-99 sportti, kipinä hukassa

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

-99 sportti, kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Työn alla on kolaroitu -99 Sportster. Homma alkaa olla muuten nipussa mutta kipinä on hukassa. Ennen kuin alan syventymään sportin sytytysjärjestelmän sisuskaluihin paremmin niin kysytään täältä jos jollain olisi parempaa tietoa.

Onko tuon ikäisessä jo jotain poppakonsteja käynnistyksen yhteydessä? Esim. seisontatuki ylös, kytkin pohjaan, hypi yhdellä jalalla ympyrää pitäen samalla sormia korvissa jne. Vai pitäisikö tulla kipinä ihan vaan tavallisesti startatessa?

Toinen kysymys: onko tuon ikäisessä sportissa vielä erillinen sytkäboksi vai onko kaikki sytytykseen tarvittava kalusto siellä nokkakopan alla piilossa. Jos ei niin missä se boksi on? Ei ainakaan siellä missä vanhemmissa sporteissa...

Hitto kun pajalta ei löydy manuaaleja kuin -95 asti... :evil:
baldie
Viestit: 31
Liittynyt: 15:30 24.10.2005.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja baldie »

Eipä itellä ole ainakaan kikkoja tarvinnut, ts. ilmeesesti normaali tappokatkaisija kytkimessä ja seisontajalassa, jottei pääse starttaamaan vaihde päällä ja jalka alhaalla. Niitä siis varmaan mittaamaan/ohittamaan ensin. Sytkäboksi on siinä satulassa istuessa vasemman reiden alla olevan kolmiomallisen peltikannen alla.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Eli seisontajalassa on tappokatkaisija? Hitto kun en mitään piuhoja sieltä löytänyt. En kyllä yrittänytkään jalka ylhäällä... :oops: Kokeillaan huomenna pirteämpänä uudestaan...

Ei siellä kolmiopalan alla ole tuon ikäisessä muuta kuin sulakerasia ja starttirele, ammattiasentaja sanoi että tuon ikäisessä olisi kaikki sytkärojut siellä jakopäässä?
Avatar
viltsu
Viestit: 268
Liittynyt: 22:18 01.04.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viltsu »

Clymerin opuksessa sanotaan kytekentäkaaviossa: "integral timing plate/ignition module". Tämä -98-> (paitsi XL 1200S).

Eli siis ei erillistä boksia?
baldie
Viestit: 31
Liittynyt: 15:30 24.10.2005.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja baldie »

Turhia postauksia siis.. :( Tuo "tietämys" perustui -97: n jossa boksi ko-paikassa löytyy, joten lienee sitten tuon boksin osalta asia muuttunut tai sitten allekirjoittaneen olettamus tuosta sakemannien "zundbox"-nimikkeen viittaavuudesta sytytysboksiin on virheellinen. Ja jos sinne ei piuhoja jalalle tule, niin tuskin siellä sitten sitä tappokatkaisijaakaan on..
baldie
Viestit: 31
Liittynyt: 15:30 24.10.2005.
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja baldie »

Jos yhtään jeesaa, niin tommonen kytkentäkaaviolinkki löytyi:

http://www.planete-biker.com/wiring_diagrams_01.php
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Tattista linkistä, olisihan nuo löytyneet tuolta tekniikkahelpistä... Ei vaan älynnyt katsoa.

Mistähän löytyy noissa skemoissa näkyvä "bank angle sensor" - tämä anturihan katkaisee sytytysvirran jos mopo kaatuu? Eli jos vika olisikin tuolla, moottorihan on todistetusti toiminut siihen asti kunnes pyörä on livennyt metsähallituksen puolelle. En oikein jaksa uskoa että itse sytytyslaitteistossa olisi vikaa. Toisella puolalla ja tulpanjohdoilla on jo kokeiltu.

En kyllä sano varmaksi tuota seisontajalan tappokatkaisijaakaan, olin näet niin laiska etten jaksanut ottaa Electraa alas nostopöydältä että olisin päässyt tutkimaan sporttia kunnolla. Kunhan kurkkasin fikkarin kanssa pyörän alle.
Avatar
rieska
Viestit: 545
Liittynyt: 16:52 17.04.2002.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rieska »

Omassa vastaavassa ei mitään seisontajalan sensoria ollu, kaikki sytkäroippeet on sielä "myyränkolossa" ;)
ps. mulla olis edelleen se ylimääränen clymer joka yltää vuoteen -00 asti ;)

-rieska
Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!
ÖljyPöpö
Viestit: 66
Liittynyt: 23:48 19.07.2004.
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ÖljyPöpö »

Ei siellä jalassa mitään tappokatkaisijoita ole. Ja jos muistan oikein
niin 1200 on bank... sensori, mutta ei -99 883:ssa. Erillistä ohjaiyksikköä
ei ole -99 mallisessa 883:ssa. Kaikki tarvittava integoitu sinne "numerolätkän" taakse. Katon tehdasmanuaalista kun pääsen
kirjan luo, jos löytyy niin ilmoitan mistä kohtaa etsiä
Si fractum non sit, noli id reficere
Avatar
rieska
Viestit: 545
Liittynyt: 16:52 17.04.2002.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rieska »

Kylläpä sellanen "bank angle sensor" on myös 883:ssa vm -98 ->
Sijainti on akkukotelon sivussa sen kolmionmallisen sulakepaketin alla/takana.

-rieska
Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Siellä se on missä Rieska sanoi. Purin ihan mielenkiinnosta sen sensorin ja näppärä kapistus se on, täytyy myöntää. Itse asiassa kyse on tavallisesta katkaisijasta jonka runko on jaettu kahteen suljettuun kammioon. Toisella puolen kammion pohja on vähän kuin skeittiramppi jossa liikkuu pieni metallikiekko. Toisella puolen muovisen väliseinän takana on sitten piirikortti mikropiireineen ym. joka reagoi kiekon liikkeisiin. Kun pyörä kallistuu yli 45 astetta sammuttaa sensori sytkälle menevän virran.

Katkaisijalle tulee kolme piuhaa - syöttövirta sulakkeelta (sama mistä se menee tappokatkaisijalle), yksi sytkämodulille ja kolmas on maa.

Omasta mielestäni tuon sensorin pystyy ohittamaan kytkemällä sulakkeelta tulevan virran suoraan sytkämodulille menevään. Maapiuhalla ei varmaankaan ole mitään tekemistä sytkän toiminnan kanssa koska sillä on oma maadoitus. Vai onko kuitenkin niin että silloin kun sensori ilmoittaa sytkälle pyörän kaatuneen se lähettää sinne virtasignaalin eli tuo sytkälle menevä piuha pitäisikin päinvastoin vetää maihin?

Jos jollain on päätelmiini eriävä mielipide niin kuuntelen niitä mielelläni. Taitaa vaan käydä niin että tulee mammankin pyörään kärkisytkä...
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Kipinä palasi takaisin ruotuun. Vika oli juurikin tuossa "bank angle sensorissa" - jouduin hiukan pohtimaan miten se ohitettaisiin. Nyt sportti käy ja kukkuu nätisti.

Tuo sensori toimii juuri kuten tuossa aikaisemmin toisessa vaihtoehdossa pähkäilin. Homma selvisi kun mittasin sensorille tulevan liittimen piuhat kunnolla - kolmesta piuhasta kahteen tulee jännite ja kolmas on maa. Sytytysmodulille tulee sähkö tappokatkaisijan ja puolan kautta ja kallistussensorille tulevassa piuhassa oleva jännite on kiertänyt sytytysmodulin läpi. Kun pyörä on suorassa sensori maadoittaa tämän jännitteen ja pyörä käy, kun pyörä kaatuu tämä maadoitus katkeaa ja moottori sammuu.

Eli jos joku taistelee saman ongelman kanssa niin kallistussensorin ohittaminen tapahtuu vetämällä sytkältä lähtevä vihreä-harmaa johto maihin. Näppärimmin se onnistuu kun irrottaa moottorin alla olevasta liittimestä sensorilta tulevan piuhan ja laittaa sen tilalle maajohdon jonka kiinnittää toisesta päästään sopivaan kohtaan rungossa tai moottorissa. Itse vedin tilapäisvirityksen hihnapyöräsuojan alimman ruuvin alle.
Vastaa Viestiin