vastaa edes jotenkin järkevästi pelin silminnähtävää arvoa, noissa on muistaakseni joskus ollut jotain hankaluuksia. Ja sitten se toinen ongelma, että jos tuo raadon niin sitä ei taida saada autoverotettua ennen kuin laitetta on rakennettu enemmän pyörämäiseksi ja tästä tulee messevä lisälasku koska tullimies laskee myös työtunnit laitteen ostohintaan...</mutu>
Verovertailu
Eli vielä kerran. Veroa peritään yli 755cc pyörästä 21% plus tullia ja alvia ym. Oheisessa laskelma jenkeistä tuoltu 5000 e rahteineen maksavasta pyörästä.
Verolaskelma
Ostohinta + tuontikulut 5000 EUR
Tulli 6 % per 841 EUR 50 EUR
Vertailuhinta -- EUR
Verotusarvo 5300 EUR
- lisätty laskennallista tullia 0 %
- laskennalliset tuontikulut 0 EUR
- ei vähennyksiä
Autovero täysimääräisenä 21 %
Ikävähennys 0 x 0,6 %-yksikköä -0,0 %
0 x 0,9 % -0,0 %
0 x 0,4 % -0,0 %
Ylivuotisen veronkorotus 0 % 0 EUR
Lopullinen autovero 21,0 % 1113 EUR
ALV 22 % per 5300 EUR 1166 EUR
ALV-hyvitys ostomaassa -0 EUR
ALV autoverosta 22 % 245 EUR
Verot ja tulli yht. 56 % 2824 EUR
PYÖRÄN VEROLLINEN HINTA 7824 EUR
Sekä sama pyörä tuotuna EU:n alueelta
Verolaskelma
Ostohinta + tuontikulut 5000 EUR
Tulli 0 % per 0 EUR 0 EUR
Vertailuhinta -- EUR
Verotusarvo 5000 EUR
- lisätty laskennallista tullia 0 %
- laskennalliset tuontikulut 0 EUR
- ei vähennyksiä
Autovero täysimääräisenä 21 %
Ikävähennys 0 x 0,6 %-yksikköä -0,0 %
0 x 0,9 % -0,0 %
0 x 0,4 % -0,0 %
Ylivuotisen veronkorotus 0 % 0 EUR
Lopullinen autovero 21,0 % 1050 EUR
ALV 0 % 0 EUR
ALV-hyvitys ostomaassa -0 EUR
ALV autoverosta 22 % 231 EUR
Verot ja tulli yht. 26 % 1281 EUR
PYÖRÄN VEROLLINEN HINTA 6281 EUR
Verolaskelma
Ostohinta + tuontikulut 5000 EUR
Tulli 6 % per 841 EUR 50 EUR
Vertailuhinta -- EUR
Verotusarvo 5300 EUR
- lisätty laskennallista tullia 0 %
- laskennalliset tuontikulut 0 EUR
- ei vähennyksiä
Autovero täysimääräisenä 21 %
Ikävähennys 0 x 0,6 %-yksikköä -0,0 %
0 x 0,9 % -0,0 %
0 x 0,4 % -0,0 %
Ylivuotisen veronkorotus 0 % 0 EUR
Lopullinen autovero 21,0 % 1113 EUR
ALV 22 % per 5300 EUR 1166 EUR
ALV-hyvitys ostomaassa -0 EUR
ALV autoverosta 22 % 245 EUR
Verot ja tulli yht. 56 % 2824 EUR
PYÖRÄN VEROLLINEN HINTA 7824 EUR
Sekä sama pyörä tuotuna EU:n alueelta
Verolaskelma
Ostohinta + tuontikulut 5000 EUR
Tulli 0 % per 0 EUR 0 EUR
Vertailuhinta -- EUR
Verotusarvo 5000 EUR
- lisätty laskennallista tullia 0 %
- laskennalliset tuontikulut 0 EUR
- ei vähennyksiä
Autovero täysimääräisenä 21 %
Ikävähennys 0 x 0,6 %-yksikköä -0,0 %
0 x 0,9 % -0,0 %
0 x 0,4 % -0,0 %
Ylivuotisen veronkorotus 0 % 0 EUR
Lopullinen autovero 21,0 % 1050 EUR
ALV 0 % 0 EUR
ALV-hyvitys ostomaassa -0 EUR
ALV autoverosta 22 % 231 EUR
Verot ja tulli yht. 26 % 1281 EUR
PYÖRÄN VEROLLINEN HINTA 6281 EUR
Selkeä esitys
Peräti mainiot kuvaukset EU:sta ja sen ulkopuolelta tuotavan yli ja alle 25 vuotta vanhan mp:n verottamisesta löytyy tuolta: www.tulli.fi -> autoverotus -> käytetyn ajoneuvon verotus