Akun tilalle konkka.
Akun tilalle konkka.
lähtötilanne: Magneetto. Tasavirtalaturi (BOSCH, jostain ooppelista) säädin pannusta.
Laturi ei lataa pienillä kierroksilla tarpeeksi, joten akku pikkuhiljaa aina hiipuu. Säädetty siten, että lataisi jo "alempaa", jolloin pitemmällä matkalla kovempaa vedettäessä akku kiehuu. Ja sitten laitat vettä. Akku valmis kesässä, kun vielä talvella huonoa huoltoa, ts ei latailtu.
Hihnapyöriä ei mahdollista muuttaa, eli välityksen muutto ei jeesaa...
Ainoat sähköt jota ton laturin pitää pitää yllä on norm. halogeenivalo edessä ja 5-10W lamppu takana.
Osaisikohan joku kertoa minkälainen konkka (olen ymmärtänyt, että ISO) pitäisi laittaa jotta voisn jättää sen prkl akun pois kokonaan.
Arvot jne ja hankintapaikka kiinnostaa, miksei suuntaa antava hintakin.
Niin ja kytkentä?
edit: joku muu akkueliminaattorizydeemi kiinnostaa myös. Ehdotuksia?
Bat-Pack'iin tutustuttu, olisko se oikeanlainen??
Jack
Laturi ei lataa pienillä kierroksilla tarpeeksi, joten akku pikkuhiljaa aina hiipuu. Säädetty siten, että lataisi jo "alempaa", jolloin pitemmällä matkalla kovempaa vedettäessä akku kiehuu. Ja sitten laitat vettä. Akku valmis kesässä, kun vielä talvella huonoa huoltoa, ts ei latailtu.
Hihnapyöriä ei mahdollista muuttaa, eli välityksen muutto ei jeesaa...
Ainoat sähköt jota ton laturin pitää pitää yllä on norm. halogeenivalo edessä ja 5-10W lamppu takana.
Osaisikohan joku kertoa minkälainen konkka (olen ymmärtänyt, että ISO) pitäisi laittaa jotta voisn jättää sen prkl akun pois kokonaan.
Arvot jne ja hankintapaikka kiinnostaa, miksei suuntaa antava hintakin.
Niin ja kytkentä?
edit: joku muu akkueliminaattorizydeemi kiinnostaa myös. Ehdotuksia?
Bat-Pack'iin tutustuttu, olisko se oikeanlainen??
Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
-Riddnick Wysdom
Hyvä juttu, ettei ole sen ihmeemmin sähkövehkeitä. Varmaan joku osaa kertoa autohifikonkista, ite tiedän, että kalliita ovat. Jos siellä päin on joku turkkilaisten komponenttimyymälä tyyliin Bebek, niin sieltä elektrolyyttikondensaattoreita. Semmoinen 47000 mikrofaradia luulisi olevan tarpeeksi (ettei polttimot praakaa), jännitteenkesto 35 voltin varuilta. Hinta luokkaa 10 - 20 euroa, mutta pienempiä (vaikka 6800 uF) rinnankytkemällä voi tulla halvempi tai paremmin jemmattavissa jonnekin piiloon. Kytkentä nyt on simppeli: niin kuin akulla. Jos nyt haluaa ihan tasasähköä, niin laittaa luokkaa 0.12 ohmia / 5 wattia olevan vastuksen laturin ja konkkien väliin. Hukkaa jännitettä jonkun verran, mutta tosiaan tasoittaa jännitettä. Suuntaviivaksi sanon, että jos menee yli 25 euron niin sitten maksaa turhasta.
Muuten varmaan hyvinkin muttakun kapasitanssi laskee kun jännitekestoa nostetaan. Siis jos koko pysyy samana. Ei noissa moottorikonkissa ole yleensä kuin 5-40 mikrofaradia. Vaan kannattaa niitten elektrolyyttienkin kanssa olla tarkkana. Yleensä on leimattu max 85 astetta lämpötila. Jos öljytankkiin ruuvaat kiinni niin keittää konkka ja se smäidä mitä elektrolyytistä tulee... Ja niissä on vielä jonkunlainen maksimi rippelivirralle, mutten usko että tasavirtalaturi tuottaa ongelmia tuon suhteen. Ainakaan jos laitat sen vastuksen väliin.hemuli kirjoitti:En tiedä miten toimisi esim. kompressoreissa tai painepesureissa olevat konkat, nehän on suunniteltu 230V käyttöön. Niitä vaan olisi siellä duunin varastossa...
MikaelT
jemmaushan ei ole ongelma. Suoraan akun paikalle, ja saa kyllä tuuletusta.
Seuraa tyhmä kysymys. Jätetäänkö latausrele paikalleen?? Kyllä kai?
Jack
Jack
-Riddnick Wysdom
-Riddnick Wysdom
Tieto kyllä kelpaa
Jaa, Jackille kelppa HD foorumin vinkit.
Eikös Inkkari-foorumilla pelastetakkaan punanahkoja??? Vai onkos sellasta olemassakaan?
Harley-Davidson, MORE THAN A MOTORCYCLE!

Eikös Inkkari-foorumilla pelastetakkaan punanahkoja??? Vai onkos sellasta olemassakaan?
Harley-Davidson, MORE THAN A MOTORCYCLE!
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
kuules nyt muikku-ossi. Vinkit kelpaa
ja jopa annan niitä jos pystyn niinkun tiiät.
Inkkarifoorumilla osataan kyllä neuvoa, ja erittäinkin asiantuntevasti. Äijät vaan on suuren vedeb takana, joten ei niiltä vinkkiä saa mihin kauppaan mennän täällä.
UGH, olen puhunut, ja Piis vaan brother
, millos tuut kotikonnuille?
Jack
Inkkarifoorumilla osataan kyllä neuvoa, ja erittäinkin asiantuntevasti. Äijät vaan on suuren vedeb takana, joten ei niiltä vinkkiä saa mihin kauppaan mennän täällä.
UGH, olen puhunut, ja Piis vaan brother
Jack
-Riddnick Wysdom
-Riddnick Wysdom
JON kirjoitti:Guru oletti, et virta söis hommasta järjen. Tulisi taas kalliiksi.
Rinnan asennettuna joku peruskamaklöntti vois kuulema hieman jelpata.
Guru ei tosin tasavirtalähteiden kanssa myhkästi peuhannut.
Jumpe
Jack
-Riddnick Wysdom
-Riddnick Wysdom
Juu, rele pitää olla paikoillaan, muuten jännite nousee pilviin ja poltat polttimot yms mitä siellä sähkösysteemissä onkaan. Näin lisää ajattelemalla tuosta tulee aika mielenkiintoinen systeemi. Tasavirtalaturi ei lataa tyhjäkäynnillä kunnolla, jotenka jos akkua ei oo, sulta tipahtaa valot. Kone kumminkin käy magneeton takia. Ja kun lähdet liikennevaloista, tulee valot automaagisesti taas mukaan kun laturi herää. Ja sammuu taas kun kierrokset laskee seuraavaan risteykseen.jack kirjoitti:jemmaushan ei ole ongelma. Suoraan akun paikalle, ja saa kyllä tuuletusta.
Jack
MikaelT
näinhän se on ajateltu. toimii just tolleen kuolleella akulla. Valot saa pysymään pienellä rundien nostolla, itse asiassa tollasella konkalla saattaa jopa pysyä valot tyhjäkäynnillä. Sittenhän sen näkee...
edit: dodih, mitä sitä pähkäilemään. Meen Mannelta hakemaan hyllystä.
Jack
edit: dodih, mitä sitä pähkäilemään. Meen Mannelta hakemaan hyllystä.
Jack
-Riddnick Wysdom
-Riddnick Wysdom
samaa ongelmaa oli mun race trumpassa. akut ei kestäneet sen naurettavaa lataussusteemiä. Lataussäätimenä toimii zener-diodi jonka
pitäis muuttaa ylilataus lämmöksi. Toimii jos ajaa rauhallisesti, mutta
kun kierroksia vähän ottaa reilummin..eli aika usein, keittää akku.
Zenerit ei pysy tilanteen tasalla.
No nyt on ajettu uudella akulla jossa lasikuitumattoon imeytetyt hapot.
Myyjä väitti, että kestää paremmin tollaisia jännitepiikkejä (+tärinöitä) ja on toistaiseksi kestänytkin.
Ainakin akkuhapporoiskeista pääsi eroon kun ei ole akussa edes huohotus
letkua.
Testi jatkuu edelleen.
-R-
pitäis muuttaa ylilataus lämmöksi. Toimii jos ajaa rauhallisesti, mutta
kun kierroksia vähän ottaa reilummin..eli aika usein, keittää akku.
Zenerit ei pysy tilanteen tasalla.
No nyt on ajettu uudella akulla jossa lasikuitumattoon imeytetyt hapot.
Myyjä väitti, että kestää paremmin tollaisia jännitepiikkejä (+tärinöitä) ja on toistaiseksi kestänytkin.
Ainakin akkuhapporoiskeista pääsi eroon kun ei ole akussa edes huohotus
letkua.
Testi jatkuu edelleen.
-R-
Siltä varalta ettei sieltä löydy ja into riittää elkoilla sähläämiseen: relevantti puulaaki siellä päin on Partco. Yhteystiedot http://www.partco.fi.
joo, partco on tuttu kauppa. Ja Bebek'in löytyy tsadista.
Mannella ON hyllyssä, ja se on "ostettu"
Eipä tarvii arpoo, kun en noista komponenteista ymmärrä enempää kuin sika satelliitista.
Jack
Mannella ON hyllyssä, ja se on "ostettu"
Jack
-Riddnick Wysdom
-Riddnick Wysdom