Shoveli sammuu ajossa!

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Bone

Shoveli sammuu ajossa!

Viesti Kirjoittaja Bone »

Onhan se upeeta s......na kun on lopultakin kesä. No ajelin tos sitten eilen tyytyväisenä kun oli oikein teepaitakeli. Kone kävi tötteröshovelissa kuumana ja yhtäkkiä sammui kesken ajon. Sain siinä sen vielä käyntiin liikkeessä mutta 10 minuuttia myöhemmin teki saman ja eikun tienposkeen potkiin käyntiin. Eihän se mihkään lähtenyt, mutta polttelin savukkeen ja odottelin koneen jähtymistä ja turisin vanhojen ukkojen kanssa kun ihmettelivät moista maatalouskonetta, ja si eikun uudestaan yrittään. Ja sitten käynnistyi. Ja sammui. Uudestaan käyntiin ja äkkiä tallille ja kävi taas ihan hyvin...

Auta nyt miestä ylämäessä. Heitä vinkki. Kone on läpikäyty just. No, ei se ongelma varmaan siellä olekaan, mutta mites toi puola? Käy ja kukkuu mutta kuumana saattaa sammua. Reissuun pitäis päästä vloppuna... Samasta aiheesta vissiin oli aiemminkin keskustelu mutten löytänyt...
Mopopoika -65
Viesti:

Bensansaanti

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Asiasta löytyy tosiaan juttua palstalta.

Mulla vastaavia ongelmia aiheutti viime ja toissa kesänä bensansaanti.

Toissakesänä ei ilma kulkenut bensatankin korkin läpi ja liemen valuminen loppui tankkiin syntyvän alipaineen johdosta. Päästääkö tankin korkki korvausilmaa lävitse?

Viimekesänä kulki bensaletku takapytyn takaa ja lämpösellä kelillä bensa höyrystyi letkuun aiheuttaen kaasulukon. Toimi 60 km ok, mutta sen jälkeen sammui 10 kmn välein. Bensaletkun lyhennys auttoi.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Bone

No mä epäilen vähän tota samaa ja suunnitelma oli tänään kokeilla bensaletkun lyhennystä. Kattos kun sellainen ongelma tuli jo viileämmällä kelillä että kun pyörän ajon jälkeen sammutti ja yritti käyntiin 5 min päästä niin bensansuodattimeen ei valu bensaa vaikka hanan avaa ja konetta ei saa käyntiin. Letku tekee aika reipaan mutkan ylöspäin ja jonkinlainen "ilmalukko" sinne tuntuis syntyvän. Kun kone jähtyy niin bensaa taas valuu ja koneen saa käyntiin. Korkkeina mulla on sellaaset upotetut korkit joista kyselin aiemmin kun ne vuosi. Alkoivat pitään paremmin kun tiivisteet turposi bensasta. Samaa juttua ollut muillakin ja ihan uusissa korkeissa. Toinen korkki tuhisee että ilmaa pääsee ulos mutta korvausilman saanti on arvoitus.
Eilen vain lasinen bensansuodatin oli täynnä että kyllä sen ois pitänyt menovettä saada... Aiemmin ongelmassa suodatin on ollut tyhjä...
Mopopoika -65
Viesti:

Mulla muistaakseni ongelman aikana suodatin oli toisinaan tyhjä ja toisinaan ei. Koska mulla tankin hanasysteemi pitää sisällään suodattimen, niin otin ylimääräisen tarvikesuodattimen välistä pois letkun lyhentämisen yhteydessä. Eli nykyään letku kulkee mahdollisimman virtaviivaisesti ja lyhyesti ilman turhia mutkia....
Aake
XLH-84 (late)
Teukka

Upotetut korkit

Viesti Kirjoittaja Teukka »

Tämä sama ongelma on ollut esillä aikaisemminkin. Useimmiten sammuvissa laitteissa on ollut tarviketankki (upotettu korkki). Joten ongelmien syynä voi olla uusittu pensaletku, korkin huohotusreikä tahi pitkään sateessa ajettaessa tankkiin joutuva vesi. Tukkoinen pensasuodatin pysäyttää myöskin koneen.

Siinä vaihtoehtoja joista voit valita mieleisesi.
Bone

Mistäs tuota tietää että saako tankki korvausilmaa? Oon kertaalleen korkit purkanut ja puhdistanut. Ruostettahan noissa kyllä on eikä oikein mitään ilmareikää vastaan tullut. Tosin ne vuotaa vähän kun tankki on "liian" täynnä että kait se sitten sitä ilmaakin saa... :wink:
Mopopoika -65
Viesti:

Testaaminen on helppoa:

Kun sammuu, niin ota korkki pois. Jos ongelma ei uusiudu, niin vika on korkissa...
Aake
XLH-84 (late)
Vieras

Re: Shoveli sammuu ajossa!

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Bone kirjoitti:Onhan se upeeta s......na kun on lopultakin kesä. No ajelin tos sitten eilen tyytyväisenä kun oli oikein teepaitakeli. Kone kävi tötteröshovelissa kuumana ja yhtäkkiä sammui kesken ajon. Sain siinä sen vielä käyntiin liikkeessä mutta 10 minuuttia myöhemmin teki saman ja eikun tienposkeen potkiin käyntiin. Eihän se mihkään lähtenyt, mutta polttelin savukkeen ja odottelin koneen jähtymistä ja turisin vanhojen ukkojen kanssa kun ihmettelivät moista maatalouskonetta, ja si eikun uudestaan yrittään. Ja sitten käynnistyi. Ja sammui. Uudestaan käyntiin ja äkkiä tallille ja kävi taas ihan hyvin...

Auta nyt miestä ylämäessä. Heitä vinkki. Kone on läpikäyty just. No, ei se ongelma varmaan siellä olekaan, mutta mites toi puola? Käy ja kukkuu mutta kuumana saattaa sammua. Reissuun pitäis päästä vloppuna... Samasta aiheesta vissiin oli aiemminkin keskustelu mutten löytänyt...
miekäläisellä teki samaa mulla auttoi kun puhdistin tankin ja tankissa olevan suodattimen oli meinaan jonkun verran paskainen vaikka olin just pessy ennen paikalle laittoa.
Bone

Kiitoksia neuvoista pojjaat, eihän tässä varsinaisesti mitään uutta tullut, täytyy tänä iltana kattoo ja käydä läpi systeemit ja patentit. Jos Pohjanmaan suorilla ajelette ja tienposkessa on hikinen kaveri polkemassa sohvelia käyntiin niin soon minä eikä vikaa ole korjattu.
Lapiolalli

Viesti Kirjoittaja Lapiolalli »

Ja minä vaihdoin isompireikäisen tarvikehanan. Homma siitä kunnossa. Vanha oli ihan puhdas mutta joku sanoi että eivät anna anna tarpeeksi tavaraa läpi ja siltä se sitten vaikuttikin.
Bone

Eipä auttanut bensalinjan muutos. Letku lyheni 10 cm ja loiveni ja välttää sylintereitä paremmin. Pyörän sammuessa suodatin on täynnä bensaa. Puolankin kokeilin vaihtaa ja kiksinkin korjasin kun palautinjousi paukahti poikki. Edelleen sammuu niin mystisesti het kerrasta poikki kuin virrat katkaisisi virta-avaimesta. Ja tyhmempi kait tässä olis jos ei alkais maadoitusongelmia etsimään, miten sellaisenkin löytää, se jännittää.. Elekää kysykö, mulla ei ole pyörässä ensimmäistäkään merkkivaloa palamassa ja sulakkeet on lämpösulakkeita niin ei tiedä varmasti katoaako virrat. Ja päävirta on erikseen ja valot ominaan. Jos ois tavalliset sulakkeet niin ne tietysti paukkuis ja tää pähkäily sais riittää..
Pitää vielä se tankin korvausilma tarkistaa. Sitten alkaa neuvot oleen vähissä...
Mopopoika -65
Viesti:

Jos vikana on virransaanti, niin kaiva työkalupakista ylimääräinen sytytystulppa ja katso antaako sammumisen jälkeen kipinää.

Ja sulkakkeet on helppo testata korvakuulolla. Jos naksahtaa pian sammumisen jälkeen, niin silloin on lauennut.... :idea: Ja lampun polttimolla on myös helppo testata kulkeeko virta läpi...
Aake
XLH-84 (late)
Bone

Joo ei ole napsausta kerinnyt huomioimaan ajossa kun liukuu tienposkeen. Sulake tuntuu palautuvan melko nopiaan että saas nähdä. Pitää virittää joku lamppupatentti...
IJHa
Viesti:

Kokeileppas tätä

Viesti Kirjoittaja IJHa »

No kun sulla tuntuu toi sähköpuoli olevan mystiikkaa niin kokeilepa seuraavaa:
Vedä piuha akun + navalta suoraan puolan + navalle (ei sille, johon tulee piuha katkojan kärjiltä vaan sille toiselle) :lol:
Huomaa, ettei nyt sinun tarvitse laittaa virtoja päälle kicksillä konetta käynnistäessäsi!

Jos moottori sammuu vieläkin, niin voit olla melko varma, että vika on sähköpuolella puolassa, kondensaattorissa tai piuhassa katkojalta puolalle. Jos pitäisi veikata, puola saattaisi olla viallinen niin, että lämmetessään lakkaa toimimasta.

Tietysti on mahdollista, että vika on polttoainejärjestelmässä, mutta siitä taitaa olla jo kaikki yleisemmät syyt poissuljettu.

Jos kone käy yo. viritelmällä moitteettomasti, syynä on todennäköisesti oikosulku jossakin valojen (jarrutvalot, yms.) piuhoissa. Mahdollisesti myös lämpörele on niin kuumassa paikassa tai vanha, että alkaa lämmitessään pätkiä.
Mr. Biker vm 2005
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tarkista kärjiltä puolalle lähtevä laattaliitin että on kunnolla kiinni eikä heilu kuin maitohammas.
Vastaa Viestiin