Millä keinoin järkevimmin Evo vm. -93 tehtaan kunnossa olevaan moottoriin saisi pientä piristystä?!
Auttaako kaasarin, putsarin vaihto ja sytkäboxin laitto tai niiden yhdistelmä kuinka paljon. Entä minkä merkkiset olis toimivia vehkeitä.
Piristystä Evoon
>Millä keinoin järkevimmin Evo vm. -93 tehtaan kunnossa olevaan moottoriin saisi pientä piristystä?!
Aloita stage I:llä ja jatka II:lla, III:lla jne. kunnes potku riittää tai rahat on loppu.
>Auttaako kaasarin, putsarin vaihto ja sytkäboxin laitto tai niiden yhdistelmä kuinka paljon.
Auttaa... Olettaen että sulla on myös avarammat putket, ei kuitenkaan aivan suorat sellaiset.
>Entä minkä merkkiset olis toimivia vehkeitä
Riippuu mitä aiot tehdä... Esim. mikunia on suositeltu, jotkut (kuten minä) uskovat s&s:ään, toiset tyytyvät preppaamaan orkiskeinäsen. Sytkäksi valitsin itse cranen, mutta esim. dynan sytkiä olen myös kuullut suositeltavan.
Oma reseptini kokonaisuudessaan meni näin (kone -95 evo):
Kaasari: S&S Super E (+Yost power tube + K&N:n ilmanputsari)
Putket: Supertrapp 2-1 (kalanpyrstömalli, ei paras yläkierroksilla)
Sytkä: Crane HI-4E (+ Cranen SF-puola + SE:n tulpanjohdot)
Nokka: Crane Fireball 310-2
Pyörä on tarkoitettu "mukavaan" katukäyttöön ja tuolla paketilla toimii sellaisessa hyvin. Jos jotakin muuttaisin, niin varmaankin ottaisin vähän kireämmän nokan, joko Cranen 316-2B:n tai Andrewsin EV3:n.
Aloita stage I:llä ja jatka II:lla, III:lla jne. kunnes potku riittää tai rahat on loppu.
>Auttaako kaasarin, putsarin vaihto ja sytkäboxin laitto tai niiden yhdistelmä kuinka paljon.
Auttaa... Olettaen että sulla on myös avarammat putket, ei kuitenkaan aivan suorat sellaiset.
>Entä minkä merkkiset olis toimivia vehkeitä
Riippuu mitä aiot tehdä... Esim. mikunia on suositeltu, jotkut (kuten minä) uskovat s&s:ään, toiset tyytyvät preppaamaan orkiskeinäsen. Sytkäksi valitsin itse cranen, mutta esim. dynan sytkiä olen myös kuullut suositeltavan.
Oma reseptini kokonaisuudessaan meni näin (kone -95 evo):
Kaasari: S&S Super E (+Yost power tube + K&N:n ilmanputsari)
Putket: Supertrapp 2-1 (kalanpyrstömalli, ei paras yläkierroksilla)
Sytkä: Crane HI-4E (+ Cranen SF-puola + SE:n tulpanjohdot)
Nokka: Crane Fireball 310-2
Pyörä on tarkoitettu "mukavaan" katukäyttöön ja tuolla paketilla toimii sellaisessa hyvin. Jos jotakin muuttaisin, niin varmaankin ottaisin vähän kireämmän nokan, joko Cranen 316-2B:n tai Andrewsin EV3:n.
>Onko kaasari, putsari ym. tempuista mitään hyötyä noilla putkilla.
Saattaa niistä jotain hyötyä olla, mutta luultavasti noin isohalkaisijainen suora putki hukkaa alaväännön joka tapauksessa... Mutta mitä enemmän kone saa bensaa ja ilmaa, mieluiten oikeassa suhteessa, sitä enemmän sitä tehoakin pitäisi ainakin periaatteessa löytymän. Mutta voipi olla, että noiden putkien kanssa lisäys näkyy vasta 4000+ -kiekoilla.
>Entä voiko ko. putkia jotenkin prepata parempaan hyötysuhteeseen ilman että äänet vallan häviää.
Tässä juttua putkien preppauksesta: http://www.nightrider.com/biketech/exhaust.htm , mutten ole itse kokeillut, joten en tiedä miten tuo vaikuttaa ääniin. Mutta joka tapauksessa suorat putket kannattaa pultittaa, senkin pitäisi jo auttaa edes vähän alaväännön hukkumiseen (Tosin sivun dynokäyrästä päätellen ei paljoa).
>Mitä tuo nokan 'kireys' oikein tarkoittaa?
"Kireällä" nokalla tarkoitetaan nokkaa, joka tuottaa tehot yläkiekoilla. Siis mitä kireämpi nokka, sitä ylempänä se tuottaa tehon, vertaa esim. andrews ev27 ja ev51.
Saattaa niistä jotain hyötyä olla, mutta luultavasti noin isohalkaisijainen suora putki hukkaa alaväännön joka tapauksessa... Mutta mitä enemmän kone saa bensaa ja ilmaa, mieluiten oikeassa suhteessa, sitä enemmän sitä tehoakin pitäisi ainakin periaatteessa löytymän. Mutta voipi olla, että noiden putkien kanssa lisäys näkyy vasta 4000+ -kiekoilla.
>Entä voiko ko. putkia jotenkin prepata parempaan hyötysuhteeseen ilman että äänet vallan häviää.
Tässä juttua putkien preppauksesta: http://www.nightrider.com/biketech/exhaust.htm , mutten ole itse kokeillut, joten en tiedä miten tuo vaikuttaa ääniin. Mutta joka tapauksessa suorat putket kannattaa pultittaa, senkin pitäisi jo auttaa edes vähän alaväännön hukkumiseen (Tosin sivun dynokäyrästä päätellen ei paljoa).
>Mitä tuo nokan 'kireys' oikein tarkoittaa?
"Kireällä" nokalla tarkoitetaan nokkaa, joka tuottaa tehot yläkiekoilla. Siis mitä kireämpi nokka, sitä ylempänä se tuottaa tehon, vertaa esim. andrews ev27 ja ev51.
>"Kireällä" nokalla tarkoitetaan nokkaa, joka tuottaa tehot yläkiekoilla. Siis mitä kireämpi nokka, sitä ylempänä se tuottaa tehon, vertaa esim. andrews ev27 ja ev51.
Tuo jäi ehkä vähän vajaaksi... Pitää lisätä, että sitä enemmän se myös potentiaalisesti tuottaa tehoa siinä rekisterissä, mihin se on tarkoitettu.
Ao. linkissä lisää perusjuttua nokista:
http://www.nightrider.com/biketech/selectcam.htm
Tuo jäi ehkä vähän vajaaksi... Pitää lisätä, että sitä enemmän se myös potentiaalisesti tuottaa tehoa siinä rekisterissä, mihin se on tarkoitettu.
Ao. linkissä lisää perusjuttua nokista:
http://www.nightrider.com/biketech/selectcam.htm
-
nokkaboy
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen. Putket kannattaa vaihtaa paremmin toimiviin, vaikka joku SE malli. Kaasarin tai sytkän rassaamisesta ei noilla putkilla ole paljoa hyötyä. Ekassa vaiheessa en kaasaria vaihtais vaan järjestys mun mielestä: putket kuntoon, kaasarin preppaus, ilmanputsarin vaihto paremmin hengittävään. Seuraavassa vaiheessa toinen nokka ja sytkäboksi. Ja aina muutosten jälkeen koneen säätö jarrupenkissä.
Ite sain noilla ekassa vaiheessa mainituilla toimenpiteillä toistakymmentä heppaa takapyörään. Parin tunnin työllä.
Kireämpi nokka tarkoittaa yleisesti ottaen viritettyä nokkaa, ei sillä ole mitään väliä millä kierroksillä se teho tulee. Se yleisluontoinen sanonta joka tarkoittaa orggisnokasta poikkeavaa nokkaa, yleensä tarkoituksena on suurempi teho jollain kierroksilla, mutta voidaan hakea myös muita ominaisuuksia, kuten vääntöä.
Ite sain noilla ekassa vaiheessa mainituilla toimenpiteillä toistakymmentä heppaa takapyörään. Parin tunnin työllä.
Kireämpi nokka tarkoittaa yleisesti ottaen viritettyä nokkaa, ei sillä ole mitään väliä millä kierroksillä se teho tulee. Se yleisluontoinen sanonta joka tarkoittaa orggisnokasta poikkeavaa nokkaa, yleensä tarkoituksena on suurempi teho jollain kierroksilla, mutta voidaan hakea myös muita ominaisuuksia, kuten vääntöä.
-
Vieras
>yleensä tarkoituksena on suurempi teho jollain kierroksilla
Kierrosnokkia yleensä pidetään kireinä nokkia...
>mutta voidaan hakea myös muita ominaisuuksia, kuten vääntöä.
Vääntönokkia taas ei yleensä pidetä kovin kireinä...
Nämä ominaisuudet eivät kohtaa samassa nokassa.
Mutta kuten todettu, ei "kireys" ole mikään virallinen termi, vaan sillä tarkoitetaan virinokkaa. Itse olen kuullut tosiaan kireydellä viitattavan nimenomaan kierrosrekisterin yläpäässä tapahtuvaan tehontuottoon.
Kierrosnokkia yleensä pidetään kireinä nokkia...
>mutta voidaan hakea myös muita ominaisuuksia, kuten vääntöä.
Vääntönokkia taas ei yleensä pidetä kovin kireinä...
Nämä ominaisuudet eivät kohtaa samassa nokassa.
Mutta kuten todettu, ei "kireys" ole mikään virallinen termi, vaan sillä tarkoitetaan virinokkaa. Itse olen kuullut tosiaan kireydellä viitattavan nimenomaan kierrosrekisterin yläpäässä tapahtuvaan tehontuottoon.