Rotsin ostossa huomioitavaa?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

classic

Rotsin ostossa huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja classic »

Desibelejä, pakokaasua ja helvetintulta syöksevä rautahirviö on nyt ostettu talliin häiritsemään omistajansa sielunrauhaa. Koska talvi on synkkä ja syksy vieläkin synkempi, on nyt hyvä aika ostaa wehrmacht saappaita, irtoliekkejä, aitoja pääkalloja sekä kuuden tuuman pulttitakkeja. Ostoaikeeni ovat nyt materialisoituneet ajorotsiin ja paria takkia olenkin jo kokeillut, mutta kysyvähän ei tieltä eksy, joten voisitteko valaista seuraavia asioita ja asioita joita en osaa kysyä.

- hihojen pituus on ilmeisesti se, että kädet edessä suorana riittää vielä ranteelle?
- saako takki ottaa ajoasennossa olkapäistä? Ajattelin, että pikku puristus kaupassa, voi muuttua Helsinki - Kabul sightseeing ajossa helvetilliseksi. Luultavasti kuolioksi. Tälöin morjestaminen ei onnistu kuin jalalla.
- goretex pitää vettä, mutta nahka ei pidä. Onko nyt jotain täysin fataaleja malleja, jotka äyskäröivät ilmasta kaiken kosteuden kaula-aukosta sisään rintakarvoilleni ja onko olemassa joku valasrotu jonka rasvasta voi voidella itselleen gore wax rotsin?
- huumoriosuus tosikoille: ajattelin ruuvata molempiin olkapoletteihin aidot pääkallot raatteentieltä, monenko voltin ledejä olette silmissä käyttäneet? Kynttilät eivät kestä nimittäin ajoviimaa.
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Hihojen pituus riippuu käytettävistä ajohanskoista Ei välttämättä tarvitse olla kädet suorana ranteelle, jos hanskat ylettyy kädet suorana hihojen päälle. Tärkeämpää on, että takki suojaa ristiselän viimalta ajoasennossa. Tähän taas tuo apua korkeat ajohousut.

Koon pitää olla sen verran reilu, että kylmälläkin ilmalla mahtuu vaikkapa villapaita alle. Liian iso lepattaa ja roikkuu päällä. Liian pieni taas muuttuu tukalaksi. Sellainen arkikäyttöön sopiva takki toimii ainakin mulla parhaiten.

Perinteinen biker-rotsi on ainakin mulla toiminut ok. Siinä kun tuplaläppä suojaa kaulaa viimalta. Ja sinne alle kannattaa laittaa kunnon kauluri.

Ihminenhän on luonnostaan vedenpitävä, joten jos ajat ilkosillasi, niin et kastu läpimäräksi vaikket hylkeenrasvoja käytä.

Jos ne pääkallot putosivat tienlaitaan silloin aikoinaan, kun niillä oli vielä omat silmät, niin ei niitä saa nytkään pysymään. Ja jos Suomussalmen suunnalla liikut, niin vaarana voi olla että Korpijooseppi tusauttaa vanhasta muistista pystykorvalla ne alas :lol:
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
mikira
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Hihoissa ja hanskoissa kannattaa kattoa että pysyy hihan hanskan päällä tai hanska hinan päällä kun kääntää sarvet ääriasentoon. Itteä ottaa nuppiin tuntemattomilla teillä vesisateessa tehä uu käännöksiä kun pitää het sen jälkeen ruveta roplaa hanskoja kohilleen.
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Jos välttämättä haluaa (paremman näköisen?) lyhyen ajotakin, eivätkä korkeavyötäröiset ajohousut oikeen nappaa, niin ratkaisu vois olla "munuaisvyö". Tällä saa ristiselän hyvin suojaan viimalta ja samalla tukee selkää ajossa. Ja tietyt mallit vielä suojaavat ristiselkää "konttaustilanteessakin"... Eikä ees maksa paljoa. Itelläni Dainesen Tiger-suojavyö. H.24? Storm-Motorissa.
H-D Softail Custom 1998
jack

Viesti Kirjoittaja jack »

ja tähän mainostus:

myyntiosastolla mulla ihan prkleen hieno takki jos koko on kohdallaan. :lol: saa koittaa tinkiä

Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
jussi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi »

Luettelit jo ite osan noista vaatimuksista, eli hiat pitää olla tarpeeksi pitkät ja sen verran reilu että lämpimiä vaatteita mahtuu alle, ja kaulan suojaaminen kannattaa ottaa huomioon. Puristaa ei oikein sais mistään. Mallia on aika huono suositella kun tuppaa olemaan vartalovärkki ja ajoasento hiukan erilainen kaikilla, koristelu ja muu sit oman mielen mukaan. Jossain määrin on myös niin että hyvä ajotakki toimii huonosti baarikäytössä... No joo, ei tämäkään aina pidä paikkaansa.

Goretex pitää tiettyyn rajaan asti vettä, ei kaatosadetta pitkällä matkalla, ja menettää ominaisuutensa muutamassa vuodessa. Nahka vaatii sateella sadepuvun päälle, mutta paranee vanhetessaan ja on goreen verrattuna lähes ikuinen. Nahka on omasta mielestäni mukavampi lämpimällä kelillä. Ite olen nahkan kannalla, mutta koulukuntia on monia.

Ihan vaan uteliaisuudesta, onko toi avattaressa näkyvä heritage special se uus hankinta? Mistä hommasit? Sen takia vaan, että jos tuo on -94 niin niitä ei ole montaa.
classic

Viesti Kirjoittaja classic »

Kiitos vaan vinkeistä ja myyntitarjouksesta, mutta ei kokeilematta viitsi mitään ostaa. Sitäpaitsi tässä on nyt tulossa pari mojovaa reissua ulkomaille, joten pitää käydä tarkastamassa paikalliset rotsikaupat. Nahkatakin ostossa ollaan, siinä on tyyliä, tunnelmaa ja hien tuoksua.
Viimeksi muokannut classic, 20:33 27.12.2009.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turre
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turre »

Haluaako pohtia takin lippaamis-/kolarointiominaisuuksia on tietty jokaisen oma asia, itte olen jonkinasteinen turvallisuusfriikki lähestulkoon ruotsalaiseen tyyliin. Eli onko materiaali vahvaa, vaikuttavatko ompeleet laatutyöltä? Onko suojia jotka ovat sen oloisia että voisivat jopa suojata? Entä onko takin vetoketju semmoinen, että kestää, jos liu'ut mahallasi pitkin asfalttia? Tietenkin jos tapaturmassa on paljon vauhtia / huono onni, niin mitkään varusteet ei auta, mutta mielestäni pieni varustautuminen ei ole ollenkaan pahasta.

Markkinoilla on myös takkeja ja housuja, joissa nahkaisen ulkokuoren sisälle on lisätty gore-tex -vuori. Ainakin Halvarssons-merkillä näin, mulla semmoset. Ehkä hyvä idea, kyl ne vettä pitää, mutta käytännössä tuossa yhdistyy monet molempien tyyppien huonot ominaisuudet ilman riittävästi niitä hyviä, että en voi suositella.
PÄKÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PÄKÄ »

Kyllä tommonen pyörä vaatii ehdottomasti nahkavermeet, katu-uskottavuus ennenkaikkee :lol: :lol: :lol: ja lisäksi sadekeleille sadeasun ei ne sateet kuitenkaan ikuisuutta kestä.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Huolimatta siitä että GoreTex vs. nahka -keskustelua väännetään tasaisin väliajoin niin täytyy kehua gorea. Itselläni on vähintään kuusi vuotta vanhat (voi olla vanhemmatkin, käytettynä kun ostin) Yokon goret ja tänä kesänä Ylläksen reissun jälkeen heitin viimein sadepuvun pois matkavarusteista - en ollut avannut sitä kertaakaan koko aikana. Viimeinen niitti tälle päätökselle oli kun ajettiin Haaparannasta rallipaikalle 350 km vesisateessa - ilman sadepukua. Vähän oli paidankaulus ja lahkeensuut märkiä mutta muuten oli alla olevat vaatteet kuivia.

Enpä ole toisaalta katu-uskottavuudesta koskaan sanottavammin piitannutkaan :lol: ...

Gorejakin on kuitenkin monenlaatuisia, markkinat ovat täynnä kaiken maailman KopioTexeja jotka eivät todellakaan pidä vettä. Yleensä hintalappu kertoo onko kyse laatutuotteesta.
jutaharri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Itse olen perinteisen nahkaisen ajoasun kannattaja.
Vain pelkkää nahkaa, paitsi kypärä ja hanskat.
Mukana kulkee sadehaalari.
Jos ajoasu nahkaa, niin täytyy ajoissa arvioida, koska kiskoo sadeasun päälle.
Käytäntö opettaa, mutta vinkkinä: Jos pisaroi, mutta tie kuiva no hätä.
Jos sataa (siis sataa, jokainenhan sen tuntee naamavärkissään) ja asfaltti tummuu, niin kortsu päälle ajoissa. Arvioi itse oikea hetki.
Itse olen liian monta kertaa 15 km:n sateessa-ajon jälkeen ajatellu, että kohta se loppuu. Sitten vaan sadesuojaa, jos löytyy, päälle liian myöhään.
Ja kun se ei loppunut, niin sitten melkein märkänä ja kylmästä kankeana lämmittelemään ekaan huoltikseen.
Suojaa myös ajojalkineet ja hanskat, jos ne nahasta.
Käytäntö Himoksen reissulla opetti, sen että yhtä tärkeätä kuin on suojata vartalo, on myös suojata jalkaterät ja kädet.
Tosi kylmä väli Vilppulasta Himokselle märissä saappaissa ja hanskoissa ajokauden päättäjäisiin ajaessa +5 celsiuksen lämpötilassa.
Kantapäitä alkoi tosiaan särkeä l. tehdä kipeää.
Kädet toimi, kun satsasin kunnon hanskoihin 120? viisi vuotta sitten.
Sadeasuna on viime talvena Lidl-myymälästä hankittu, joka toimi ihan hyvin siihen asti kun lahje ratkesi. Jeesusteippi auttoi.
Halvalla ei saa hyvää eikä köyhällä ole varaa ostaa halpaa
:)
ipalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipalo »

Mulla on nahat ja goret. Ja gore asu on semmoinen mitä voi käyttää esim. talvella ulkoillessa, kaikki yokorukka everybodyt ei välttämättä sovellu hiihtohommiin.

Nahat kesä-elokuun ja gummipuku mukana, goret huhti-touko ja syys-loka. Riippuu vähän reissuista ja keleistä. Gore kuteet joutuu uusimaan ehkä viiden vuoden välein, nahat on lähes ikuisia. Kypäröitäkin on muutamaa eri mallia, on avo helle/räyhä mallia ja maltillisempaa roof +2-räntäkeli mallia.

Samoilla nahkabootseilla koko ajokauden, rasvaa vaan.

Ile
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Hemulin kansssa painitaan samassa "sarjassa" goret on yleensä päällä ja katu-uskottavuudesta en välitä ( ainakaan vielä) ovat pitäneet vettä jo vuodesta 2001... nyt on ostettuna jo oikea ajotakki tuon normi nahkatakin lisäksi.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santtu »

Ns. muotitakeissa ja oikeasti ajokäyttöön suunnitelluissa rotseissa ei kokemattoman silmin ole juuri mitään eroa. Kumpikin takki kelpaa ravintolabikerille mutta oikeaan ajokäyttöön muotitakista ei yleensä ole.

Hinta ei paljasta takin laatua, ostopaikka paljastaa enemmän. Valitettavasti joskus myös mp-liikkeissä on silloin tällöin kaupan nahkavarusteita jotka soveltuvat ajokäyttöä paremmin ravintolaan ja makuuhuoneeseen.

On koko joukko pieniä yksityiskohtia joista tunnistaa oikean ajorotsin (ei missään tietyssä tärkeysjärjestyksessä):
  • Taskuissa on vetoketjut
  • Hihansuut saa kiinni, yleensä vetoketjulla
  • Taskujen ja vetoketjujen alla on ns. tuulilukko, eli suoraan vetskarin alla ei ole kangasta josta tuuli puskee vetskarin läpi luihin ja ytimiin vaan siinä on reilu nahkakaistale joka estää tämän
  • Ompeleet on tehty niin, että jos yksi lanka hieroutuu asfalttia vasten niin sisempi ommel pitää sauman kasassa ja siten sen ajoasun oman nahan ja asfaltin välissä. Todella oleellinen turvallisuustekijä siis. Tämä on yleinen puute joissakin rotseissa sekä varsinkin nahkahousuissa, vaikka vaatteessa olisi tunnettu mp-tuotemerkki.
  • Kauluksen voi kiinnittää napeilla tai vetskarilla tuulenpitävästi. Alle mahtuu nahkalauluri ja/tai huivi tai sen saa muuten kiinni hyvin. Itse olen kaulan alueen viimalle erityisen arka ja korkea nahkakauluri on aina käytössä.
  • Leikkaus on sellainen, että kädet voi nostaa eteen ilman, että hihat nousevat puoleenväliin rannetta ja kyynärpäätä. Pitkiä ja siistejä hanskoja on muuten todella vaikea löytää (ja ne ovat arvokkaita), tämä on siis erityisen tärkeää.
  • Takissa on vyö, kuminauha tai se istuu muuten vyötäröltä tiiviisti niin, että tuuli ei pääse selkään.
  • Takissa ei ole lepattavia lipareita tai muita irtohapsuja pl. jotkin erityiset hapsutakit joita en kommentoi...
  • Kainalossa tai muualla ei ole ilmareikiä tai ne saa suljettua.
  • Takin vuoressa saattaa olla taskuja ja koloja iskusuojille.
  • Ajoasua saa kaikissa motoristien toivomissa väreissä. Eli mustana.
Nämä siis muiden ylläolevien vinkkien lisäksi...
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

santtu kirjoitti:...Alle mahtuu nahkalauluri ja/tai huivi tai sen saa muuten kiinni hyvin. Itse olen kaulan alueen viimalle erityisen arka ja korkea nahkakauluri on aina käytössä...
Kannattaa muuten kokeilla näitä irtokaulureita, esim. Scottin Windstopperia. Itse kärsin monta kesää hartiasäryistä joiden luulin johtuvan väärästä ajoasennosta - sitten kävin ostamassa Stormilta halpismallin kaulurin ja säryt loppuivat kuin veitsellä leikaten. Enää en aja edes lähikauppaan ilman kauluria.
santtu kirjoitti:...pl. jotkin erityiset hapsutakit joita en kommentoi...
Jaa, jokos olet saanut tilattua satuloittesi kanssa yhteensopivan takin? :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Vastaa Viestiin