Öljyn vaahtoutuminen

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

mastodontti

Öljyn vaahtoutuminen

Viesti Kirjoittaja mastodontti »

Terve, ajattelin kysellä onko ihan normaalia että sportissa(-01) öljy vaahtoutuu pikkasen, eli on vielä ainakin n. 10 minuutin päästä sammutuksesta hieman vaahtoista, mutta reilusti myöhemmin ihan normaalia. Ostin ton pyörän justiinsa, enkä tiedä mitä öljyä sisällä on, mutta on niin kirkasta vielä ettei viittisi vaihtaa. Ajattelin vaan jos olis liian litkua öljyä että sen takia vaahtoutuisi...
Toinen asia, sammutuksen jälkeen bensatankin korkki jää sihisemään, voisko se olla huonosti hengittävä, kyseessä on zodiacin tankki upotetulla korkilla.
Kiitos vastauksista.
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Saman havainnon vaahtoutumisen suhteen olen tehnyt omassa -86 Sportissa eikä se meno ole miksikään muuttunut 16.000 kmn aikana, eli kuuluu asiaan.

Sihiseekö korkki pitkänkin aikaa? Voisi kuvitella että muutman sekunnin sihinät voisi vielä hyväksyä, mutta jos kestää pitkään, niin jossain vaiheessa alipaine ei päästä menovettä valumaan jos marssitahti on kovanpuoleinen. Mene ja tiijä? :roll:
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

Öljyn vaahtoutuminen johtuu siitä, että öljyn joukoon on päässyt vettä joko kondensoitumisesta johtuen tai pesun yhteydessä. Jos ajot ovat lyhyitä, eikä öljy ehdi kuumeta kunnolla, vesi ei pääse haihtumaan ja vaahtoaminen jatkuu. Aja kone kuumaksi ja vaihda sitten öljyt. Bensatankin korkin pihinä johtuu, kuten mainitsitkin, huonosti hengittävästä korkista. Tsekkaa onko korkin ilmareikään päässyt vahaa tms. smäidää 8O
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

21000 kilsaa on vaahdonnut sportin öljyt.ei ole eroa onko uudet tai vanhat öljyt.lienee ominaisuus,ei vika
Jorke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Vähän topicin ulkopuolelle mut kuinka kuumana öljyt normaalisti käy?

Omassa Sportissa tollanen 15 min reippaan hanattelun ja nopean ajon jälkeen öljytankki on niin kuuma että hyvä et pystyy pitämään kättä. Onko normaalia?

Pyörään on laitettu öljynlauhdutin, ulosotto öljynsuodattimen alta, pitäs kyllä auttaa...
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

HD:n kone on kuulemma niin suunniteltu niin että öljynlämpö on 215º F eli 101º C joten jos öljy on todella noin kuumaa ei säiliöön kärsi koskea.
Katsos täältä lisää 8)

http://www.bikernet.com/garage/coolertech.asp

Öljyjen "kiehuminen" alkaa yleensä tuolla 120-130º C paikkeilla, jolloin voiteluominaisuudet häviävät.

Tuo vaahtoaminen on öljyn ominaisuus, toiset merkit ja laadut vaahtoaa enenmän kuin toiset. tosin monissa muissa laitteissa ei sitä pääse näkemään.
Samoin tuo kuivasumppu korostaa tilannetta :?
mastodontti

kiitos

Viesti Kirjoittaja mastodontti »

Joo, no se on hyvä ettei ole syytä huoleen. Ei siellä varmaan kosteutta mitään epätavallisia määriä siis ole.
Jorke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

No jos se on suunniteltu tollasille lämpötiloille niin eihän siinä muuta kun antaa mennä eteenpäin huoletta.

Ton artikkelin perusteella öljynlauhdutime voi heittää romukoppaan :) ...

No katselen laitanko takas kun pyörä valmis keväällä. En ole sitä itse laittanut, on jonkun muun tekosia. Pyörä ollut mulla 6 päivää ja nyt jo ihan osina :).
Sporttiboy
Viesti:

Tankin pihinä

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Se tankin pihinä saattaa johtua myös siitä, että se ilmaventtiili eli hengitys toimii enemmin sisäänpäin. eli kun kone jääö paikoilleen ja lämpö laajentaa bensaa tulee tankkiin ylipaine, sillä korkki päästää ilmaa enempi sinne sisäänpäin...

Mulla sama ilmiö tossa vakiotankissa, siinä kauniissa itse tehdyssä kun vuotaa on tiivis korkki, eli ei hengittävä, mutta alakautta toimiva ilmaletku tankin yläosaan ja se ei sit pihise missään vaiheessa kun pääseepi ilma tankista myös ulos ihan luonnollisesti.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
Vieras

Jorke kirjoitti:Vähän topicin ulkopuolelle mut kuinka kuumana öljyt normaalisti käy?

Omassa Sportissa tollanen 15 min reippaan hanattelun ja nopean ajon jälkeen öljytankki on niin kuuma että hyvä et pystyy pitämään kättä. Onko normaalia?

Pyörään on laitettu öljynlauhdutin, ulosotto öljynsuodattimen alta, pitäs kyllä auttaa...
mulla sportti vm:90 laitoin mersun öljynlauhduttimen,kyllä jäähtyy.Eikä maksanut kuin40-e,tein kiinnikkeet ite.helppo homma.kennoliikkeestä löytyy.25x9x5cm
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Noiden öljynjäähdyttimien kanssa kandeis olla aika varovainen, varsinkin jos ei laita termostaattia. Mä olen tämän kesän mittaillu öljyn lämpötiloja Rystyssä ja kertaakaan en ole saanut lämpöjä nousemaan yli 65 asteen. Ajoin sitten keskustanruuhkassa tai moottoritiellä 160 km/h.
Termostaatit aukeaa vasta noin 85 asteessa ja öljyn oikea käyntilämpötila on varmaan niillä hujakoin.
Johtopäätös on että mun koneen öljyt on kokoajan liian kylmät, vaikka kone olis kuinka kuuma, eli öljy osallistuu moottorin jäähdyttämiseen todella vähän.
Paitsi ehkä Twincameissa joissa on suuttimen jotka ruiskuttaa öljyä mäntien alapuolelle.
Vois olla muuten kokeilemisen arvoinen idea noi suuttimet, vanhempiinkin motteihin.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kaveri veti isossa lättäpäässä öljynpaineanturilta putket sylinterinseinämiin (painepuolelle). Tähän loppui vehjettä vaivannut männänrenkaiden kuluminen. Pitäis kokeilla varmaan evoonkin...
Vieras

Hessu kirjoitti:Noiden öljynjäähdyttimien kanssa kandeis olla aika varovainen, varsinkin jos ei laita termostaattia. Mä olen tämän kesän mittaillu öljyn lämpötiloja Rystyssä ja kertaakaan en ole saanut lämpöjä nousemaan yli 65 asteen. Ajoin sitten keskustanruuhkassa tai moottoritiellä 160 km/h.
Termostaatit aukeaa vasta noin 85 asteessa ja öljyn oikea käyntilämpötila on varmaan niillä hujakoin.
Johtopäätös on että mun koneen öljyt on kokoajan liian kylmät, vaikka kone olis kuinka kuuma, eli öljy osallistuu moottorin jäähdyttämiseen todella vähän.
Paitsi ehkä Twincameissa joissa on suuttimen jotka ruiskuttaa öljyä mäntien alapuolelle.
Vois olla muuten kokeilemisen arvoinen idea noi suuttimet, vanhempiinkin motteihin.
Totta töriset,vedin omasta sportista letkut öljypumpusta lauhduttimelle.En suodattimen alta,mulla ei käy öljyt kylmänä.Kai se on yksilöllistä miten kelläkin pelaa,oon kyl miettinyt termaria.Ois se ehkä varmempaa.
tv

Viesti Kirjoittaja tv »

Öljyn vaahtoutumiseen vaikuttavat myös paluupuolen pumpun kunto eli onko liikaa tavaraa kampikammiossa turhaan vatkattavana, sekä öljyn merkki/laatu. Koska tämä on herkempi aihe kuin rituaaliteurastettu liha musulmaanille, en kerro kenttähavainnoista tässä sen enempää.
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

VW kuplan moottoreiden virittely "harrastuksen" ohessa tutkittiin eri moottoriöjlyjen vaahtoontumista. Kenttätestinä :lol: 3 litran kattila levylle
ja 2 litraa öljyä lämpeämään ( kysy emännältä lupa kattilaan :oops: )
Kun öljy on noin 80-90 asteista sähkövatkain esiin ( tähänkin lupa :oops: )
ja vatkaamaan .... ja näin asia selvisi.
Muistelisin että vähiten vaahtoavat öljyt oli juuri näitä 20W-50 laatuja mitä yleensä näissä vehkeissä käytetetään, Valvoline racing tais olla vähiten vaahtoavaa ja eniten vaahtoa lähti muistaakseni mobil 1 rallyformulasta.
Tästä on aikaa jo yli 15 vuotta :roll: öljyt on varmasti muuttuneet sen jälkeen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin