VMPKn sivuille joku oli laittanut kuvia moisista "museovehkeistä"...
Viileeetä!

Ajat kenties takaa ajatusta, että "oikeassa V-moottorissa" kiertokanget olis vierekkäin kuten esim. auton v8-moottorissa eikä samalla kammentapilla "perinteiset prätkä V-koneet". En mee sanomaan, ettetkö olis oikeessa, mutta itse aioin pysyä ajatuksessa, että kone on v-kone kunhan _sylintereitten_ välillä vaan on jonkinlainen kulma, riippumatta kampiakseli/kiertokankijärjestelyistä.Saivartelempa vähän, mutta HD:ssä ei ole V2:sta vaan osa tähtimoottorista
Tämä sama pilkun... oli mulla mielessäsmuige kirjoitti:Taitaa toi "Kaasi" tarkoittaa tätä (lontooksi)
ja liikkuvan kuvan avulla tähtimoottorin toiminta
Eli siksi HD olisi vain osa tähtimoottoria kun veivit ovat laakeroidut kampiakselilla samaan pisteeseen.
Ja tässä tähtimoottorista Suomeksi.
Ja kyllä mun mielestä HD kone on 2 silinterinen moottori, jossa palotilat on sijoitettu toisiinsa nähden kulmaan - ei vastakkain taikka vierekkäin. Eli siis V-moottori. Ja normaalisti HD on V2 (onhan niitä singlejäkin, mutta ne ei olekaan V-koneita![]()
)
Mielenkiintoista tekniikkaa.
Oiskos tässä sitten pätkä "oikeaa tähtimoottoria"? Feuling W3Hessu kirjoitti:Paitövei, noissa oikeissa tähtimoottoreissahan on samalla kampikaulalla olevien kankien(sylintereiden) määrä aina pariton.
Jotta saadaan tasainen sytytysjärjestys. HD:n epätasainen käynti on siitä hyvä esimerkki.

Näitä on vielä 5 lentokuntoisina, 4 Sveitsissä ja 1 saksassa.